Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 6 > Jan Rychlík: K legalitě komunistického reimu a jeho podpoře v 50. letech
Na stránky Listů se po čase vrátila debata o legitimitě a legalitě komunistického reimu. Vyvolal ji tentokrát rozhovor Jaroslava Bicana s Václavem ákem Převezměme za minulost svůj díl odpovědnosti (Listy č. 3/2020), reagovali Karel Hrubý textem O pojetí spravedlnosti a o hodnocení diktatury (Listy č. 4/2020) a Václav ák replikou Komunismus jako tabu (Listy č. 5/2020). V aktuálním čísle otiskujeme příspěvky Jana Rychlíka a Karla Hrubého a uvítáme i pokračovaní debaty, pokud se do ní budou chtít zapojit další autoři anebo autorky.
-red-
Diskuse na stránkách Listů mezi Václavem ákem a Jaroslavem Bicanem přinesla otázku, zda byl komunistický reim legální, a zda tedy měl oprávnění vydávat platné zákony na svou ochranu. Zatímco Václav ák mu legalitu přiznal a tím uznal, e jeho zákony bylo třeba respektovat, Jaroslav Bican se odvolal na jakési vyšší právo přirozené stojící údajně nad právem psaným (pozitivním). Tvrdí, e československé zákony z období komunistické diktatury uvedeným vyšším principům odporovaly, a občané tedy z jakéhosi vyššího principu mravního měli právo je nerespektovat a proti reimu se postavit. V polemice byla také nepřímo nastolena otázka, zda slovní podpora přísného postihu odpůrců reimu (konkrétně trestu smrti pro Miladu Horákovou) znamenala skutečně podporu veřejnosti, anebo zda tato podpora byla jen strachem vynucená.
Odvolávat se na jakési věčné principy přirozeného práva je sice populární a hezky to zní, je to ale velmi ošemetné, protoe nikdo nedokáe přesně určit, co do těchto principů patří a co u ne. Je celkem jasné, e i tyto údajně věčné principy jsou na různých místech naší planety různé a nadto se časem mění. Jiné principy platí v Evropě a jiné třeba v Saudské Arábii, jiné byly v 17. století a jiné jsou dnes. Právo na odpor proti tyranii bylo sice uznáváno u v antice, ale platí jen v čistě teoretické rovině. Neexistuje toti ádný tribunál, který by rozhodoval, kdy u jsou poměry natolik nesnesitelné, aby měl občan morální právo proti nim povstat. Právo na odpor je spíše určitým mravním oprávněním ne pozitivním právem: vzpoura proti reimu, který povaujeme za nespravedlivý, můe být tak sice za určitých okolností morálně oprávněná, ale nikdy nebude legální. Řečeno jinak: ne kadá revoluce je z principu špatná, ale kadá revoluce je zakázaná.
Porovnejme si následující slova: partyzán, bojovník za svobodu, povstalec, rebel, vzbouřenec, terorista. Pokud analyzujeme jejich emoční náboj, vidíme, e oscilují od vysoce pozitivních (partyzán, bojovník za svobodu) přes celkem neutrální (rebel) a k jednoznačně negativnímu (terorista). Objektivní náplň činnosti lidí s takovýmto označením nicméně zůstává stejná. Zda jejich činnost budeme chválit, nebo naopak odsuzovat, záleí na úhlu pohledu a ten je samozřejmě závislý na hodnotové orientaci posuzovatele. Kdo je padouch a kdo hrdina – to záleí jen a jen na našich preferencích a na tom, co si z činnosti toho kterého hrdiny/padoucha vybereme: na počátku listopadu 2020 byl prezident Kosova Hashim Thaçi, někdejší vůdce Kosovské osvobozenecké armády, donucen rezignovat, protoe je obviněn z válečných zločinů proti Srbům, avšak pro většinu kosovských Albánců je národním hrdinou, který vybojoval pro Kosovo nezávislost; pro řadu lidí na Slovensku je dodnes Jozef Tiso mučedníkem, který vybudoval první samostatný slovenský stát, a pak obětoval ivot za slovenskou samostatnost, zatímco pro jiné lidi je to zrádce Československé republiky a kolaborant s německým nacistickým reimem, který zavlekl Slovensko do války proti Spojencům a nese spoluzodpovědnost za deportace slovenských idů. Stalin je dodnes v Rusku pro část obyvatelstva géniem a velkým vůdcem, který zvítězil nad nacistickým Německem a učinil ze Sovětského svazu supervelmoc, zatímco pro jiné je to masový vrah. Hodnocení padouch nebo hrdina je také a příliš často proměnlivé: v osmdesátých letech byli radikální islamisté bojující proti sovětské přítomnosti v Afghánistánu bojovníky za svobodu; kdy v roce 2001 přišli do Afghánistánu Američané a islamisté obrátili zbraně proti nim (opět pod heslem boje za svobodu), stali se z nich náhle teroristé. Na charakteru jejich činnosti se přitom samozřejmě nezměnilo vůbec nic.
