Boj za svobodu v polských ulicích
Polský ústavní soud, který je v podstatě prodlouenou rukou vládní strany Právo a spravedlnost (Prawo i Sprawiedliwošć, PiS), rozhodl, e přerušení těhotenství z důvodu váného poškození plodu se neslučuje s polskou ústavou. Pokud vládní strana očekávala, e masivní reakce liberálně orientované části veřejnosti vyhasne stejně rychle, jako vzplála, mýlila se. Bláhově se toti domnívala, e nový zákon, tato jasná úlitba římskokatolické církvi úzce svázané s polskou státní mocí, vejde v platnost nepovšimnut díky cloně znovunastupující pandemie, případně e odmítavá odpověď společnosti bude zmírněna vládním omezením shromaďování. Nároky se však začaly naopak stupňovat, a kromě bezpodmínečné liberalizace potratového zákona davy v ulicích bojují rovně za odvolání nového ministra školství Przemysława Czarneka, proslulého svými silně homofobními stanovisky. Zatřást chtějí také křeslem dosud neohroeného lídra Práva a spravedlnosti Jarosława Kaczyńského.
Ačkoliv černé masy en v ulicích nenechaly bez reakce ani prezidenta Andrzeje Dudu, jen hledal cestu ke kompromisu slovy, e přerušení těhotenství bude povoleno v případě potenciálního rizika, e se dítě narodí mrtvé nebo zemře krátce po narození, ani tento ústupek rozhořčení en – zcela právem – nezmírní. Navíc se jedná o hranici velmi relativní: dokáe lékař vdy situaci správně a včas vyhodnotit? A co je vlastně myšleno oním těsně po narození? Je snad rozdíl v tom, jestli dítě zemře po několika minutách, či dnech? Chtít být pány nad ivotem a smrtí se vládě silně nevyplácí, např. ve středu 28. října vyšlo do ulic zhruba půl milionu lidí. Protesty neutichly ani měsíc po výroku soudu. Ačkoliv se v ulicích kumuluje menší mnoství demonstrantů ne v prvních dnech a týdnech, stávky se rozšířily i do menších měst. Stupňují se také reakce policie, její zásahy nabývají na surovosti. Diskuse pak rozvířila zejména policejní akce z 18. listopadu, kdy těkooděnci protestující ve Varšavě obklíčili, pouili slzný plyn, v davu pak vyčkávali členové protiteroristického útvaru vydávající se za civilisty, aby poté proti protestujícím zasáhli teleskopickými obušky. Shromádění se museli legitimovat a následně byli mnohdy i dlouhé hodiny zadrováni. Cesta ke konsensu tak můe být ještě velmi dlouhá.
Polkám v současné chvíli zůstaly pouze dvě monosti, za jakých lze legálně těhotenství přerušit: v případě znásilnění nebo incestu a ohrouje-li plod ivot či zdraví matky. Právě ve druhém zmíněném případě pak sami ústavní činitelé poukazují na jistou mezeru v zákoně, kdy zdravím je myšleno také to duševní. Zde je však na místě zmínit, e ji před výrokem ústavního soudu se enám v Polsku ne vdy dostávalo plnohodnotného prenatálního vyšetření a mnozí z lékařů se báli provést interrupci, a to včetně situace, kdy byl plod prokazatelně váně poškozen. Je tedy poněkud obtíné představit si, jak se bude dokazovat míra náporu na psychiku a hodnotit, která z en jej vydrí, a která nikoliv, tj. která je tím pádem vhodnou uchazečkou o potrat.
V minulosti mohly eny v Polsku zaádat o interrupci z jakéhokoliv důvodu pouze v letech 1943–1945. Po opětovném poválečném zpřísnění legislativy došlo ke změně roku 1956 zásluhou právničky Marie Jaszczukové, která vznesla návrh zákona o přerušení těhotenství z důvodu sloité ivotní situace. Ten byl následně schválen a platil celých třicet sedm let. Jako desetiletá se toti Jaszczuková stala svědkem situace, kdy k její matce přišla zoufalá sousedka, na ni doma čekalo osm hladových dětí. Zemřela na důsledky nezdařeného potratu, který se pokusila provést svépomocí kusem drátu.
Mezi početím a narozením
Otázka, kdy přesně začíná ivot, trápila mnohé, od lékařů a po filozofy. Odpověď polské vlády se bohuel výrazně opírá o poměrně primitivní křesťanský fundamentalismus, a kromě jiného tak výrazně narušuje náboenskou svobodu (vláda jako by dosud neŹpřijala skutečnost, e v Polsku rozhodně neijí pouze katolíci). Polky proti výroku soudu a proti tomu stát se ivým inŹkubátorem, jak tento zákon také komentují, prakticky ihned započaly masivní protesty. Nejviditelnější organizací, zasazující se o průběh demonstrací, je Celopolská stávka en (Ogólnopolski Strajk Kobiet) pod veŹdením Marty Lempartové. Poprvé polské eny (ale také mui) projevily svůj nesouhlas ji v roce 2016 a od té doby ulice zčernaly vdy, objevila-li se hrozba zostření v evropském kontextu u tak velmi přísného zákona.
