Neříkejme to moc nahlas, ale Němci si Keynesovy přednášky vzali k srdci. Ké by se o ostatních dalo říci toté.
Hospodářský zázrak Německa po druhé světové válce se vyznačoval neochvějnou snahou o udrení cenové stability garantované nezávislou centrální bankou – nejprve Německou spolkovou bankou a poté Evropskou centrální bankou. S ohledem na to, jak Německo po první světové válce zachvátila katastrofální vlna hyperinflace, bylo pochopitelně zcela klíčové udret inflaci na uzdě. Méně pochopitelná byla poválečná averze Německa ke keynesiánské stabilizaci, kterou razily Francie, Itálie, Velká Británie, Spojené státy a další.
Tato částečně ideologicky podmíněná averze se později ukázala jako nedůsledná, tedy alespoň na domácí úrovni. Dynamické a proexportně orientované ekonomice Německa se dařilo z několika hledisek, a to i přes to, e míra nezaměstnanosti v porovnání s Francií, Itálií, Velkou Británií a USA od roku 1990 optikou směrodatné odchylky fluktuovala více. Německý úsporný přístup se však důsledněji projevil na zahraniční scéně, o čem se přesvědčilo Řecko po finanční krizi z let 2007–2009. Německo tuto krizi na domácí scéně zvládlo pozoruhodně dobře, protoe jeho ekonomika zpomalila výrazně méně. Nezaměstnanost postupně klesala jen s menším vychýlením v roce 2009 z 11 procent v roce 2005 na tři procenta v roce 2019.
Jak to Německo dokázalo? Díky fiskálnímu stimulu a s podporou Mezinárodního měnového fondu. Do Německa dorazil John Maynard Keynes. Britští konzervativci (a i američtí republikáni) coby ideologičtí odpůrci fiskálních stimulů a neústupní zastánci úsporných programů zavinili mnohem hlubší ekonomický propad, ne jak tomu bylo na pevninské Evropě, a zvýšili nezaměstnanost. Na Keynese zanevřeli.
Pandemie nám surově vmetla do očí základní zákon ekonomie: Ivanovy výdaje jsou Oliny příjmy. S propadem příjmů se zvýšila nezaměstnanost. Mezi lety 2019 a 2020 to v Německu bylo z 3,1 procenta pracovní síly na 4,3 procenta; ve Francii z 8,5 na 8,9; v Itálii z 9,9 na 11; ve Velké Británii z 3,8 na 5,4; v USA z 3,7 na 8,9 a na Islandu z 3,6 na 7,2. V Německu, Francii a Itálii nezaměstnanost narostla jen mírně, ve Spojených státech se více ne zdvojnásobila a na dvojnásobek vyskočila i na mém rodném Islandu.
Jak k tomu došlo? Německo opět přistoupilo k agresivnímu, dobře cílenému fiskálnímu stimulu – dostatečně silnému na to, aby nezaměstnanost nevzrostla o víc ne jeden procentní bod. Pro srovnání byla tamní průměrná míra nezaměstnanosti za období od roku 1990 sedm procent. V březnu loňského roku na začátku pandemie zahájily německé úřady ambiciózní záchrannou operaci (tzv. Soforthilfe), která měla ochránit veřejné zdraví, pracovní místa, firmy a sociální soudrnost.
Německá vláda si na financování záchranných programů půjčila téměř 300 miliard eur, co představuje skoro 10 procent německého HDP či 3600 eur na hlavu. Na Keynese by to udělalo dojem.
Zmíněnou záchrannou operaci, která je v dějinách Německa nejambicióznější, je třeba hodnotit nikoli z hlediska objemu fiskální a finanční injekce veřejných prostředků do soukromého sektoru, ale spíše z pohledu její celkové hospodářské efektivity. Záleí na výstupech, nikoli vstupech.
Prostředky, které německé úřady uvolnily, se k zamýšleným příjemcům dostaly rychle. Osoby samostatně výdělečně činné, např. umělci, a firmy s maximálně pěti zaměstnanci si sáhly a na 9000 eur a OSVČ a firmy do deseti zaměstnanců a na 15 000 eur podpory určené k překlenutí prvních tří měsíců pandemie a na ochranu před netrpělivými věřiteli a pronajímateli. Podpora byla vyplacena bez zdlouhavého ověřování finanční situace adatelů.
Francie spustila vlastní záchranný program s fiskálními výdaji v hodnotě 235 miliard eur a státními zárukami úvěrů v hodnotě dalších 330 miliard eur. Itálii zatím záchranný program přišel na nějakých 110 miliard eur plus 400 miliard eur na zárukách úvěrů. Všechny tři země také těily z rozvolnění postoje měnové politiky ECB.
Kongres USA schválil koncem března zákon o podpoře, úlevách a ekonomickém zabezpečení při boji proti koronaviru (tzv. CARES Act), co je mix fiskálních a finančních opatření s cenovkou 2,3 bilionu dolarů. Tuto injekci doplňují úvěry Fedu v podobné výši, které jsou určeny na podporu domácností a firem. Ministerstvo financí USA však chtělo následně podporu ukončit. V době psaní tohoto článku se toti Kongres a odcházející prezident Donald Trump stále přeli ohledně další podpory ekonomiky.
Dosavadní zkušenost z USA odhaluje donebevolající rozpor mezi napumpováním fiskálních a finančních prostředků do ekonomiky na straně jedné a prudkým nárůstem nezaměstnanosti na straně druhé – v důsledku čeho se ocitly desítky milionů amerických zaměstnanců bez příjmu a bez zdravotního pojištění, které jim hradili jejich zaměstnavatelé.
Koho by ale něco takového překvapilo? Vlády oligarchií, jakou byla i Trumpova vláda, mají znatelně jiné priority ne vlády fungujících, demokratických, sociálně trních ekonomik jako např. Německa, Francie a Itálie.
Na Islandu se nezaměstnanost z roku 2019 na rok 2020 vyhoupla na dvojnásobek a jeho zfušované řešení pandemie se tak více podobá Trumpově Americe ne Evropě. Islandští umělci a další osoby samostatně výdělečně činné s propadem příjmů musely na opoděnou státní pomoc čekat řadu měsíců.
Společného toho tyto dva státy mají více. V USA se republikáni zapojili do pokusu o státní převrat ve snaze zvrátit výsledek prezidentských voleb. Islandská vláda, poplatná oligarchům, kteří zbohatli na rybolovných kvótách získaných za zlomek trní ceny, se drí u moci navzdory jednoznačnému výsledku demokratického referenda o ústavě z roku 2012. Nová ústava by po ratifikaci parlamentem odstřihla pupeční šňůru mezi politiky a oligarchy. Kdy je ohroena demokracie, strádá také ekonomická i sociální politika.
Text vyšel původně 5. ledna 2021 na portálu Social Europe (www.social-europe.eu) pod názvem Germany bows to Keynes, again. Publikujeme ho se souhlasem a za podpory praské kanceláře Friedrich-Ebert-Stiftung (www.fesprag.cz).
Z angličtiny přeloil Jakub Jurenka.
Thorvaldur Gylfason (1951) je ekonom, působí na Islandské univerzitě v Reykjavíku a na mnichovské Univerzitě Ludvíka Maxmiliána.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.