50. výročí protestů na baltském pobřeí
Na kluky z Grabówek, na kluky z Chylonie,
dnes milice pouila zbraně.<
Statečně stáli, přesně házeli,
Janek Wišniewski padl!
Na dveřích nesli ho Svatojánskou,
vstříc policajtům, vstříc tankům.
Kluci z loděnic, pomstěte kamaráda,
Janek Wišniewski padl!
úryvek z básně Balada o Janku Wišniewském
Před padesáti lety, v polovině prosince 1970, došlo v nejvýznamnějších městech na polském pobřeí (především v tzv. Trojměstí, zahrnujícím Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) k rozsáhlým dělnickým protestům, jejich nejznámějším dobovým literárním ohlasem se stala Balada o Janku Wišniewském, připomínající jednu z obětí střelby do dělníků v Gdyni během Černého čtvrtku 17. prosince 1970.
Protesty polských pracujících byly vyvolány náhlým (a drastickým) zdraením masa, mouky a dalších produktů denní spotřeby. O zvýšení cen rozhodlo vedení vládnoucí komunistické Polské sjednocené dělnické strany (PSDS) v čele s jejím prvním tajemníkem Władysławem Gomułkou (1905–1982). Zatímco jednotlivé ceny se zvýšily o 13–30 procent (maso například o 17 %), kompenzace pro rodiny s více dětmi, které zdraení postihlo nejvíce, nepřesahovaly 5–10 procent příjmu.
Polští občané se o této skutečnosti dozvěděli z televizního a rozhlasového vysílání v sobotu 12. prosince 1970 – tedy v čase předvánočních nákupů. Ji několik dní předtím byly ale zahájeny přípravy komunistických ozbrojených sloek, které měly být nasazeny proti očekávaným protestům, jejich průběh byl nakonec podobný těm, které propukly o čtrnáct let dříve v Poznani a je si tehdy vyádaly na sedm desítek mrtvých účastníků nepokojů.
Prosincové demonstrace, zahájené stávkou v gdaňských loděnicích 14. 12. 1970, se rychle rozšířily i do dalších měst na severu Polska, avšak armáda a policie (Milicja Obywatelska – MO) protestní hnutí během několika dní za cenu čtyřiceti mrtvých dělníků brutálně potlačily.
Ovšem v důsledku politické krize, která po událostech na pobřeí vypukla přímo v ústředním výboru PSDS, byl 20. 12. Władysław Gomułka nucen rezignovat na funkci prvního tajemníka ÚV PSDS a jeho nástupcem byl zvolen dosavadní první tajemník katovického vojvodského výboru PSDS Edward Gierek (1913–2001), který po převzetí moci z taktických důvodů přistoupil na dialog s pracujícími. I proto byly 1. 3. 1971 sníeny ceny masa, uzenin, drůbee, ryb, mouky a mléčných výrobků na úroveň před zdraením 13. 12. 1970.
Symbolem nepokojů v Polsku v prosinci roku 1970 se stalo přístavní město Gdaňsk, i kdy nejvíce obětí si vyádaly brutální zásahy ozbrojené státní moci v nedaleké Gdyni.
Průběh nepokojů popsal polský historik Andrzej Paczkowski v knize Půl století dějin Polska 1939–1989 takto:
Dne 14. prosince ráno nezačali pracovat dělníci oddělení S-3 a S-4 v gdaňských loděnicích V. I. Lenina. Rychle se připojovala další oddělení a prostor před budovou vedení se zaplnil manifestanty. Kolem jedenácté vyrazil několikatisícový zástup z loděnic a zamířil k budově vojvodského výboru PSDS ( ) Odpoledne v centru Gdaňsku demonstrovalo víc ne deset tisíc lidí a postup pořádkových sil nabýval na intenzitě. Rozhánění davů trvalo a do pozdních nočních hodin, byly stovky zbitých a zadrených, rozléhaly se první výstřely, hořela auta a novinové stánky ( ) Do Trojměstí se horečně stahovaly policejní jednotky, byl nařízen stav zvýšené bojové pohotovosti místních vojenských jednotek a oddíly vojsk ministerstva vnitra ji zahájily akce. ( ) Od rána 15. prosince začaly stávkovat další podniky – přístav, loděnice a závody na opravy na eleznici, práci zastavily také loděnice Paříské komuny v Gdyni, začala stávka v Zamechu (podnik na výrobu lodních turbín – pozn. aut.) v Elblšgu, narychlo se volily stávkové výbory. V osm hodin ráno hořela budova VV a na její odblokování bylo pouito armády. Padly výstřely a první smrtelná oběť.
