Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 6 > Heda Čepelová, Miroslav Jašurek: Jak zvládnout nedůvěru k vakcíně? Obětovat syna
Obavy z vakcíny jsou přirozené. Překonat je není jednoduché, a to ani pro stát, ani pro lidi samotné. Klíč k řešení je ale v rukou vlády, ne jednotlivých lidí. Stát musí ukázat, e svým občanům jen bez rozmyslu nenařizuje, co ho zrovna napadne. Jinak se budou chovat stejně – jak je zrovna napadne.
Zdá se, e nás v posledních letech pronásledují samé úchylné, nenormální věci. Neustále nám jde někdo po krku – teroristé, uprchlíci, teď zrovna koronavirus. Neustále jsme nuceni přijímat do kadodenní reality věci, které jsou třeba podle našeho soukromého názoru divné a měly by si ve své okrajové divnosti zůstat. Stačí si vzpomenout na debatu o inkluzi, třiceti pohlavích (co je mimochodem zlidovělá fáma, ale to by bylo na samostatný článek), o sňatcích homosexuálů ani nemluvě. Je jen otázka času, kdy začne přibývat konfliktů kvůli tomu, e Maruščina maminka nechce, aby holčička seděla ve třídě vedle Terezky, protoe ta měla před pár týdny koronavirus a kdoví, co by z toho mohlo být.
Strach je přirozená lidská reakce, a zejména strach o děti je nedělitelnou součástí rodičovské zkušenosti. To, e je strach přirozený, ale automaticky neznamená, e je správné mu podřizovat lidské jednání. Mimo jiné by se tím zmařilo letité úsilí všech lidí, kteří mají panickou hrůzu – třeba z pavouků, špinavých rukou, klaunů, učitelů, ano, ale třeba i chronický strach z jídla a tloušťky. Je přirozené, e se bojíme, ale stejně tak je přirozené, e svůj strach korigujeme rozumem, zejména, pokud nám ustrašené chování dlouhodobě škodí.
Historicky se navíc dají vysledovat věci, u kterých existuje vysoká pravděpodobnost, e se jich lidé budou bát. Třeba takovou vakcínu provází prokletí strachu od první poloviny osmnáctého století, kdy pionýři pokrokové medicíny té doby přišli s myšlenkou, e by preventivní tvorba protilátek mohla být poměrně účinnou metodou, jak omezit epidemii neštovic. Mimochodem, samotná myšlenka vakcíny je ještě starší, pochází dle všeho z šestnáctého století, kdy byla poprvé ozkoušena k Číně. Plánovitě a ve velkém se po očkování sáhlo a téměř o dvě stě let později. Veřejnost vakcínu výrazně odmítala, ne se s ní začalo. Pak ji místní lékař otestoval na svém synovi, zafungovala, a dodnes se po panu Zabdielu Boylstonovi jmenuje významná bostonská třída.
Také Československo má ve své historii zajímavé zářezy, co se vakcinace týče. V roce 1960 jsme se stali oficiálně první zemí na světě, kde byla definitivně vymýcena přenosná obrna. Rovně díky plošnému očkování vakcínou, ale v atmosféře všeobecné důvěry ve vědecko-technický pokrok, který nám měl pomoct překonat válečné útrapy a konečně dospět k lepším zítřkům. Jene v takové náladě u dlouho nejsme.
Zpochybňování vakcíny se neobjevilo s koronavirem a nejde o typicky český fenomén. Světová zdravotnická organizace u v roce 2019 označila takzvanou zdrenlivost vůči očkování (v angličtině se pouívá pojem vaccine hesitation) za jednu z nejvánějších globálních hrozeb pro lidstvo. Nedůvěra a strach z vakcíny jsou jedním z důvodů, proč ještě přeívá vymýtitelná obrna v zemích jako Afghánistán a Pákistán, samozřejmě spolu se špatnou dostupností (nejen) lékařské péče a do značné míry i kvůli nízké urbanizaci v obou zemích.
Trpělivé mecenášsko-lékařské projekty v klidných časech dosahují u takových případů docela výrazných úspěchů. Daří se jim vysvětlovat, e vakcína je lék, pomoc, podaná ruka od hodných lidí. Ale to platí v případě, e jde o vymýcení posledních ostrůvků nemoci, navíc v chudých částech světa, na které jsme západním okem zvyklí hledět jako na místo adresné charity. Jak to vypadá z pohledu malého Pákistánce si netroufáme dovozovat, ale záitek podané vody po poití vakcíny od lékařů v atombordelech musí být pro kadé dítě mimořádný.
