Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 6 > Zdeněk Vašek: Během jedné generace se české země zcela proměnily
K 400. výročí bitvy na Bílé hoře
Pokraj skály jinoch sedí, / V jeho rukou harfa dřímá; / Prvním jitrem v dálku hledí, / Vyskočí, i takto hřímá: // Pohřbi harfu, hloubi černá, / Pevný meč mi v pravou ruku, / Vzhůru za mnou, mláde věrná, / Skončíme ať vlasti muku!! // Bílá horo, Bílá horo, / Odstři příkrov, jen tě kryje, / Jitro tvé ju svítá skoro, / Naše krev tvou vinu smyje.
Karel Hynek Mácha, Básně. Máj. Zlomky. Dopisy. Deník
Na konci 80. let 20. století zveřejnil francouzský historik Pierre Nora koncept tzv. míst paměti (lieux de mémoire). Zjednodušeně řečeno jde většinou o události v dějinách, ke kterým se společnost a její příslušníci vztahují, slouí jim pro definici sebe sama nebo postojů k současným i minulým událostem, pro ospravedlnění jejich přesvědčení i pro konstituování dalších názorů. Z této definice je zřejmé, e symbolický význam těchto událostí je nejméně tak významný, jako jejich reálný dopad na vývoj společnosti. Mezi historické události, kterým v našich dějinách patří označení míst paměti, náleí jistě i bitva na Bílé hoře. Tu lze obrazně zařadit do kategorie slavných poráek, která byla ve zkratce zobrazena v cimrmanovské hře Blaník, ve které vedle Bílé hory figurují i Lipany a Moravské pole. Právě tyto tři bitvy jsou ve všeobecném povědomí symbolem úplných poráek a definitivní prohry. Bitva na Bílé hoře (stejně jako bitva u Lipan) není takto vnímána všemi, vdy existovaly a stále existují skupiny, které je vnímají jako vítězné. V souvislosti s letošním 400. výročím zazněly tyto hlasy poměrně silně. Nicméně Bílá hora je chápána asi jako nejivější téma a stále se k ní vztahujeme. Jejím důsledkem byla tak radikální a hluboká proměna společnosti, e kadý kritik poměrů se jejím prostřednictvím mohl vymezit vůči své současnosti. Dělo se tak ji v 17. století a novou dynamiku získalo přemýšlení o Bílé hoře v době národního obrození. Naopak ti, kteří důsledky bitvy oslavují, ji vnímali a vnímají jako vítězství svých principů. Cílem následujících řádků nebude rozhodnout spor o dobách, které následovaly, ale zmínit několik dílků mozaiky, které přiblíí okolnosti a zejména důsledky bitvy, která je předmětem sporů a diskusí obyvatel této země u čtyři staletí.
Přes veškeré politické a symbolické významy a dopady je bitva na Bílé hoře především vojenským střetnutím. I kdy označení bitva je snad a příliš honosné pro to, k čemu došlo a co bylo pouze nevyhnutelným důsledkem předchozích událostí. Mohlo by se zdát, e opakování dějů, které vedly k bitvě, nemá valný význam, ale věřím, e tomu tak není.
Po provedení defenestrace v květnu 1618 se v Čechách ustavila stavovská vláda, která však doufala v podobné řešení sporu jako v minulosti. Tedy e dojde k jednání a uzavření dohody. Neměli dlouhodobý plán a (mnozí) nechtěli revoluci, vše mělo zůstat při starém. Ihned po defenestraci vydali apologii, ve které zdůvodňovali, e co udělali, udělali jen proto, e docházelo k porušení práva a statu quo. Oni ho pouze bránili, nejsou tedy ádní rebelové. Těmi byli podle stavů spíše svrení místodrící. Snahu o zachování všech zvyků dokládá i další osud místodrících. Ti se po defenestraci uchýlili do domu paní Polyxeny z Lobkovic. Rozvášnění stavové si pro ně přišli, paní Polyxena řekla, e jsou to její hosti a stavové nemají v jejím domě co dělat. A stavovští vůdci jako správní kavalíři přání dámy poslechli a šli. Tato anekdotická historka ilustrativně vystihuje první fázi povstání. Kromě několika radikálů nebyla mezi stavy vůle vyhrotit spor a vstoupit do otevřeného a totálního konfliktu. Mnozí a do konce nepochopili, e nejde o klasický konflikt, na jaký byli zvyklí. Stavové následně svou apologii ještě rozšířili ve druhém vydání a rozeslali na všechny evropské dvory. Mnoho jim to nepomohlo, takřka všude je vnímali jako rebely a rušitele pořádku, i kdy to bylo právě tím zásadním, čemu se chtěli stavové vyhnout. Pregnantně to vyjádřili angličtí diplomaté, kdy shrnuli, e Češi dělají dobru věc špatným způsobem. Apologie se dochovala v knihovnách po celé Evropě, mnohde však s nerozřezanými listy, nikdo ji tedy nikdy nepřečetl. Jediná rázná opatření, ke kterým stavové sáhli, bylo vyhnání jezuitů.