Podobně situaci 15. prosince vylíčil další polský historik Sławomir Cenckiewicz, a to ve studii Gdaňsk 1970 – nepotrestaný zločin a boj o paměť, která byla vydána česky ve sborníku Securitas imperii č. 24/ 2014:
Po deváté hodině ranní se centrum Gdaňska proměnilo v regulérní bitevní pole. Proti sobě stálo kolem 20 000 demonstrantů a více ne 5000 zasahujících příslušníků MO a vojáků. Na různých místech v centru města neustále propukaly boje s MO a armádou ( ) V důsledku pouití ostré munice a šíření zpráv o smrtelných obětech došlo v centru Gdaňsku po 20. hodině k uklidnění bojů a na ulicích hlídkovaly jednotky MO a armády.
V této studii bylo citováno i policejní hlášení z 15. 12. 1970, které popisuje především snahu demonstrantů o zapálení gdaňského vojvodského výboru (VV) PSDS, který demonstrující dělníci vnímali jako zástupný symbol jejich bídy, poníení a útisku:
Kolem deváté hodiny začal dav, čítající několik tisíc lidí, útočit na budovu VV PSDS. Protoe jsme disponovali příliš omezenými silami, nepadlo rozhodnutí o rozehnání davu. Teprve po příjezdu jednotek MO z ústředních záloh bylo rozhodnuto o zahájení rozhánění davu ( ) Okolo 9:30 dav zaútočil na VV PSDS lahvemi s benzínem, co způsobilo poár v přízemí. Po budově se začal rychlým tempem šířit poár. Lidé, přítomni ve VV PSDS, se začali stahovat zadním východem ( ) Boj s davem probíhal na místě. Ve snaze o znovuzískání budovy bylo rozhodnuto o pouití tanků a obrněných transportérů z Luické výsadkové divize ( ) Boje probíhaly mezi 10. a 19. hodinou.
Toho dne zahynulo v Gdaňsku v přímých střetech se státní mocí pět účastníků nepokojů – čtyři osoby příslušníci ozbrojených sil zastřelili a jeden člověk zahynul pod pásy vojenského transportéru. O den později byli před branou č. 2 gdaňských loděnic zastřeleni dva její zaměstnanci a jedenáct jich bylo zraněno.
Prosincové nepokoje v Gdyni měly z počátku méně dramatický průběh, ale vyádaly si daleko vyšší počet obětí ne demonstrace v Gdaňsku, které se staly – patrně kvůli zapálení budovy vojvodského výboru PSDS – nejznámějším symbolem tehdejšího dělnického odporu.
Tragické události popsali Pavlína a Petr Kourovi v časopise Dějiny a současnost 10/2010 v studii Černý čtvrtek na stříbrném plátně. Polský prosinec 1970 a jeho filmové obrazy:
Ve čtvrtek 17. prosince došlo k brutálnímu masakru v Gdyni. Kdy po páté hodině ranní vystoupili dělníci na stanici Gdyně-Loděnice z příměstského vlaku a vydali se do práce, začali do nich ozbrojenci střílet. Do loděnice se přitom vraceli na základě apelu místopředsedy vlády a člena politbyra Ústředního výboru PSDS Stanisława Kociołka. Bylo jim slíbeno, e vláda se poadavky, je předloil jejich stávkový výbor, bude zabývat. Střelba v Gdyni si vyádala celkem osmnáct obětí. Situace byla o to tragičtější, e šlo většinou o mladé lidi, především učně. Nejmladšímu padlému bylo patnáct, nejstaršímu třicet čtyři let. Symbolem masakru (a polského prosince 1970 vůbec) se stal Zbyszek Godłewski, který byl zastřelen ve věku osmnácti let. Jeho mrtvé tělo nesli dělníci poloené na dveřích ozdobených kříem a květinami do centra Gdyně. Z okna jednoho z domů, kolem něho procházeli, je zvěčnil Edmund Pepliński. Tyto jeho záběry se později staly nejznámějšími a nejsilnějšími obrazy prosincových událostí na baltském pobřeí. O mrtvém chlapci vznikla báseň, jejím autorem je s největší pravděpodobností Krysztof Dowgi (Dowgiałło). Protoe neznal skutečné jméno zabitého chlapce, nazval ji Balada o Janku Wišniewském.
