Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 1 > Pavel Uherek: Československo pohledem teorie nedemokratických reimů
Autoři Jan Rychlík a Karel Hrubý v minulém čísle rozvinuli debatu na téma povahy komunistického reimu v Československu. Tento článek by k diskusi chtěl přispět nikoliv pohledem převáně historickým, ale politickovědním, a to prostřednictvím teorie nedemokratických reimů. Je tak doplněním dosavadní debaty, nikoliv alternativním stanoviskem ani polemikou.
Jako teoretický koncept bude v článku pouita klasická definice totalitních reimů od Carla J. Friedricha a Zbigniewa K. Brzezinskeho. Dle ní je totalitní reim charakteristický vládou jedné strany, prosazováním výlučné ideologie, monopolem jak na informace, tak zbrojení a konečně masivní politickou perzekucí obyvatelstva. Později k tomuto výčtu přibyl ještě další znak, a sice centrálně řízené hospodářství, které však bylo v praxi (méně ji v hlásané ideologii) typické většinou jen pro nedemokracie komunistického typu.
Dalším klasikem teorie nedemokratických reimů, jeho metoda bude v článku pouita, je španělský politolog Juan José Linz. Ten ve své knize Totalitní a autoritativní reimy při obecném zkoumání nedemokracie pracuje s následujícími osami a vlastnostmi příslušného reimu:
– osa monismus – pluralismus,
– osa ideologie – mentalita,
– osa mobilizace – depolitizace,
– mezinárodní postavení,
– typ vůdcovství.
Linz na první pohled ponechává stranou otázku politického teroru, která přitom dle zmíněné definice Brzezinského a Friedricha, ale také například dle pojetí totalitarismu od Hannah Arendtové patří ke stěejním znakům kadé nedemokracie. Tuto vlastnost však Linz implicitně podřazuje spíše pod osu mobilizace – depolitizace, kdy pronásledování a trestání odlišných názorů povauje za jeden z nástrojů, jak zbývající (většinové) obyvatelstvo mobilizovat k podpoře reimu.
Linz podobně jako řada dalších politologů pracuje i se standardním rozlišením na reimy totalitní a autoritativní, kdy se právě autoritativní reimy vyznačují menší intenzitou totalitních znaků. Monopol na vládnutí, prosazování vládnoucí ideologie nebo perzekuce v jejich rámci nedosahují takové extrémní míry jako právě v reimech totalitních. Řečeno velkou zkratkou a zjednodušeně, za co v totalitě skončí odpůrce na popravišti nebo v krutém pracovním táboře, v autoritarismu dostane jen vězení, popřípadě práci v kotelně.
Pokusme se nyní především Linzovy charakteristiky aplikovat na komunistické Československo v letech 1945–1989. Na některých místech bude československý komunistický reim, a to pro lepší pochopení uívané terminologie, porovnán s jinými diktaturami. Publicistický charakter článku ani jeho rozsah nedovolují provést dokonalou případovou či komparativní studii, nicméně cílem je alespoň nastínit schéma a pojmy, kterými politická věda fungování nedemokratických reimů popisuje.
V rámci této osy Linz zkoumá, do jaké míry je v rámci politického zřízení umoněna svobodná soutě politických subjektů, vyjadřování jejich zájmů či vůbec samotná existence. Obě strany této osy jsou obecnými a mezními kategoriemi, tzn., pluralismus, tedy otevřená stranická a názorová soutě, je znakem fungující demokracie. Druhý pól, monismus, je pak typický pro totalitní reimy, kdy formálně i prakticky existuje pouze jediná strana a ádný mocenský konkurent ve státě nepůsobí.