Ještě větší komplikací bylo, e Moravu se pro ideu povstání získat nepodařilo, mezi moravskými stavy převládl varovný hlas Karla staršího ze erotína, který coby vůdce protihabsburské opozice na vlastní kůi pocítil důsledky střetu s mocí. Zároveň disponoval znalostmi o situaci v evropské politice a kontakty v západní Evropě. Zdůrazňoval marnost snah povstalců. V podtextu jeho vyjádření můeme tušit i nedůvěru ve schopnosti rebelů dovést věc do úspěšného konce. O něm panovaly poměrně nejasné představy, které se lišily podle toho, kde byly prezentovány. Radikálové zejména kolem pana Smiřického zřejmě od počátku počítali se svrením Habsburků, ale na širokém plénu byly dlouho prezentovány pouze plány na prosazení poadavků na dodrování dosavadních svobod. Brzy sice vypukly první boje mezi oběma stranami, nebyly ale příliš intenzivní. Radikálně se situace změnila po smrti císaře Matyáše (březen 1619) a nástupu jeho bratrance Ferdinanda II. Štýrského. Právě obava z jeho budoucího nástupu k moci byla jedním z důvodů počátku povstání. V jeho osobě se koncentrují všechny příčiny, které bychom u jednotlivých aktérů mohli najít. Ferdinand měl za sebou dvě desetiletí vlády ve Štýrsku, kde úporně pracoval na změnách tak, aby země odpovídala jeho vidění světa. Tedy postupnými (zpočátku neformálními) kroky prosazoval rekatolizaci, zvýhodňoval katolíky, podporoval katolické školství, které tak získávalo přitalivost i pro nekatolické šlechtice, politicky i ekonomicky vytěsňoval protestantské šlechtice a ruku v ruce s touto agendou oslaboval i dosavadní rozdělení moci mezi zeměpána a stavy. Měnil systém vládnutí na absolutistický, co není jen doména střední Evropy, ale tento typ vlády se ve stejné době prosazuje po celé Evropě. Nicméně právě zkušenost s Ferdinandem přivedla do řad povstalců další. S přispěním českých oddílů převáili moc na svou stranu odpůrci Habsburků i na Moravě a navíc povstaly protestantské stavy Horních i Dolních Rakous. Dolnorakouské stavy obklíčily Hofburg a zdálo se, e Ferdinand bude muset kapitulovat dříve, ne se ujme moci. Na poslední chvíli ho zachránil oddíl habsburských vojáků. Ferdinand to vnímal jako projev prozřetelnosti a Boí milosti, s tímto prizmatem přistupoval k celému povstání, kdy se chápal jako ten, jeho činy mají vyšší podporu.