Paternalismus nám ale nepomůe v časech globální pandemie u nás doma. Navíc u tu má letitou kritiku. Povinné očkování dětí díky ní stihlo několikrát doputovat před Ústavní soud. Dluno říct, e jeho pohled je v tomto ohledu poměrně jednoznačný. U v roce 2006 se ústavní soudci vypořádali s otázkou, jestli je vůbec povinné očkování v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Víme tedy, e zákonem nařízená vakcinace dětí je přípustnou formou omezení jinak platného práva na svobodný projev náboenství či víry. Víme od té doby také, e sloitější je to s právem rodičů na výchovu dětí, přesněji, e by systém měl fungovat tak, aby v odůvodněných případech připouštěl výjimku z plošného testování. U před čtrnácti lety tedy vláda dostala z relevantních míst jisté upozornění, e přístup říkám, e to tak bude, a hotovo není ten z nejlepších.
U očkování dětí se nám toti jasně ukazuje paternalistické jádro jakkoliv dobře míněné státní snahy o to, aby se co nejvíc lidí vybavilo protilátkami. Podstatné je, kdo a jakým způsobem očkování nakazuje. U nezletilých dětí je nakázání v pořádku, ale přísluší rodičům. U dospělých lidí je problém samotné nakazování. Jsme u jádra pudla: i kdy očkování nemá být povinné, pořád nám ho vnucuje stát. Navíc ten samý stát, který u dvakrát zemi chaoticky zavřel a otevřel.
Jak se zbavit paternalismu? Znovu můeme zalovit v nálezech Ústavního soudu. S původní výhradou se toho od roku 2006 mnoho nedělo, a tak v roce 2014 doputovalo povinné očkování před soudce znovu. Šlo o jiný případ a lišily se i důvody, proč poměřovat vynucenou vakcínu Ústavou. Nicméně spor dopadl podobně, jen se tentokrát Ústavní soud vyjádřil trochu podrobněji k tomu, jak by bylo správné systém nastavit.
Je potřeba říct, e se u v té době musela v hlavách rozhodujících soudců smrákat předvídavá mračna, protoe několikrát zopakovali, e cílem zůstává chránit zdraví lidu, jeho nezbytnou podmínkou je dostatečná proočkovanost proti váným nemocem. Nicméně mělo by to být tak, e se člověku vyhoví, kdy existuje individuální a dostatečně silný důvod, proč by měl chtít vakcínu pro sebe nebo pro své dítě odmítnout.
V takové situaci můe být třeba rodina, která se celý ivot věnuje homeopatii a prokazatelně věří na léčivou schopnost přírodní medicíny. Nebo třeba někdo, komu v očkování brání jeho vyznání. Anebo zkrátka evidentní zdravotní důvody. Jednoduše řečeno, pokud vakcínu odmítne člověk, který nejedná pod momentálním vlivem strachu, ale z dlouhodobě trvajících důvodů, je to v pořádku. Pozorný čtenář jistě zaznamená, e do této kategorie spadá většina emočně vyhrocených případů, jimi v parlamentních diskusích šermuje nejeden poslanec.
Jedna věc je ovšem ujistit ty, kterým by očkování doopravdy rozbilo zdraví nebo dlouhodobě budovaný hodnotový svět, e na něj váně muset nebudou, a druhá věc je přesvědčit zbývající většinu, která prostě vakcíně nedůvěřuje, nebo se jí z nějakého důvodu bojí, e se očkovat jít má. A zde se nabízí řešení skoro boylstonovské. Ve zmiňovaném podrobnějším rozboru Ústavního soudu z roku 2014 došlo toti i na debatu o tom, jakou roli hraje v celém spravedlivém nastavení otázka případné náhrady škody v situacích, kdy vakcína skutečně zahýbe lidským zdravím směrem k horšímu. To toti dodnes není dořešené.
Ministerstvo zdravotnictví tehdy argumentovalo poněkud hloupoučce – podle něj se v takových případech můe jednotlivec domáhat náhrady škody na základě obecné úpravy náhrady škody či odpovědnosti za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím či nesprávným úředním postupem. Jene to by znamenalo, e k nějakému nezákonnému rozhodnutí nebo nesprávnému úřednímu postupu musí nejdřív dojít. A kdy je očkování ze zákona v pořádku, tak k němu logicky nedochází, co Ústavní soud poměrně hbitě prokoukl.
Vládě se tedy nabízí poměrně pohodlná figura: jít nejdřív příkladem a obětovat syna, vlastní rozpočet. Zháraný je u beztak aa. A kdyby ministerstvo zdravotnictví velkoryse nabídlo, e odškodní ty z nás, kteří se očkovat proti koronaviru nechají a vakcína se na jejich zdraví negativně podepíše, moná by to překvapivě hodně lidí vnímalo jako signál, e se konečně vracíme ke vztahu občana a státu já pán, ty pán. Koneckonců, podle dosavadních výsledků se vakcíny zvaované v Evropské unii zdají bezpečné, tak by to na rozdíl od jiných koronavirových experimentů ani nemuselo tolik stát.
Heda Čepelová (1988) je socioloka a příleitostná publicistka, působí v Masarykově demokratické akademii.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog a analytik, člen představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.