Kdy Tomáš Garrigue Masaryk přijel za první světové války do USA, aby zde získal podporu pro vznik československého státu, mohl se opřít o pomoc českých emigrantů, kteří – třeba na rozdíl od těch italských – nejene byli gramotní, ale většinou se v Americe dobře uplatnili. Současně ale zůstali českými vlastenci, kterým osud jejich rodné země nebyl lhostejný.
Naopak v naší rodné zemi jsme se léta hlásili k jednomu emigrantovi – rádi jsme o sobě prohlašovali, e jsme národ Jana Ámose Komenského, i kdy se o naši gramotnost nejspíš zaslouila hlavně císařovna Marie Terezie. Za první republiky dokonce mnozí čeští kantoři odcházeli učit na Slovensko, aby pomohli obyvatelům někdejších Horních Uher dohnat, co zmeškali v době uherského absolutismu. Myslím, e a do roku 1948 jsme opravdu mohli být na svoji vzdělanost pyšní. U za první republiky jsme kromě normálních škol měli i ty speciální pro áky postiené různými handicapy, a Bakulovi zpěváčci z Jedličkova ústavu byli na přelomu 20. a 30. let známi po celém světě. Po druhé světové válce jsme kromě speciálních škol pro neslyšící a nevidomé měli i školu pro tzv. slabozraké áky a pak samozřejmě zvláštní školy pro ty, jim šlo učení pomaleji a potřebovali speciální péči.
Nejedlého školská reforma z roku 1948 ve snaze o třídní rovnost zrušila niší třídy gymnázií a pro áky od šesti do patnácti let zavedla jednotnou školu. V duchu socialistické výstavby byla také zrušena klasická gymnázia, kde se vyučovala latina a řečtina. Poprvé se tak sníily poadavky na znalosti áků. Já jsem v letech 1947–8 chodila do primy Anglického reálného gymnázia, kde jsem většinou měla samé dvojky, z ruštiny trojku a jen dvě jedničky (jednu z tělocviku). Přechodem do jednotné školy se ze mne stala vynikající ákyně, a při ruštině jsem dokonce byla občas schopna opravit našeho ruštináře; při ruštině povinné na všech školách jich tehdy ještě nebyl dostatek. Základní škola byla ukončena závěrečnými zkouškami, na třetí stupeň se v 50. letech přijímalo nebo nepřijímalo podle politických hledisek. Na gymnáziu si áci mohli zvolit k ruštině některý ze světových jazyků a také technický nebo humanitní obor, tj. deskriptivu nebo latinu. Další školský zákon z roku 1953 nám zkrátil studium na gymnáziu o rok a také zrušil výběrovou latinu jakoto povinný předmět, přestoe latina byla potřebná na vysoké škole nejen pro historiky a filology, ale samozřejmě i pro studenty medicíny.
Navzdory plánovanému hospodářství se školství na konci 50. let minulého století potýkalo s nedostatkem učitelů. Řešení bylo celkem jednoduché. Nám ve 4. ročníku na FF UK předepsali přednášky z pedagogiky, v 5. ročníku k přednáškám přibyl seminář a stačili jsme absolvovat i praxi. Pak jsme nastoupili na umístěnky většinou na osmiletky a mnozí byli šťastní, kdy se jim posléze podařilo dostat se na gympl. Dnes to ovšem není tak jednoduché. Máme přece svobodu. A tak, jak jsem se v MF dne 28. 1. v článku Kdo má vysokou školu, můe jít vyučovat děti, dočetla, v loňském školním roce školy hledaly šest tisíc úvazků učitelů. Sněmovna to teď vyřešila tak, e na druhém stupni základních a středních škol budou nově moci učit absolventi jakýchkoli vysokých škol s magisterským titulem. Pedagogické vzdělání potřebovat nebudou. V závěru zmíněného článku se ovšem poukazuje na to, e vysokoškolák bez pedagogického vzdělání můe být ředitelem uznán kvalifikovaným učitelem jen na tři roky, ale novela zákona přímo nestanovuje poadavek si za ty tři roky učitelské vzdělání doplnit. Jeden učitel-laik by tak teoreticky mohl tři roky učit na výjimku na jedné škole a pak přejít na sousední školu a zase učit dál.
