– Vzpomínky Źnovinářky Lídy Rakušanové (nar. 1947) nechávají čtenáře nahlédnout do autorčina ivota, nesnaí se ho ale ani uchopit v celku, ani podat zevšeŹobecňující výklad o období od 60. let. Přesto kniha s bohatým fotografickým doprovodem přináší jak svěí portréty některých lidí a vztahů, tak příklady autorčina přístupu ke světu a vlastní práci. S přízviskem zlatá šedesátá pro druhé desetiletí komunistického reimu v Československu by asi řada pamětníků nesouhlasila. ( ) Pro mne, která jsem v šedesátých letech rozum brala, to ale v kadém případě bylo Źobdobí, kdy se do dusivé atmosféry padesátých let začal drát liberálnější duch. Měla jsem to štěstí, e jsem chodila do školy, která před ním nezabouchla dveře, píše RakušaŹnová v pasái o svých středoškolských studiích, a potvrzuje tak, e vzpomínky různých lidí na různá historická období a události se přirozeně liší. Vlastní zkušenost pak dobře doplňuje vzpomínku na otce, který se při nějaké příleitosti zastal spolupracovníků okrádaných o prémie. Rakušanová se ptá, zda nešlo v jeho případě spíše o neznalost ne odvahu, protoe od roku 1949 byl ve vězení s politickými vězni a ti byli mezi sebou, ve své sociální bublině, bez konfrontace s tím, co se děje venku. ( ) Jako by ili ve zmrazeném čase. Běh dějin je míjel. A svou svobodomyslnost si díky tomu zmraení času uchovali, zatímco lidé venku se naučili před problémy uhýbat a dret pusu a krok. Takto formulované vědomí, e lidé se díky zkušenostem a kontextu vlastního ivota mění, stojí v kontrastu třeba s jejím popisem některých postav poúnorového exilu. Ty zacházejí tak daleko, e kromě bývalých komunistů nedůvěřují nikomu, kdo si s komunistickým reimem – podle nich – nějak zadal. Málem i jen tím, e se pozdě narodil a chodil v komunistickém Československu do školy. Vliv poúnorového exilu se projevoval nejen v politicky motivovaných zásazích do práce Lídy Rakušanové ve Svobodné Evropě, ale nepřímo i v nedostatku reflexe česko-slovenských vztahů v čase předcházejícím rozdělení společného státu. Své vyprávění vede Rakušanová chronologicky, od dětství a středoškolských let, přes emigraci a práci ve Svobodné Evropě, i novinářskou práci v regionálních Denících a podíl na česko-německých debatách od 90. let. Píše o lidech, se kterými se stýkala blízko, a o konfliktech, které pro ni byly palčivé. Obraz, který tak získáváme o autorce, je cenný.
Lída Rakušanová: Svobodná v Evropě,
Book Dock, Praha, 2020, 287 s.
-pe-
– Vytěenej kraj je text čtivý, psaný svěím jazykem, nebránící se ironii. Díky tomu získala novela umístěná do severních Čech svou nominaci na letošní Magnesii literu zcela oprávněně. Rámec příběhu je jednoduchý: Hugo a Irena – dva dávní partneři – se společně vydávají do Krušnohoří hledat místa pro natáčení nového filmu. Jedna zápletka se tak týká soutěení s dalšími filmovými štáby, jedna vztahu mezi hlavními hrdiny, třetí samotného kraje poškozeného těbou uhlí, ale třeba i bývalými komunistickými lágry. Příjemné čtení na chalupu nebo do vlaku má v dnešní literatuře své nepochybné místo. Autorka v textu s vtipem glosuje třeba i hesla jednotlivých politických stran v regionu a jejich reálnou práci. Limity Vytěeného kraje vyvstanou ve srovnání. Cesta Huga a Ireny je lemovaná řadou zručně zachycených příhod, je ale zároveň zjevné, e v kraji ani v příběhu hlavních hrdinů se neodehrává nic zásadního či osudového. Kdy hlavní hrdinka spadne do jámy, ve které leí kostra – nejde z té scény strach. Je to ale dobrá příleitost, aby Hugo mohl o Irenu pečovat a dotýkat se jí: Do auta ji pro jistotu donesl v náručí. Neprotestovala, s posykáváním tiše brečela do jeho promaštěné, patnáct let staré bundy. Oproti tomu scéna vlečení rakve z kostela do hrobu v Durychově Boí duze je zachycením mariánského zjevení. A kdy v Jedličkově Kde ivot náš je v půli spatříme kost francouzského válečného zajatce na litvínovském sídlišti, je to obraz doprovázející budování nového zítřka pracujících. Tam, kde Durych s Jedličkou píší o dějinách, píše Bendová o hledání nového vztahu mezi dvěma lidmi, kteří se před lety z nějakých důvodů rozešli. Vytěení kraje se snad pozná i tak, e na další velkou severočeskou prózu budeme ještě čekat. Jako diváci na film, pro který původně do severních Čech jeli Hugo s Irenou hledat ty správné lokace.
