Theatrum mundi
Divadlo se přestěhovalo do audiovizuální podoby. Díky státní podpoře, kterou zejména nezávislá divadla dostala na tuhle svoji slubu publiku, se tak alespoň poněkud uiví i někteří profesionálové audiovizuálního řemesla a můe se podařit docela zajímavý kus. Obvykle tehdy, kdy nejde o komplexní inscenaci s veškerou mizanscénou, pohybem po jevišti a ligt-designem, ale spíše o důvěrné setkání v komorním aranmá. Doufám, e audiovizuální záznamy divadelního díla jsou jenom dočasnou náhradou za ivé divadlo, ale také pozoruji, jak jejich tvůrci postupně přicházejí na specifika nového způsobu divadelní výpovědi, odlišného třeba od televizního přenosu.
Takovým záitkem pro mě byla Hannah, videoinscenace, kterou připravila herečka a šansoniérka Hana Frejková s reisérkou, spisovatelkou, herečkou a choreografkou pohybového divadla Spitfire Company Miřenkou Čechovou. V inscenaci vedle Hany Frejkové v její civilní podobě vystupuje její mlčenlivé alter-ego, tanečnice Markéta Jandová. Netančí, jen se promyšleným způsobem vyskytuje v prostoru (a v záběru, v případě videoinscenace).
Setkání Hany Frejkové s Miřenkou Čechovou je symptomatické: obě dramatické umělkyně, performerky, byť kadá v jiném oboru, vstoupily do české kultury i literárně. Miřenka Čechová svojí knihou Baletky odkryla svět taneční konzervatoře a baletního drilu a šokujícím způsobem, Hana Frejková zdokumentovala a osobním proitkem komentovala v knize Divný kořeny případ popravy svého otce v procesu s Rudolfem Slánským: v knize i naznačila, jak obtíně a s kolika krizemi shazovala zátě rodového osudu. Inscenace Hannah se ale u politických procesů netýká. Celá se odehrává v kuchyni, kam si protagonistka instaluje ehlicí prkno, na kterém krájí zeleninu a připravuje jedno z mála jídel, která umí uvařit – protoe kdyby to dělala na kuchyňské lince, stála by ke kameře zády, e. Vypráví o svém ivotě dcery herečky Praského německého divadla, ale u se nezabývá donebevolající justiční vradou – ostatně v kníce Divný kořeny je o obou jejích rodičích vše, co Hannah ví. Vypráví o sobě a své cestě z vyhnanství v Jizerských horách, kam byly s matkou vyexpedovány reimem, který jim sebral všechno, ke studiu herectví, k divadlu, k vlastním, po otci idovským, kořenům, k osvojení jazyků, z nich vyrůstala, ani se je naučila, ke zpěvu. V její řeči jsou ponechány i zadrhnutí a drobné přeřeky, tvořící paralelu s jejím nepříliš šikovným zacházením s kuchyňským náčiním, a my jsme hodinu v blízké společnosti eny, která našla cestu k sobě. Viděla jsem několik vystoupení Hany Frejkové, většina z nich, ať u to byl koncert písní v jidiš nebo one woman show, byla velmi expresivní, někdy mi připadalo, e a příliš. Hannah, snad zásluhou reie Miřenky Čechové, nijak expresivní není, tématem celé věci je vyrovnanost. A ještě jednu vlastnost videoprodukce má: v konfrontaci záběrů neustálé přítomnosti mladé alter-ego a zestárlé vypravěčky vidíme, jak se krása s věkem neztrácí, jen se z vnějšího půvabu mění ve vnitřní záři.
