Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 1 > Václav Jamek: Palouk vědeckého atheismu, jako i Čoudy z Ameriky
Jsem zklamán. Radnice mé domovské městské části (dříve obvod) Praha 6 polevila ve slavném zpátečnictví habsbursko-resuscitačním a nejvroucnějším nadějím občanstva svého krutě odzvonila. Ukázalo se, e na místě zasloueně svrené sochy tatarského maršála Koněva nehodlá vztýčit postmoderní sochu generála Laudona pyšně se na štaflích vypínajícího, o ní jsem se minule odváil snít. Nehodlá tam postavit vůbec nic. Kdy po několika dnech zmizela z prostranství mnohoslibná ohrada, vyšlo najevo, e byly pouze odstraněny zbytky podstavce, které obyvatelstvo nestihlo rozkrást, plocha zarovnána s okolím a snad i poloen trávník.
Namítla mi u konzervativní část národa, co e je špatného na trávníku. Na trávníku není špatného nic, a na to, e podle tradice, je v letitosti předčí i staroslávu rodu francjosefského, není zde na severu zeměkoule prosinec na zakládání trávníků zrovna vhodný, zvlášť kdy byly předtím nasnadě jaro, léto a podzim. Ale během té doby se konšelstvo tvářilo, e hodlá barbarův pomník nahradit nádherou, nad ní uasne celý kulturní svět. Kdyby si místo planých slibů aspoň prolistovalo Rok na vsi a poučilo se o střídě ročních dob, a jak v zimě rostlinstvo všecko odpočívá, a na uměle drené macešky hřbitovní a listopadky! Jene tahle tradice je pro ně asi příliš plebejská.
Take zatím je v těch místech vidět jen hlinitý úhor. Těšme se, co všechno tam na jaře vyraší a nad čím plesati bude můj duch botanický! Jistě lilek černý, kterým park zarůstá u teď, doufám, e i zemědým, ptačinec, rozrazil břečťanolistý, truskavec houevnatý, pcháč, turan a merlíků přehlídka. Napadlo mě však, e nová úprava, je nahrazuje maršála skoro všemohoucího, jistý symbolický význam přece jen vykazuje. Naši milí křesťanští bliní by se odtud mohli poučit, čím e nahrazují Boha lidé, kteří v jeho existenci nevěří. Ničím! To jenom křesťané si představují, e na místo zneuznaného Boha se povinně musí něco postavit, a mají za to, e tam agnostikové či atheisté stavějí člověka. Ale stavět se nikam nic nemusí a člověk, nezboněný a odpovědný vlastnímu svědomí, se do Boích atributů nehrne a zůstává na svém patřičně skromném místě. Představa Boha ostatně taky, komu tam na výsostech můe vadit? Proto by bylo hezké, poloit na ten zapomínací trávník malou ulovou desku s nápisem: Palouk vědeckého atheismu. Bylo by z toho takové hezké místo lidové osvěty, jezdily by tam meditovat výpravy z celého světa.
Leč kulturní svět (nebo to, co z něho zbývá) nebude asnout ani nad tím, e tu není nad čím asnout, protoe má nad čím asnout jinde, samozřejmě ve Spojených státech amerických, jako obvykle. Nejmíň patnáct let u píšu o tom, e tahle entita je v civilizační krizi, její projevy a důsledky při své moci a vlivu vyváí, kam se dá. Zdá se, e otrávené u je všechno, co odtud přichází, včetně toho, co by mohlo být nové a prospěšné, čili pokrokové, tedy emancipačních společenských impulsů. (Vzteklouny, kterým se dělá kolem úst pěna, sotva se před nimi slovo pokrok vysloví, jen upozorňuji, e dvě předchozí adjektiva, která jsem pouil, skutečně tvoří jeho definici: aby se pořád neútočilo na něco, co ádný určitý obrys vůbec nemá.)
