Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 6 > Vladimír Špidla: Budoucnost levice je v odhodlání k mocenskému zápasu
Za demokratickou levici
Od loňského ročníku se věnujeme tématu sebevnímání levice a teoretickým konceptům, je ji jako politický pojem popisují. Debatu moderuje Milan Znoj. -red-
Moderní levice není ani abstraktní pojem, ani úzké filozofické učení; moderní levice je zápas o hodnoty v měnícím se světě. Moderní levice se vyvinula na základě společenského kontextu, kterým bylo období radikální společenské změny při přechodu mezi agrární a průmyslovou společností. Ta změna byla brutální, devastovala předchozí sociální základnu, instituce formální i neformální, celé pletivo společnosti a na její oltář padly miliony lidských bytostí. Dělnické hnutí a sociální demokracie se zrodily z potřeby zhumanizovat tuto změnu a do značné míry byly úspěšné.
Je vhodné načrtnout si alespoň jednoduše dnešní situaci. Je zřejmé, e jsme opět v čase radikální změny, která zásadně ovlivní fungování společnosti. Opět musíme počítat s rozkladem současných formálních i neformálních institucí a zvyklostí. Opět musíme počítat s brutalitou tohoto přechodu. Nově se postaví otázky moci, otázky spravedlnosti i otázka pouhého přeití.
Budoucnost, a tedy i budoucnost levice, je rámována několika souběnými megatrendy. Prvním z nich je technologická inovace spojená především se vznikem umělé inteligence a digitalizací. Nástup umělé inteligence je naprosto radikální změnou, a to nejenom v dějinách lidstva, ale i v dějinách přírody. A doposud byly veškeré podoby inteligence přímým způsobem vázány na biologické struktury. Tato změna je nejenom technologická, ale především sociální. Zcela změní podobu práce, zcela změní způsoby vytváření moci a její kontroly, ostatně změní i podobu politické činnosti, co si samozřejmě vyádá změnu fungování většiny – i politických – institucí.
Ji v současné době je ostatně umělá inteligence schopna na základě rozboru nějakého autora psát samostatně texty víceméně v jeho stylu. To otevírá pro politická hnutí otázku, kdo bude psát jejich politické programy a manifesty, jakým způsobem se vyuije umělá inteligence jako prostředník a moná i jako tvůrce politických hnutí.
Druhým kontextem jsou ekologické meze, které jsou postaveny rozvoji současné euroamerické civilizace. Je víceméně zřejmé, e čas, který máme vyměřený, je krátký, e bude zcela nezbytná revoluční změna ekonomických základů současné společnosti spočívající v nuceném opuštění klasického ekonomického růstu, jak mu rozumíme nyní.
Ekologické meze jsou pro levici zcela nové téma, protoe v době formulování hlavních levicových přístupů to ještě nebyl problém tohoto rozsahu. Celá politická praxe levice byla spojena s imanentní představou růstu. Levice nyní bude muset svoji aktivitu nově zapojit do kontextu udritelnosti, nikoliv růstu. To otevře zcela zásadní otázky spravedlnosti a přerozdělení.
Výše uvedený pohyb se bude alespoň zpočátku odehrávat v rámci současného kapitalismu. Jedním z jeho hlavních rysů coby systému je trvalá expanze. Expandoval po celé zemské ploše a v současné době expanduje do času. To se projevuje v tlaku na inovace, který je právě znakem agresivní expanzivnosti. Kdo je inovativní, zmocnil se času a svět je jeho.
Dalším rysem systému je jeho nekontrolovatelnost. Prostřednictvím digitalizace a rychlosti zpracování a přenosu informací se kapitál posunul do čtvrté dimenze, kde je mimo jakoukoliv lidskou kontrolu. Můeme dokonce prohlásit, e ani ti, kteří si myslí, e jej kontrolují, tzn. šéfové a šéfky různých finančních institucí, nejsou ničím jiným ne kněími, kteří pronášejí magické formule a provádějí obřady v naději, e se Nevyzpytatelný těmto formulím podřídí a zhlédne na své ovečky s milostí.