Eskalace povstání spustila další akce. Českým stavům bylo zřejmé, e sesazení Ferdinanda se stalo nutností a e není naděje na politické řešení příčin povstání. Sesazení Ferdinanda vyvolalo nutnost hledání nového panovníka a spojenectví za hranicemi českých zemí. Na druhé straně i Ferdinand dospěl k poznání, e vlastními silami všechny neporazí. Obě strany hledaly oporu v zahraničí. Čeští stavové dohodli se stavy dalších zemí tzv. českou konfederaci, tedy dohodu o vytvoření státu na stavovském principu s voleným nedědičným králem. Kromě zemí České koruny se k ní připojili i vzbouření rakouští stavové. Následovaly konfiskace majetků katolíků, kteří odmítli na novou ústavu sloit přísahu (s úmyslem zbavit katolíky jakéhokoliv vlivu v zemi byla ostatně přísaha poadována). Králem konfederace byl zvolen mladý Fridrich Falcký, vůdce seskupení protestantských států na německém území Říše. Měl však ještě jednu kvalitu, a to, e byl zetěm anglického krále, tedy nejmocnějšího protestantského panovníka v Evropě. Zde se však skloubily pro české stavy dvě nepříznivé okolnosti, které byly důsledkem jejich malé informovanosti ohledně aktuální mezinárodní situace a reálného stavu jejích aktérů. Anglický král se doma potýkal s vlastní šlechtickou opozicí a osobně se mu příčilo podporovat povstání proti jinému králi. Kromě morální podpory nebyl ochoten svému zeti poskytnout ádnou účinnou pomoc. Slíbil mu pouze podporu v případě napadení jeho vlastního území v porýnské Falci. Mladý Wittelsbach volbu stavů přijal, co byla ona druhá zmíněná nepříznivá okolnost. Nebylo mu ještě ani 23 let a byl plný romantických ideálů o obraně víry a boji za spravedlnost (tedy dle svého vidění). Bohuel postrádal praktické zkušenosti z politiky i diplomacie, co však bylo to hlavní, co od něj stavové očekávali – získání další podpory pro svou věc. Protoe s tím, jak povstání a válka pokračovaly, zjišťovali stavové, e si další trvání nemohou finančně dovolit. Pro české stavy šlo do velké míry o novou zkušenost. Války se českým zemím dlouhá desetiletí vyhýbaly. Byly sice pravidelně financované jednotky, které bojovaly s Turky, ale ty byly vdy součástí většího celku a netvořily samostatnou armádu. Armády počátku 17. století byly finančně nesmírně náročné, nebezpečné stejně tak pro protivníka jako pro vlastní obyvatelstvo. Bylo třeba jim zajistit old, veškeré zásobování a další zajištění. A i v tom případě bylo krajně nevhodné, aby armády zůstávaly na jednom místě, protoe ho doslova vyjedly.
Finanční starosti měl samozřejmě i Ferdinand, byť výrazně menší. Dostával štědrou finanční pomoc od svých španělských příbuzných (kteří zároveň napadli v roce 1620 přímo Falc). Díky tomu vytvořil novou armádu, která však stavovskou nepřekonala. Hledal proto další spojence. Na mezinárodní úrovni probíhalo jednání mezi katolíky a protestanty v Říši. Protestanté se cítili slabší a nehodlali se kvůli českým záleitostem vystavovat pravděpodobné poráce. Dohodli proto s katolíky příměří a neutralitu. Toho vyuil bavorský vévoda Maxmilián vládnoucí obdobně jako Ferdinand v duchu centralizace a absolutismu. Díky tomu proměnil bavorský stát v poměrně efektivně spravovaný celek, který byl schopen vyivovat silnou armádu. Díky neutralitě v německých územích ji mohl nabídnout Ferdinandovi k potlačení českého povstání (sám za to očekával zástavu některých území). Čeští stavové se ocitli v nezáviděníhodné pozici, volba Fridricha reálný prospěch nepřinesla, i kdy se osobně snail být skutečně dobrým panovníkem. Radikalismus jeho okolí, které s ním přišlo z Falce a které patřilo k nejradikálnější protestantské větvi, mu odcizil část českých elit. Vojenskou pomoc povstání poskytlo na počátku pouze Savojsko, jeho vévoda doufal ve volbu českým králem, částečnou finanční podporu zaslalo Nizozemí, které se tak chystalo na další kolo války s Habsburky, nizozemští diplomaté vynaloili značné úsilí na získání protestanských kníat k podpoře české věci, ale bez úspěchu. Stavové se mohli opřít o spojenectví s uherským kníetem Gáborem Bethlenem, který proti Ferdinandovi také povstal, ale průběně s ním uzavíral příměří, která opět vypovídal, a jeho vojenská pomoc byla omezená. O obtíné situaci svědčí i snaha vyjednávat s Osmany, která ale byla od počátku odsouzena k neúspěchu.
