Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 6 > Lubomír Mlčoch: Mladí ekonomové po dvaceti – a ještě jednou po 30 letech
Tento text byl zamýšlen jako předmluva ke kníce o Klausových bankovních seminářích v 80. letech. Dokončen u byl po vlastním výročí k roku 68, a čas dál běí. Na retro vzpomínání po 50 letech to však nemusí být taková vada. Jeho záměrem měl být a stále je pokus o smír uvnitř mé vlastní generace, i zamyšlení nad nedostatkem smíru v generaci předchozí. Neodvauji se spekulovat o důvodech, pro které kníka nakonec nevyšla. Mezitím vyvstaly nové půtky o interpretaci doby, kterou jsme zaili, a ke smíru zatím nesměřují, spíš naopak. To mne vede k dobré víře, e text má svůj smysl i mimo rámec původního záměru.
Michael Durčák se po neúspěchu projektu s kníkou spokojil se zkrácenou verzí v podobě časopiseckého článku Kapitalismus fáze nula. Semináře Václava Klause jako součást myšlenkového světa pozdního socialismu (Moderní dějiny č. 1/2019).
Předloni se připomínalo 50 let od Praského jara. To jsem vnímal tehdy především prostřednictvím Literárních novin, jako mí druzi v povinné vojenské slubě. Ale jednoho jarního dne jsem si vyádal propustku a vydal se z Karlínských kasáren na třídu Politických vězňů, kde jsme v budově Ekonomického ústavu Československé akademie věd (EÚ ČSAV) zakládali Klub mladých ekonomů. Tedy Václav Klaus ho zakládal, ale několik nás bylo u toho... V uniformě s absolventskými kolejničkami na výlokách jsem se stal členem čerstvě zaloeného Klubu mladých, kteří se cítili být generačně u jinde a chtěli dělat jinou ne oficiálně dovolenou ekonomii. Cestou zpátky do Karlína jsem se dovídal, e na ikově, v budově naší společné matky ivitelky Vysoké školy ekonomické, zase Miloš Zeman zakládá Futurologický klub. Ti dva, Václav a Miloš, byli u tehdy kandidáty na budoucí politické lídry – jen jsme to ještě nevěděli. U zakrátko to však na jejich start nahoru vůbec nevypadalo. Přišla srpnová okupace a na podzim pak začala pomalá ústupová cesta. Klub mladých ekonomů se ještě vzepjal k Sympóziu o podniku a na zámku ČSAV v Liblicích explicitně prezentoval svůj generační kritický odstup od reformního hnutí 60. let. Ale byl to odstup z obou stran více méně přátelský: naši starší kolegové Karel Kouba, Čestmír Koušník, Rudolf Kocanda, abych vzpomněl vděčně aspoň tři, byli lidé pokorní, byli ochotní naslouchat nám, baantům ve vědě. Také proto, e si sami byli vědomi chatrnosti teoretických základů reformy. V EÚ ČSAV ještě vznikla Graduační škola pro vědecké aspiranty podle amerického vzoru, a moje Teorie firmy byla na jaře 1970 jejím učebním textem prvním a taky posledním – stejně jako předtím zmíněná publikace KMENu o podniku. Václav Klaus se ještě stačil dostat na Cornell University, já to u nestihl. Pak doba semlela nás mladší i ty starší. Tedy ne zas tak děsivě: poslali nás do praxe. A ivot zařídil, e i směrem docela odpovídajícím našim potřebám: makrorekonoma Klause do Federálního ústředí Státní banky československé (SBČS), ji bývalého ředitele Ekonomického ústavu Karla Koubu – od kterého jsem si ještě stačil půjčit Behaviorální teorii firmy od Cyerta-Marche – do podniku, do ČKD. Já po čase odešel té do praxe v Tesle Holešovice, tedy na moje mikro. A kdy mne Václav Klaus vyprovázel z budovy SBČS na Václavském náměstí, kde jsem na malém semináři povídal, co dělám v oddělení ekonomického výzkumu Tesly, řekl mi na rozloučenou i on s překvapující pokorou: neudělali nakonec dobře, kdy nás poslali do praxe? Tam nám toti nehrozil programový únik od reality, jak Karel Kouba pojmenoval postoj některých z těch, jim bylo dovoleno zůstat.
Deset let byl hodně dlouhý a v našem případě i zvláštní sabatikl, ale je skutečností, e teprve na začátku 80. let jsme se začali probouzet k veřejné angaovanosti. Já psal deskriptivní studie o chování mého podniku v plánovací mašinerii té doby, Václav Klaus si v bance prosadil semináře pod hlavičkou Čs. vědeckotechnické společnosti a stal se opět jejich přirozeným lídrem: organizátorem, moderátorem, hlavním přednášejícím, nejvášnivějším diskutérem, a nakonec editorem a redaktorem sborníčků z nich. Bez něho by rozhodně nebyly, ani semináře, ani sborníčky.
