aneb koronavirus jako zdroj politické moci
Ani nejsilnější není nikdy tak silný, aby navdy byl pánem, řekl J. J. Rousseau. Citovaným výrokem poukázal na problém zdrojů politické moci a na to, e kadý vládce vdy musí před ovládanými nějak zdůvodnit, e právě on bude vládnout a ostatní jej budou muset poslouchat.
V tradičních společnostech (starověk, středověk, novověk) vládcové zdůvodňovali své právo dávat příkazy jiným, zjednodušeně řečeno svoji legitimitu, nejrůznějšími faktory. Např. urozeností (aristokracie) nebo osobními vlastnostmi, třeba bohatstvím (plutokracie). Vedle toho se v minulosti i současnosti mohou objevovat také jiné zdroje legitimity, např. boí pověření (teokracie), odbornost (technokracie) nebo v budoucnu moná pohlaví (gynekokracie).
Nedemokratické reimy dvacátého století, tedy reimy fašistické či komunistické, popř. vojenské diktatury, pak odvozovaly svoji legitimitu od politické ideologie a určitého legitimizačního nebo revolučního záitku. Pro komunistický reim v Československu byly těmito záitky velká hospodářská krize, Mnichov a protektorát. Pro nacismus jím byla prohra Německa v první světové válce. Pro vlády vojenských junt byly zpravidla zdůvodněním pro jejich uchopení moci zmatek a křehkost, kterou přinášelo předchozí demokratické vládnutí.
V naší zemi po roce 1945 prezidenti Gottwald, Zápotocký, Novotný, ale po nich později i Gustáv Husák či generální tajemník Milouš Jakeš právě těmito ideologickými argumenty odůvodňovali občanům, proč vykonávají moc, proč právě oni poroučejí. Máte nás tu proto, e my vám zajistíme klid na práci, byl jejich vzkaz obyvatelům. Jmenovaní komunističtí vůdcové nebyli zvoleni, o prvek vítězství v politické soutěi se tedy opírat nemohli.
V rámci vlády lidu či vlády většiny (demokracie, polyarchie) se naopak politik nespoléhá na to, e jeho vládnutí odůvodňuje nějaká historická událost či nějaký pevně daný vnější či vnitřní faktor. Miloš Zeman nebo Andrej Babiš nám dnes oprávněně a na rozdíl od komunistů či dřívějších monarchů říkají: Máte nás tu proto, e jste si nás férově zvolili. Přičem takto se argumentuje i vůči iniciativám jako Milion chvilek pro demokracii a jiným.
Výhodou demokracie je tedy pravidelná obnova oprávněnosti vládnout právě prostřednictvím voleb. Podobný zdroj legitimity nemůe tak snadno vyschnout.
Zdá se, e tento povšechný úvod s koronavirem vůbec nesouvisí. Avšak právě stávající krize je mimo jiné důkazem, e jiný faktor ne demokratické volby právo vládnout zdůvodňuje velmi obtíně.
Současná pandemie celosvětově nastolila jakousi technokraturu, tedy diktaturu odborníků, byť lze namítnout, e jde o označení zkratkovité a spíše efektní. Do jisté míry však jde o zcela nový, neprozkoumaný typ vládnutí, který nelze podřadit zatím pod ádnou z existujících teoretických škatulek. Nejde toti o reim, v něm by omezení byla uplatňována jen v rámci jednoho okrsku, města či kraje, ani o reim, který by měl trvat krátkou dobu, například týden, dva. Zda bude jeho hlavní charakteristikou právě přechodnost, je tak zatím otázkou.
Pokud by se zmíněná dočasnost neuplatnila, museli bychom uvaovat o novém typu hybridní demokracie. Neboť základní demokratické atributy, kterými jsou férové volby a svoboda projevu, sice zůstávají zachovány, prakticky jsou však mnohé další svobody, zejména svoboda pohybu, nedotknutelnosti osoby či svoboda podnikání, významně, a především plošně omezeny. Formálně jde o nouzový stav vyhlášený v souladu s ústavními i obyčejnými zákony demokratického státu, co však automaticky nemusí znamenat, e všechna rozhodnutí v jeho rámci přijímaná jsou v pořádku i z hlediska materiálního. Rakouský ústavní soud například na jaře 2020 rozhodl, e vládou vydaný zákaz vycházení bez podrobně vymezených podmínek byl v rozporu s tamní ústavou.
Opatření, která výrazně zasahují do svobod všech obyvatel, jsou přesto dosud obhajitelná právě pandemickou situací a zájmem na ochraně zdraví a ivotů. Obyvatelstvo je zatím většinově přijímá, protoe jejich účel schvaluje. Je však otázkou na jak dlouho. Bude koronavirus i nadále legitimním důvodem pro vládnutí touto přísnou formou, která lidem nařizuje kadodenní povinnosti a neumoňuje jim dělat činnosti dříve naprosto samozřejmé?
Komunisté (ale i některé jiné formy diktatur) na oplátku za rozsáhlou suspenzi lidských práv reálně lidem nabízeli jistotu pracovních míst, případně pocit bezpečí a stereotypního klidu, tedy jednoduchý ivot alespoň navenek bez vnějších i vnitřních hrozeb, o kterých se prostě nemluvilo. Iluzi svobody soudruzi umonili občanům na jejich chatách a chalupách, zábavu poskytovali spartakiády, bleší trhy, prvomájové nebo lampionové průvody. Mimo jiné i proto komunistickému reimu ideologický zdroj k vládnutí vydrel čtyřicet let.
Dnes jednotlivé vlády na základě statistických dat a odborných doporučení vyhlašují příkazy a zákazy, jejich účinek je velmi nejistý, případně přechodný, neboť jsou odůvodněny čísly, která se kadodenně mění a která podléhají nejrůznějším interpretacím. Výměnou za dodrování těchto zákazů je však lidem nabízeno bezpečí jen neurčité, resp. téměř ádné, neboť před virem s jistotou ochránit nelze a ani jej nelze navdy odstranit.
Jak dlouho koronavirus jako legitimační zdroj zákazů vydrí, je tak otázkou, nicméně první protesty proti zákazům, a to na sociálních sítích a občas u i v ulicích, se objevují nikoliv po letech jejich trvání, ale u po několika málo týdnech. Je tomu tak právě z důvodu zamlené legitimity.
Chléb a hry, tedy heslo, které císařům ve starém Římě v době úpadku říše pomáhalo dret se moci a získávat přízeň lidu, by proto muselo být oprášeno, aby občané nesvobodu vyvěrající z koronavirové krize akceptovali i na delší čas.
Stávající technokratura však z povahy věci ádný chléb nabídnout nemůe, naopak i ten bere. A u vůbec není s to nabídnout hry či po práci legraci, o které se kdysi zpívalo v písničce, její text mobilizoval lid k podpoře budování nové společnosti.
Právě neochota obyvatel zákazy akceptovat i v dlouhodobém horizontu se tak můe projevit jako zásadní problém, zvláště kdy plán do budoucna ohledně pokračování koronavirových opatření zatím chybí a vývoj pandemie nelze odhadovat. Moná i proto lze z prohlášení nového ministra zdravotnictví docenta Jana Blatného učiněného při jeho ustavení do funkce mezi řádky vyčíst, e onen chléb je stejně tak důleitý jako boj proti viru.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.