***
Plzeňské divadlo Alfa nabízí své loutkové inscenace dětem kadou sobotu odpoledne v programu Alfa zírá. Loutkovému divadlu s jeho tradičním arzenálem ovšem streamování nesvědčí. Existují ale výjimky, jedna dokonce personálně souvisí s covidovou pandemií. Autorem hry je toti René Levínský, dramatik, který se po mnoha letech subverzivních inscenací v amatérských a alternativních divadlech dostal s hrou Dotkni se vesmíru a pokračuj i na velká jeviště praského Národního a brněnského Městského divadla. René Levínský je vzděláním matematik a povoláním vědec, zabývající se teorií her. Jako výkonný ředitel Centra pro modelování společenských procesů Bisop je spoluautorem protiepidemického systému PES a matematicky modeluje a predikuje stav pandemie a navrhuje z něj vyplývající řešení pro společnost. Díky této své nejnovější pozici se dostal do většinových sdělovacích prostředků a v četných rozhovorech dostal příleitost vyjádřit se i k jiným tématům, mezi ně patří i stav společnosti a jeho vlastní dramatická tvorba. René Levínský patřil na Fakultě jaderné a fyzikálně inenýrské ČVUT, kterou vystudoval, v roce 1989 ke studentským aktivistům, jeho hlas tedy se zpoděním, způsobeným jeho působením na německých univerzitách, je hlasem studentské revoluční generace. Stojí za to pustit si, co o tom dnes říká. Například na DVTV.
Ale k loutkářskému záitku: hra se jmenuje Cesta do středu Země sopouchem Milešovky. Původní inspirace pochází ze známé verneovky, ale děj se jí vlastně nedrí. Skautská výprava oddílu z Plzně se na výletě na Milešovku dostane zmíněným sopouchem dovnitř hory. Protoe skauti jsou vybaveni baterkami a krabičkami poslední záchrany, vědí si v podzemí rady. Mají ostatně vůdce, který všechno ví a o všem je dokáe poučit, take během hodiny s výpravou probere všechny moné typy dinosaurů i geologických období, a nakonec se skauti dostanou do podzemní kanalizace a vynoří se z ní v Plzni na náměstí. A spokojený vůdce konstatuje, jak je to prima, protoe ušetřili za zpáteční vlak.
Hra pracuje s drobnými absurditami a nesmysly, které děti baví. Autor s nimi ertuje s tím, e přece vědí, jak to je doopravdy.
Hra má jednoduchý rámec, ve kterém dědeček (tehdejší skautský vůdce je toti on) má narozeniny a v rámci oslavy promítá napřed poněkud otráveným, ale postupně čím dál zaujatějším rodinným příslušníkům film, který na té výpravě natočil. A v tom je ten vtip. Skauti jsou ve filmu jen takové figurky z moduritu a dinosauří příšery jsou udělány pomocí jednoduchých animátorských triků, mezi které jen tu a tam vtrhne trojrozměrný předmět (jako například plyšák nosoroec srstnatý). Mamuta reprezentuje jen jeho stopa a pravěkou flóru větvičky zeravů a tújí našich hřbitovů a zahrad. Kdybychom chtěli hledat inspiraci, našli bychom ji třeba u Jana Švankmajera.
ivotní téma René Levínského je odpovědnost a etika vědy. A také její omylnost, jak neustále připomíná dědeček v roli skautského vůdce. Hra je vlastně didaktická, ale hrot případné výhrady olamuje tím, e z toho udělá princip. Počítá i s monými výhradami chytrých dětí (ještě e tenkrát ještě nebyly kamery na baterky, ale na péro). Připomenuto je i plzeňské okolí a jeho černouhelné revíry s paleontologickými nálezy.
Divadlo Alfa pověřilo reií Tomáše Procházku, spojeného s tvorbou uměleckého sdruení Handa Gote v divadle Alfred ve dvoře. Tomáš Procházka dělá alternativní divadlo non plus ultra, zajímá ho hudba, tanec, videoinstalace. Pevnými texty se obvykle nezabývá. Tentokrát ovšem spoluprací s René Levínským, s ním je spřízněn i zálibou v nedokonalosti a divadelním amatérismu, s pomocí projekce a hry s předměty vytvořil inscenaci, která tím, e je vlastně hrou na něco, co děti znají v hyperdokonalé trikové podobě, působí domácky důvěrně a funguje i v audiovizuálním přenosu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.