***
Toho předloňského retro-jara se najednou objevil zájem o ta léta 60. a 80., a to ze dvou stran. Mladí historici z Ústavu soudobých dějin AV se výzkumně zajímali o kdysi mladé ekonomy a jejich ještě mladší kolegové, teprve studující hospodářské a sociální dějiny na FF UK, si volili témata závěrečných prací zacílená na nás, u jen duchem mladé starce. Soudobé dějiny jsou pozoruhodný obor, který dává ojedinělou šanci aktérům společenských dějů si ještě na závěr ivota o sobě přečíst v dějepise – a to nejen těm, co to dotáhli a na pozici nejvyššího ústavního činitele, ti své místo v dějepise u měli jisté. Povznášející pocit dostali jsme se do dějin je trochu kalen pocitem: to u patříme do archivu? Ale našli se i aktivní starci, kteří jako pamětníci napsali jakési dějiny Ekonomického ústavu ČSAV v podobě tání ledu v ekonomické teorii: Jan Klacek a Václav Kupka, také psali o sobě a svých vrstevnících z časů Klubu mladých ekonomů. Bylo to za pět minut dvanáct: Václav Kupka náhle zemřel, ne jsem stačil dopsat tuto předmluvu. Vlado Benáček se o něco podobného pokusil u předtím, ve sborníčku ke 20 letům IES FSV UK, který jsem redigoval. Ano, ekonomická teorie očima tří generací, to je to, oč jde dosud. A čas je neúprosný.
Kdy mne toho loňského jara a léta navštívil na chalupě student Michael Durčák s prosbou o konzultaci na téma Klausových bankovních seminářů, byl jsem potěšen. U během přípravy té bakalářské práce a tím spíš v definitivní podobě této kníky se ukázalo, e i metodami věd historických se dají zachytit důleité a zajímavé souvislosti ve snahách našeho mládí – zvláště kdy autor na tu práci vynaloí tolik úsilí a energie a píše ji s invencí přesvědčeného, e téma rozhodně nesmí uniknout do zapomnění. U ta nesamozřejmost, e bakalářka má vyjít jako kníka, byla doprovázena dalšími třemi – vlastně čtyřmi – překvapeními. Kníku se Michael rozhodl věnovat památce našeho krátce předtím zemřelého generačního druha Tomáše Jeka. Kníku prý hodlá vydat Liberální institut. Vydání podporuje hlavní aktér Václav Klaus a je ochoten do ní připsat pár vstřícných slov. A to poslední překvapení se týkalo mne: byl jsem poádán o napsání předmluvy ke kníce. Můj první pocit byl, e nemám na tak nesnadně strukturovaný příběh tří či čtyř mušketýrů ještě jednou po dvaceti (a třiceti) letech. Pak jsem šel do sebe a přijal tu nabídku jako výzvu. A nakonec – v mém věku blízkém střední době doití – jsem to pozvání pochopil jako příleitost, za kterou jsem vděčný. Jedná se o příleitost ke smíru alespoň setkáním na stránkách jedné kníky. Kníky o časech, kdy jsme si všichni byli docela blízko, po časech, kdy jsme si byli naopak docela vzdáleni. Takové příleitosti se nestávají kadý den, a jejich přehlédnutí či nepřijetí u pak zpravidla znamená jen pozdní lítost. Ale co víc: během promýšlení předmluvy jsem si uvědomil, e problém mám po tom půlstoletí profesionální kariéry ekonoma i sám se sebou. A e i kvůli mně samotnému, skládání mých vlastních účtů za 50 let profesní dráhy, je to pozvání dar.
***
To, e jsme chtěli dělat u před tím půlstoletím jinou, západní ekonomii, bylo sice silným, ale jen velice hrubým pojítkem. Čas a ivot ukázaly, e inklinujeme kadý k jiným ekonomickým školám a osobnostem. Můj favorit Oliver E. Williamson, kterého jsem objevil při psaní své první učebnice o institucionální ekonomii, dostal Nobelovu cenu nějakých 10 let poté, kdy jsem si ho na to ocenění – jen v mysli – pasoval. Kadý podnik – i tato kníka – je v jeho pojetí mnoinou – propletencem – vzájemných smluvních vztahů, a to nejen těch právních, ale i těch úplně neformálních. A klíčovým parametrem kadé z těch vazeb je důvěra. Neviditelné aktivum důvěry je důleité i tehdy, kdy o právo, nato o peníze nemusí vůbec jít; a tak je tomu pro mne právě u této kníky.
Budi mi dovoleno letmé zamyšlení nad vazbami mezi výše zmíněnými aktéry. Kníka o bankovních seminářích Václava Klause věnovaná památce Tomáše Jeka je tím nejlepším začátkem, a to legitimně. Tomáš ty semináře vdy vysoce hodnotil, podílel se na nich, jsou připomínkou časů docela ojedinělého přátelství mezi dvěma spoluáky u od dospívání, či dokonce dětství. Sám vzpomínám, jak se Tomáš se mnou několikrát loučil s omluvou, e má sraz s Klausem na tenisových kurtech nebo na košíkové. To, e jeden uctíval Hayeka a druhý Friedmana, dokonce ani to, e od jisté fáze spolupráce na té nejvyšší politické úrovni mezi nimi uvázla, by nemělo úplně zastínit jejich vzájemnou důvěru vyrostlou překvapivě v letech normalizace, na úrovni před-politické, vlastně občanské angaovanosti té zvláštní doby.
