V posledních evropských a poté místních volbách francouzská strana zelených dosáhla neobvyklého úspěchu a hlavně její ústřední témata – ochrana ivotního prostředí, sníování energetické náročnosti, rozvoj alternativních energetických zdrojů – se objevila s větším či menším důrazem v programu ostatních politických stran. Co tento posun znamená pro další politický a hospodářský vývoj, je samozřejmě důleitá otázka, kterou ráda přenechám povolanějším. Je ale moné zamyslet se nad tím, jak přírodní a společenské vědy objevovaly ekologickou problematiku, co je u dnes rozsáhlé vědecko-historické téma. Soustředit se na průnik ekologické problematiky do současné francouzské filozofie znamená sice úzké vymezení, ale ne zcela neopodstatněné vzhledem k neobvyklé výsadě přisouzené filozofii právě ve Francii, kde je povinným předmětem všech francouzských maturantů.
Svým ivotem (1930–2019) a dílem (přes 60 vydaných knih) zaujímá Michel Serres, původním povoláním námořník, ojedinělé místo mezi současnými francouzskými filozofy. Byl oblíbeným hostem veřejných přednášek a televizních debat, několik jeho opusů se dostalo mezi bestsellery (Palečka, ostatně jeho jediná kniha přeloená do češtiny, nebo jedna z jeho posledních knih Dřív bylo lépe) a v roce 1990 se stal nesmrtelným po zvolení do francocouzské Akademie. Mezi svými kolegy filozofy však zůstal na periferii, protoe jeho systém myšlení se dá těko zařadit a syntetizovat do několika mála klíčových pojmů, co také přispělo k tomu, e se nestal zakladatelem nového filozofického směru. Mezi jeho komentátory bychom těko hledali nějaké přímé áky. Snad právě zde by byla na místě moje osobní vzpomínka na mistra, který jím nikdy nechtěl být. Jeho jediným zásahem jakoto školitele mojí doktorské práce bylo: nevíš, jak dál, kladeš si otázky, tak jsi na nejlepší cestě k cíli.
Filozof Michel Serres uvádí ve svých dílech na scénu řadu postav inspirovaných řeckou mytologií nebo jemu vlastních, z nich kadá je jakýmsi představitelem nového fenoménu či trendu: Hermes (titul pěti svazků z let 1969–1980) je poslem éry komunikace, reprezentant nové třídy bílých IT límečků, který přichází po Prométhéovi, symbolu světa, kde převládali výroba a manuální pracující. Vzdělanec třetího stavu (Le Tiers-Instruit, 1993) je obhájcem otevřeného vzdělání, je by mělo obsáhnout jak humanitní a kulturní erudici, tak studium metod a poznatků exaktních věd. Dospívající Palečka (francouzsky vyšla tato kniha v 2013) brnká dvěma palci na mobilu, který jí zprostředkovává styk s celým světem a dává jí okamitý přístup ke všem moným informacím. Starý profesor a mladý učitel tak ztrácejí svou autoritu, pokud se spokojí s pouhým předáváním informací, je jsou nyní snadno a bezprostředně dostupné všem. Ve světle této informační revoluce musí tradiční výuka a školství radikálně přehodnotit svoje poslání a pedagogické prostředky a usilovat o transmisi vědomostí a moudrosti. Těchto několik málo stručných příkladů můe ilustrovat Serresovy filozofické snahy a metody. Jde většinou o spíše téměř literární ne suše teoretické úsilí identifikovat nové skutečnosti a myšlenkové proudy, které se ztělesněňují v jakýchsi archetypických postavách v tradici Platona, Sokrata nebo Nietzschova Zarathustry. Autor se celkem úspěšně vyhýbá sloitým odborným pojmům a rozhodně odmítá zploštění reality pod nějakým -ismem.