Jednotlivé nedemokratické reimy však ve své konkrétní praxi politickou opozici často nechávají působit, avšak bez faktického vlivu na vládu, popř. ji nerespektují či různě šikanují nebo jí svěřují méně významné posty ve veřejné správě. Různý přístup bývá i k alternativám v oblasti kultury, vědy, tisku nebo ekonomiky. Odlišné názorové proudy jsou v kulturní či mediální oblasti buď oficiálně zcela zakázány anebo opětovně různými způsoby omezovány (např. větší či menší míra cenzury). Avšak některé autoritativní reimy, zejména vojenské diktatury, naopak v těchto nepolitických sférách ponechávají jednotlivým aktérům zcela volný prostor, a pokud se v nich neobjevují prvky zjevně aspirující narušit politický monopol, mohou se nerušeně rozvíjet.
Co se týče Československa v letech 1945–1948, tedy slovy Linzovými v pretotalitní etapě, byl v tomto krátkém období tzv. třetí republiky ponechán v Čechách a na Moravě prostor pro zcela legální působení čtyř politických stran: komunistů, lidovců, národních socialistů a sociálních demokratů. Počátek poválečné nedemokratické etapy v Československu tedy záměrně není v tomto článku kladen a k roku 1948, ale právě k roku 1945, kdy reim ji nabral autoritativní směr. Více stran v něm sice působilo, nicméně ji v roce 1945 došlo k oficiálnímu zákazu působení pravicových subjektů. Dále bylo provedeno poměrně rozsáhlé znárodnění a nové sociální, hospodářské i zahraničně politické postavení státu nesmělo být otevřeně zpochybňováno.
V roce 1946 proběhla mezi čtyřmi povolenými politickými stranami více méně regulérní volební soutě, byť ji co do projevu omezená tím, e strany před volbami uzavřely dohodu o slušném vedení kampaně. Dle ní v rámci předvolebního boje nesměly být zpochybňovány nová socialistická orientace státu ani spojenectví v rámci Národní fronty. Je zjevné, e propagace vlastního politického programu byla v důsledku takto uzavřené dohody výrazně komplikována, resp. skoro znemoněna. Můeme-li si dovolit aktuální poznámku, je v tomto kontextu smutné, e někteří regionální politici se podobné úmluvy o slušnosti předvolebního boje pokoušeli zavádět před krajskými volbami v roce 2020.
Po únoru 1948 sice zůstaly v rámci Národní fronty zachovány strana lidová a strana socialistická, nicméně na chod státu neměly vliv, neboť veškeré orgány veřejné moci byly ji zcela ovládány komunistickou stranou. Její dokonale fungující aparát sahal od nejvyšších struktur a po buňky v jednotlivých ulicích, továrnách, úřadech, nemocnicích, školách, armádě a sdělovacích prostředcích.
Československo se tedy od únorového převratu v roce 1948 a do roku 1989 po praktické stránce fungování reimu pohybovalo v ryze monistické rovině, kdy veškeré rozhodovací pravomoci měla v rukou KSČ. Role ostatních politických subjektů, v tomto směru socialistické strany a lidovců, byla nicotná. Politická opozice působit nesměla a její aktivity byly ilegální, co se projevovalo i vězněním disidentů, případně jinou formou postihů, kterými byly např. vyhazovy z práce, omezení studovat či po určitý čas donucování k opuštění republiky nebo naopak úřední ústrky při vycestování do zahraničí.
Monistický charakter dané éry výmluvně dokumentují průběhy voleb, které byly po dobu existence komunistického reimu v Československu pravidelně pořádány. Jednalo se pouze o volby fasádní, skoro divadelní. Všechny kandidáty v nich schvalovala Národní fronta, a volič tedy neměl monost výběru. Místo toho jen potvrdil příslušnou osobu na volebním lístku, kdy lístek, a to zpravidla jen s jedním jménem, hodil do urny. Reim (a na epizodní a nevýznamnou výjimku voleb na jaře v roce 1989 v některých poslaneckých obvodech) tedy ádnou volební soutě neumonil. V praxi přitom nebyla připuštěna ani minimální konkurence, např. mezi kandidáty komunistické strany. Jak zmíněno, na volebním lístku byla uváděna jen jedna osoba.
