Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 1 > Heda Čepelová, Miroslav Jašurek: O mytí rukou a velké revoluci
Roušky, ruce, rozestupy. Mantru současných ministrů zdravotnictví část společnosti u nemůe ani slyšet a doopravdy se těší, a bude svět zase normální. Najdou se i tací, kteří proti hygienickým doporučením protestují a tvrdí, e toho v boji s pandemií mnoho nezmohou. Historicky nejsou sami. Samotné mytí rukou kdysi mezi lékaři budilo výsměch a pohrdání. Příběh této sanitární rutiny přitom ukazuje, jak ošidný můe být náš zdravý rozum.
Ignác Semmelweis stojí na dvoře vídeňské nemocnice a přemítá o bezmoci. Hlavou se mu honí čísla, statistiky úmrtnosti na horečku omladnic v posledních pěti letech, zná je zpaměti, sám dával evidenci dohromady. Čísla jsou na jeho straně: jasně prokazují, e zákeřná nemoc zabíjí rodičky na prvním oddělení a pětkrát častěji ne na druhé části kliniky. Ignác Semmelweis je vzdělanec, lékař, několik let strávil na univerzitě osvojováním si znalostí a zákonitostí lidského těla i jeho neduhů. Proto věří, e v těch číslech musí být skrytá nějaká vyšší moc. Jsou přece jasným důkazem pro jeho hypotézu: e se horečka omladnic šíří mezi maminkami lidským kontaktem, jmenovitě na rukou lékařů.
Rozdíl mezi oběma klinikami je toti v tom, e na druhé klinice pracují porodní báby, od rána do večera mají ruce ponořené ve škopcích s horkou vodou a bez mýdla neudělají krok. Zatímco první klinika je pánská záleitost, sbor vzdělaných lékařů řídí uznávaní profesoři svých oborů a často sem docházejí i studenti nahlíet starším kolegům pod ruce při operaci či pitvě. Ignác Semmelweis si je jistý, e podstatou problému s horečkou omladnic je to zatracené mýdlo. Data mu dávají plně za pravdu. A přesto je se svými čísly bezmocně sám.
Píše se rok 1846 a Ignác Semmelweis toho spoustu neví. Neví, e za dva roky Evropou projde revoluce, která dá lidem ústavou zaručená občanská práva a v jeho rodném Rakousku nastartuje nezadritelnou zkázu monarchie. V tomhle konfliktu budou jeho profesoři, u kterých na univerzitě studoval, zpravidla hájit barvy mocnářství, zatímco z jeho spoluáků, sourozenců a studentů se budou rekrutovat zastánci nových pořádků. Ignáce Semmelweise politika a tak nezajímá. Přesto ho za dva roky připraví o slibnou kariéru. Zůstanou mu jen ta čísla a vzpomínka na rozsáhlý nemocniční dvůr – tak prostorný, e o více ne 150 let později pojme jeden z nejkrásnějších vídeňských vánočních trhů.
Existuje jev, který se odborně nazývá Semmelweisův reflex. Psychologie jím popisuje stav, kdy lidský mozek odmítá přijmout vědecký poznatek či fakt, protoe odporuje zaitému přesvědčení, normám či paradigmatu. Není způsobený nedostatkem vzdělání, intelektu nebo rozhledu. Za svůj název vděčí reakci odborníků, lékařů, před kterými se Semmelweis snail svou hypotézu obhájit. Svědomí a hodnotová východiska tehdejší medicínské elitě toti nedovolovaly přijmout bez dalšího ideu, e by ruce gentlemana mohly být hnízdištěm mikroskopických organismů, které v lidském těle způsobují nemoc. Nepřijala tedy ani důsledek této hypotézy, představu, e by si lékaři měli před kontaktem s pacientem umýt ruce. Přišla jim banální, nevědecká, ano, mimo paradigma. Něco tak triviálního přece nemůe být odpovědí na nemoc, která připravuje rodičky o ivot.
O pár let později obhájí hypotézu mikroorganismů, které způsobují lidskému tělu nemoc, francouzský biolog Louis Pasteur. S přijetím jeho průlomových nálezů přijme vědecká komunita i myšlenku, e mýdlo je pro bezrizikový kontakt s potenciálně nemocným člověkem nezbytné. V roce, kdy světlo světa spatří proces pasterizace, Ignác Semmelweis umírá. Dodnes se neví, jestli ho dohnala syfilis, nebo se zkrátka ze své nevyslyšené marné snahy zbláznil. V posledních letech svého ivota nemluvil prakticky o ničem jiném ne o horečce omladnic, začal pít a zanedbávat rodinu, zjevně se trápil.