Vojska Maxmiliána Bavorského aktivně vystoupila na jaře 1620 a nejdříve napadla rakouské protestantské stavy, které poměrně rychle porazila. Následovala bezpodmínečná kapitulace, tresty vyhnanství pro přední šlechtice a zabavování majetku. Česká stavovská armáda jim nebyla schopna přijít na pomoc, protoe se nacházela ve stavu počínající vzpoury. Vojáci nedostávali delší dobu slíbený old a odmítali poslušnost velitelům. Situace stavů se zhoršila ještě více, kdy se k Ferdinandovi připojil saský kurfiřt Jan Jiří (ač luterán), který se mj. nesmířil s tím, e stavové dali přednost Fridrichovi před ním, a napadl Luici, čím vázal další síly i finance (Jan Jiří mj. argumentoval tím, e obsadil Luici, aby chránil její protestantské obyvatelstvo před katolickou zvůlí po vítězství Habsburků). Během pozdního léta a podzimu stavovské jednotky pouze ustupovaly před spojenou císařsko-bavorskou armádou z česko-rakouského pomezí k Praze. Během taení došlo k menším střetům, katolická armáda zmasakrovala obyvatele Písku, kteří odmítli kapitulovat, deprimovaná stavovská vojska stále čekala na zaplacení dluných peněz, které však stavové neměli. Jako výsměch musela působit nabídka, e jim část dluhu bude zaplacena v podobě dodávky sukna na nové uniformy (ty si vojáci v té době zajišťovali sami). K pokusu o zastavení nepřátel se stavové odhodlali u Rakovníka, kde vojska proti sobě stála několik dní, došlo k šarvátkám, ale k velké bitvě nikoli. Katolická armáda nakonec postavení stavů obešla a směřovala do Prahy. Stavové je pronásledovali a po vyčerpávajícím pochodu předstihli a opevnili se na Bílé hoře. Jejich postavení bylo velmi dobré. Obecně se očekávalo, e vzhledem k roční době ji k boji nedojde a armády se rozejdou do zimních leení. Na další postup ale naléhal zejména Maxmilián, který chtěl taení ukončit v jednom roce. K přesvědčení svých generálů, kteří jako vojenští profesionálové poukazovali na obtínost útoku na stavovská postavení a odmítali dát povel k akci, vyuil mnicha a kazatele Dominika á Jesu Maria, který zřejmě v domluvené scéně předvedl horlivý náboenský výstup, ve kterém apeloval na náboenské cítění generálů. Jeho apel byl podpořen zprávami z průzkumu, e stavovské postavení není tak dobré, jak se zdálo. Následně generálové souhlasili s menším útokem, který by měl prověřit obranu nepřítele. Demoralizované, po nočním pochodu unavené a nezaplacené stavovské jednotky byly poměrně rychle přemoeny. Jejich velitelé se dopustili mnoha vojenských omylů, kdy nevyuili příleitost katolíky porazit, nicméně nevěřili svým vlastním vojákům, e by zvládli v danou chvíli více ne jen obranu pozic. Stavovští vojáci neprchli, jen co viděli nepřítele, snaili se uchovat svoji profesionální pověst, chvíli své pozice bránili a ustoupili, a kdy začalo hrozit obklíčení.
Z popsaného je zřejmé, e za dané situace byla poráka stavů nevyhnutelná. Stavové nedisponovali zdroji na další vydrování armády, jejich jedinou nadějí na vnější pomoc byl Gábor Bethlen, který však raději lavíroval a nechtěl se pustit do rozhodné akce, která by nesla velké riziko. I kdyby se podařilo útok na Bílou horu odrazit a přeít zimu, finanční a materiální převaha na straně katolíků by vedla k jarnímu vítězství císaře. Válečné akce na českém území tím neskončily. V západních a jiních Čechách se stále drela část stavovské armády, v dobře opevněných pevnostech (např. na hradě Zvíkov) některé odolávaly a do roku 1622. Na situaci však ji nic nezměnily. Král Fridrich prchl do slezské Vratislavy, kde se mu dostalo podpory. Pod dojmem katastrofální poráky začala zdejší stavovská reprezentace konečně aktivně jednat, nařízenou mimořádnou daní a dobrovolnými příspěvky šlechty se podařilo rychle získat poměrně značné vojenské prostředky na postavení nové armády. Pokud by k této reflexi došlo dříve, mohly být stavovské šance lepší. Zde však potřeby povstání naráely na omezení daná způsobem smýšlení jeho účastníků. I kdy přicházely i dobrovolné příspěvky na vedení války, většina výdajů byla kryta ze slabých vládních příjmů, konfiskátů katolických majetků a příspěvků zejména měst. Na druhou stranu je třeba mít na vědomí, e šlechtický majetek byl uloen zejména v pozemkovém vlastnictví a větší hotovostí disponoval jen málokdo. Nově vytvořenou armádu svěřil Fridrich markraběti Janu Jiřímu Krnovskému, který s ní ale v roce 1621 nakonec neuspěl.