Tého dne, kdy došlo ke střelbě v Gdyni, začaly stávkovat zaměstnanci loděnice ve Štětíně. Také v ulicích tohoto města propukly demonstrace, které byly armádními a policejními jednotkami brutálně potlačeny. O den později vypukly demonstrace i v Elblšgu, při nich byl zastřelen zaměstnanec dopravního podniku Tadeusz Marian Sawicz.
Na potlačení nepokojů se podílelo jen v Trojměstí kromě pěti tisíc příslušníků policie také 27 000 vojáků. Na rozkaz ministra obrany W. Jaruzelského (1923–2014) proti demonstrantům armáda vyslala 750 obrněných transportérů, 550 tanků, a dokonce stovku letadel a vrtulníků.
Počty obětí nepokojů v Polsku v roce 1970 jsou uváděny podle nejrůznějších pramenů od 39 do 44 mrtvých.
Polská Wikipedia o tragických důsledcích polského prosince uvádí tato fakta:
V důsledku represí bylo v prosinci 1970 zabito 41 lidí: 1 v Elblšgu, 6 v Gdaňsku, 16 ve Štětíně a 18 v Gdyni. 1164 lidí bylo zraněno. Zadreno bylo více ne 3000 lidí. V důsledku střetů a nehod bylo také zabito několik důstojníků MO a vojáků Polské lidové armády a několik desítek bylo zraněno. Asi tucet vojenských vozidel byl zničen, včetně BTR (obrněných transportérů – pozn. aut.) a tanků. Bylo zapáleno 17 budov (včetně budov zemského výboru Polské sjednocené dělnické strany v Gdaňsku a Štětíně), poškozeno 220 obchodů a několik desítek automobilů.
Tento informační zdroj, který samozřejmě nemusí být vdy zdrojem jednoznačně spolehlivým, tak kromě počtů usmrcených, zraněných a zatčených demonstrantů zmiňuje té případy zraněných, a dokonce i mrtvých důstojníků a vojáků, co citovaná díla polských a českých historiků neuvádějí. Zabití příslušníci polských ozbrojených sil (případně i usmrcení funkcionáři PSDS) byli sporadicky zmiňováni i československou komunistickou propagandou – ovšem bez uveŹdení přesného počtu těchto mrtvých ozbrojenců (či funkcionářů) i bez uvedení okolností, za kterých měli zemřít.
Protestní demonstrace, vyvolané tíivou sociální situací tisíců dělníků a jejich rodin, na několika místech skutečně přerostly v projevy ivelné vzpoury. Radikálnost protestů byla nepochybně vystupňována policejní a armádní brutalitou, a proto demonstrace pochopitelně nemohly mít pouze nenásilný průběh. Během nepokojů docházelo také k případům vandalismu a rabování, které byly polskými (a následně východoevropskými) sdělovacími prostředky (včetně Rudého práva) propagandisticky vyuívány – i zneuívány.
Pro komunistický tisk v Československu, kde od jara 1969 byl nastoupen pod vedením Gustáva Husáka kurs ostré normalizace, bylo obtíné se vyrovnat se skutečností, e v tzv. lidovém Polsku, kde měla vládnout dělnická třída, se protivládních protestů zúčastnily desetitisíce dělníků.
Rudé právo přiznalo existenci nepokojů, avšak jejich rozsah i celkové mnoství obětí zamlčovalo a odpovědnost za ně připisovalo nejrůznějším asociálním a kriminálním ivlům. V krátké zprávě pod titulkem Výtrnosti v Gdaňsku 17. 12. 1970 takto informoval ústřední stranický list v ČSSR čtenáře o nepokojích v Gdaňsku:
Ve dnech 14. a 15. prosince došlo v Gdaňsku k váným pouličním srákám. Chuligánské a dobrodruné elementy, které nemají nic společného s dělnickou třídou, vyuily situace, která se vytvořila mezi zaměstnanci gdaňských loděnic, zdemolovaly a podpálily několik veřejných budov, vykradly několik desítek obchodů a dopustily se vrad na příslušnících bezpečnostní sluby ( ) Podle zprávy agentury PAP bylo ve srákách vyvolaných chuligány zabito šest osob a několik desítek zraněno. Příslušné orgány podnikly energický zákrok, který byl v dané situaci nutný, rozehnaly dobrodruné elementy a obnovily ve městě pořádek.
V obdobném duchu psalo o nepokojích v Polsku Rudé právo i v následujících dnech, ani by ovšem přiznalo masakry v Gdyni a ve Štětíně.
