Máme s Václavem ákem kadý poněkud jiný pohled na komunistickou diktaturu a její pojetí spravedlnosti. Vyměňujeme si na toto téma názory v domnění, e i jiní lidé mají s konečným hodnocením této tematiky podobné potíe. Oba jsme si vědomi, e nejde o to přesvědčit druhého o své pravdě, víme, e pravda není nikdy uzavřena, ale e jde o stále plnější osvětlení procesu komunistické vlády v průběhu čtyřiceti let, na který se lze dívat z různých úhlů. Nejde tedy o zápas dvou kohoutů, kdo lépe kokrhá. Jde o důkladnější pochopení okolností a procesů, které vedly k tomu, e komunistická diktatura se během času měnila. Reim měnil svou vládní metodu, společnost měnila reakce na podněty reimu a z tohoto dvojího tlaku se rodila skutečnost, o její postiení nám jde. Zda byla společnosti příznivá či nepříznivá, to musí rozhodnout kadý sám pro sebe.
Podstatou sporu se mi zdá být, e Václav ák povauje stav diktatury za výsledek chování společnosti reagující aktivně na podněty reimu, jak k tomu dochází v kadodenním ivotě, kdeto já vidím jako rozhodující faktor mocenské uspořádání poměrů, které určuje pravidla hry, tj. co se smí a nesmí: Ne společnost, ale moc stanoví hranici diktatury. Společnost je rozdělena zájmy, hodnotami na více proudů. Na proud sympatizantů, kteří reim vítají a podporují, na proud lidí, kteří v něm vidí znásilňování svých odlišných názorů a hodnot – a vedle toho na primitivní proud těch, kteří se spokojují s tím, co denní ivot včetně vládních iniciativ přináší, a nemají ádné vyšší nároky na utváření svého ivota. Hlavně, aby měli klid a jistou práci. Kadý z těchto proudů reaguje jinak, ale vdy jsou to podněty ze strany moci, na které odpovídá. Moc je tedy určující faktor diktatury.
Pullmannův model, z něho vychází i Václav ák, je vystavěn na předpokladu, e spoŹlečnost je jednotná ve svém poadavku klidu na zajištění práce, na bezpečnost a spokojenost s poměry, které se pod vládou jedné strany vytvořily. Tato spokojenost vysvětluje podle nich i dlouhé trvání diktatury. Nerozporují, e v systému není moná opozice, ani e vedoucí úloha strany ve společnosti je zaloena na koncentraci moci politické, hospodářské a ideologické usurpované jednou, neomylnou a neodvolatelnou stranou. Tento model povauji za pokus o revizi diktatury a o její mírnější posouzení.
Jeden z revizionistů, Pavel Kolář (Poststalinismus: Ideologie und Utopie einer Epoche, Köln, Weimar, Wien, Böhlau 2016, s. 24) dokonce prohlásil výslovně: Mým úmyslem je osvobodit komunisty ze zuujícího obrazu totalitárních zločinců nebo zabedněných partajních aparátčíků a dát jim místo toho lidskou tvář. Jen tak můeme pochopit jejich angaování ve straně a pro věc socialismu.
Podle mého názoru však chybují stoupenci revizionistického modelu metodicky především v tom, e násilný teror povaují za hlavní identifikační znak diktatury a nepostřehují, e daleko víc utiskovala strana vědomí lidí tím, e jim vnucovala nenásilnými prostředky (ideologií, výchovou, preferencemi) proti jejich vůli jinou morálku, jiný názor, chtěla z nich uhníst nového člověka.
Zaměňují přitom metodu za princip a neregistrují, e násilné metody mohly být sice na čas oslabeny nebo po nějaký čas potlačeny, ale jejich instituční podoba tu existovala dál pro případ, e by byla ohroena vedoucí role strany. V takové chvíli mohou být znovu nasazeny násilné postředky oganizované v milicích a Státní bezpečnosti dle směrnic Strany – viz konec roku 1989.
Já naopak vycházím z modelu centrálně soustředěné moci, která je s to vnucovat dennímu ivotu rysy a procesy podle přání vládnoucí strany, jejich smyslem je udret vedoucí roli ve státě a nepřipustit ádné jiné uspořádání.
Závanější ne kadodenní události a reakce na podněty moci ze strany nejednotné společnosti je její manipulace zásahy a podněty strany mající v jedněch rukou moc politickou, hospodářskou a ideologickou, jimi vyvolává reakci společnosti podle určitého záměru. Společnost sama se brání, resp. hledá monost najít i v této situaci pro sebe něco výhodného, ale je přitom schopna dosáhnout jen nepatrných změn. Německý historik Thomas Lindenberger charakterizoval komunistickou diktaturu východoněmecké Sjednocené socialistické strany Německa (SED) i v pozdějších jejích fázích jako úsilí strany regulovat společenský ivot, kontrolovat jeho pohyb a v případě potřeby ho utlumit, a to a do úrovně individuálního způsobu ivota. Aktivitě a vlivu společnosti byl rámcem diktatury vymezen jen úzký prostor. Mimo pracovní kolektiv, vesnici či obytnou čtvrť, za hranicí školní třídy nebo místních kulturních svazků nebyly ádné instituce, které by mohly slouit k vyjednávání materiálních zájmů stejně jako k artikulaci sociálních a kulturních potřeb. To bylo přípustné jen v hranici základních struktur a vítáno pouze ve smyslu hesla spolupracuj a spoluvládni.
ák reaguje z jiné strany, kdy píše: TeoŹrie institucí učí, e ve společnosti neustále probíhá hra mezi institucemi a organizacemi. Instituce jsou pravidla, organizace podle nich hrají, ale zároveň pravidla neustále pozměňují. V průběhu času můe být změna hluboká. Přece právě rok 1968 ukázal, e se diktatura můe pozměnit tak, e ztratí schopnost určovat, co se smí a nesmí.
Ano, vřele souhlasím: Instituce jsou pravidla, organizace podle nich hrají. To je přesně teze, kterou jsem uvedl proti Václavu ákovi (a Michalu Pullmannovi): Pravidla jsou vytvářena institucemi, ne kadodenní ivotní praxí, jak tvrdí naši revizionisté. A institucí, která určovala pravidla, byla tehdy bezesporu KSČ, která drela ve svých rukou otěe všeho dění. Strana určovala pravidla, nikoli lidé, nikoli společnost. Strana rozhodovala i v roce 1968, kdy došlo k nejhlubší změně reimu, ona určovala, co se smí a nesmí. Sama s tím začala, společnost se přizpůsobila. Ale opakuji znovu a znovu: vývoj určují mocenské instituce, nikoli závodní výbory nebo radnice obcí.
Z toho důvodu trvám na svém přesvědčení, e o diktatuře rozhoduje její mocenská struktura, nikoli metoda jejího nasazení, která se můe měnit. Podrobně i s příslušnými citáty jsem se tomu věnoval v Soudobých dějinách 4/2003 v článku Perspektivy Praského jara. Celý text, včetně části Socialismus stranického vedení, o kterou mi jde v kontextu této debaty zvláště, lze snadno najít i na webu Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR (https://sd.usd.cas.cz/pdfs/sod/2003/04/14.pdf).
Karel Hrubý (1923–2021) byl historik a sociolog, do roku 1995 poslední předseda exilové Československé sociální demokracie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.