Tomáš Jeek byl liberálním ekonomem par excellence s ukotvením v Hayekově díle; ba ještě hlouběji. Tomáš toti měl ten řád svobody pojištěn i vírou v náboenském slova smyslu. To, e Hayek byl agnostik, se ukázalo a v jeho poslední knize – Tomáš po celou dobu překládání jeho knih do šuplete a pro čtenáře, k nim jsme měli čest patřit právě pro tu neviditelnou důvěru, nue celou tu dobu il v přesvědčení, e Hayek určitě musí být člověk věřící. Víra je ovšem dar a ten nemusí být člověku dán, ale jak mohl tak hluboký myslitel jako Hayek mít křesťanství jen za uitečnou pověru, bylo potom i Tomášovi záhadou, a mně záhadou zůstává dosud. Editor sborníku Liberální ekonomie se během let bezprecedentního pokusu o obnovení řádu trhu u nás dostával do sporů s domácím chápáním liberalismu. Svou promyšlenou koncepci hayekovského řádu se tedy Tomáš rozhodl vyučovat novou studentskou generaci na VŠE, vlastně a do své smrti. Na té VŠE, kterou jsme všichni studovali v letech a společnosti, kdy sám pojem řádu by Hayek připouštěl jen s velkým přemáháním a úplnou nechutí. Jestlie se Liberální institut dedikací kníky přihlašuje k myšlenkovému odkazu Tomáše Jeka, je to důvod k nadějím i do budoucna.
Já se s Václavem Klausem seznamoval u jako absolvent zmíněné ikovské vysoké školy – která tehdy ještě pořád měla u vchodu hrdou ceduli Škola Antonína Zápotockého – patrně díky sousedství s Ústřední radou odborů, kde náš druhý dělnický prezident působil. Bylo mi ale dopřáno štěstí setkat se zde u s poučeným pootevřením oken do světa západní, dokonce matematicky formulované ekonomie: díky mému školiteli Luďku Rychetníkovi. Dva články patřící do matematické teorie firmy – rozhodně u ne-marxistické – mi v tom čase nadějí Praského jara daly monost spoluzakládat Klub mladých ekonomů a učit na Graduační škole Ekonomického ústavu ČSAV – ale byly také důvodem pro stopnutí mé akademické kariéry. V letech 80. u jsem měl v Tesle Holešovice za sebou vědeckou konverzi a se zkušeností praxe jsem na Klausových seminářích nevystupoval jako matematický ekonom v Hicks-Allenově škole, ale spíše jako institucionální a behaviorální mikro-ekonom popisující velice specifické chování podniku v ekonomice, která měla nemírnou ambici centrálního plánování a řízení. A právě ta svéráznost chování socialistického podniku ze mne udělala institucionálního ekonoma – firma se chová v závislosti na daných institucích. Kníka Michaela Durčáka uvádí vlastní Klausovo vysvětlení, jak se mu dařilo mít i v letech zavrení přístup do knihovních fondů ústavu, z něho byl zapuzen. A ten přístup vyuíval: studoval pilně a vytrvale, zpočátku bez viditelné naděje na vyuití získaných znalostí. Semináře mu otevřely monost zúročení toho vědění získávaného přes omezení doby a reimu. Já takové štěstí neměl, a tak jsem kromě několika málo knih – převáně půjčených od Karla Kouby – hledal inspiraci pro své deskripce v realitě kadodennosti podnikového plánovače. Při našich setkáních před či po semináři Václav přísně zkoumal, zda člověk na sobě pracuje: to, e ještě nečetl poslední číslo American Economic Review, dovedl jak tak pochopit – i kdy i to jen s nevěřícným kroucením hlavy. Představa, e člověk ten americký časopis č. 1 nestuduje vůbec, byla pro něho u absolutně nepřijatelná. A přece: přes to všechno dokázal ocenit i mé postřehy ze ivota, a dokonce je vyuít i ve své vlastní myšlenkové argumentaci. Vzpomínám si, jak se mi svěřoval po jedné zahraniční cestě – která mu u zase byla povolena – s potíemi vysvětlování západnímu publiku rozdíl mezi hrami o plán a hrami na plánování.
Tak jsem se rozepsal o létech kdy naše vzájemné vztahy byly sice poznamenány rozdílností našich povah a přístupů, ale to nebránilo spolupráci. Na jednom z jubilejních seminářů jsem byl jedním ze tří čtyř panelistů, a podobně i na jakési kolegiální návštěvě u jinak námi nepříliš oceňovaných prognostiků – na kterou Zeman pozval Klause – i tam spolu s Tomášem Jekem. (Je zajímavé, e naopak Miloš byl přizván a přispěl dávno předtím do onoho jediného sborníčku KMENu z roku 1968).