Jistě je nutno potírat všechny formy rasismu, nejen ten bílý; ten se nás ovšem nejvíc týká, prostě proto, e jsme běloši. Tam, kde se nadmíru zřetelně ukazuje, e na ivotech černochů příliš nezáleí, se musí velmi rozhodně stvrdit, e na černých ivotech záleí: pokud to chápeme inkluzivně. Sexuální násilí a vydírání je – od zločinu po nemrav – také zavreníhodné. Za odporný přeitek lze pokládat i zavilou nenávist k méně běným podobám sexuálního chování a sexuální identity, kdy nikomu nepůsobí skutečnou škodu (co pouhá újma na přesvědčení určitě není). Všechna tato tři hnutí poslední dobou z Ameriky vzešla; jene se v nich vzápětí začaly šířit projevy a měřítka, které nelze brát jinak ne jako šílené, a to přímo v zemi původu, v Americe, a odtud i dál ve světě.
Strhávání soch a ničení symbolů, budi, dělá se to u nás, proč by nemohli taky na Západě, a koho jen chtějí; neřeší se tím nic, minulost zůstane, jaká byla, jen se vybije afekt a politická vypočítavost si jako vdy přijde na své. Někdo jistě doufá, e by u toho mohlo zůstat a znavení buřiči by mohli jít odpočívat, místo aby se domáhali něčeho skutečného. Horší je, kdy se důraz na důleitost černých ivotů začne brát exkluzivně, neboli jako nárok na to, aby za lepší sortu lidí byli na příštích pár set let bráni černoši a běloši pykali. Někteří černí, ale i bílí intelektuálové u se touto prašivou cestou dali: take je najednou zločin, kdy kresleným černým postavičkám ve filmech propůjčují hlas neviditelní běloši; zato není vůbec na závadu, kdy je ve jménu rasové vyvá-enosti (uplatňované s poněkud přiměřenějším a neméně povinným idealismem u dávno např. v amerických kriminálkách) krásně viditelný černoch obsazen do role anglického šlechtice ze 17. století: sice je to historický nesmysl, ale jak krásné by to bývalo bylo! Alespoň podle zásad toho, co známe jako socialistický realismus. e se takové umění mrtvé u rodí, na tom v dnešním světě zřejmě nesejde.
To, e se v boji proti sexuálnímu násilí projevují nejaktivněji americké podivínky, které nenávidí buď mue vůbec, nebo sex, nebo obojí, vede i tady k sotva snesitelným výstřelkům, jako kdy začne vadit i muský způsob sezení v metru, take se nakonec jako sexuální útok začne jevit sama existence muského pohlaví, a spravedlivý záměr se mění ve frašku. – Ale oni v tom metru skutečně sedí agresivně, to si neumíš představit, oponuje mi jedna moje dobrá přítelkyně, o ní vím, e pokládá za násilnický jakýkoli projev muské sexuality, a mě za mue tak docela pokládat nemusí (co jí neberu). Nechápe, e agresorkou je ona. Shodněme se probůh aspoň na tom, namítám, e sexuální obtěování musí být adresné, take mu jen svou existencí znásilňovat nemůe, ani tím, e nenechá své pohlavní ústrojí doma, kdy jde ven! (A co kdyby eny začaly u sebe a zakázaly si všechno krášlení, jeho účelem přece je budit smyslnou pozornost? enské přívěsky nechat doma lze. A budeme mít zpátky středověk. Odpověď feministek si troufám odhadnout: A zrovna ne! My se omezovat nebudeme.)
Mnohost způsobů, jimi člověk dokáe čerpat z erotického ivlu, je směšné odbývat anatomickou pohlavní dualitou: nejsme a nikdy jsme jako lidstvo nebyli odkázáni jenom na dva moduly (čili jediný model) pohlavního ivota; ani tzv. heterosexualita není jenom jedna. Jene sektářství se stává také prokletím genderu. Mě jednou levicový český novinář a univerzitní učitel označil za gestapáka, protoe pokládám zakazování Červené Karkulky aj. za otřesnou pitomost, která jen škodí a nepomáhá ničemu; vstřícnost a dobrá vůle druhých se takovými výstřelky jen odrazují. I ty moje ve vztahu k onomu novináři. A není zvláštní, jak všichni ti lidé, kteří se nechtěli vtěsnat do běných škatulek, pořád jen rozmnoují další a další škatulky, aby se měli kde opevnit a odtud se domáhat toho, aby se i pro ně dělaly extra záchody, protoe jak by řekl Montaigne, zrovna ta jejich prdel je nějak neobyčejná? LGTB+? Lépe zapomenout. Nestačilo by Erosą??