Příběh rakousko-maďarského lékaře, který věřil datům, zemřel jako šílenec a teprve posmrtně byl uznán jako průkopník moderního přístupu k léčení, s odstupem času vypovídá nejen o společnosti té doby, ale i o té dnešní. Tak třeba: většina lidí se dnes ošije při představě, e si lékař odskočí z pitvy na porodní sál a neumyje si mezi tím ruce. A leckdo by si mohl myslet, e takový hygienický návyk nepotřebuje ádné vědecké zdůvodnění, e ho prostě máme díky zdravému, selskému rozumu, který nám od nepaměti říká, e se nemá sahat na mrtvého a hned potom na nezhojené břicho novorodičky. Ale ono to tak není. Před 170 lety bylo důleitější, e jde o ruce vzdělaného, kultivovaného mue, lhostejno, na co sahaly předtím. Tak zněl zdravý, selský rozum té doby.
Dá se to brát i jako důkaz, e důvěra ve vědu a institucionalizované vědění úzce souvisí s širšími společenskými procesy. Vědecký názor podloený daty mohl být i před 170 lety zarámován celkovým pohybem, kterým v té době společnost procházela, třeba tak, e se jedná o nějakou neuváenou mladickou provokaci proti starým pořádkům, které by ve vypjaté době měl kadý spořádaný konzervativec hájit. To se dělo bez internetu, fake news, konspiračních teorií šířených na sociálních sítích. Zato v době, kterou zpětně vidíme jako údobí nebývale rychlých a rozsáhlých změn, revolucí, které ovlivnily pojetí vědy, ochrany lidského ivota a celkového společenského uspořádání na stovky let dopředu.
Z příběhu prostředního R z aktuální mantry roušky – ruce – rozestupy můeme dovozovat, e si za řádově desítky let dokáeme bezproblémově osvojit i ta zbývající dvě. Pokud se sociální distancování a ochrana dýchacích cest ukáou jako účinné, je docela dobře moné, e nošení roušek a udrování rozestupů v době, kdy se šíří nakalivá respirační nemoc, budou naše vnoučata povaovat za projev selského rozumu, ne za vynucenou regulaci, kterou je třeba dodrovat jen a pouze tak, jak se z oficiálních míst vyaduje.
Závanější otázky ale plynou z relativní bezmocnosti dat a vědeckého poznání. Společnost na ně svým způsobem musí být připravená. Mohou existovat průkazná data o globální změně klimatu, neškodnosti očkování, neudritelnosti výrobních a spotřebních řetězců. Mohou existovat i validní studie, které říkají, co s tím. Jejich relevance a uvedení do praxe ale záleí na společenské akceptaci, na schopnosti je přijmout a pracovat s nimi. Není to tedy tak, e pokud je problém skutečný a vyaduje řešení, sám si o naši pozornost řekne. Je to přesně naopak: do naší pozornosti přijímáme jen ty otázky a odpovědi, které jsou v něčem podobné tomu, co u známe. Tím vzniká jednak nevědomá ignorance, jednak ztráta nadhledu a tím i kontroly nad správností našeho rozhodování – a, co je moná nejhorší, vzniká tím přetlak na periferii, v šedé zóně znepokojivého poznání, o kterém víme, ale odmítáme ho přijmout.
Je to vlastně oboustranná bezmoc. Poznání volá po přijetí a je nedočkavé projevit svou sílu v praxi. Naráí ale na nevůli, neochotu přistoupit na myšlenku, e by některé věci mohly být jinak, ne jsme si dosud mysleli. Necháváme leet ladem referenci k objektivní, společné realitě, její hodnota na rozdíl od názoru spočívá v tom, e nám říká, jak by se v praxi dala udělat změna. Odsuzujeme se tak k pouhým názorovým výměnám, k verbální obraně hodnot bez praktických dopadů, zatímco potenciální nástroj zlepšení reálného stavu ponecháváme jiným. Historie pak ukazuje, e co do skutečné obrany jakýchkoliv hodnot jde v případě popírání faktů o postup dlouhodobě zcela bezzubý.
Heda Čepelová (1988) je socioloka a příleitostná publicistka, působí v Masarykově demokratické akademii.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog a analytik, člen představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.