Stejné platilo i v kulturní či vědecké sféře, kdy ani zde oficiální postoje nesměly mít alternativu. Pokud se v kultuře objevil politicky odlišný názor, docházelo opět buď ke zjevné perzekuci, anebo pouze k zákazům činnosti v případech, kdy se veřejně působící osobnosti dostaly s reimem do konfliktu. Rovně snahy o nonkonformní ivotní styl vyjadřovaný zejména prostřednictvím hudby inspirované některými západními vzory byly reimem omezovány, v lepším případě trpěny nebo jim bylo vyčleněno jen velmi úzké pole veřejné působnosti.
Veřejně byli vyznavači neoficiální či antisocialistické kultury také zesměšňováni a znevaováni, například označováním za máničky, chuligány nebo kriminální ivly. Velmi mírně a nesměle se kritika připouštěla a ke sklonku reimu, kdy se objevovaly některé dvojsmyslné naráky například v zábavě či filmech, resp. v některých časopisech. I v rámci tzv. glasnosti ale oponentura musela být vdy uměřená a jakoby konstruktivní.
Také v rámci hospodářství panovalo po celou dobu úplné zestátnění (v zemědělství pak zdrustevnění) a ekonomika se jednotně řídila plánem. Soukromé podnikání bylo okrajově povoleno a ke konci reimu, a to navíc spíše pod nátlakem gorbačovské perestrojky. Alternativou vůči státnímu hospodářství byl v jistém smyslu jen černý trh a systém korupčních úsluh, který se pak negativně přelil i do porevolučních privatizačních procesů.
Ideologie se v kontextu nedemokratických reimů vyznačuje tím, e oficiálně, často v knize či jiném uceleném politickém textu, deklaraci, manifestu, dává podrobný návod, jak správně uspořádat mezilidské vztahy a jak dospět k dobře fungující společnosti. Klíčovým prvkem kadé nedemokratické ideologie je definice nepřítele, který údajně onomu dokonalému světu brání a kterého je třeba odstranit. Ideologie přitom lidem dává nejenom instrukce, jak se rozhodovat ve vztazích společenských a v záleitostech veřejných, ale má ambici zasahovat i do zcela privátní, intimní sféry. Ideologie tak předepisuje, jak má vypadat manelství, jak přistupovat k sexualitě a jakou roli ve společnosti hrají mu a ena. Kompaktní ideologie nedemokratického reimu tak definuje zcela nový typ člověka vyhovujícího poadavkům nově budovaných poměrů.
Naopak mentalita se nevyznačuje uceleným přístupem k řešení společenských a mezilidských vztahů, ale spíše jen prosazováním či zdůrazňováním určité atmosféry ve společnosti a veřejným vyzdvihováním některých politických priorit. Nejčastější typy mentalit se mohou uplatňovat upřednostňováním náboenské stránky ivota nebo nacionalismem. Můe však existovat i mentalita zaměřená proti dosavadnímu systému vlády či mentalita prosazující silnou roli vůdčího politika.
Z krátkého popisu rozdílů mezi ideologií a mentalitou je zřejmé, e klasickými příklady ideologií, kterými byly nedemokraticky ovládány celé společnosti, jsou ideologie komunistická, fašistická nebo nacistická. Oficiální státní ideologie, která velmi tvrdě potírá veškeré ostatní postoje, je tak spojena spíše se státy, které se blíí totalitnímu zřízení.
Autoritativní reimy se naopak spojují spíše s mentalitami – například pro Francovo Španělsko byla typická právě mentalita prosazující katolicismus. Za aktuálnější příklady mentalit lze povaovat třeba Chorvatsko v devadesátých letech 20. století v době vlády premiéra Franjo Tudjmana s nacionalistickou mentalitou. Také současné Rusko se vyznačuje prvky mentality nostalgicky se vracející k éře sovětského impéria. Pomalu se k mentalitě blíí Orbánovo Maďarsko či současné Polsko, v nich se opět prolíná důraz na nacionalismus nebo roli církve ve společnosti, popřípadě přezíravost k dosavadnímu spojenectví v Evropské unii.