Dalším rysem je komodifikace prakticky všech oblastí ivota společnosti. To způsobilo, e rozhodující mocí se stala ekonomická síla, a právě přístup k ekonomice jako k mocenskému nástroji je další ostruhou ke zničující expanzivnosti. Ekonomika u dávno není prostředkem k uspokojování materiálních lidských potřeb, nýbr se stala mocenským nástrojem. Jakýmsi typem zbrojení, které nemá ádné meze.
Další kontextem je globalizace. Sen o deglobalizaci je pouhým snem bez ohledu na to, e si můeme představit ty nejdrastičtější věci. Přesto si uvědomme, e globální systém byl plně rozvinutý ji v polovině osmnáctého století, tzn. na daleko primitivnější úrovni technologií ne máme v současnosti. Lze si představit, e se zhroutí internetové sítě, lze si představit i mnoho dalších věcí, jen obtíně si ale můeme představovat, e zapomeneme na existenci jednoho světa, e zapomeneme číst a psát.
Často mluvíme o nutnosti návratu ke kořenům a nového promyšlení hodnot, které jsou levici vlastní. Hodnoty jsou v kadém společenství tím, co mu dává smysl a směřuje ho. Jsou určitým vyznáním víry. V co tedy věřila a doufám, e v současné době i stále ještě věří, levice.
Levice věří v rovnost lidí. Nikoliv ve stejnost, ale rovnost, v tomto smyslu je zásadním odpůrcem nacionalismu.
Levice věří v pokrok, který je odlišný od pouhého vývoje a není jen technickou inovací, nýbr společenským pokrokem, který přináší stále humanističtější odpovědi na reálné výzvy.
Levice věří v solidaritu, která umoňuje společnou akci a není obchodní směnou.
Cílem levice je emancipace člověka prostřednictvím společnosti. Nevěříme tomu, e je moné se vymknout ze společenských vazeb, tak jako nemůeme věřit tomu, e nejsme součástí přírody.
Cílem levice je nikoliv nakrmit a zabavit, nýbr prostřednictvím rozvoje lidského potenciálu a svobody dát lidskému ivotu smysl.
Co výše uvedené znamená pro politiku? Nesmíme zapomenout, e konec konců podstatnou, ne-li nejpodstatnější otázkou politiky a lidské společnosti je, kdo drí moc. Naším cílem musí být obnovit primát politické moci. To mimo jiné znamená poskytnout politické moci dostatečné prostředky. Jsou to v prvé řadě peníze a velká data. Je zcela nezbytné, aby podstatná část velkých dat byla v rukou politických institucí a aby soukromé vyuívání dat bylo významně regulováno.
Politická moc musí disponovat dostatečnými finančními zdroji, nejenom proto, aby bylo moné přerozdělovat, nýbr především proto, e finanční zdroje znamenají moc a politická struktura bez moci není schopna plnit svůj účel. Proto je potřeba dostatečně vysoká míra zdanění.
Radikální hloubka megatrendů způsobuje, e se politická levice nemůe omezit pouze na politickou stranu a parlamentní činnost, ale musí se stát opět širokým hnutím, které vyuívá celou řadu někdy i velmi radikálních neparlamentních prostředků.
Zvládnutí ekonomicko-ekologické změny se vzhledem k času, který máme vyměřený, ji nemůe odehrát bez obětí. Základním cílem levice musí být, aby oběti byly rozděleny spravedlivě. Hlavním protivníkem levice přitom jsou globální korporace a konzervativní politická hnutí. Nikoliv, jak si necháváme současné době vnutit, liberálové.
Našimi spojenci se všemi uvozovkami jsou ekologická hnutí, liberálové, levicoví křesťané a nejrůznější sociální hnutí. Proti organizační síle kapitálu je třeba prostě postavit organizační sílu svobodného sdruování. K tomu je potřeba vytvořit široké hnutí na způsob Lidové fronty.
Hlavními politickými poli jsou supranacionální a globální úroveň a velkoměsta. Levice, zejména ta česká, se musí také zabývat politikou pro velkoměsta. Je například nemyslitelné dosáhnout úspěchu v České republice bez alespoň průměrného úspěchu v Praze.
Klíčovým nástrojem je pro levici přerozdělení. V současné době význam přerozdělení narůstá vzhledem k efektivitě současného ekonomického systému. Politickým nástrojem pro přerozdělení jsou veřejné instituce. Zápas o veřejné instituce, jejich rozsah a zaměření je podstatným zápasem.