Strašidelná je především CIMPRLIĽNOST, která se všech těch bojovníků zmocňuje a pomalu se u nebes dotýká. V boji proti svým nepřátelům jsou nelítostní, jejich agresivita nezná mezí, ale sami k sobě jsou nesmírně útlocitní a lze je těce ranit i nešetrným slůvkem. Take jsme dospěli tak daleko, e se různá slova úplně zakazují a jejich pouití vyvolává dramatické sankce. Přivolal jsem je na sebe i já. Na fejzbůku jsem takto reagoval na zprávu, e byl z uráky transgenderového majestátu obviněn jeden z Monty Pythonů (a omlouval se tím, e přece ve skutečnosti vdycky touil být kambodskou taxikářkou):
To je svět. Na jedné straně se brání právo na zveřejňování i těch nejvulgárnějších vtipů týkajících se islámu, na druhé straně se nesmí sebelehčeji zavtipkovat na účet trans- ani jiného genderu, aby z toho dotčeným hned nevzniklo nezhojitelné bebí. To nejde dohromady. Není divu, e jsou pak muslimové naštvaní. Vyjobává se s nimi. Sám za sebe mohu jedině prohlásit, e utahovat si z buzerantů povoluji. Nejsme z cukru ze soli, jen ty v dešti povolí.
Vzápětí fejzbůk nejene přestal zveřejňovat moje příspěvky do diskusí, on mi je prostě bez upozornění mazal: co si ádný můj nakladatel ještě nikdy nedovolil! Vysvětlit se to dá jen tím, e jsem naplno pouil slovo buzerant, zřejmě se teď u nesmí pouívat vůbec, bez ohledu na existenční kontext toho, kdo mluví, take třeba i bez ohledu na to, e o dnešní svobodu těch lítých, i kdy nepříliš důsledných mravostráců jsem se v době poněkud horší sám trochu přičinil, take mám v tom směru právo na kadé slovo, které si usmyslím. Úplný zákaz se ovšem líp pro-gramuje: moc fejzbůku je ve skutečnosti naprosto neosobní.
Neměli bychom se mýlit: na rozdíl od tzv. sexuální revoluce 60. let, která sice v Americe vznikla, ale opravdu váně ji vzala Evropa, nevyplývá ádné z hnutí zdánlivě emancipačních, která plodí Amerika dnes, z volné, svobodymilovné americké vitality, ale ze starého puritánského moralismu, který je bliší Americe konzervativní. Na sexuální revoluci nenavazují, jsou naopak reakcí proti ní: tou reakcí, na ni puritánská dlouho frustrovaná nenávist k sexu a rigidní mravní purismus a formalismus po desetiletí neúnavně čekaly. Právě jejich přemrštěnost a zároveň všeobecný partikularismus bez základní všelidské solidarity dokazují, e nepředstavují cestu z americké civilizační krize, jsou její součástí. Ve svém důsledku jsou proti svobodě.
Proto by rozhodně bylo dobré nepouštět si Ameriku do všeho.
Vydatnější a jedovatější čoudy posílá Amerika do světa samozřejmě z opačné strany svého politického rozloení, z extrémní pravice všeho druhu, protoe tam je skutečný domov celé té ideologie. Nic takového jako frašku americké pseudodemokracie, kterou jsme mohli sledovat posledního skoro čtvrt roku, svět u dlouho nezail. Trošku se tomu snad blíí povolební převrat v Bolívii, dalšími volbami zvrácený, ale Američani, co naplat, umějí všechno líp. Dá-li výrus, rozeberu to příště.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.