***
Po Listopadu 1989 se rozdílnost povah nás všech projevila naplno: já se nenechal zlákat mocí leící na ulici – i kdy ani já prost toho pokušení nebyl! Ale na půdě České společnosti ekonomické ještě několik let trvala dialogická spolupráce, aspoň na několika výročních zasedáních, v podobě referátu-koreferátu. K předchozím osobnostním rozdílům přibyly narůstající rozdíly v existenciální situaci: teoretický ekonom na univerzitě je v úplně jiné roli ne politik s odpovědností ministra, dokonce premiéra. Akademická svoboda je spojena s kritičností bytostně, ale čistý teoretik by si měl dávat pozor na přehnanou kritičnost. Karel Kouba často zdůrazňoval, e dokonce i poradce-expert, kterého si politik vybral, by měl počítat s tím, e jeho politik si rád vyslechne jeho rady, ale nakonec se musí rozhodovat v docela jiném a mnohem více svazujícím prostředí vnějších omezení, ne s jakými formuloval své rady expert. Pedro Pick se svou zkušeností podnikání v Americe Severní i Jiní, mi zase v kursu etika a ekonomie jednou – jako host – uštědřil podobnou lekci: teoretik na business ethics formuluje problém, jako by se rozhodování v byznysu dělo mezi dobrem a zlem. Ve skutečnosti jde často o rozhodování mezi větším a menším zlem. A v politice to moná platí v ještě větší míře. To všechno si člověk uvědomí třeba a po letech. Nicméně Klaus poádaný o oponenturu mé profesury na univerzitě pozvání neodmítl a mou profesuru podpořil. S nápadem poádat Klause přišel předseda mé jmenovací komise, a tím byl Karel Kouba.
Tento můj skoro o generaci starší přítel a kolega je v kníce Michaela Durčáka několikrát zmiňován, a to v souvislostech, které si vyadují korekci, vydání svědectví. Mé první seznámení s ním bylo ještě v době, kdy byl úřadujícím ředitelem Ekonomického ústavu. Měl jsem po jedné ze svých přednášek na Graduační škole, V. K. byl u toho. Zrovna mu vyšla ve Vědeckých informacích zpráva o jeho cestě do Jugoslávie. Klaus samosprávní model nebral, u ani předtím u profesora Jaroslava Vaneka (česky Vaňka), zastánce labour managed economy na Cornellu. Ale v jeho filozofii umění moného, která ho u tehdy předurčovala do politiky, se vypravil do Jugoslávie. V začínající normalizaci však ono moné u bylo pro ředitele jiné ne pro něho – podniková samospráva u byla tabu, a tak Karel Kouba říkal V. K. s přátelským úsměvem – to to zase schytám A tento moment je typický pro osobnost Karla Kouby, povahová mírnost, díky ní nemíval nepřátele. I tvrzení, e Klaus ani Jeek Koubu nemuseli, mi přijde příliš. Kouba byl respektován, i kdy patřil k jiné generaci.
A tady cítím potřebu vyjádřit se k oněm rozdílům mezi generací osmašedesátníků a generací mladých ekonomů. Ti reformní komunisté u byli přece jen jiní ne naši učitelé na VŠE té doby; vybavuje se mi vzpomínka, kdy k nám, studentům, přišla čtveřice Kouba, Koušník, Komenda, Turek debatovat o reformě. Mluvili u jiným jazykem, v termínech spíš hospodářské politiky, nikoliv v argonu marxistické politické ekonomie socialismu (a tím se lišili i od svého tehdejšího ředitele Šika). Kouba i Turek měli příleitost ke kratším pobytům na Západě, a i ty stačily na navázání kontaktů. Kouba pak po léta dostával do ČKD od svých přátel kníky, studie, články... Byl sice formálně v odboru operačního výzkumu (Na Harfě, hned u vrátnice), kam za ním putovávali mnozí, i mladší, ale byla mu dopřána svoboda ke studiu ekonomické teorie. A ovšem i praxe – a to v největším praském podniku té doby. Take kdy přišel Listopad 89, Karel Kouba u nebyl reformním komunistou, ale poučeným ekonomem, který měl pak z čeho čerpat ještě 20 let jako profesor na našem institutu. Sdílel se mnou kancelář a do své smrti.