Dramatické události v severním Polsku představovaly pro oficiální hodnocení v ČSSR pochopitelně velmi sloitý problém nejen přímo v roce 1970, ale i později, neboť všechny kniní tituly, které se hodnocením polských dějin zabývaly, jen rozpačitě přiznávaly projevy dělnické nespokojenosti, přičem počty demonstrantů nikdy neuváděly, a samotnou střelbu do demonstrujících polských občanů zakrývaly nejrůznějšími eufemismy o pouití mocenských prostředků či nutnosti energických zákroků, případně se o ní nezmiňovaly vůbec.
Přesto ale i v době normalizace, která nezaujatému zkoumání dějin – zvláště těch soudobých – rozhodně nepřála, byly některé odborněji zaměřené publikace v popisu oněch událostí překvapivě poměrně otevřené a vůči bývalému gomułkovskému vedení PSDS velmi kritické.
Například publikace Dějiny Polska z roku 1973 o dělnických nepokojích na pobřeí uvedla toto:
Stranické a státní vedení se sice snailo v letech 1969–1970 reagovat na vzniklé problémy, ale ne vdy šťastně. Ukazovalo se stále jasněji, e část stranického a státního vedení ztratila účinný kontakt s členstvem strany a dostávala se do rozporu s potřebami širokých pracujících mas. Hospodářská politika nebyla v souladu s politikou sociální. Neuváené bylo například zvýšení cen základních druhů potravin začátkem prosince 1970, které bylo provedeno bez hlubšího rozboru. Následovala velmi prudká reakce pracujících, která vyústila ve vánou krizi, zvláště v přístavních městech Gdaňsku, Gdyni a Štětíně.
V podobném duchu psal o nepokojích v Polsku i autorský kolektiv druhého dílu Politických dějin světa v datech (1980), jen tehdejší polské události hodnotil takto:
Protesty pracujících gdaňských loděnic proti zvýšení cen se změnily v masové vystoupení a šířily se po celém pobřeí a do dalších oblastí země. Události měly zpočátku mírný průběh. Avšak rozhodující část politického byra v čele s W. Gomułkou nepřipustila dialog s pracujícími a rozhodla se k potlačení nespokojenosti pouít mocenských prostředků. Tato opatření způsobila, e se události přenesly do ulic a asociální ivly začaly devastovat veřejné objekty a loupit. Nespokojenost a demonstrace se v následujících dnech šířily do centra. Situace svědčila o váné vnitropolitické krizi a vyadovala rychlé změny v politice vedení strany.
Zatímco dva předchozí texty za viníka nepokojů v podstatě označovaly samotné vedení PSDS, publikace Spiknutí proti Polsku, která byla vydána roku 1982 a jejím autorem byl zástupce ředitele praského Ústavu marxismu-leninismu Milan Matouš (nar. 1928), o prosincových událostech hovořila ji poněkud odlišným stylem:
Váná krize propukla znovu na Źsklonku roku 1970, tentokrát zvláště v přístavních městech v Pobaltí. Na protest proti zvýšení cen došlo ke stávkám a demonstracím, kterých se zúčastnil i značný počet dělníků. Situace zneuily kontrarevoluční ivly, došlo k násilnostem, byly vypáleny sekretariáty strany a zavraděni straničtí představitelé. Události si vyádaly energický zásah Bezpečnosti i armády.
Na Matoušově hodnocení protestů značné části polské společnosti v letech 1956, 1968, 1970 i 1976, které v této části knihy jsou rovně zmiňovány, je z dnešního hlediska zaráející především skutečnost, e si autor vůbec nekladl otázku po legitimitě reimu, jen svou hospodářskou a politickou praxí vyvolával v továrnách a v ulicích polských měst tak časté masové protesty nespokojených občanů – především dělníků z velkých průmyslových podniků, kteří podle komunistické ideologie měli být přitom jeho hlavní oporou, avšak nakonec se stali, jak ukázal zrod Solidarity v létě roku 1980, jeho nejvýznamnějšími protivníky. I sám představitel tehdejších polských prokomunistických odborů OPZZ Alfred Miodowicz označil na konci 80. let vznik Solidarity za dělnické povstání proti poniování a vykořisťování.
Tuto otázku si ovšem dosud činný komunistický propagandista M. Matouš v rámci svého stalinsko-breněvovského vidění světa poloit ani nemohl – nato aby na ni hledal odpověď.
