Soubor snímků je z Dívčí katolické školy – jak vznikl nápad fotografovat tamní studentky?
Náhoda – poznal jsem Luboše Hoška, jejího ředitele (pozn red.: viz rozhovor na str. 92). Školu jsem si představoval jako ústav pro počestné panny s ambicemi jeptišek, to mě moc nebralo, ale chtěli jsme zajít na pivo. Vyzvedl jsem ho v práci a zkoprněl – ta směsice postiených dívek a naopak zdravých holek, ovšem z prostředí, kde by člověk své děti nikdy nechtěl potkat, mě fascinovala. To, jak ty největší raubířky zjihnou, kdy o někoho pečují. Tedy – ne všechny, abychom si to zas neidealizovali.
Nevadilo jim, e fotografujete, spolupracovaly?
Právě e vůbec nespolupracovaly! Zaplaťpánbůh. Dělaly grimasy, ale po druhé nebo třetí hodině, neřkuli čtvrtém nebo pátém měsíci u mě ignorovaly. Nakonec to byl rok a půl.
Jak k vaší práci obecně přistupovaly, protestovaly, nebo byly některé rády, e je zvěčníte?
Někdy nechtěly, jindy se vehementně doadovaly. Pane fotograf, pane fotograf, ještě mě, tady!... Nás taky!... Spíš jsem se musel vypořádat s tím, e mnohé byly nezletilé. Představil jsem se na schůzce rodičů a šlo to.
A chtěly od vás mít svoje fotografie?
Udělal jsem jim webovou stránku a večer tam vdycky přisypal nové fotky. Take druhý den svítily pod lavicí mobily. Byl jsem takový zábavný školní inventář. Mimochodem – později jsem některé fotil jako těhulky, s děťátkem, se dvěma...
Jedna známá kdysi říkala, e dítě se musí vychovat, tedy doslovně, v náručí. Název souboru chápu podobně, tedy e je potřeba dítě i vymazlit nebo domazlit. Jak vás to slovo napadlo?
Krásné slovo, e? Naše děti k nám vdycky ráno vlezly do postele, moje moudrá ena říkala, e nesmí jít do dne nedomazlené. Dnes si vyčítám, e jsem to nedopřál první dcerce. Tyhle holky měly ale většinou jiné zkušenosti. Zarazilo mě to hned první den. Chtěly takové ty blbé fotky, spolu, ruce kolem ramen... Ale něco tam bylo jinak! Přitiskly se k sobě daleko těsněji, jako by si tu fyzickou blízkost vychutnávaly. To byl pro mě mimochodem první impuls, proč zůstat a fotit. To víš, jsou nedomazlené, prohodil jednou Luboš – a bylo jasno. Nedomazlenky jsou fajn slovo, ale třeba na výstavy v Německu se těko překládalo.
Fotografujete u od mládí?
Od dětství, ale s mnoha dlouhými přestávkami. Jsou i jiné krásné věci. Utrácím teď třeba víc za lístky do Rudolfina ne za pasparty a rámy.
Jaký ánr je vám nejbliší?
Dlouho to byly akty, dnes nejvíc portrét a obyčejný dokument. Potkalo mě velké štěstí, mým milovaným učitelem byl Jindřich Štreit. Šminky a pózy mě děsily vdycky, i u těch aktů.
Připravujete nyní něco nového?
Kdy to řeknu, budu to muset splnit? Uspořádat staré fotky z roku na Sibiři a z vojny. A u asi dvacet let fotím diskutéry na česko-německých konferencích, sborové zpěváky, sbormistry. Tak snad...
-jej-
Ondřej Staněk (1953) studoval translatologii na FF UK (1978), fotografii na Hradecké fotografické konzervatoři (2011) a Institutu tvůrčí fotografie (2015). Působil jako tlumočník a fotograf na volné noze . Vystavoval v ČR, Německu a Rakousku.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.