Československo v období 1945–1989 bylo ovládáno nikoliv mentalitou, ale právě ideologií, která byla nejsilněji prosazována v padesátých letech, kdy komunistická propaganda byla všudypřítomná. Ideologickými postuláty zejména při perzekuci disidentů se řídila i justice, o její nezávislosti tedy nelze hovořit. Dominantní roli ideologie hrála ve vzdělávacím systému na všech stupních škol.
Nevýznamným, avšak velmi ilustrativním příkladem, jak komunistická ideologie chtěla změnit a zpolitizovat většinu aspektů dosavadního ivota, byl známý proslov Antonína Zápotockého o Vánocích roku 1952. V něm Zápotocký tvrdil, e Vánoce budou nové, neboť Jeíšek zestaral a je nahrazen Dědou Mrázem, kterému nebude na cestu svítit hvězda jediná betlémská, ale mnoho hvězd rudých, symbolizujících zdařilé plnění úkolů pětiletky.
Postupně však dokola omílaná marxistická hesla o hájení zájmů pracujících a třídním boji, specificky v československém případě o jednotě v rámci Národní fronty, bratrství Čechů a Slováků a spojenectví se Sovětským svazem na věčné časy, byla stále více vyčpělá a na obyvatelstvo přestávala působit. Počáteční spontánní i většinově upřímný optimismus postupně nahradila apatie a odstup.
Přes narůstající ideologickou vyprázdněnost se však v politickém systému ádný konkurenční výklad historie či současnosti nepřipouštěl. Ideologická výbava reimu ke konci jeho éry proto byla zkornatělá jen fakticky, nešlo však hovořit o tom, e by v Československu existovala pouhá mentalita. Společnost se tak a do roku 1989 ve všech sférách oficiálně i prakticky řídila komunistickou ideologií, která nesměla být zpochybňována.
Tato osa vyjadřuje míru, v jakém nedemokracie vyaduje podporu obyvatelstva a jeho konkrétní politickou aktivitu ve prospěch reimu. Je-li mobilizace hnána do krajnosti, reim vyaduje nejen podřízení a souhlas, ale i aktivní vyjadřování podpory, a to zejména častou a pravidelnou účastí na schůzích, sjezdech, brigádách, branných cvičeních či jiných reimem pořádaných akcí. Masově bývá vyadováno i členství ve vládnoucí straně a jejích přidruených organizacích, zejména mládenických. Právě apel na školáky a studenty kadý, zejména nedemokratický reim zdůrazňuje, neboť v mládí vidí budoucnost i snadný terč propagandy. Z historických zkušeností navíc plyne, e právě mladší občané nástup nedemokratického reimu, resp. spíše jeho novost obvykle podporují.
Pokud tedy reim vykazuje značnou míru mobilizace, uplatňuje zásadu kdo není s námi, je proti nám a vůči odpůrcům pouívá tvrdé, nepřiměřené a často i plošné postihy. Depolitizační rovina naopak znamená, e reim se spokojuje s pasivitou obyvatelstva ve stylu kdo není proti nám, je s námi. Účast na reimních akcích je při depolitizaci u pouze symbolická nebo je realizována jen z povinnosti. Postupně postačí, pokud občan proti reimu aktivně neprotestuje. S obyvateli tak vládnoucí struktury uzavírají jakousi nepsanou smlouvu o tom, e lid nebude mluvit do vlády a v ostatním bude mít relativní volnost.
Pro Československo je i v této oblasti znovu zřejmé, e masivní mobilizace se projevovala především na počátku reimu, tedy v první polovině padesátých let, kdy obyvatelstvo s čerstvou zkušeností z protektorátu i předchozí hospodářské krize v mnoha případech ochotně mobilizační aktivity a snahu o budování nové socialistické společnosti podporovalo.