Vraťme se ale k otázce legality. Komunistický reim nepochybně postrádal legitimitu, protoe se neopíral o permanentní vůli většiny, ověřovanou ve svobodných volbách, ale o marxisticko-leninskou teorii státu, kterou sám označil za jedině správnou a vědeckou. To ale neznamená, e reim byl také nelegální. ádná jiná vláda, třeba někde v exilu, v letech 1948–1989 nikde nepůsobila. Reim sice nedodroval lidská práva a pronásledoval své odpůrce – domnělé i zdánlivé, ale to nemá s legalitou co dělat: lidská práva v našem dnešním pojetí nedodruje řada reimů na této planetě (např. absolutistický islamistický reim Saudské Arábie, která je jak známo spojencem USA), a nikdo přesto jejich legalitu nezpochybňuje. Kromě toho, a do roku 1976, kdy Československo ratifikovalo mezinárodní pakt o občanských a politických právech a pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (vyhláška MZV č. 120/1976 Sb.), bylo dodrování či nedodrování lidských práv vnitřní československou záleitostí.
Zákony, které schvalovalo tehdejší československé Národní shromádění, byly sice často z pohledu hodnot euroatlantické civilizace problematické a především v oblasti trestního práva jednak drakonické a jednak formulačně značně vágní, ale to neznamená, e to nebyly platné zákony (zásada: dura lex, sed lex). Legalitu je tedy třeba reimu přiznat. I kdy ale byl reim legální, jeho zákony platné a kadý byl povinen je dodrovat, neznamená to, e Československo bylo právním státem. Právě naopak. Nebylo jím, protoe práva zaručená ústavou byla nevynutitelná a protoe soudní moc nebyla oddělena od moci výkonné. Soudy nemohly rozhodovat samostatně a reim ani své vlastní zákony nedodroval, kdy se mu jejich dodrování nehodilo. V oblasti trestního práva v první polovině padesátých let byly v politických procesech jednoznačně porušovány snad všechny paragrafy trestního řádu, a to i toho nového, vlastního, schváleného 12. července 1950 (zák. č. 87/1950 Sb.). Pravda, v šedesátých letech a pak v období normalizace zde byla viditelná snaha navenek dodrovat zásady kontradiktorního procesu a procesní předpisy včetně práva obalovaných na obhajobu formálně nebyly porušovány; i tehdy se ale o řadě případů majících nějaké politické konotace rozhodovalo v politických grémiích, a nikoliv u soudu. Byli to právě chartisté, kteří zdůrazňovali, e právě proto, e uznávají legalitu stávajícího reimu, musejí poukázat na to, e tento reim převzaté mezinárodní závazky nedodruje a své vlastní zákony porušuje.
V debatě ák-Bican se opakovaně hovořilo o procesu s Miladou Horákovou. Proces dodnes budí emoce, které se letos ještě vystupňovaly v souvislosti se sedmdesátým výročím její popravy, kdy snad všude visely plakáty připomínající její tragický osud. V tomto ovzduší se asi mnoha lidem zdá nemyslitelné, e by popravu eny, nadto hrdinky odboje vězněné za války nacisty, mohl někdo schvalovat. Nue: mohl! Postoj k činnosti Milady Horákové a jejím spoluobalovaným byl dán primárně vztahem kadého tehdejšího občana k nedávno nastolenému tzv. k lidově-demokratickému reimu. Komu se tehdejší lidově-demokratický reim z jakýchkoliv důvodů příčil a kdo touebně čekal na vypuknutí třetí světové války a osvobození Prahy americkou armádou, pro toho samozřejmě byli všichni obalovaní a především Milada Horáková hrdiny a bojovníky za svobodu. Tento postoj je dnes s ohledem na změnu reimu v roce 1989 nepochybně většinový, protoe se s ním v rámci nového diskursu ztotonila převáná část obyvatelstva, a tedy také ti, kteří s ohledem na svůj věk samotný proces nemohou pamatovat. To ale vůbec neznamená, e tento postoj musel být většinovým také u v roce 1950. Kdo tehdy věřil v budování světlých zítřků a kdo poúnorový reim podporoval, musel vnímat oněch třináct obalovaných, kteří (údajně) chtěli nový systém rozvrátit, jako ztělesnění všeho zla. A jestlie mnozí vnímali věc takto, proč by tedy neměli souhlasit s nejpřísnějšími rozsudky? Moná, e vnitřně nesouhlasili s tím, e rozsudky jsou neadekvátně přísné, a mnozí jistě měli především výhrady k tomu, e má být popravena ena, ale to neznamená, e neschvalovali odsouzení spiklenců jako takové.
Dnes samozřejmě u nedokáeme říci, kolik lidí veřejně souhlasilo s rozsudkem z vlastního přesvědčení a kolik jen ze strachu; nemůeme ani zodpovědně říci, zda těch, kteří rozsudek z přesvědčení schvalovali, bylo více ne těch druhých. Ale jedno je jisté: protoe komunisŹtický reim měl v roce 1950 ještě velkou podporu, těch, kteří souhlasili z přesvědčení, rozhodně nebylo málo. S odstupem sedmdesáti let ale nemá smysl jim to vyčítat.
Jan Rychlík (1954) je historik, profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.