S Fridrichem uprchla z Prahy té část představitelů vlády. Zbylí stavovští představitelé kapitulovali do rukou Maxmiliána s tím, e poadovali zachování dosavadních náboenských svobod. Těko rozhodnout, zda šlo z jejich strany o hru vabank, kdy zkusili zachránit, co se dalo, nebo jen projev nepochopení situace a své absolutní poráky. Spíše lze soudit na druhou monost. Zřejmě předpokládali, e bude následovat obvyklý postup, který ostatně viděli před několika měsíci v Horním Rakousku. Tedy zejména konfiskace majetku a případně tresty vypovězení ze země, v nejhorším případě několik málo hrdelních trestů, jak tomu bylo za prvního stavovského odboje v roce 1547. Ostatně ti nejvíce ohroení volili emigraci rovnou. Zbylé představitele v jejich očekávání utvrzoval i postup vítězné moci, která proti nim nepodnikla bezprostředně ádné zásahy. I několik týdnů po bitvě bylo moné opustit Prahu, ani by jim v tom někdo bránil. Dokonce ani neodešli na své venkovské statky, kde by nebyli na dosah vládním úřadům. Mnozí z nich doufali také v přímluvu svých katolických příbuzných.
Tím se dostáváme i k otázce, kdo vlastně bojoval a za koho, čí to bylo vítězství. Nejde nyní o vlastní oldnéře, kteří pocházeli ze všech koutů Evropy. České země byly náboensky rozdělené, ještě koncem 16. století představovali protestanté cca 90 % obyvatel (odvozeno od jejich zastoupení mezi privilegovanými vrstvami). Postupně tento poměr klesal přiblině k 70 % nekatolíků v době Bílé hory. Mnoho šlechticů touících po kariéře a společenském vzestupu volilo cestu konverze ke katolictví, protoe jen tak jim byla umoněna dvorská kariéra. Jak bývá u konvertitů obvyklé, mnozí z nich byli horlivější ne staří katolíci, zejména pokud jde o nesmiřitelnost k bývalým souvěrcům. Příkladem za všechny můe být Vilém Slavata z Chlumu a Košumberka, jedna z obětí defenestrace. Z tohoto pohledu byla bitva na Bílé hoře součástí střetu, ve kterém na obou stranách stáli obyvatelé zemí Koruny české, a zvítězili ti, kteří patřili k menšině. Bitva bývá charakterizována té jako událost, po které došlo k úpadku českého jazyka. I k tomu lze konstatovat, e česky mluvící stáli na obou stranách, mnozí ze stavovských představitelů česky uměli jen pasivně nebo jen velmi špatně. Úpadek pouívání češtiny nebyl ani tak výsledek vítězství Habsburků jako těch, kdo vládnou, ale spíše důsledek jejich politiky nutící k emigracím.
Jak bylo řečeno, bezprostředně po bitvě nic nenasvědčovalo radikálním změnám. Nejvíc exponovaní stavovští představitelé prchli, zbylí v klidu očekávali verdikt a byli přesvědčeni o mírném trestu, buď kvůli svému postavení, příbuzným či věku. Místodritelem byl ustanoven jeden z nejbohatších moravských šlechticů Karel z Lichtenštejna, konvertita, který však nikterak horlivý v poadavcích na tresty nebyl. O to více se angaoval v otázkách týkajících se majetků. Ve Vídni se však připravoval proces, který nikdo nečekal. Lichtenštejn byl napomínán za liknavost při navrhování trestů a seznamů viníků. A v únoru 1621 přišly z Vídně instrukce se seznamem osob k zatčení a následoval soud. Rozsudky šokovaly a měly šokovat. Jejich primárním cílem bylo zastrašit potenciální odpůrce. Tolik hrdelních trestů, mnohé navíc velmi krutým způsobem, bylo zcela mimo představy všech současníků.