Přírodní smlouva (1987) je svým titulem průhlednou paralelou a zároveň i polemikou se Společenskou smlouvou Jean-Jacquesa Rousseaua. Po této předrevoluční výzvě k ustavení nových rovnoprávných vztahů mezi lidmi přišel čas přeměnit náš vztah k přírodě, která u nemůe být pasivním objektem lidských zásahů, je postupně narušily nejenom přírodní rovnováhu, ale začínají ohroovat i člověka samotného. Lidský a ne-lidský svět musí být chápány v reciprocitě, návaznosti a vzájemné závislosti, které musí být zakotveny smlouvou, kde příroda/Země se stává právním subjektem. Vedle Společnosti národů měly by mít svou reprezentaci i teritoria a přírodní elementy jako voda, vzduch či oheň. Ekologie v pojetí Michela Serrese neznamená návrat k jakési původní idyle a konzervaci flory a divoké fauny v přírodních parcích a rezervacích. Jako obhájce exaktních věd a nezničitelný optimista Serres definuje ekologii jako vědu budoucnosti schopnou sjednotit a vyhodnotit geologické, chemické a biologické jevy a jejich interakce, je tvoří naše ivotní prostředí. Kruh je svým způsobem uzavřen, nebo spíš otevřen: komunikační revoluce si vynucuje nový obsah a formy vzdělávání, které musí nahradit dlouhotrvající propast mezi exaktními a společenskými vědami a vypořádat se s arogancí člověka vůči přírodě. Hlavní devízou filozofa zůstává myslet znamená anticipovat.
Bruno Latour (narozen v roce 1947) patří k mladší generaci ne Michel Serres, na kterého se ve svých pracích někdy odvolává. Dostalo se mu širšího profesionálního ohlasu nejprve mimo Francii, aby se postupně stal jedním z nejčastěji citovaných francouzských badatelů, především po ocenění v roce 2013 Holbergovou cenou, jakousi Nobelovou cenou v oboru společenských věd. Během své vědecké kariéry rozšířil svůj záběr od původního filozofického vzdělání k antropologii a sociologii a kromě svých teoretických prací se vdy angaoval jak na akademické půdě, tak v kulturní a politické oblasti. Ideu Michela Serresa o nezbytném prolínání vědeckých a společensko-vědních disciplín uskutečnil Latour v praxi zaloením nového studijního pluridisciplinárního oboru, jeho předmětem jsou interakce exaktních a společenských věd a jejich artikulace s politickým a uměleckým světem.
Svou publikační kariéru začal Latour empirickými anketami a přímým pozorováním vědeckých pracovišť (ivot laboratoří) a právních institucí (Fabrika práva), kde podrobně analyzoval jejich fungování, samotný výzkumný či právně schvalovací proces a výsledné výstupy v závislosti na vnitřních a vnějších sociálních intervencích a vlivech. Tyto práce na rozhraní filozofie, vědy a sociologie se staly východiskem pro studium toho, jak současná společnost vytváří své hodnoty a pravdy. Podle Latoura znamená dnešní modernost často devalorizaci minulosti, nekritické vyzdvihování novosti a neoblomnou důvěru v technologický pokrok jakoto záruku lepší budoucnosti. Je třeba opustit ideu lineárního kvantitativního pokroku a nahradit jej kvalitativním pojmem prosperita.
Od této kritiky modernosti zbývá logický krok k ekologické tematice, uskutečněný především v knihách Tváří Gaie (2013) a Zpátky na Zem (francouzsky vyšlo v roce 2017, česky v roce 2020). Tak jako Serres volí Latour mýtickou postavu řecké bohyně Gaie, aby vyjádřil myšlenku ivé Země/přírody, která se ozývá a brání proti neomaleným zákrokům člověka, který jako by zapomněl, e je její součastí, a neuvědomuje si následky svých činností ohroujících nejenom okolní svět, ale i jeho samotného. Musíme si uvědomit rozdíl mezi světem, z něho ijeme, a světem, kde ijeme, a usilovat o jejich souznění, nebo jinými slovy znovu přistát na zemi, dostat se zpátky na zem. Podobně jako Serres se Latour vyslovuje pro zřízení jakéhosi parlamentu věcí a zavedení nové ústavy, které by vedle lidských práv obhajovaly ne-lidské zájmy a práva reprezentované vědci a kompetentními představiteli tak, jak je tomu v dnešních parlamentech.