Veronika Bendová: Vytěenej kraj,
Éditions Fra, Praha, 2020, 177 s.
-pe-
– Jak píše autor, emeritní profesor Masarykovy univerzity, lékař a biolog, je hlavním proudem dnešní evoluční teorie neodarwiŹnismus povaující za hlavní příčinu evoluce přírodní výběr. Jen tato příčina je podle neodarwinistů skutečně tvůrčí. e fakt evoluce a závaná úloha přírodního výběru jsou nepopíratelné, nevylučuje ovšem řadu dalších příčin, a ne všichni evoluční biologové jsou proto se současnou podobou darwinismu, tzv. Moderní syntézou, spokojeni. Od druhé do osmé kapitoly svého díla se autor zabývá historií darwinismu a různorodých výhrad a alternativ k jeho hlavnímu proudu. Čtenář zde najde kvalifikované, srozumitelné a poutavě podané poučení o širokém spektru problémů spojených s evolucí. Kniha si však klade ještě další, odvánější cíl. Jak čteme v první kapitole, jde o polemiku s osudovým trendem, který zahájilo 17. století, kdy si zaměnilo matematizovaný svět za svět přirozený, a zapřelo tak podíl nitra (snad nejen lidského) na vědecky zkoumané realitě. To sice dopomohlo vědě ke grandiózním úspěchům, ale za tu cenu, e dodnes zkoumá idealizovaný svět vlastních konstrukcí ve víře, e je to svět skutečný. Problematičnost takového počínání je zvláště patrná v teoriích evoluce. Opravdu chceme tvrdit, e svět stále intenzivnějších proitků aktérů evoluce a posléze i samo lidské myšlení je pouze epifenomenon, který nezasahuje do kauzálních vazeb? Od deváté do dvanácté kapitoly a v závěru vstupuje autor do říše filozofie. Jeho východiskem je fenomenologie, jak ji vytvořil Edmund Husserl a rozvinul Hans Jonas. Autor poukazuje na nepřekročitelnou bariéru, kterou si mezi objektivním a proívaným světem staví samotnou svou metodou věda. Toto je hlavní mez darwinismu, k ní autor čtenáře dovádí, aby mu naznačil, e dále se dostane jen po strmých stezkách metafyziky. Sám vidí jistou naději ke sblíení přírodní vědy a filozofie v kvantové teorii, která netrvá na striktním determinismu, a mohla by tak přinejmenším připustit vstup vědomí a jím ovládané svobodné vůle do světa objektů, který věda dosud rezervuje pro fyziku.
Jak autor uznává, hlavní závěry jeho knihy jsou negativní: Úplné vysvětlení evoluce předpokládá rozřešení psychofyzického problému, které není na obzoru. Ale i negativní, avšak přesně formulované závěry mají podle jeho mínění pro budoucí diskusi cenu.
Kadá kapitola je ukončena hutně formulovaným souhrnem, který pomůe čtenáři v orientaci. Dílo obsahuje slovníček pojmů a mnohastránkový soupis literatury, z něho je patrno, jak se v různých ohniscích probouzí zájem o problém, který se s pokrokem poznání a jeho aplikací v ivotě společnosti stává stále naléhavějším a nedá se ji zametat pod koberec. V obsahu je uvedeno ještě pět apendixů, které doporučuji čtenáři najít si na internetu. Autorovo průkopnické dílo je důstojným příspěvkem k otevírající se diskusi mezi přírodovědci a filozofy a zaslouí si mnohem větší pozornost, ne mu bylo mono věnovat v této informaci.
Jiří Vácha: Meze darwinismu,
Masarykova univerzita, Brno 2020, 366 s.
-jn-
– Jako motto k dílu byl zvolen Hamletův výrok: Vymknuta ze svých kloubů doba šílí. Platí podle autora i o dnešní době, v ní je sice v módě slovo demokracie, ale málokterý politik, který je (u nás i jinde na Západě) pouívá, by dovedl vysvětlit, co jím míní. Kniha začíná rozvahou, čím se vyznačuje aténská demokracie a co v ní oproti dnešnímu chápání demokracie chybí. Připomíná podíl naší země v meziválečném období na snahách o hlubší podloení demokracie, jich se účastnili politikové, kulturní tvůrci, filozofové a myslitelé jako E. Beneš, K. Čapek, F. X. Šalda, F. Peroutka, E. Rádl, F. Krejčí či K. Vorovka. Hlavními protagonisty zápasu o podobu demokracie byli ovšem T. G. Masaryk a J. L. Fischer. Po předmluvě proto následuje masarykovská ouvertura, převáná většina rozsáhlého díla je však věnována Fischerově pojetí, které zakládá demokracii na principu respektu k Řádu skutečnosti. Tento řád Źprostupuje Fischerovu strukturální (skladebnou) filozofii, stavějící nejen na zákonech fungování společnosti, ale i na zákonech přírody. Jednou z podstatných podmínek uplatnění skladebné filozofie v budoucí organizaci společnosti vidí proto Fischer – i dnes velmi aktuálně – ve změně přístupu k přírodě. Fischerovu vizi budoucího směřování lidstva Źvyjadřuje Pauza slovy: Politicky bude tomuto Źnovému vesmíru vládnout duch strukturální Źdemokracie. Cesta k tomu bude ještě dlouhá a obtíná, neboť je zapotřebí zbavit se stínů, zátěí a model minulosti, či dokonce změnit smýšlení. Filosofie – královna vědění – zde můe ukázat směr. Nicméně, jak dodává Pauza, na počátku cesty musí být čin.
