Theatrum mundi
V Krakově mi napřed zmenšili počet míst v hledištích divadel, take hrací dny byly zcela zaplněny stávajícími abonenty, rozdělenými do více dnů, a pak, kdy jsem si u koupila lístek do zajímavého divadla Lania Nowa na legendárním sídlišti Nowa Huta, zavřela divadla definitivně. A tak mi jako společníci po krakovském divadle světa zůstali dva velcí mistři: Stanisłav Wyšpiański a Tadeusz Kantor.
K Wyšpiańskému jsem ještě stačila zhlédnout pozůstatky výstavy v Národním muzeu. Nebyly u k vidění všechny obrazy, zapůjčené z různých míst, ale zůstal kaleidoskop souvislostí jeho ivota, zpracovaný vynikajícím a nevšedním způsobem, tak, jako ostatně expozice ve všech krakovských muzeích, které jsem stihla navštívit. Kolem Wyšpiańského se při té příleitosti skutečně otáčí svět, připomínají se nejnovější objevy v technice, přírodních vědách i psychologii, ale také průnik východních filozofií do světa včerejška. Před časem jsem viděla v olomouckém Muzeu umění krásnou výstavu Rozlomená doba, věnovanou středoevropským avantgardám. Stálo by za to vytvořit i velkorysou výstavu o středoevropské moderně, její byl Krakov svébytným centrem s vlastními tématy. Jedním z nich byl ideál sbliování intelektuálních vrstev s lidem, s poetickým kouzlem i ironií vyjádřený ve slavné Wyšpiańského Veselce. Místo, kde se událost, jí byl básník a malíř přítomen, odehrála, tedy usedlost Rydlówka, kde svatbu slavili básník Lucjan Rydlo se selskou dívkou Jadwigou Milołajczykównou, se zachovalo ve čtvrti Bronowice, kam z centra jezdí tramvaj a je to daleko asi tak jako z Náměstí republiky na Palmovku. Sídlí tam jedno z oddělení Muzea Města Krakova a kadý rok o výročí oné svatby 23. listopadu tam pořádají rituální ovázání růového keře slaměným snopem, chochołem, který ve filmu Andrzeje Wajdy zpívá hlasem Czesława Niemena. Letos bez zpěvu.
Tadeuszi Kantorovi je věnována Cricoteca na pravém břehu Visly. Nad starou elektrárnou se tyčí stavba tvaru obrovského Źstolu, kde je instalována stálá Źexpozice Kantorova díla a kavárna (v době mé návštěvy zavřená). Filmové záznamy Kantorových inscenací je mono si pustit v dokumentačním středisku, které sídlí v budově elektrárny, v době protiepidemických opatření ovšem nikoli. K mému překvapení se ale velmi obohatila monost zhlédnout záznamy jeho inscenací na internetu, kde je publikována i vynikající polská Divadelní encyklopedie.
Navštívit poslední byt Tadeusze Kantora jsem ještě stihla. Je v nejvyšším patře domu v Sienné ulici, kousek od Rynku Głównego, a tvoří ho jen jedna místnost. Je to prostě zařízený pokoj, jak člověk, znalý Kantorova díla, i očekává. Na nočním stolku leí dvě knihy, poslední umělcova četba, obě ve francouzštině: Jean Genet a Milan Kundera: ivot je jinde. Tadeusz Kantor zemřel 8. prosince roku 1990.
Můj krakovský ivot s Tadeuszem Kantorem měl ale ještě pokračování, hodné jeho poslední umělecké fáze, Divadla Smrti. Kdy po Dušičkách, kdy polská vláda z důvodů protiepidemických zavřela hřbitovy, se znovu otevřely brány Rakowického hřbitova, širokého a dalekého hrobového pole téměř v centru města, vypravila jsem se tam navštívit Kantorův hrob. A nemohla ho najít, i kdy je na informačních tabulích označen. Příslušný sektor jsem prošla několikrát kříem kráem, pozorně sledujíc jeden kadý nápis, a teprve a kdy u se valem začalo stmívat, podívala jsem se v mobilu na internet. A uviděla, jak hrob vypadá, e je na něm bronzová plastika školní lavice a v ní sedícího dítěte s kníkami a kříkem, typické postavy Mrtvé třídy, kterou nechal odlít v roce 1987 ještě sám Tadeusz Kantor jako hold matce, která u je na místě pohřbená. Nic takového ale v příslušné hřbitovní sekci není, jen jakýsi rám a na něm mnoho věnců, kvůli nim není vidět jméno.
Doma se pak dočtu, e bronŹzová postava byla z náhrobku ukradena v roce 2013 a na jaře 2020 e zemřela Kantorova vdova, výtvarnice a herečka jeho divadla Cricot 2 Maria Stangret-Kantorová. Kdy jsem pátrala po tom, co se s hrobem stalo, dočetla jsem se, e hrob je v posledních letech devastován soustavně, pravděpodobně sběrači kovů, a několikrát u byl zničen, plastika rozřezána, ale vdy jako zázrakem ve výkupně kovů nalezeŹna a péčí Kantorových spolupracovníků opravena. I tentokrát se figura našla (zloděj ji prostě neunesl) a je bezpečně uloena v prostorách hřbitovní správy, ale instalovat zpět by ji musela rodina, protoe hrob není veřejným pomníkem. Zvláštní příběh a marná práce.
Při hledání informací o Kantorově náhrobku uviděla jsem i fotografie z jeho pohřbu. Černý kočár, taený koňmi, a rakev, Źnesená herci jeho divadla (vepředu dva sobě nerozeznatelně podobní bratři Lesław a Wacław Janičtí) krakovským Starým městem, působily opět jako obraz světa včerejška, diva-delně vystieného v inscenacích, v nich Kantor s fenoménem umírání a pohřbu zacházel ironicky, polští staromilci by jistě řekli e rouhavě. Ano, krakovští divadelní reformátoři zpochybňovali svaté hodnoty, do nich byli současně hluboko vrostlí.
Za normálních okolností se ve výroční den Kantorovy smrti koná v ulicích Starého města happening. Letos tudy, navzdory covidovým zákazům, procházejí demonstrace.
Text byl napsán s podporou Visegrádského literárního fondu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.