Bruno Latour, který se v poslední době hojně vyslovuje k aktuálním otázkám a navazuje tak na francouzskou tradici angaovaného intelektuála, vidí v současné světové pandemii a opakujících se francouzských sociálně politických krizích potvrzení svých filozofických předtuch. Přirovnává současnou situaci k jakémusi crash testu nebo generálce předcházející nevyhnutelné ekologické mutaci. Ukazuje se, e zatímco v oblasti zdraví je veřejnost více méně ochotna přenechat veřejné správě důleité prerogativy přinášející omezení individuální svobody, v oblasti ekologie, kde jde také o zdraví a moná o ivot příštích generací, postrádají národní státy dostatečnou autoritu a legitimitu k prosazení nutných opatření. Vskutku globální krize vyaduje koordinovanou odpověď na světové úrovni, a nikoliv v podstatě vzájemně se imitující -virovou reakci individuálních států. Po vzoru knih stíností obyvatelstva adresovaných začátkem roku 1789 Ludvíku XVI., je měly analyzovat tehdejší před-revoluční napětí, navrhuje Latour podobnou iniciativu s cílem povzbudit individuální zamyšlení a podpořit celospolečenské občanské uvědomění ekologického ohroení. Občanská konvence pro klima nedávno ustavená prezidentem Macronem a sloená ze 150 vylosovaných Francouzů, svým způsobem recykluje tento filozofovův návrh.
Michel Serres a Bruno Latour jistě nejsou objevitelé ekologie, ale je moné je povaovat za filozofické průkopníky a jakési dva póly, mezi nimi se pohybuje současné filozofické pojímání ekologické tematiky ve Francii. Mezi oběma jsou nemalé přinejmenším stylistické a jistě i referenční rozdíly: Serresovo velké vyprávění plné bájných či obyčejnějších bytostí s častými odkazy na jeho původní námořnické vzdělání a ivotní zkušenost kontrastuje s komplexními pojednáními Latoura s četnými novotvary, pojmy a experimenty z jeho sociologického zázemí. Shodují se však na společném odsouzení historicky zděděné lidské arogance vůči přírodě/Zemi a navrhují podobnou cestu, jak ji překonat. Oba vidí jakési právnické řešení hrozící ekologické krize: zaprvé zavedení nové smlouvy s přírodou, nové ústavy, která by stanovila symetrická práva pro lidskou a ne-lidskou sféru a zajistila jejich vzájemnou interakci a plodnou symbiozu, a zadruhé ustanovení právně postihovatelné viny ekocidy neboli zločinu proti ivému druhu. Podstatný rozdíl mezi oběma filozofy spočívá v jejich chápání ekologie. Na rozdíl od Serrese, který viděl ekologii především jako nový myšlenkový obrat, se Latour jasně vyslovuje pro politickou ekologii. Představuje si tuto dnes ještě neexistující stranu jako hnutí schopné překročit tradiční rozdělení na pravici a levici na základě respektování poadavků přírody a boje proti sociální nespravedlnosti, jinými slovy schopnou poloit politický základ pro spojení ekologické a sociální problematiky.
Vývoj v posledních letech v mnohém potvrdil intuici obou filozofů. Světová virová pandemie můe být chápána jako pomsta přírody proti iluzi všelidské nadvlády a připomenutí ne-lineární dráhy vědeckého a společenského pokroku. Právnické řešení se zvýšenou mírou prosazuje jako důleitý prostředek v boji proti současným i budoucím ekologickým pohromám jak na úrovni jednotlivých států, tak v mezinárodním kontextu. Otázkou zůstává, nakolik je tento přístup v Serresově téměř poetickém pojetí a v Latourově přísnější politické formě vskutku efektivním nástrojem a zda se ekologie můe obejít bez radikálních ekonomických zásahů.
Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, pracovala v sekretariátu OECD v Paříi, kde také ije.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.