Zcela odlišný pohled na události v Polsku ne M. Matouš zastával ve stejné době nejvýznamnější představitel československé poúnorové emigrace a vydavatel paříského čtvrtletníku Svědectví Pavel Tigrid (1917–2003), který ve své studii Dnešek je váš, zítřek je náš. Dělnické revolty v komunistických zemích o nepokojích v Polsku, a především o jejich mocenském potlačování a následné propagandistické dezinterpretaci uvedl:
Historie tří polských stávek spojených s revoltami (1956, 1970, 1976) je v tomto směru zvlášť poučná. Ve všech třech případech byl likvidační scénář stejný. Začal pokusem překroutit smysl a podstatu dělnických poadavků, minimalizovat rozsah a dopad revolty, svést zodpovědnost za ni na neodpovědné ivly, provokatéry a chuligány. Zároveň se mobilizoval policejní, případně vojenský aparát – oficiálně nikoliv proti dělníkům, ale právě naopak k jejich obraně a všeho, čeho si v dělnickém státě vydobyli. Kdo byl zastřelen, nikdy nebyl dělník, vdy provokatér!
Tato dnes ji poněkud pozapomenutá Tigridova studie, která se především soustředila na popis a hodnocení boje Solidarity v letech 1980–1981, byla vydána poprvé česky roku 1982 v exilovém nakladatelství Index v Kolíně nad Rýnem, v Praze pak o osm let později v nakladatelství Vokno. Z hlediska budoucího politického vývoje je však pozoruhodný především její závěr:
Co kdy jednou – v souvislostech, které nás zajímaly, dělníci místo vyjednávání s mocí přejdou rovnou ke konfrontaci s ní a v podmínkách jim příznivých – tedy v situaci, kterou nelze ani zaskočit, ani rozstřílet. Co kdy dojde k politickému řešení krize, poněvad ani Moskva ani její chráněnci nebudou mít na vybranou. Co kdy nebudou mít na vybranou prostě proto, poněvad k masovým vzpourám dojde nikoliv v jedné, ale hned v několika zemích najednou. Co kdy vyměněná mocenská garnitura v Kremlu dospěje po zralé úvaze a tisíceré zlé zkušenosti k závěru, e země, které Stalin po druhé světové válce zabral pro svou říši, jsou spíše přítěí a e jejich ztráta, jistě bolestná pro místodrící i jejich souputníky, neznamená ani konec Sovětského svazu, ani sovětského komunismu. Vývoj příštích let ukáe, kudy se historie střední a jihovýchodní Evropy nahnula.
Pavel Tigrid téměř prorocky předpověděl převratné změny, které nastaly doslova od Aše po Vladivostok ji o necelé desetiletí později. Mýlil se však v tom, e očekávaný pád východoevropských komunistických reimů nepodnítí rozpad SSSR a zánik sovětského komunismu. Tak směle a odváně nebyl schopen v roce 1982 pozdější události předvídat ani on.
Polská historička Krystyna Kerstenová ve studii Masové protesty v Polské lidové republice, je byla otištěna v časopise Soudobé dějiny 2/1997, s odstupem téměř tří desítek let ocenila takto jejich význam:
Vliv prosincového protestu 1970 se můe ve srovnání s rokem 1956 zdát omezený. Nedošlo ke změnám, je by měly systémový charakter, které by se daly srovnat s opuštěním kolektivizace. V procesu celkové destrukce systému však sehrál neobyčejně důleitou úlohu: otevřel Polsko světu, vzbudil touhy a podjal se nezdařeného pokusu o modernizaci, který vedl k hluboké hospodářské krizi. Další výbuch byl neodvratný.
Faksimile: V exilových Listech č. 2/1971 napsal Dalimil (pseudonym A. J. ŹLiehma) : U v Československu bylo jasné, e likvidace stalinské ekonomiky bude bolestnou operací a postieni budou nutně i ti, které privilegovala uhelně-ocelová koncepce hospodářského rozvoje. Jediná monost, jak takový bolestný chirurgický zákrok provést, spočívala v demokratizaci společenského systému, ve vytvoření dělnické demokracie. V rámci nové demokratické struktury, za aktivní účasti dělnických rad (...). Jene demokratizace systému se nemůe omezit jenom na ekonomiku, a v tom je právě ten háček.
Zdeněk Víšek (1968) je učitelem ve Slaném; publikuje v odborných a popularizačních časopisech.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.