Před masivní reakcí společnosti nezůstaly uchráněny ani sakrální památky či fasády kostelů, a to navzdory tomu, e před mnoha z nich prakticky od začátku hlídkovali horliví mladí nacionalisté, kteří se nebránili vůči enám pouít násilí. Počmárání zdí a narušování mší tak zcela jistě bude částí společnosti interpretováno jako rouhačství a hanobení něčeho, co je nedotknutelné. Na něco, co je skutečně nedotknutelné, však zákazem potratů sáhla spíše církev a vládnoucí strana, které obě doslova plivly na jedno ze základních lidských a enských práv, tedy na monost rozhodnutí, jak naloit se svým tělem a ivotem. Pozici církve coby morální autority v očích společnosti navíc fatálně narušují dnes tolik propírané pedofilní skandály ze strany duchovenstva, jejich zametání pod koberec vede i k těm nejvýznamnějším a dosud nedotknutelným představitelům kléru. Hněv se však snesl také na hlavy konkrétních politiků, zejména na předsedu strany Jarosława Kaczyńského, který se jako milovník koček sice velmi aktivně zasazuje o práva zvířat, ta enská mu ale zřejmě tak blízká nejsou. První veřejná Kaczyńského reakce se objevila v podvečer 27. října. Předseda národně-konzervativní strany ještě přilil olej do ohně, kdy označil demonstrace za nihilistické a vyjádřil svou hlubokou obavu o budoucnost Polska. Především pak vyzval všechny členy PiS a jejich příznivce k obraně kostelů a demonstrace melodramaticky označil za útok s cílem zničit Polsko. Důsledky takového projevu, jím Kaczyński vlastně poehnal dalším násilnostem, mohou být nedozírné.
Aby však člověk, především pak Čech-ateista, porozuměl druhé straně, tedy těm, kteří obhajují utuení potratového zákona, je třeba vít se do role eny, je vyrůstala v tradicionalistické a velmi náboensky zaloené rodině, které celý ivot vštěpovali do hlavy, e ivot je posvátný. Tomu, jak jinou enu vůbec můe napadnout dobrovolně přerušit těhotenství, proto takto konzervativně smýšlející osoba jednoduše nerozumí, neboť daný přístup se zcela míjí s jejím pojetím morálky a vnímáním světa. Spoluobčanky, které ji čtyři roky vyráejí do ulic v černém s ramínky a deštníky, tak tito tradicionalisté často vnímají jako pouhé propotratové rebelky, neznaboky, je si chtějí uívat ivota bez toho, e by přejaly zodpovědnost za svoje činy. Tato představa však ve světle faktů rozhodně neobstojí.
Ulice nyní neblokují potratuchtivé eny, které si odskočí z nudy na gynekologické lehátko mezi obědem a návštěvou kosmetiky, ale svéprávné Polky, které chtějí pouze monost volby, které nechtějí činit rozhodnutí, je navdy ovlivní jejich ivot, jen na základě příkazu státu. Jsou mezi nimi svobodné i vdané, ty, které dítě nikdy neplánovaly, ale rovně ty, co je v budoucnu chtějí. V záplavě černi najdeme matky, babičky a samozřejmě celou řadu muů, kteří chtějí pro své manelky, přítelkyně a dcery monost svobodné volby. Stmelovacím prvkem všech těchto, často značně rozdílných, skupin je vědomí toho, e přerušení těhotenství je záleitostí veskrze subjektivní, osobní, kterou nelze nikomu vnutit.
Přikazovat někomu nejít na potrat (zvláště v případě poškození plodu) je tak v konečném důsledku stejné jako přikazovat na něj jít.
Vláda si neuvědomuje, e státem vynucené dítě dost moná zase skončí ve státní péči. A nakonec to bude právě dítě, které bude trpět nejvíce. Pokud je matka zdárně pod státním dohledem donosí (tzn. nerozhodne se např. podstoupit interrupci v zahraničí) a porodí, pořád je to teprve začátek. Co pak, a péči nebude zvládat? A od ní kvůli tomu odejde partner? Co kdy si k dítěti matka nedokáe vybudovat vztah, protoe je donosila pouze ze strachu před postihem? Co kdy dítě kvůli vrozené vadě bude ít v trvalých bolestech a rodina bude muset sledovat, jak trpí? Výrok soudu se dost moná stal počátkem mnoha osobních tragédií, které nepomohou zmírnit ani sociální programy, ani neustálé odvolávání se na Kristovo učení, které se v podání polské vládnoucí strany mění z hlavního mravního pilíře euroamerického prostoru v pitvorný a nechutný soubor fundamentalistických pouček, je rozhodně nepatří do 21. století.
Táňa Matelová (1992) vystudovala polonistiku na Filozofické fakultě UK, aktivně se zabývá zejména historií a literaturou střední Evropy./p>
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.