Přerozdělení vyaduje odpovídající příjmy ve veřejné ruce, přitom současné nástroje, které vznikly ve třicátých letech nebo v první polovině dvacátého století, u pro moderní ekonomiku zdaleka nedostačují. Otázkou pro levici jsou nové daňové systémy, např. daňové zatíení ekologicky škodlivých činností, daň z finančních transakcí, odpovídající zdanění digitální ekonomiky.
Naše systémy sociální ochrany vznikly na konci devatenáctého a v průběhu dvacátého století a byly spojeny s určitým typem ekonomické struktury. Ta se radikálně změnila, a proto je otázka univerzálních systémů sociální ochrany pro levici klíčovou otázkou. Jde o to, jak vzniká nárok na čerpání z univerzálních systémů při velmi fragmentovaných ivotních kariérách. A jakým způsobem získáme prostředky k profinancování těchto systémů.
To, co nazýváme krizí levice, je mimo jiné dáno tím, e klasická sociální politika ztratila svůj aktivizační potenciál. Monosti pro aktivismus a pro politický pohyb jsou jinde. To neznamená, e se nemáme zabývat obecně sociálními situacemi, ale není pravděpodobné, e například zvyšování důchodů bude mít nějaký mobilizační efekt, stejně tak jako ho nebude mít zvyšování minimální mzdy. Jsou to správné věci, odpovídají levicové představě o větší míře přerozdělení, ale lidi nezmobilizují.
Mobilizační potenciál leí především v oblasti ekologické změny a v bránění radikálním sociálním rozdílům. V jádru našeho snaení musí být pracovní podmínky a pracovní práva. Jde tedy o revoluční propojení ekologických poadavků, které jsou nezbytné, aby naše civilizace vůbec přeila, a sociálních poadavků, které jsou opět nutné k přeití civilizace, protoe jen za těchto podmínek bude společnost na globální úrovni schopna spolupracovat způsobem, který je nezbytný.
Pokud hovoříme o přerozdělení, musíme se odpoutat od čistě národní nebo evropské perspektivy a musíme si uvědomit, e přerozdělení je nutné na globální úrovni, e pokud se chceme vyhnout civilizačnímu kolapsu v blízké budoucnosti, musíme se rozdělit s chudou částí světa. Zásadním poadavkem levice v tomto směru má být radikální zvýšení rozvojové pomoci, a to nejméně desetinásobné. Prostor pro uplatnění této pomoci je obrovský. Je obecně potřeba předělat ekonomický řád, který systémově znevýhodňuje chudší části světa.
Odpovědí na nahrazování práce ivé prací mrtvou, jak o tom hovořil ji Karel Marx, není základní nepodmíněný příjem, nýbr základní podmíněný příjem. Tedy příjem, který je spojen s nějakou obecně akceptovanou a obecně uznávanou činností. Jinými slovy rozšířit pojem práce o činnosti, které doposud za práci v úzkém slova smyslu nepovaujeme.
Ji v současné době je zhruba polovina národního bohatství vytvářena mimo formální ekonomiku a v zásadě nevstupuje do přímých ekonomických statistik. Pro ilustraci – typickým příkladem můe být rekvalifikace. Jiným příkladem můe být péče o osobu blízkou. Předpokládáme-li, e se lidé budou muset rekvalifikovat i několikrát v ivotě, je logické akceptovat rekvalifikaci jako práci a financovat ji víceméně průměrnou mzdou. Důleitá je i dekomodifikace práce, tj. akceptování té práce, která neprodukuje pro trh, práce, která nemá trní hodnotu, a tedy není komodifikovatelná. Příkladem můe být údrba krajiny anebo ochrana ivotního prostředí.
Budoucnost levice bude ovšem vdy záviset na ochotě konfrontovat se s přicházejícími výzvami a odhodlanosti vstoupit do mocenského zápasu.
Vladimír Špidla (1951) je ředitelem Masarykovy demokratické akademie, v letech 2002–2004 byl předsedou vlády ČR, od roku 2004 do roku 2010 byl evropským komisařem pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příleitosti.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.