Popravení jsou známi jako 27 českých pánů. Ve skutečnosti z panského stavu pocházeli jen 3 popravení, u kadého z nich existovaly speciální důvody, proč na ně dopadl hrdelní trest. Několik dalších z panského stavu bylo odsouzeno k vězení, někteří další dostali po letech milost (včetně Václava z Roupova, prezidenta stavovské vlády, který se po letech vrátil z emigrace a prosil za odpuštění – a bylo mu odpuštěno dokonce znovu, kdy se po několika letech opět vzbouřil). Naopak plnou vahou dopadl trest na měšťany, kterých bylo popraveno 17, většinou z Prahy. Trest byl značně selektivní a zejména postihl ty, jejich smrt nemohla císaři odcizit šlechtu jako takovou. Všichni popravení byli nekatolíci, a na jednoho. Tím byl hejtman Praského hradu Diviš Černín. Byl to spíše kariérní úředník, před rokem 1618 konvertoval ke katolictví, aby mohl postoupit v kariéře výš, co se mu skutečně podařilo, protoe byl doopravdy schopný byrokrat. V roce 1618 pak stavům otevřel brány Hradu, ale a na příkaz vyššího úředníka – zkrátka splnil rozkaz. Nicméně byl za to odměněn přízní stavů, ale opět spíše jako schopný úředník, a byl proto ponechán v úřadě. Tam zůstal dokonce i po Bílé hoře, protoe si ho vítězové opět cenili jako mue na svém místě. Zkrátka to byl mu, který věděl, jak areál funguje. A posléze se ve Vídni rozhodli, e by popravení neměli být jen protestanti, aby to nevypadalo jako náboenská msta. Diviš byl proto zatčen a obalován ze zrady za to, e protestanty vpustil na Hrad. V tomto případě nepomohl ani jeho horlivý katolický bratr.
Vedle tělesných trestů dopadly na povstalé stavy konfiskace majetku. V Čechách dosáhly obřích rozměrů. Zkonfiskováno bylo cca 450 panství, z toho 150 velkých, co tvořilo přiblině polovinu všeho majetku v zemi. Rytířský stav niší šlechty byl takřka vymýcen, Čechy se na čas staly doménou rodů vlastnících vesměs velká panství. Nedostatek pracovních sil v důsledku válečných událostí vedl k utuení nevolnictví jako společenského systému. Právě velká dominia dávala šlechtě vhodné nástroje k prosazení jejích nároků. V letech 1623 a 1624 byly vydány první patenty nařizující katolictví jako jediné povolené náboenství, co vyvolalo první vlnu masové migrace, zejména obyvatel měst. V tée době došlo i tzv. kaladě, co nebylo nic jiného ne státní bankrot. Skupina předních podporovatelů Ferdinanda II. včetně Karla z Lichtenštejna (a Albrechta z Valdštejna) si pronajala od císaře právo raby mincí a během roku se jim povedlo radikálně sníit hodnotu měny, co po odhalení vedlo k obrovské inflaci. Toho skupina vyuila, kdy za staré ceny nakoupila konfiskované statky a zaplatila za ně znehodnocenou měnou. Druhá vlna emigrace pak přišla v roce 1628, kdy se týkala zejména šlechty. Ze země odešly desítky tisíc obyvatel, které často vytvořily kolonie v blízkosti českých hranic. Jedna z nich se nacházela např. v Pirně kousek za dnešními českými hranicemi. ivot těchto exulantů byl různorodý, většinou se museli potýkat se sloitou finanční situací a být trpěnými hosty sídel, do kterých uprchli. Někteří po čase volili cestu zpět, další zůstávali a do smrti ivili naději na návrat do vlasti. Šlechtici vstupovali do armád válčících proti Habsburkům, mnoho z nich nalezlo smrt na bojištích 30leté války. Po rozšíření bojů na německá území získávali čeští emigranti sympatie německých protestantů, kteří zřejmě pozdě litovali své neochoty zapojit se do podpory povstání. Zájmy českých nekatolíků poté hájilo (a v propagandě pouívalo) zejména Švédsko, ale v mírových jednáních je nakonec vyměnilo za bliší politické cíle. Právě vestfálský mír potvrdil všechny změny, ke kterým v Čechách došlo v důsledku stavovské poráky. Někteří z českých emigrantů se ani pak s tímto stavem nesmířili a neustále se snaili najít monost k obnovení bojů. Zřejmě nejaktivnějším byl Jan Amos Komenský, který po uzavření míru na čas odcestoval do Sedmihradska, kde se snail uplatnit svůj vliv a přivést tamního vévodu znovu do bojů. Povedlo se to jen částečně, vévoda byl u v počátku poraen. Komenský i další emigranti, kteří se nesmířili s mírem, který celá Evropa s nadšením uvítala, byli na evropských dvorech přijímáni (pokud vůbec) spíše s útrpností a ještě častěji se jich ostatní stranili jako nebezpečných radikálů, kteří jen rozdmýchávají další konflikt. Tato imprese přetrvala občas a do dnešních dnů. Za všechny lze zmínit dílo slavného švédského spisovatele Petera Englunda (po několik let sekretáře Švédské akademie udělující Nobelovu cenu za literaturu), v jeho díle vystupuje Komenský jako nenávistný válečný štváč, který odmítá přijmout realitu a je ochoten hnát všechny na smrt, jen aby bylo vyhověno poadavkům českých exulantů. Ostatně většina z nás zná školní poučku, e Komenský přišel o některá svá díla při poáru Lešna, kde přebýval. U jen někteří slyšeli, e poár byl následkem bojů o Lešno, ve kterém se místní komunita českých emigrantů spojila se Švédy proti Polákům.