Ještě předtím, na samém začátku transformace, jsme se krátce sešli ve Vlasákově týmu české vlády Petra Pitharta, kde jsem byl mezi těmi osmašedesátníky jediný z někdejšího Klubu mladých ekonomů. Dlouho jsem tam nepobyl, jen jedno setkání na vládním zámku ve Lnářích. Jedním z důvodů pro odchod byl moment, kdy většina odmítla můj argument pro restituce jako přirozený, logický a morální výchozí bod transformace. Potřeba říct: sorry, naše mládí nás kdysi svedlo na scestí, náš systém v soutěi prohrál, zkusme napravit, co napravit jde. Předtím u jsem ten názor vyslovil na více místech: v Kruhu nezávislé inteligence, v Ekonomickém ústavu (u za hostování Jana Švejnara), v České společnosti ekonomické (a ještě cestou ze zasedání znovu s Jozefem Zielencem). Tam všude byl můj nápad odmítnut. Nakonec jsem ho ještě zopakoval Danielu Kroupovi někde v kavárně. A on pak po čase v jiné kavárně u Kiše, v rozhlasovém vysílání, mne označil za duchovního otce restitucí. To u se myšlenky chopila ODA a z kaváren se dostala do Parlamentu. Já potkal u stanice metra Dejvická sekretáře Vlasákova týmu Ševčíka, a ten mi povídá: pane inenýre, víte, e ten váš nápad s restitucemi se nakonec asi prosadí? Nešlo to hladce, skupina asi 80 ekonomů všech tří generací podepsala a vydala petici proti restitucím – aby se privatizace nezdrovala. Nicméně nakonec přítel Tomáš Jeek pouhou ideu vtělil do legislativní podoby, a tak se – zcela legitimně – hlásil ke svému copyrightu na restituční zákony. A tak – říkám to ve vší pokoře –, kdy Václav Klaus vypočítává všechny ty účastníky jeho někdejších bankovních seminářů, kteří se pak podíleli na podobě ekonomické transformace, mohl by mne tam – s trochou licence – také přidat. Uvádím to především jako raritu, jak se můe pouhá čirá idea, osvobozená od jakýchkoliv osobních majetkových zájmů i politických ambicí, nakonec prosadit i v reálné politice. A to bez jakéhokoliv vlastního snaení. Musí to asi být ale pravé slovo v pravý čas. A asi i na pravém místě – e by v praské kavárně? To všechno u ovšem nebyl případ restitucí církevních. To u bylo příliš pozdě. Ale to je jiná, i kdy bohuel stále aktuální pohádka.
***
Karel Kouba jako hlava ekonomického týmu Františka Vlasáka samozřejmě měl za úkol také komunikovat s týmem federálním. Já slyšel o peripetiích oněch jednání a ke konečnému nevítězství Vlasákova týmu a po řadě let, a to spíše od členů týmu ne od Karla Kouby. Ten se spokojil s tím, e názory svých vrstevníků nakonec pojmenoval nepříliš lichotivě. Označil je za zmechovatělé. Role zprostředkovatele mezi dvěma generacemi byla nevděčná. Ale Karel se nevděkem nenechal odradit. Pokračoval ve své zprostředkující roli i jako můj kolega a člen mé katedry. Přednášel kurs ekonomické transformace, tedy havé téma té nejsoučasnější historie, ale hledal spíš spojovací můstky, smiřoval. Jeho idolem byl James Buchanan, a tak i jeho poslední kurs teorie pravidel byl v duchu tohoto dalšího pro nás důleitého nobelisty. Teorie pravidel patřila zcela přirozeně na katedru institucionální ekonomie. Ale Buchanan se přece jen dost liší od Douglase Northa nebo Ronalda Coase. Buchanan byl jedním z mála špičkových ekonomů, který se zajímal o souvislosti etiky a ekonomie, co byl název zase mého posledního kursu. Ale Karel si udroval kritickou distanci od jedné i druhé strany oněch debat o řádu (a neřádu) ekonomické transformace. To jsem zaíval sám v osobních debatách se svým sousedem v pracovně. Více ne Karlovy argumenty na mne však nakonec zapůsobil tvrdý return Dušana Třísky, kdy mi vytkl, e je – mladé ekonomy v politice – jen kritizuji. Ať si zkusím napsat a prosadit nějaký transformační zákon. Obvinění na mne zapůsobilo: nechtěl jsem být ekonomem negativistickým. A potom od určité doby se mé výzkumné úsilí obrátilo pozitivním směrem, k úvahám o potřebě reformy samotného paradigmatu ekonomie jako vědy.
I v tomto mém novém zaměření bylo pro mne velice přínosné sousedství s Karlem Koubou. Pozoruhodné byly zejména jeho unikátní informace ze stovek seminárních a desítek bakalářských prací našich studentů na téma ekonomické transformace. Karel je všechny poctivě pročítal, s kadým studentem jednotlivě hovořil o jeho práci. V poněkud černém humoru říkával, e všechny ty práce svých studentů si vezme s sebou do truhly Kdy pak v poehnaném věku opravdu odešel na věčnost, jeho studenti zdůrazňovali právě tu jeho smiřovací misi, a mezi nimi i Adam Geršl, autor práce o předlistopadovém ekonomu Václavu Klausovi, citované i v této kníce.
Karlovo smiřovací snaení mívalo velice nevinnou podobu, nejčastěji v podobě otázky: Tak co dělají mladí ekonomové? Co váš Klub? Bylo v tom vdy jakési pobídnutí: zkuste se svými vzájemnými vztahy něco udělat. Jeho zájem o naši generaci byl upřímný, a snaha o vyvaování pohledů trvalá. Pozoruhodné na tom bylo však to, e v jeho vlastní generaci se s postupujícím věkem aktérů k nějakému smíru neschylovalo. A moná ještě zvláštnější bylo, e postupně jsem se do role zprostředkovatele těch starších bojovníků a zbrojnošů dostával já! Take Karel usiloval o smír v naší generaci, a já zase v jeho.