Přírodovědecky orientovaného čtenáře zaujme, e mezi jmény a myšlenkami řady velkých filozofů, kteří Fischera inspirovali, se jako s jednou z klíčových postav setkáváme s Galileim, který nově orientoval výzkum přírody. Dalšími přírodovědci, kterých se Fischer dovolával a jejich přínos poznání Řádu vyuíval, byli Newton, Laplace, Darwin, Boltzmann, Planck či Einstein. V knize najdeme i řadu detailů týkajících se Fischerovy účasti v dobových polemikách a jeho zájmu o národní kulturu. Zvláště zajímavé je zamyšlení nad Fischerovou kritikou Benešova postoje v době mnichovské krize a jeho snahou vyrovnat se s děním po roce 1945. Dílo obsahuje soupis kniních prací J. L. Fischera a přehled obsahu třídílného výboru z jeho publicistiky, který vydala Palackého univerzita.
Ve větší části knihy se autor snaí o co nejobjektivnější postoj a kritiku si nechává na závěr. Je zaloena hlavně na srovnání Fischera s Masarykem. Masaryk se mu jeví jako mnohem realističtější myslitel, Fischer jako ušlechtilý utopista. Pauza naznačuje, e utopická mu připadá i jeho vlastní snaha zapůsobit svou knihou na aktivní postoje lidí k politice. Vskutku si těko dovedu představit současného politika, který by si našel čas tak rozsáhlé dílo, byť nabité myšlenkami, prostudovat. Zájemci o historii českého politického myšlení však můe dát mnoho. Snad si jej povšimnou alespoň odborníci.
Miroslav Pauza: Strukturální demokracie. Politická filosofie na principu respektu k Řádu skutečnosti, Filosofia, Praha 2019, 847 s.
-jn-
– Odtrení od přírody, Źspotřeba psychofarmak, strach o práci kvůli postupující robotizaci a digitalizaci, obavy o ivot kvůli -postupujícím změnám klimatu symbolizovaným strašlivým Źvedrem jsou Źcharakteristiky současné třicátnické Źgenerace. Anebo nám je tak přinejmenším popisuje Klára Vlasáková ve svém románovém debutu ŹPraskliny. Co jsme mohli v podobě roztříštěné mozaiky zahlédnout v pokusu o generační sborník Budoucnost (2020), tomu dává Klára Vlasáková literární kvalitu a schopnost oslovit větší publikum. Příběh Prasklin je sice postaven na pojmenovaných členech rodiny a rodinných přátelích, ti jsou ale především ovládáni vnějšími vlivy – ať jde o horko, nedostatek léků anebo skutečné hlavní postavy knihy – Kazatele. Jsou to oni, kdo utvářejí dění, budí pozornost, nabádají ostatní k pohybu a v dílčích momentech nabízejí i styk se ivotem – ať u má podobu jinak mizející práce (třeba na opravě školy) anebo řezání do vlastní kůe. Všichni to přece víme u dlouho. Zvyšující se teploty. Vyčerpanost. Přepracovanost. Všechny ty nesmyslné úkoly, které máme na starosti. Chybějí nám momenty, co by mohly zaehnout něco nového, opravdového, dává Kazatelka strukturu pocitům zaplněného náměstí. Podvod je však tam, kde Kazatelé sice nabízejí jinou zkušenost. Jeden z hrdinů tak v pracovní skupině na zahradě sbírá kameny, kypří půdu a tahá plevel. Nevedou ale člověka ke svobodě v podobě schopnosti přijímat vlastní rozhodnutí. Dostáváme zadání, ale sami ho nevytváříme, nepřemýšlíme o něm. Jsou to jiný podmínky, jene to jádro situace je pořád stejný, uvědomuje si jeden z dalších členů pracovní skupiny. e důvodem rozjitření v ivotech hrdinů je levitující koule, která se náhle snesla nad Farskou louku středně velkého města, u půl roku po vydání knihy není třeba více popisovat. Uvědomovat si problémy generace uchopující dnes odpovědnost za vlastní svět a formulovat rozdíly mezi Proroky a Spasitelem lze nad stránkami Prasklin opakovaně.
Klára Vlasáková: Praskliny, Euromedia Group, a. s., v edici Listen, Praha 2020, 232 s.
-pe-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.