Ostatně i soudní procesy padesátých let s domnělými odpůrci, resp. zrádci reimu a jejich a rituální průběh byly ryze mobilizačním, propagandistickým nástrojem. Reim jejich prostřednictvím zdůrazňoval, e proti (vykonstruovanému) nepříteli je nutné aktivně bojovat. Jako další symbolické a očividné příklady mobilizace lze uvést stavbu obřího Stalinova pomníku na vltavském nábřeí nebo přehnaně oslavované narozeniny komunistických vůdců.
A v šedesátých letech se začala projevovat jistá nespokojenost s reimem vrcholící Praským jarem. Po jeho potlačení následuje období normalizace, kdy se reim na dané ose posunuje spíše k depolitizaci. Tzv. mobilizační vehikly (nositelé mobilizace), např. pravidelně konané spartakiády ukazující roli kolektivu, v něm je jedinec pouhým kolečkem vytvářejícím dokonalý, velký obraz, jsou chápány spíše jako zdroj zábavy, nikoliv jako prvek, jeho prostřednictvím je projevována podpora reimu.
Stranické vedení se tak v 70. a 80. letech ji více méně spokojuje s pasivitou obyvatelstva. Zpravidla postačuje, pokud jednotlivec nevystupuje z řady, popř. si své povinnosti odbude účastí na schůzi nebo podporu projevuje zcela symbolicky a s minimální aktivitou (například květnové vyvěšování československých a sovětských vlaječek v oknech). Rovně získání stranické legitimace u neznamená ideologickou sounáleitost s reimem, ale je spíše vstupenkou k úspěšné pracovní kariéře. Vzorem přestává být dělník, neboť také rodiny komunistických prominentů volí pro své děti jiné ivotní projekty, tedy zejména studium na vysoké škole, uplatnění ve vedoucích funkcích, ve sportu aj.
V případě některých diktatur má geopolitická poloha i mezinárodní role daného státu pro vznik a udrení nedemokratického reimu zásadní vliv. Nacismus by se těko mohl rozvíjet a zásadně ovlivnit politický vývoj ve světě, pokud by se dostal k moci v národě, který nemá osmdesát milionů obyvatel a není regionální velmocí.
Pozdější latinskoamerické vojenské diktatury (například Pinochetův reim v Chile, Ortegův v Nikaragui či Castrův na Kubě) pro své udrení poívaly podporu od Spojených států nebo Sovětského svazu. Konečně současné autoritativní reimy, např. v Číně nebo Rusku, stojí a padají s velikostí příslušné země a jejím velmocenským postavením.
Z komunistických zemí je v tomto ohledu zajímavým příkladem Jugoslávie. Byla chápána jako stát, který dokázal říci ne Stalinovi a po druhé světové válce stanul v čele tzv. hnutí nezúčastněných, tedy zemí stojících mimo dva soupeřící ideologické a vojenské bloky. Právě ekonomická podpora Západu, který Jugoslávii povaoval za klín v sovětském táboře, znamenala i podporu místnímu reimu a monost provádět v zemi řadu ekonomických experimentů. Své do jisté míry výlučné postavení Jugoslávie po roce 1989 ztratila, co byla (byť nikoliv dominující) příčina jejího rozpadu.
Specifické postavení mělo v rámci komunistických zemí i Rumunsko, a to zejména pro svoji částečně autonomistickou zahraniční politiku. Nepřipojilo se třeba k okupaci Československa nebo odmítlo vpád SSSR do Afghánistánu. Symbolicky se odlišné postavení Rumunska projevilo i při olympijských hrách v roce 1984 v Los Angeles a hýčkáním rumunských sportovců, kteří se jako jediní ze zemí sovětského bloku této akce zúčastnili.
