Éra epidemických cyklů mne přiměla pořídit si kytarový looper-smyčkovač, který mi umoňuje obejít se bez spoluhráčů a hrát sám se sebou. Ale je to jako s jinými náhrakami mezilidských setkávání, chybí souznění. A tak místo abych vyuil klidu a povznesl se nad vzruchy tiskovek a proměnlivých protiepidemických opatření, nedokáu se na nic soustředit a těkám od tématu k tématu. Ani při psaní fejetonu nejsem schopen nutné koncentrace, nato dobrat se pointy. A tak splétám jakoby se smyčkovačem textovým několik odstavců. Nesouznějících, i kdy...?
ijeme v divné době, planě jsem onehdy mudroval, ale pak mě napadlo, e divnými se mi nějak jevily všechny časy, jen jsem na to v nostalgickém zamlení mysli zapomínal. Tak kdy jsem teď zaslechl – a s epidemií to nesouvisí –, e ve valašskomeziříčské chemičce, jednom z mnoha podniků rozhodně nevlastněných českým předsedou vlády, rozhodně nedošlo k ádné havárii, nýbr pouze k provozní události, vybavil se mi přesně čtyřicet let starý film Kalamita Věry Chytilové. V něm průvodčí lokálky zavalené v horách uklidňuje cestující: Prosím vás, jakápak lavina? To se jenom sesunulo větší mnoství sněhu.
A tím se mohu volně dostat k minule slíbeným příhodám z cest po eleznici. Jednoho zimního večera jsem se vracel z Prahy domů na Hanou a vlak prudce zastavil kdesi u ichlínku. Vše utichlo, zhasla světla. Průvodčí, opravuji, stevardka procházela uličkou se zlověstným oznámením: Narazili jsme do neznámého velkého zvířete, strojvůdce se snaí rozjet lokomotivu. Omlouváme se, ale nefunguje topení ani naše sluby. Chtěl jsem být vtipný a zeptal se té slečny, zda by cestujícím nemohl být poskytnut místo občerstvení alikvotní díl onoho sraeného zvířete. V kupé však převáil diskurs jiný: A nebyl to třeba nejvyšší pan elezničář? řekl potutelně starší pán sedící u okna, a pak spiklenecky ztišil hlas: Anebo e by dokonce sám... Smích Źrázem ustal, mu nechal větu nedopovězenou.
Hned po nočním návratu – strojvůdce mašinu uvedl do pohybu jen velmi pomalého – jsem pátral na internetu a ráno pak v novinách, co bylo ono velké zvíře, ticho však po pěšině.
Cestování vlakem za epidemie přináší tajuplné příhody také proto, e lidem nevidíme do tváře a my s brýlemi ještě k tomu máme svět zamlený. Mou další cestu domů provázely opět záhadné okolnosti. V Praze-Libni vlak vyjel opačným směrem a vyslechli jsme hlášení o poruše troleje a o tom, e pojedeme jinou trasou. Ve sluchátkách jsem měl puštěné rádio, take jsem tomu nevěnoval pozornost. Vysílali rozhovor s Milanem Uhdem o prvním českém překladu francouzsky psaného románu Milana Kundery. Bylo to úlevné v době humbuku kolem nactiutrhačné biografie od Jana Nováka. Protoe věcné. Protřel jsem si brýle a zjistil, e jedeme neznámou krajinou a míjíme stanici s poněkud literárním názvem Zeleneč. Neznepokojilo mne to, důvěra v dopravce převáila. Rozhovor se stočil na překladatele z francouzštiny a Milan Uhde zmínil jméno brněnské romanistky: Boena Ostrá. Zvedl jsem oči a uasl, nad námi název stanice: Ostrá. Mé racionálně skeptické přesvědčení to nenahlodalo, jen jsem zapochyboval, mám-li kvůli roušce dostatek kyslíku. Po další chvilce, kdy v rozhlase přišla řeč na kniní trh a z mlhy se vynořila zastávka Kamenné Zboí, jsem raději otevřel mapu. Ukázalo se, e ta trasa opravdu existuje a smyslů zbavený nejsem. Jen smysl mi unikal.
Postupně jsem osaměl s dvojicí studentů. Povídali si o cestování, o tom, kde všude u byli a kam by ještě chtěli, a to bude moné. Mongolsko, Nepál u znám, chtěl jsem Kordillery, ale napřed asi Sumatra. Co ty? řekl on. Odpověděla: Galapágy. On na to: Ale proč? Vdyť tam nic není. Upřela na něj oči, chvíli mlčela a pak řekla: Tam je všechno. Jak se přitom tvářili, bylo nutno si domyslet.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.