To si vyaduje vysvětlení, vlastně i sebezpyt: co mne vlastně táhlo k těm osmašedesátníkům? Chodil jsem na jejich schůzky posledních několik let, ne se všichni odebrali na věčnost. Místem setkávání byla nejčastěji malá literární kavárna na Moráni. Pravidelným účastníkem, dokonce svolavatelem byla dávná mladá ekonomka Dáša Marhoulová, v té jediné publikaci KMENu je uvedena jako členka redakční rady. (A zemřelý Václav Kupka je tím členem posledním.) Dáša byla původně naší ročníkovou vedoucí a byla to ona, kdo mi zvěstoval v posledním ročníku nabídku asistentství na katedře politické ekonomie; ovšem ne zadarmo. Členství v KSČ jako conditio sine qua non. Ne jsem se stačil vyjádřit, u mne zvali spoluáci z ročníkové organizace na pohovor. Šlo to rychle a vlastně korektně, z obou stran. Kdy František Bukovský jménem svých soudruhů vyslovil jejich domněnku, e nebýt té katedry, do strany bys asi nevstupoval?, nevyvracel jsem jim to. Poslali mne na chodbu, a za nějakých pět minut mne zavolali zpátky a měli verdikt: tak tě přijímáme do strany, nechceme stát v cestě tvé odborné kariéře. Měl jsem u v tom posledním ročníku přezdívku docent a psal se rok 1967... Druhým, vlastně také nestandardním osmašedesátníkem na našich setkáních byl Václav Klusoň. Ten mne v květnu 1988 přijímal do Ekonomického ústavu po 18 letech mého akademického zavrení. On sám tam přišel a v době normalizace, předtím působil v odvětvovém výzkumu chemického průmyslu. Take na té první prohrané reformě se nepodílel, a na té druhé: jako člen Vlasákova (a Koubova) týmu. V 90. letech se několika publikacemi stal českým institucionálním ekonomem, mně blízkým. Osmašedesátníci postupně odcházeli, náš krouek se zmenšoval, Zdislav Šulc, Čestmír Koušník, Růenka Vintrová, Ota Turek, Dáša, Václav Klusoň jako poslední. Karel Kouba ty poslední čtyři předešel, měl jsem mu vyřídit od nich pozdrav a přání uzdravení, ale u jsem to nestihl. Snaha o usmíření tu však byla. A díky za ni.
***
Je však načase vrátit se k hlavnímu tématu textu Michaela Durčáka – i on má zvláštní pojednání o této generaci a jejích snahách. Václav Klaus většinu z nich znal osobně, a ideově s nimi rozhodně nesouzněl, ale myslím, e aspoň v určitých obdobích s některými lidsky vycházel; s Dášou určitě, ale také Růenka Vintrová s její znalostí národních účtů byla pro makroekonoma profesionálně přijatelná. Váhám to říci: Růenka byla lidsky přijatelná i v letech, kdy měla v ústavu na starosti stranickou organizaci. Neslyšel jsem, e by někomu ublíila. Kdy se mne po mém propuštění z VŠE snaili někteří dostat do ústavu, Růenka to podporovala, ač věděla, e nejde o mladého nadaného marxistu. V závěru ivota bojovala plných 12 let se zákeřnou chorobou, a pokora, a dokonce jakási radostnost, s jakou ten boj celou tu dobu vedla, mi přišla jako příkladná i pro člověka věřícího. Při posledním doprovázení z Moráně Růenka pocítila potřebu mi vysvětlit, proč se rozhodla po válce budovat socialismus. Vysvětlení mělo jen jednu epizodu, záitek z dětství. Zemřela jí sestřička a doktor na úmrtní list napsal jako příčinu úmrtí jedno slovo: podvýiva. Matka, textilní dělnice, na víc neměla. A dcera došla k tomu, e tak tomu dál být nemůe.
A tady, v té epizodě je skryt patrně ten nejhlubší důvod pro můj zájem o osmašedesátníky. ízeň po spravedlnosti je pojem biblický, a já se u v Tesle Holešovice vrátil do církve. A v době, kdy mi Tomáš Jeek půjčoval své samizdatové překlady Hayeka, četl jsem současně první sociální encykliky. A tady – u v tom přívlastku sociální – se mi jevil závaný konflikt hodnot mezi Hayekem (a jeho horlivým vyznavačem Tomášem) a učením katolických papeů. Šlo o to, zda přívlastek sociální je nejen nadbytečný, ale dokonce zavádějící, falešný, lasiččí termín – jak argumentoval Hayek –, nebo zda jde o klíčový sociální rozměr evangelia. Šlo o spravedlnost, zda s přívlastkem – a s jakým –, či bez přívlastku. Zda spravedlnost vůbec – jako kategorie ekonomické teorie, či pouhá fata morgana čili přelud politických pábitelů. V situaci u nás po válce ovšem převládl přívlastek třídní: tedy třídní spravedlnost, a k ní vedly třídní boj, třídní násilí, kdy to jinak nejde. A třídní nenávist. V době našich setkání na Moráni se ovšem Růenka, Dášenka ani nikdo z dalších nehlásil k třídní spravedlnosti a násilí nehlásal, ale pravda je, e vzít zpátky znárodnění, násilné vyvlastnění, jim ještě nějakou dobu dělalo potíe. Můj pocit je, e časem to v sobě zpracovali. Ostatně vídali mne rádi a věděli, e já mám na mysli spravedlnost jinou ne třídní. ízeň po spravedlnosti třídní pominula, ízeň po spravedlnosti zůstala. A ta nás spojovala.
