Začátkem letošního února vyhlásil Ústavní soud nález, kterým nevyhověl návrhu skupiny senátorů, aby se do zákona o ochraně přírody a potamo do stavebního zákona vrátilo právo spolků účastnit se řízení povolování staveb, pokud při nich dochází k zásahům do ivotního prostředí.
Zákon č. 114/1992 o ochraně přírody a krajiny ve svém původním znění uváděl: Místně příslušná organizační jednotka občanského sdruení, jeho hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny, je oprávněna poadovat u příslušných orgánů státní správy, aby byla předem informována o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nich mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny, chráněné tímto zákonem...
Pokud se občanské sdruení přihlásilo u příslušného úřadu do osmi dnů od zahájení řízení, získávalo statut účastníka řízení. Dle správního řádu jsou účastníci řízení oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy po celou dobu řízení. Účastníci mají právo vyjádřit v řízení své stanovisko. Pokud tedy byli členové spolku aktivní a sledovali úřední desku(y) ve svém regionu, mohla se sdruení přihlásit k řízení u většiny staveb (snad kromě jednotlivých rodinných domů a jiných drobných staveb bez zásadního vlivu na své okolí). Úřady pak nemohly námitky dobrovolných ochranářů tak snadno odbýt, pokud byly aspoň trošku odborně podloené.
Práva občanů v ochraně přírody a krajiny, stejně jako činnost státní ochrany přírody ve veřejném zájmu jsou však díky lobbingu různých zájmových skupin snaivými poslanci dlouhodobě cíleně oslabovány. I přesto, e právo na příznivé ivotní prostředí máme zaručeno ústavou, respektive Listinou základních práv a svobod, která je ji od prosince 1992 nedílnou součástí našeho právního řádu. To je jeden z nezpochybnitelných přínosů Sametové revoluce. Článek 11 Listiny nejen zaručuje právo vlastnit majetek, ale také zdůrazňuje, e vlastnictví nesmí být zneuito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Výkon vlastnictví nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a ivotní prostředí nad míru stanovenou zákonem.
Článek 35 dokonce uvádí, e kadý má právo na příznivé ivotní prostředí. A také právo na včasné a úplné informace o stavu ivotního prostředí a přírodních zdrojů. Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohroovat ani poškozovat P, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. Nutno dodat, e občanům je dle názoru ÚS zaručeno především právě ivotní prostředí (např. vzduch či voda, tedy to, co přímo ovlivňuje člověka jako ivočicha). A to přesto, e dosud platný federální zákon č. 17/1992 mezi sloky P řadí také organismy, ekosystémy a energie.
Je zřejmé, e zákony je moné nejen různě vykládat, nýbr také poměrně snadno měnit. Jen někdy je to ovšem nutné a ku prospěchu věci. Kadá společnost, pokud neúpí pod absolutisticky vládnoucím tyranem, má takové zákony, jaké si zaslouí. Takové, které připraví z našich daní placení úředníci a schválí námi volení zástupci. A zákony jsou k něčemu jen tehdy, pokud je většina společnosti dodruje, případně je státní aparát schopen jejich dodrování vymoci.
Slovíčkaření právníků a poslanců si velká část společnosti z pochopitelných důvodů ani nevšimne. Ve zmíněném § 70 zákona o ochraně přírody bylo přepsáno jen několik slov (správní řízení nahrazeno řízení podle tohoto zákona). Jeliko orgány ochrany přírody ve většině případů nevydávají rozhodnutí, ale pouze tzv. závazné stanovisko pro stavební, vodoprávní či jiný úřad, veřejnost a na výjimky z procesu jaksi vypadla. Závazné stanovisko sice stavební úřad při povolování stavby musí akceptovat, na názor veřejnosti se však nikdo neptá (od 1. 1. 2018). Úředníci všech stupňů (od ministerstva a po obce) se pak nacházejí pod politickým (a někdy i korupčním) tlakem a mnohdy (čest výjimkám) se ani příliš nesnaí hájit přírodu. Pouze opíšou pasá ze zákona (např. e ponechané dřeviny budou chráněny před poškozením) a jinak bývá na libovůli investora, co se s daným kouskem krajiny stane. Nelze ani spočítat, o kolik krásných míst jsme za ty pouhé tři roky přišli, a to v souladu se zákonem... Občané díky spolkům dokázali některým zvěrstvům účinně bránit, nyní však většinou nic nezmohou.
