Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 1 > Pavla Bergmannová: Velmi potřebné filmové návraty do minulosti
Theatrum mundi
Omezení spojená s koronavirem zasáhla negativně téměř všechny oblasti kultury. Nejvíce samozřejmě ovlivnila tu ivou, zejména pak divadlo a hudební produkce, které stojí na přímém kontaktu umělců a diváků. O trochu lépe – vzhledem k povaze samotného média filmu – se s následky zákazu účasti na kulturních akcích mohla vypořádat kina. I kdy v tomto případě je na místě vypomoci si citátem o jednookém, který se mezi slepými stal králem.
Filmoví distributoři hlásí velké propady treb a zoufají si nad budoucností, na straně druhé ale vznikla celá řada streamovacích platforem, které divákovi umoňují dostat se k filmům zcela legálním způsobem a po zaplacení příslušného poplatku je sledovat – v konkrétním reálném čase a bez monosti přerušení či opakování – z pohodlí obývacího pokoje. Ač se jedná o relativně akceptovatelnou alternativu návštěvy kina, stále tu ale chybí onen jedinečný záitek sociálního kontaktu s dalšími známými či neznámými diváky, ze společného sdílení v přítmí dokonale vybaveného multikina či zcela obyčejného biografu. Na podobě filmu i monosti jeho kontinuálního sledování to ale nic podstatného nemění.
I přes tyto monosti koronavirový rok 2020 notně zamíchal s návštěvností i zisky a filmoví producenti a distributoři brzy začali vyčíslovat značné ztráty. Společnosti zaměřené na uvádění kasovních trháků zareagovaly razantně a premiéry předpokládaných hitů odloili raději na rok následující. Virtuální prostor – aspoň v české kotlině – pak obsadily ve velké míře zejména nezávislé společnosti s artovým programem, který nepočítá s tak masovou návštěvností.
I přes tuto bídu by se dal uplynulý rok – co se týče české filmové produkce – zhodnotit jako poměrně úspěšný. V krátké pauze mezi první a druhou vlnou se do kin – a později i do streamů – dostaly hned tři mimořádné tituly, jejich kvalitu potvrdily i nedávno zveřejněné nominace na České lvy – výroční ceny České filmové a televizní akademie za rok 2020. Celkem patnáct nominací si odnesl film reiséra Bohdana Slámy Krajina ve stínu, se čtrnácti nominacemi v těsném závěsu následují snímky Havel Slávka Horáka a Šarlatán Agnieszky Hollandové.
Všechny tři tituly se vracejí k výjimečným událostem či k osobnostem dvacátého století a skrze rozmanité kapitoly relativně nedávné, ale často záměrně vytěsňované či nevhodně interpretované minulosti diváky upozorňují na její nesrovnalosti.
Ač jsou si filmy Havel a Šarlatán (první zachycuje ivotní osudy Václava Havla do listopadu 1989, druhý je zase inspirován skutečným příběhem mimořádného, ale kontroverzního léčitele Jana Mikoláška) svými náměty vzdálené, spojují je kromě ivotopisného ánru i mnohé další prvky. Především oba snímky sledují jedince, kteří se nenechají zlomit systémem a svými názory i činy se výrazně vymykají době, vyčnívají z unifikovaného socialistického systému a poukazují na jeho absurditu. Sympatický je i odheroizovaný pohled na obě postavy, jejich výjimečnost je často konfrontována s lidskými slabostmi. V případě Havla je nicméně snad a v příliš groteskní poloze akcentováno jeho sukničkářství, osobnost Jana Mikoláška zase zastiňuje potřeba tvůrců vykreslit jeho nadpřirozené schopnosti s jistou senzačností. Oba snímky ale tyto zajímavé ivotní příběhy spíše jen stylizovaně dokumentují a místo kladení si širšího spektra otázek především konstatují jejich nezlomnost vůči reimu a jeho systému.
Krajina ve stínu nabízí svým způsobem mnohovrstevnatější a znepokojivý vhled na události druhé světové války, která se prohnala kotlinou střední Evropy a zasáhla do osudů Čechů a Němců, ale i idů a křesťanů – obyčejných lidí, kteří do té doby vedle sebe ili v relativním klidu. Také zde nikdo není jen obětí či zločincem, všichni na vývoji událostí nesou menší či větší podíl viny, ke které se dopracovali skrze své slabosti. Slámův strhující opus ve své černobílé vizualitě, ale i v pečlivě budovaném temporytmu evidentně odkazuje k Vláčilově Marketě Lazarové, zároveň je velmi barvitým mementem událostí našich dějin, se kterými jsme se stále ještě nevypořádali. A ač je děj Krajiny ve stínu naší přítomnosti – z dané trojice filmů – časově nejvíce vzdálen, rezonuje s ní nejdůrazněji. Kdy jedna z postav v době po válce pronese větu Dokud se jich nezbavíme, nebude tu nikdy klid, překvapivě se nejedná o komentář oběti, ale komunisty, který v minulosti několikrát zradil, nicméně běh dějin ho vynesl na piedestal, a tak bere spravedlnost do svých rukou. Ale nemělo by tomu být naopak? Neměly by se takto ptát spíše oběti? Bohdan Sláma velmi sofistikovaně tne do stále ivého problému a nabízí překvapivě jednoduchou odpověď: vypořádejme se s minulostí co nejobjektivněji a zločiny řádně potrestejme, nebo na ně alespoň upozorněme, jinak se budou šířit dál. Silný spoluproitek z Krajiny ve stínu tak otevírá cestu k divákově katarzi. A v tom je jeho obrovská síla.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.