***
Jak je to tedy s tou spravedlností jako kategorií ekonomické teorie – patří tam, či nikoliv? V economic policy se řešení otázek spravedlnosti nelze vyhnout z povahy věci. To u je ale politika! namítne zanícený ekonomický teoretik. Tak co samo jádro ekonomie – má tam spravedlnost místo? Neoliberální ekonom odpoví ihned: nemá! Klíč k pochopení, jak k tomu došlo, jsem našel po letech, během přípravy kursu etika a ekonomie. Kníku s tím názvem napsal také Amartya Sen, indický nobelista s vysokým renomé v celém anglosaském světě. V jeho interpretaci moderních dějin ekonomického myšlení došlo k přehození výhybky tímto směrem a někdy v polovině 30. let. Tehdy najednou převládlo přesvědčení, e funkce uitku, preferenční funkce jednotlivce jsou navzájem neporovnatelné, a to z principu. Zejména pod vlivem Lionela Robbinse převládl ryzí individualismus, a ten stále sílí.
Jediné kritérium optimality při řešení sociálních a ekonomických vztahů je od té doby Paretův princip. V podobě Koopmansovy technologické K-efektivity při alokaci vzácných zdrojů jsem se s ním setkal u jako student u Luďka Rychetníka a tímto aparátem jsem argumentoval u i ve sborníčku KMENu. A v tomto světle mi vycházela řešení podnikové samosprávy jako neefektivní, v drustevní i syndikalistické variantě. V tomto paradigmatu inenýrské ekonomie (A. Sen) optimální stavy mohou nastat při jakékoliv distribuci bohatství a majetků, při jakkoliv nerovnoměrném rozdělení společnosti co do přístupu ke vzácným zdrojům. A jak v závěru svého ivota konstatoval Paul A. Samuelson, během jeho profesní kariéry se nůky v rozdělování příjmů vrcholových manaerů a řadových pracovníků v USA rozevřely nejméně o jeden řád, z desetinásobků na stonásobky. Podle učebnice námi obdivovaného autora se ekonomie učila po celá desetiletí, i u nás ještě za socialismu, opět Václav Klaus v kursu pro vědecké aspiranty v EÚ ČSAV. Samuelson musel vystoupit z paradigmatu své disciplíny, aby se mohl dopustit hodnotícího výroku, ve kterém tyto nerovnoměrnosti v distribuci příjmů označil za a arbitrární a eticky problematické. Ekonomie hlavního proudu se alibisticky vzdala jakéhokoliv posuzování příjmové nerovnosti. Tím se i hlavní proud světové ekonomie uchýlil k programovému úniku od reality. Naproti tomu u také Američan profesor Vanek, kdy se po Listopadu 89 objevil ve staré vlasti a na půdě EÚ ČSAV jako obdivovatel podniku vlastněného a řízeného jeho zaměstnanci, řekl tuto větu: kdy sedí ředitel podniku kolem jednoho stolu se zástupci podnikové samosprávy, nenapadne ho, e by si mohl navrhovat, nato poadovat vyšší plat ne řekněme trojnásobek průměrného příjmu v podniku. Někteří z aspirantů za mnou polohlasně protestovali: kdo sem pozval toho bolševika. Vaněk byl ovšem katolík, a ke spravedlnosti třídní neinklinoval. Jen snil o jiné, bratrštější ekonomice. Mně tato jeho věta nepobouřila, spíš zaujala. A neměl jsem s ní problém.
Tato odbočka byla nutná k tomu, abych se pokusil vysvětlit, jak se mohlo stát, e na začátku 90. let jsem nejen nevstoupil do politiky, ale také opustil akademický výzkum a stal se ekonomem katolického drustva. Po 20 a něco letech od času mladých ekonomů, kdy jsem v teorii problematizoval model podnikové samosprávy... Naše platy Vanekovu etickou maximu splňovaly. A kdy jsem se po dvou letech objevil na nově zaloené Fakultě sociálních věd UK, měl jsem za sebou u nejen etatistickou zkušenost podnikového ekonoma z Tesly Holešovice, ale i praxi samosprávní ekonomiky, ovšem v časech teprve začínající transformace. Inspirací nám byla jiná, ještě prvorepubliková zkušenost hospodářských drustev a lidových záloen, vedených františkánem JUDr. Františkem Noskem.