Snahu vrátit občanským sdruením monost hájit přírodu ve veřejném zájmu povauji za dobrý pokus podpořit rozvoj poněkud skomírající občanské společnosti. Snahou 17 senátorů bylo, aby se spolky (dřívější občanská sdruení) mohly účastnit projednávání také záměrů středního rozsahu. U menších záměrů (pokácení stromu, zásah do významného krajinného prvku) je účast spolků stále moná (ochrana přírody vydává samostatné rozhodnutí), u rozsáhlých záměrů (podléhajících hodnocení jejich vlivu na ivotní prostředí v procesu EIA) nutí české úřady k vyslechnutí názoru občanů (respektive spolků) přímo evropské právo.
Narazili jsme na to nedávno při boji o záchranu Svárovské aleje roku na Boskovicku. Stavební řízení probíhá bez účasti spolků, vdyť jde jen o rozšíření okresní silnice. e kvůli tomu padnou desítky vzrostlých stromů, není podstatné. Vše je zcela legální. A vláda, která změnu zákonů legislativně připravila, si ještě tleská. Argumentuje urychlením povolování staveb, spolky prý jen vše zdrují. Právo na ochranu P podle čl. 35 Listiny toti není (na rozdíl od práva na příznivé P dle čl. 11) právem přímo vymahatelným. Dřívější právní úpravu § 70 zákona o ochraně přírody povauje vláda za určitou anomálii, která měla své místo v právním řádu krátce po pádu komunistického reimu. V dnešní době však pro široké účastenství spolků ve správních řízeních neshledává racionální důvod.
Co na tom, e veřejná ochránkyně práv (ombudsmanka) doporučila, aby Ústavní soud senátorskému návrhu plně vyhověl a spolky do řízení vrátil? Plénum ÚS návrh skupiny senátorů těsnou většinou zamítlo. Proti rozsudku se nelze odvolat. Zveřejnění tohoto nálezu vyvolalo mnohem menší ohlas, ne zrušení části volebního zákona Ústavním soudem (nález byl vyhlášen také 2. 2. 2021), který podle názoru soudců dosud znevýhodňoval menší politické strany. Rozhodování Ústavního soudu nebylo ani v jednom případě jednoduché. Účastí spolků v řízeních týkajících se ochrany přírody se zabýval 3,5 roku, návrh patřil k nejstarším dosud nevyřízeným podnětům. Odlišné stanovisko k výroku a odůvodnění nálezu uplatnilo hned 7 členů pléna (u volebního zákona jich nesouhlasilo jen 5). Zásadní problém však lze vidět hlavně v postoji -vlády. V duchu si nelze nepoloit neodbytnou otázku: k jakým hodnotám se vlastně hlásí současná vládní koalice? ivotní prostředí a občanská společnost, jedny z hlavních témat nastolených listopadovou revolucí, to rozhodně nejsou. Svědčí o tom mimo jiné zamítnutí návrhu na zřízení vyšetřovací komise ohledně otravy (otrav) řeky Bečvy, kterou v Poslanecké sněmovně zamítli poslanci vládních stran ANO a ČSSD, podpoření komunisty. To, e v tomto ČSSD drela basu s premiérovými zájmy, je moná oním posledním příslovečným hřebíčkem do její rakve. Sociálním demokratům je třeba přát, aby se opět stali jedním z důleitých pilířů české demokracie. Bez sebezpytování a mravenčí práce z opozičních lavic to však nepůjde.
Hynek Skořepa, Letovice (Autor je geograf.)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.