Zkusme se na problém podívat z druhé strany. Nevím, jak je to se středními pedagogickými školami, ale na vysokých pedagogických školách u nás studují mladí lidé, kteří nemají ádnou povinnost po studiích nastoupit ve školství. Moje kolegyně z FF UK učila po roce 1989 na vysoké pedagogické škole v Praze bakaláře němčinu a ti se tím ani netajili, e půjdou za lepším. To jsou výhody českého školství – studium zadarmo, výuka jazyků kvalitní, třeba se najde i nějaké teplé místečko v zahraničí!
Kdy jsem se v roce 1973 stěhovala se svým italským manelem do Itálie, musela jsem zaplatit za svá studia, přestoe jsem u měla odpracováno skoro 12 let. Našim mladým lékařům, pokud vím, nikdo nebrání jít pracovat do zahraničí, a nákladná studia nemusejí hradit. Neijeme přece v socialismu a asi si to můeme dovolit, pokud je o ně v cizině zájem.
Teď se ovšem naše školství potýká s coronavirem. U předtím se u nás po léta řešilo, zda při maturitních zkouškách má být matematika povinná, teď u je na obtí (pro pedagogy?) i slohová práce. Pamatuji se, jaký úspěch jsem sklidila ve 4. třídě obecné školy v Opočně, kdy jsem ve slohové práci na volné téma sepsala pověst o tom, proč se louce mezi Kounovem a Rozkoší říká Na krůčovině. Tu pověst zaznamenal kdysi Karel Michl, já jsem ji znala od jeho ákyně – maminky mé kamarádky z Orlických hor. Kdy jsem se ovšem v roce 1946 přestěhovala do Prahy, musela jsem se se slohovými pracemi rozloučit. Nastoupila jsem do tzv. pokusné dívčí školy ve Vršovicích. Ty pokusy spočívaly v tom, e se např. místo do sešitů psalo na volné papíry, dělaly se testy z rychločtení (a tabulky se vyvěšovaly na chodbě) a místo slohu se třeba tvořily věty na zadaná slova. Výzkumný ústav pedagogický Jana Ámose Komenského, zaloený v r. 1945, zřejmě musel vykazovat činnost.
Kdy jsme u toho slohového cvičení, já i všichni moji kolegové ze studijního ročníku 1954–59 na FF UK se pamatujeme, e na prvé hodině českého jazyka nám pan profesor Šmilauer dal napsat slohové cvičení na téma Cestička do školy. Na základě rozboru našich prací si pak mohl ujasnit, co umíme a v čem jsme slabí, a současně mohl posoudit naše vyjadřovací schopnosti. Dnes se dává přednost testům, kde stačí zaškrtnout správnou odpověď. Bylo by zajímavé zjistit, jestli některá z těch odbornic, co připravují Zkoušky nanečisto, otiskované v sobotních LN, někdy učila na základní škole.
Zajímavé je také porovnat, jak se proměnily maturity během zhruba posledních 100 let, tedy jak je – ve srovnání s tou dnešní generací – absolvovaly tři předchozí. Moje maminka maturovala v roce 1928 na obchodní akademii v Hradci Králové, kde si ze tří světových jazyků (A, F, N) mohla vybrat ke studiu dva povinné a rovně nepovinnou ruštinu. Maturitu skládala z předepsaných odborných předmětů (kde matematiku asi reprezentovalo účetnictví) a rovně z angličtiny a němčiny. Já jsem maturovala v roce 1954 po tříletém studiu na někdejším gymnáziu, předělaném na jedenáctiletku. Matematika byla povinná (zkouška písemná i ústní), dále čeština a ruština a jeden výběrový předmět z oborů chemie, fyzika, biologie, dějepis. Moje dcera v roce 1989 to měla obdobně (matematika dosud byla povinná), mezi výběrové předměty patřila ovšem i angličtina.
Od roku 2006 se nám o maturity stará CERMAT – nyní Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, které nahradilo předchozí Centrum pro reformu maturitní zkoušky. Navzdory covidu se kupodivu zřejmě neuvauje o letních školních kursech, kde by se áci pokusili dohnat, co zameškali během školního roku. Pouze se zvauje, kdo by směl případně opakovat ročník. Povinné maturitní zkoušky budou prý z českého jazyka a literatury, druhý povinný předmět bude na výběr – cizí jazyk nebo matematika. Zkoušky společné části se konají pouze formou didaktických testů. Ústní zkoušky odpadají. K tomu pan premiér Babiš přišel s návrhem (MF Dnes 4. 3.) udělení úřední maturitní zkoušky všem studentům ze všech typů středních škol. Na úrovni vzdělání zřejmě nezáleí. Hlavně, e budou voliči.
Olga Hostovská (1936) je literární historička, překladatelka a editorka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.