Po Novém roce se vracím vlakem ze Slovenska na Moravu. Chystám si přednášku o Einsteinovi pro podvečerní online seminář se svými studenty. Abych si připomněl jeho myšlenky, čtu v Einsteinových esejích Jak vidím svět. Překvapí mě věta: Mé ideály, které mi vdycky svítily na cestu a znovu a znovu mě naplňovaly radostnou ivotní odvahou, to byla laskavost, krása a pravda. Tu větu znám ze staršího překladu a nepochybuji o tom, e tam místo laskavosti bylo dobro. Do slavné triády transcendentálií: dobro, krása, pravda laskavost jaksi nezapadá – měl Einstein nějaký důvod, aby za ni vyměnil dobro?
Hledám na internetu. Není pochyby, e Einstein měl v němčině Gute a v angličtině goodness. Větu ovšem nenacházím jen v plném textu eseje, ale i v různých výborech citátů z Einsteina, a v těch bývá i Freundlichkeit či kindness. (Laskavost bych do němčiny přeloil spíš jako Geffäligkeit.)
Co vedlo překladatele eseje i sestavovatele citátů k úchylce od originálu? K té otázce se později vrátím, ale upoutá mě další věc: v citátech nacházím tři transcendentálie v různých pořadích. Měl Einstein pro své pořadí nějaký důvod, nebo je převzal jakoto obecněji uznávané? Jak se zdá z nalezených dokumentů, ádné kanonické pořadí neexistuje. Zkouším vyhledavačem všech šest variant a kadá se dá někde najít. Jediné, co se dovídám, je, proč jsou transcendentálie právě tři: odpovídá to třem vrcholům lidské kultury, jimi jsou věda (pravda), umění (krása) a náboenství (dobro).
Vzpomínám, e na dnešní téma jsem u jednou do Listů psal pod názvem Svatá trojice (Listy 2007/6). Svatá trojice byla tenkrát pouze v názvu fejetonu, samotný text se jí netýkal. Nyní uvauji, jaký vztah má ke třem základním transcendentáliím.
Dobro by mohlo být nejspíše ztotoněno s Bohem Otcem. Všímám si teď zvláštního postavení dobra v triádě: je-li personifikováno Bohem, vyzývá to i k personifikaci jeho protějšku, zla, kterým pro věřícího bývá Satan. (Krása ani pravda tak výrazný perzonifikovatelný protějšek nemají.) Vzniká problém, který se táhne teologií i filozofií: je zlo pouze nedostatkem dobra, jak to učil Augustin, anebo jeho protipólem, jak to hlásal perský prorok Mání? Jak o tom přemýšlím, otvírá se mi jiný pohled na Boha a Satana, pro který měli pochopení zejména básníci: Bůh a Satan pro ně v lidském nitru nezosobňují konflikt dobra a zla, ale poslušnosti a vzpoury. Příklady jsou Shelley, Byron, Baudelaire, Anatole France, u nás S. K. Neumann, ale především Satan z Genesis, který povzbudil Adama a Evu k odvaze utrhnout jablko a přijmout tíhu poznání dobra a zla.
A co ostatní členové Svaté trojice? Duch svatý by asi nejspíše korespondoval s přidanou transcendentálií – rozumem. Proto zůstává u básníků v pozadí zájmu a vědci se bez něho obejdou, jeliko si nepotřebují rozum personifikovat. A Bůh Syn? Začal jsem s Einsteinem – skončím s Newtonem. Ten byl rozhodným odpůrcem učení o Trojici. Připadalo mu jako racionalistovi zřejmé, e Bůh můe být jenom jeden. Boího syna Jeíše ovšem neodmítl – povaoval ho za prostředníka mezi Bohem a lidmi.
Snad trochu chápu ten epochální pokus rozdělit dobro do dvou osob – do Otce, mocného a neúprosného zákonodárce světa, a do jeho Syna, který ztělesňuje všeobjímající (ale svým způsobem té neúprosně neodbytný) lidský zájem o lidi. Učení zaloené na těchto představách mi připadá jako fantastický experiment vyuívající umučeného buřiče, kterého v kostelích nazývají kníetem pokoje, ačkoliv řekl, e nepřinesl mír, ale meč.
A snad rozumím i podvědomé lidské snaze vloit do klasické triády místo dobra laskavost. To slovo mi ale připadá příliš krotké. Kdybych to chtěl udělat, řekl bych: láska.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.