Československo bylo na rozdíl od výše uvedených případů chápáno jako jedna ze zemí, která jednoznačně spadá pod sovětskou sféru vlivu. Mezinárodní postavení tedy ovlivňovalo existenci československého reimu podstatným způsobem, byť je nutné přiznat, e k definitivní instalaci komunismu v roce 1948 Sovětský svaz a tolik pomáhat nemusel. Jde o hru na kdyby a jakýsi pokus o alternativní historii, nicméně je moné spekulovat, e pokud by reim na svém počátku necítil podporu občanů, nemuselo dojít k takovým krutostem v jeho počáteční etapě, ani k tak masovému znárodnění a třeba ani k okupaci v roce 1968.
V roce 1968 se mezinárodní postavení Československa projevilo jako faktor, který ukončil probíhající demokratizační proces. Svůj význam sehrála i geopolitická poloha státu, kdy by jeho eventuální vypadnutí ze sovětského bloku znamenalo rozlomení nárazníkového pásma, které země střední a východní Evropy tvořily, a chránily tak SSSR před dalším moným útokem Západu. Otázky, zda okupace v r. 1968 měla zachránit komunismus, nebo prvotní roli sehrála právě vojenská strategická ochrana Sovětského svazu, však ji přesahují účel tohoto textu.
Na konci osmdesátých let působení Západu a evropských integračních struktur, katolické církve pod vedením papee narozeného v Polsku a zejména dominový efekt přispěly k pádu komunismu. Ostatně i na velmi kosmetické reformy československý reim ve své poslední fázi přistupoval jen v důsledku změn v samotném Sovětském svazu. Politolog S. P. Huntington však připomíná, e vedle těchto zahraničních faktorů měly rozhodný význam pro kolaps komunistických reimů právě vyčpělost politických ideologií a ekonomické zaostávání.
V tomto smyslu lze rozlišovat diktatury stranické a diktatury, které jsou ivotně spojeny s osobností svého vůdce. Jeho moc je zaloena především na umění práce s davem a weberovském pojetí charizmatu. Zřejmými příklady nedemokracií vůdcovského typu jsou Hitlerovo Německo nebo Mussoliniho Itálie. Oba reimy se vyznačovaly velmi vysokou mírou teatrálnosti, ke které jak Hitler, tak Mussolini svým politickým stylem přispívali. Projevovalo se to jejich častým nošením uniforem či divokou gestikulací při projevech. Hitlerova i Mussoliniho dovednost vystupovat v roli pouličních řečníků byla jedním z hlavních faktorů, pomocí kterých se oba dostali k moci. Zejména pro nacismus bylo typické, e se spoléhal především na autoritu Hitlera a budování vnitřních a stranických struktur spíše opomíjel.
V rámci socialistických zemí opětovně zmiňme specifické Rumunsko a Jugoslávii. Ostatně vůdci obou států, Nicolae Ceau?escu a Josip Broz Tito, byli oficiálně jmenováni k doivotnímu výkonu svých funkcí. V Rumunsku byla Ceau?escova moc zaloena na kultu jeho osobnosti, výrazně se zejména v 80. letech projevoval nepotismus, kdy rumunský vládce rozdával funkce členům své rodiny. Rumunsko tak bylo personální, Linzovými slovy sultanistickou diktaturou, kde vůdcovo rozhodování fakticky postrádalo právní mez. Ostatně konec Ceau?esca a jeho eny byl obdobný jako osud Mussoliniho.
V Jugoslávii byl reim od konce druhé světové války jednoznačně spojen s Titovým jménem. Jeho neotřesitelná a přirozená autorita vítěze nad nacisty tlumila latentně existující rozpory a pomáhala udret křehkou rovnováhu mezi jednotlivými jihoslovanskými národy. Sám Tito si rád uíval své funkce zejména při zahraničních cestách, které byly často plné výpravných ceremonií. Na rozdíl od jiných autoritářských vládců však Tito měl v zemi i cizině skutečný respekt, a to jak u občanů, tak případně i politických konkurentů. A právě od Titovy smrti v roce 1980 ji země, její systém vybudoval, více méně směřovala k rozpadu, neboť Tito jako nenahraditelný jednotící prvek chyběl.