Souhrn představených momentů (které rozhodně netvoří úplnou faktografii sledovaných let) z dějin 17. století ilustroval klíčové okamiky, které vedly k bitvě a dokumentoval její bezprostřední následky. Bitva na Bílé hoře znamená zásadní předěl ve vývoji české společnosti a bez pochyb patří k milníkům dějin obyvatel této země. Česká společnost byla před rokem 1618 rozdělena několika liniemi, přičem klíčovými atributy byla náboenská příslušnost a vztah k panovníkovi. Podpora absolutistického způsobu vlády se pojila s katolickým vyznáním, zatímco zastánci pluralitní stavovské moci se většinově definovali jako protestanti, přičem tyto dvojice nebyly nijak kauzální. Bitvu na Bílé hoře je tedy moné chápat jako poráku stavovského povstání a zároveň ideje stavovství jako způsobu vlády, čemu se vůdci stavovského povstání chtěli vyhnout a kvůli tomu povstání vyvolali. Ani se znalostí výsledku nelze říci, e by povstání postrádalo smysl. Ke změnám postupně docházelo a cíl byl zřejmý. Po vyvolání povstání však stavům chyběla vize, jak dosáhnout změny, a dostatek odhodlání změnu prosadit. Aktéři povstání si z velké části neuvědomovali existenční povahu povstání a rozsah změn, ke kterým dojde v případě poráky.
Samotnou bitvu nelze popsat ádným epickým příběhem, svým průběhem šlo o poměrně banální střetnutí. Mohlo k ní dojít o měsíc dříve nebo o rok později, výsledek byl v dobových poměrech de facto neodvratný. Důleitá je však svými následky, vítězové během deseti let zcela proměnili charakter země a za jednu generaci ji změnili k nepoznání. Výsledek bitvy lze shrnout konstatováním, e koncept fungování států zaloený na dělbě moci mezi panovníka a stavy neobstál ve vojenském střetu. Z historické analogie obdobných procesů v jiných evropských státech lze soudit, e i v případě vítězství povstání by stavovský stát nepřeil v konkurenci okolních mocností a e absolutisticky řízený stát měl lepší předpoklady obstát ve výzvách, které doba přinesla. O to tragičtěji se nám můe jevit boj českých stavů a ještě více osudy desítek tisíc exulantů. Události bezprostředně následující po bitvě názorně ilustrují proces zlomení odporu, zamezení poraeným v jakýchkoliv monostech budoucího odboje, donucení celé populace se pokořit v otázce svědomí (alespoň veřejným projevem) a zároveň hmotné obohacení vítězů. Šlo o totální triumf, poraeným nezůstala ádná monost kromě podrobení. Neméně podnětné pro naše úvahy o novověkých, ale koneckonců i moderních dějinách zůstávají osudy exulantů. Zprvu sklízeli sympatie po celé protestantské Evropě, postupně se stali trpěnými hosty, kteří vládcům coby morální výčitka komplikovali praktikování reál politiky, a nakonec se buď zcela integrovali do nových společností, nebo byli pokládáni za nebezpečné radikály a štváče, kteří bojují minulé války, o ně nyní nikdo nestojí. Bitvou na Bílé hoře se symbolicky uzavřela jedna epocha a otevřela nová. Volání Jana Amose Komenského v jeho původním smyslu tak zůstalo nenaplněno: Věřím i já Bohu, e po přejití vichřic hněvu, na hlavy naše uvedeného hříchy našimi, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český!
Zdeněk Víšek (1983) je historik, specialista na české dějiny vrcholného středověku s důrazem na šlechtické a církevní prostředí, pracuje v Ústavu dějin a Archivu Univerzity Karlovy.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.