Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 1 > Ivan Palacký o básni Marzanny Bogumiły Kielarové: Básníci a vykladači (XXV)
sukno vody zmačkané studeným větrem, tmavomodré, těké,
roztrené; pleskot křídel, prudký,
daleko od břehu – jezero se blyští ve slunci
ocelovou čepelí;
krev, materia prima. A pročesává poslepu
hlubinu, je ji přeplňuje,
rdousí
přeloila Renata Putzlacher-Buchtová
Co se stane, kdy čtu text polské básnířky Marzanny Kielarové? Spusťte si v duchu hru na mě – a pokud jste se kdy těšili znalostem literárních technik, v okamiku propadne se pod vámi vetché patýrko a válíte se popleteni v prachu intuice a asociací. To je vše, co vám zbude.
Sukno vody zmačkané studeným větrem, tmavomodré, těké, roztrené – vytane mi obraz příměstského jezera. V mém případě jde o jezero Štěrk nedaleko Ostroské Nové Vsi. Ani pleskot křídel, prudký, daleko od břehu neruší situaci. Na sklonku šedesátých let, dokud to ještě nebylo zakázáno, jezdíval po jezeře můj otec na vodních lyích. Vlekl ho člun. Kdy dospěl ke břehu, poloili mě do něj, tříletého. Detail několikanásobně lakovaného dřeva se mnou zůstal po celý ivot.
Stejný lesk vykazovaly i lye v ohmataném západoněmeckém katalogu, který jsem si okouzleně prohlíel v letech sedmdesátých. Silná vrstva laku na světlém dřevě intarzovaném mahagonem. Popraskané nálepky Cypress Gardens. Vodní lyař projídějící cypřišovými háji.
Mnohem později, v novém tisíciletí v Brně, jsem byl neobyčejně přitahován plakátem, co zval na výstavu starobylého umění japonského laku v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Husově ulici. Jako omámený jsem si okamitě zakoupil vstupenku a teprve ve výstavním sále si uvědomil, e mě sem přivedl onen dávný výjev z lodi, který se navěky zasekl v mém mozku – zvětšenina zdřevnatělé rostlinné tkáně zalité vodním lakem.
Jezero se blyští ve slunci ocelovou čepelí – vidím toté místo, jen o kus dál směrem ke Kunovskému lesu, kde jsem pod dohledem zkušeného spoluáka E. S. chytil stříbřitou rybu a zase ji pustil. E. u u vytahoval starý kvedlák a já jsem úlovek kvapně hodil do vody.
Krev, materia prima. A jejda, tohle by mohl být rébus! To by tak scházelo! V tom případě jsem toti ztracen. Skoro nikdy neuhodnu, co měl kdo na mysli. Odkazy nerozklíčovávám, a pokud ano, tak nesprávně a ocitám se při okrajích scény. V krimiseriálu, místo abych sledoval indicie, vedoucí k pachateli, mám oči jen pro Gillian Andersonovou a skvělé věty, které jen tak mimochodem vypouští z úst: We all have physical, emotional needs that can only be met by interaction with another person. The trick is to ask someone appropriate to meet them.
Materia prima je jediné výrazné dvojsloví v básni. Je jím připnuta na nástěnku. Uchycení je situováno mimo střed, text se proto na podkladu zhoupne a zůstane viset nakřivo. Kloub fixace je latinský, trčící v klidných slovech, odkazuje k alchymii. Proč ovšem zrovna krev, kdy Martin Ruland ml. ve svém Lexicon alchemiae sive dictionarium alchemistarum z roku 1612 nabízí mezi pojmy vázanými k m. p. mnohá jiná výtečná slova, která spouštějí výrazně dobrodrunější situace, ne je ta předmětná? Nebula či mlha, Stella Signata a Lucifer, permanentní voda, vařící mléko, Tin, Ore, moč, magnet.
Snad proto, e báseň chce zůstat pěkným šedým obrazem se zvířetem, které je připraveno vrhnout se dolů. Jestřáb se mimo období hnízdění téměř neozývá, ale kdy na to přijde, vydává pronikavé kekekekekekekekeke. ije skrytě v lesích, hlavně ve vzrostlých jehličnatých porostech, za potravou občas zaletuje i do otevřené krajiny. Nad jezerem tedy loví a odtud moná i ta krev. Denní spotřeba potravy toti odpovídá 14 % jeho tělesné hmotnosti.
V souhrnu tři body: a) Netuším, kdo v básni pročesává poslepu hlubinu, je ji přeplňuje, rdousí – a nevadí mi to. b) Text se mi líbí. Vyvolal ve mně obrazy z minulosti, co není málo. c) Ocelová krajina, vyskládaná z běných slov, provázaných jedním cizokrajným souslovím. Náznak temného děje. Pěkné.
Nejdrsnější slovo, u kterého se chvěju, je ovšem hned to první: Marzanna!
Marzanna Bogumiła Kielarová (1963) patří k nejvýznamnějším a nejosobitějším současným polským básnířkám, ačkoli vydala pouhé čtyři řadové sbírky, cenami ověnčený debut Sacra conversazione (1992), Materia prima (1999), Monodie (Monodia; 2006) a Navigace (Nawigacje, 2018). Je laureátkou prestiních polských i zahraničních literárních ocenění.
Ivan Palacký (1967) je hudebník a architekt, působí od 80. let v mnoha hudebních skupinách a improvizačních a hudebně-zvukových projektech. Věnuje se volné improvizaci. Několik let koncertoval se skupinou Sledě, ivé sledě. Byl a je hybatelem a členem projektů Koberce, záclony, Rána, Pátí na světě, Love_me aj.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.