***
Petr Eben na sklonku 80. let zhudebnil zmodernizovaný text Chvalozpěvu na stvoření sv. Františka z Assisi, jeden verš tam říká: spíš ne být pochopen druhé chci chápat. Uvědomuji si, e mé kroky z přelomového období 80. a 90. let musejí být pro vnějšího pozorovatele jen nesnadno pochopitelné, spíš nepochopitelné. Ve snaze chápat jiné se pokouším o vysvětlení změn mých vlastních postojů, v ivotě i v teorii. I kdy nebudu pochopen, to podstatné by mohlo přetrvat: e zápas o osobní integritu v profesionálním i osobním ivotě trvá od vstupu do ivota a po jeho závěr. Ekonomie je krásná věda, vdyť pojednává o vzácných zdrojích, na nich závisí pozemský ivot nás všech. Ve svém vlastně ne příliš dlouhém vývoji se však ekonomie dostala do krize svých vlastních východisek a dostává se pod stále naléhavější tlak na důkladnou reformu svého paradigmatu. Uvedu jen tři směry, jim je ekonomie vystavena, ty, jimi jsem se ve dvou posledních desetiletích zabýval:
1. Ekonomie potřebuje důvěru – kterou prozatím má jen za vnější parametr – inkorporovat přímo do svého paradigmatu. Tak, aby byl v kadém ekonomickém rozhodnutí posuzován nejen jeho dopad na viditelné účetní knihy soukromého subjektu, ale i na neviditelná aktiva důvěry v subjekt samotný, a zprostředkovaně i na důvěru v systém samotný. To jinými slovy také znamená, e privátní zisk na mikro-úrovni musí být nadále posuzován se stejnou závaností i v jeho dopadech na společné, dnes u globální dobro. Tedy trust i common good jako klíčová slova v nové ekonomické vědě.
2. Ekonomie sebezájmu jednotlivce potřebuje rozšíření na ekonomii i bliního jako sebe sama. To je nejzjevnější ve škole ekonomie rodiny, kde se sebezájmem kadého z partnerů a jejich (i převzatých) potomků nevystačíme: Paretova optimalita je málo, ve společnosti vůbec, ale v rodině především. Ekonomie potřebuje integrovat do svého paradigmatu přirozeného zájmu o sebe a nejbliší i ochotu k oběti, pro nejbliší především, ale i pro vzdálenější bliní. Decision maker se musí rozhodovat i mezi goods a relational goods – nejde jen o statky, ale i o dobra mezilidských vztahů.
3. Tím napohled nejvzdálenějším příbuzným člověka je sama Příroda, Stvoření. Jde jen o to rozšířit koncept vzácných zdrojů o dosud opomíjené či bagatelizované veřejné statky v planetárním měřítku, vůči nim se ekonomika dopouští nesčetných negativních externalit. Co však u dnes znamená samotné elementární předpoklady pro ivot samotný. Jde o tu neuvěřitelně a statisticky nepravděpodobně přesně vyladěnou mnoinu předpokladů pro vznik a rozvoj ivota na naší zcela výjimečné planetě, sestře-matce Zemi. Nová ekonomie budoucnosti – bude-li ještě jaká, bude muset do svých ekonomických zákonů inkorporovat zákony ekologie. Obě disciplíny mají společný základ, oikos, dům, náš společný domov. Nomikos a Logos musejí být navzájem konzistentní, ale logos přírodních zákonů má – musí mít primát.
Výše uvedeným extempore jsem zdánlivě opustil téma kníky, tedy někdejších bankovních seminářů Václava Klause. Ale ne tak docela. Michael Durčák vyslovuje hypotézu, e semináře měly a mají jakoby své pokračování v Centru pro ekonomiku a politiku a nyní v Institutu Václava Klause. Celá léta dostávám newslettery Cepu a IVK, ač nejsem abonentem, nevím, zda díky velkorysosti nebo staré známosti. A díky této obeznámenosti s produkcí těchto nástupnických seminářů si dovoluji říci, e v porovnání s těmi původními z 80. let jim něco schází (a něco přebývá). Pozoruhodnou předností těch seminářů původních bylo, e se kolem nich shromaďovala prakticky veškerá česká relevantní ekonomická obec, z akademické sféry i z praxe, a semináře měly jako svůj centrální zájem národní hospodářství – i se světovým rozhledem té doby. To nám dnes akutně schází, nástupnické semináře jsou daleko víc exkluzivní, a to bez pokusu o vysvětlení, jaký podíl na tom mají sami organizátoři, a jaký většinová společnost, která je marginalizuje. Na straně druhé, nástupnické semináře se rozkročily daleko za hranice ekonomie a politické ekonomie, jejich ambicióznost v tomto směru je spíše nevýhodou ne předností. Ale to u je můj osobní názor, za hranicemi té svěí kníky Michaela Durčáka a mé nostalgie po těch Klausových seminářích let osmdesátých.
Kníka Michaela Durčáka vznikla v časech, kdy v přepólované české mediální krajině u Václav Klaus dávno nemá pravdu, jako ji měl v letech devadesátých (skoro ve všem), ale naopak hrozí, e mu bude pravda upírána naprosto ve všem, u z principu. Michael Durčak dokládá, e toto není cesta.
Lubomír Mlčoch (1944) je profesorem ekonomie na FSV UK v Praze. Kromě institucionální ekonomie se věnuje i katolické sociální nauce.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.