Theatrum mundi
Doba covidová umění příliš nepřeje. Zejména tomu ivému, které vyaduje sdílený okamik tady a teď. Vládní opatření v první i druhé vlně razantně stopla veškeré kulturní produkŹce, z nich především ty divadelní a hudební stojí na přímém kontaktu s divákem. Ona nezbytná vzájemná interakce jim toti obvykle dodává svébytnou jedinečnost a naplňuje je neopakovatelností. To vše je ale momentálně zapovězeno.
Většina divadelníků tak najela na neobvyklý reim. A na drobné výjimky se tvůrčí týmy jednotlivých souborů kupodivu rozhodly nerezignovat na původní dramaturgické plány a připravují inscenace s vědomím nutného odkladu premiér do neurčité budoucnosti. Případně – a není to kolikrát zrovna ta nejlepší a nejvhodnější volba – plánované tituly tak trochu naslepo odpremiérují před vyprázdněným hledištěm jen pod dohledem kamer, které jejich snaení přenášejí – zdarma či za symbolický poplatek – do domácností věrných diváků. Bez vzájemné vazby se tak divadelní záitek – i přes obrovské nasazení herců – mechanicky transformuje do virtuálního světa jedniček a nul ivého přenosu, ne nepodobnému tomu, který si pamětníci vybaví z dob prvopočátků televizního vysílání. Nepřítomná odezva diváků kadopádně výsledný divadelní artefakt zplošťuje a zbavuje ho jakékoli šťavnatosti.
I s vědomím absence oboustranné vazby se pak divadelníci pouštějí do hledání rozmanitých způsobů, jak tvorbu dostat k Źpubliku a navázat s ním alespoň částečný kontakt. Ne vdy jsou to ale opět pokusy zcela zdařilé. Největším problémem je tu neŹdostačující technika, která ne vdy umoňuje zprostředkovat hotové dílo v co nejlepší kvalitě zamýšleného inscenačního záměru. Tak třeba listopadový stream inscenovaného čtení Čapkovy Bílé nemoci v podání činohry plzeňského Divadla J. K. se v umělém prostředí programu Zoom proměnilo ve víceméně odlidštěnou formu videokonference. ŹPrezentace se tak i přes značné snahy všech zúčastněŹných, sedících izoloŹvaně ve svých domácnostech před svými počítači, kvůli Źdrobným výpadkům pro přenos tak nezbytného signálu a rozbitému temporytmu zcela nevydařila.
Technicky dokonalejší a předem důkladněji připravené přenosy uskutečňované přímo ze samotných divadel dopadají samozřejmě mnohem lépe, ovšem vyadují nepříliš vítanou přítomnost herců přímo na jevišti. Tento model fungoval při streamování celých představení, ale i v rámci různých doprovodných programů, kterými divadla během karantény udrovala kontakt se svými diváky a mezi ně patřila např. oblíbená inscenovaná čtení. V říjnu a listopadu se tak několik souborů – mezi kterými nechybělo Městské divadlo Zlín nebo ostravská Komorní scéna Aréna – připojilo k mezinárodnímu divadelnímu projektu Insulted. Belarus(sia). Worldwide Readings, pojmenovanému podle divadelní hry významného běloruského dramatika Andreje Kurejčika Uraení. Bělo(R)usko. Ta popisuje události prvního měsíce tamní revoluce, kdy se nadějný sen o svobodě velmi záhy promění v noční můru plnou násilí a nečekaně tvrdých represí. DivaŹdelní aktivity i v tomto nepříznivém čase dokázaly mj. zprostředŹkovat té silný politický postoj, kdy apelovaly na vyjádření podpory a sounáleitosti s BěŹloruskem a Bělorusy. Divadlo tak symbolicky připomnělo jednu ze svých důleitých rolí.
Formálně nejoriginálnějším způsobem se s covidovými omezeními dokázal vypořádat projekt producenta Jakuba Vedrala a dramaturga Karla Kratochvíla, kteří zorganizovali multiánrový festival Art Parking. S důrazem na bezpečné setkání diváka s ivým uměním akce znovuobjevili a funkčně vyuili princip drive-in amerického autokina, kdy návštěvníci ze svých automobilů sledují nejen filmy, ale především ivá divadelní představení a koncerty. Na parkovišti Praské trnice a Nákladového nádraí ikov se od dubna do června – tedy v době, kdy většina divadel nehrála – uskutečnily desítky ánrově rozmanitých produkcí. Akce tak v první koronavirové vlně nabídla nejen zajímavý divácký záitek, ale zároveň po delší pauze umonila návrat účinkujících na improvizované jeviště.
Ač většina zmíněných projektů vznikala ve značném spěchu a často tzv. na koleně, take trpěla technickými nedostatky, ukázalo se, e daná omezení mohou v mnoha případech fungovat i jako pozitivní inspirace, kterou talentovaní tvůrci dokázali vyuít ve svůj prospěch. A to je na celé situaci asi nejcennější!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.