V neděli 29. listopadu 2020 zemřel v Brně český historik umění, intelektuál evropského významu, kurátor, sběratel a dlouholetý ředitel západoněmeckého Musea Bochum v Porúří, legendární postava československého a východoevropského exilu, přítel německých prezidentů (Weizsäcker, Rau) a dlouholetý člen německé SPD, autor více ne 350 výstav, mnohdy náročných mezinárodních výstavních projektů (kubismus a hudba, španělská občanská válka, francouzská revoluce, neoficiální tendence za eleznou oponou, Komenský a evropská dimenze kultury), tvůrce největší západoevropské veřejné sbírky československého a východoevropského umění 20. století (nakoupil či propašoval 2182 děl od 519 autorů, z nich 138 Čechů, za více ne 3 miliony DM), pedagog a děkan Fakulty výtvarných umění při VUT v Brně, laureát německého Spolkového kříe za zásluhy, Ceny města Brna a čestný doktor Masarykovy univerzity, doc. PhDr. Petr Spielmann, Dr. h. c. (*11. 10. 1932).
Anebo jinak: uprchlík ze Sudet, poloid o vlásek uniknuvší smrti, celoivotní mnohonásobný Außenseiter, posrpnový emigrant, jeho druhý ivot po návratu do vlasti v roce 1997 provázelo nepochopení a poníení; vysmívaný, uráený, vyobcovaný do neznáma, Nikdo v zemi Nikoho, Don Quijote českého dějepisu umění.
Jeho dílo zůstalo torzem, jakkoli monumentálním. K základním axiómům jeho práce patřilo vědomí souvislostí, kontinuita a překračování veškerých moných hranic. V době vyostřené studené války propojil Východ se Západem, nesl tradice exilu (od Komenského a po 20. století), hledal zpřetrhané vazby české, německé a idovské kultury, bez nich by česká kultura dle něj nikdy nedosáhla své jedinečnosti. Rozbíjel všemoná ghetta a reintegroval lidské a umělecké osudy na půdoryse humanismu a idokřesťanské tradice, na nich jako dinosaurius sveřepě trval. Proti Evropě ghett stavěl Evropu regionů. Ve svých výstavách inspirován Musée Imaginaire André Malrauxe překračoval konvence, výstavní i historické, meze politické, národnostní, konfesní, hranice oboru i času. JasnozřiŹvě předvídal dezinformační věk s jeho Fake-Kultur, kdy varoval před nebezpečím ztráty hodnot, kdy se místo pravé reality předkládají její náhraky ( ). A člověk vlivem masmédií a jiných manipulací znejistěn těmto náhrakám věří.
Šťastné okolnosti mu v roce 1983 umonily rozšířit bochumské muzeum přístavbou od dánských architektů Bo a Wolherta, autorů slavného Musea Lousiana, jí postavil na koncepci humánního muzea, muzea-dílny, zaloeného na variabilitě a na spolupůsobení různých uměleckých oborů, muzea setkávání umění a lidí, muzea integrujícího cizince, děti, postiené i okolní město a přírodu. Muzea bojujícího proti zapomnění a konzumu.
V Bochumi zaloil mezinárodní folkloristický festival Kemnade International, festival pro gastarbeitery i pro všechny v Německu ijící cizince, co se neobešlo bez skandálu, kdy jej otevřel i Kurdům a Arménům. Spolková vláda jej pověřila uspořádáním výstavy Das andere Land z děl cizinců ijících ve Spolkové republice, kterou zahájil Richard von Weizsäcker a je poté zahájila turné po republice. Německý stát jej také navrhl jako přísedícího procesu, který v Paříi chystal Arthur London proti ČSSR. Willy Brandt, jeho Ostpolitik Spielmann sdílel, s ním spolupracoval na výstavě věnované Španělské občanské válce
Dnes jen marginální menšina z nás tuší, e jeho odchodem ztrácí česká kultura mnohem méně, ne ztratit mohla. Petra Spielmanna jsme toti ztratili u roku 1969. Lépe řečeno jsme jej po roce 1997 vyignorovali, abychom uili prefix z dob odsunu. Touil pokračovat ve velkých výstavních projektech, vydávat knihy, snil o pobočce Documenty na brněnském Výstavišti. Spielmann mohl a měl být ministrem kultury nebo ředitelem Národní galerie. Zůstal typicky trpký osud českého emigranta (podobně jako v případě nedávno zesnulého A. J. Liehma) a zmařené šance.
Je příznačné, e Spielmannově pozůstalosti v Bochumi a v Brně dnes hrozí zánik, ačkoli on sám bojoval za institucionální záchranu pozůstalostí (Toyen, Mary Duras, André Breton), ačkoli celý ivot vedl sisyfovský boj proti politice kulturní indolence v SRN, ČSSR, ČSFR i ČR.
Spielmannův pokus reintegrovat východo- a středoevropskou kulturu do evropských souvislostí skončil jako zaprášené torzo v zapomenutém depozitáři, je čeká na znovuobjevení. On sám se však a do konce ivota (spolu s Ernstem Blochem) nepřestal ptát a doufat: Kdo jsme? Odkud přicházíme? Kam jdeme? Co očekáváme? Co se očekává nás? Jde o to naučit se doufat. Naděje se nezříká práce, je zamilovaná do zdaru místo do ztroskotání.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.