Na základě zmíněných příkladů je na první pohled zřejmé, e Československo k vůdcovským diktaturám přiřadit nemůeme. Bylo naopak reimem byrokraticko-stranického typu, kdy vládnoucí starci jakékoliv mocenské charizma téměř úplně postrádali. Byli spíše příklady nevýrazných, úředně vyhlíejících funkcionářů. V tomto směru se Československo spíše podobalo NDR, Maďarsku nebo Polsku. Změny na nejvyšších postech, tj. na pozici prezidenta republiky nebo generálního tajemníka komunistické strany (ve srovnání s jinými diktaturami relativně časté), sice určitý vliv na politickou linii reimu měly, avšak nikoliv rozhodnou.
Kult osobnosti byl pouze částečně spojen s osobou Klementa Gottwalda. Avšak i Gottwald, stejně jako po něm všichni ostatní vůdčí představitelé reimu na veřejnosti vystupovali relativně uměřeně a působili civilním a nudným dojmem. Také Alexander Dubček jako symbol reformního procesu v roce 1968 sice byl mezi lidmi oblíbený pro své bezprostřední a přirozené vystupování, nicméně nebyl vnímán jako nezpochybnitelná tvář, kolem které by byl celý národ bez výhrad sjednocen.
Komunistické Československo bylo nedemokratickým státem, který zejména v letech 1948–1953, tj. od únorového převratu do Stalinovy smrti, vykazoval znaky totalitního reimu. Intenzita jednotlivých atributů totality však postupně slábla a od šedesátých let lze reim označit za autoritativní. Ohledně politické moci byl přesto a do roku 1989 československý reim výrazně monistický s vyloučením jakékoliv činnosti opozice. Ta ostatně organizovaně nepůsobila ani ilegálně.
Rovně výlučná ideologie byla uplatňována a do konce reimu, její postupná vyprázdněnost a ztráta přitalivosti pro obyvatelstvo však vedly od nejprve velmi silné politické mobilizace obyvatelstva ke stále větší depolitizaci, kdy reimu postačovalo, e lidé proti němu aktivně neprotestovali. Přesto se v případě Československa co do monistické i ideologické osy jednalo o reim a do samého konce poměrně tvrdý a velmi neochotný k jakýmkoliv reformám (Linz v této souvislosti pro reim obdobného typu uívá přívlastek zamrzlý).
Jednotliví čs. komunističtí vůdcové přitom neměli primární vliv na podobu reimu, moc naopak vykonával dobře organizovaný stranický aparát. Jak u instalace reimu, jeho udrení, tak i zániku sehrály významnou roli faktory zahraniční, nicméně zejména počáteční podpora obyvatelstva bezesporu vtiskla reimu právě zmíněnou tvrdší tvář.
Závěrem můe čtenář, dočetl-li a sem, poloit otázku, k čemu vlastně všechno to teoretické škatulkování slouí a zda se jím nezastírá a nerelativizuje vánost zločinů, kterých se nedemokratické reimy dopouštějí. Nicméně rozbor faktického fungování reimu, byť výše jen rámcový, pomáhá lépe objasnit, proč se příslušná diktatura (ne)udrela tak dlouho, proč byla obyvatelstvem podporovaná a proč a jakým způsobem zanikla. Zdůrazňuje také hlavní rysy kadé diktatury, a to výlučné drení politické moci a nepřipuštění ádného konkurenta, a to i za cenu výrazné perzekuce vlastních občanů. V neposlední řadě správná analýza odstraňovaného reimu napomáhá lépe nastavit mechanismy přechodu k demokracii a můe přispět i k tomu, aby se nedemokracie, ať ji v podobě méně či více intenzivní, nevrátila.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.