Theatrum mundi
Ji tradiční Vsetínský filmový maraton (22. ročník) letos nesl podtitul 50 let lásky a svobody v jugoslávském a srbském filmu. Organizátoři (Milan Kostelník a Jiří Fiala) chtěli také připomenout loňské osmdesáté narozeniny reiséra Miloše (Miši) Radivojeviće. Promítané filmy pokrývaly poslední půlstoletí, co je doba Radivojevićovy filmařské práce. Zároveň bylo snahou porovnat, jak si s podobnými tématy poradili jeho reisérští kolegové. Organizátoři festivalu to letos neměli snadné, a to nejen kvůli stáří některých filmů. ivot jim komplikovalo několikeré přesouvání termínu z důvodu covidové karantény. Předseda vsetínského filmového klubu Milan Kostelník to v brource pro účastníky glosoval: Měli jsme však tolik lásky k jugoslávskému filmu a svobody při přípravě festivalu, e jsme překáky překonali.
Ze všech projekcí mne nejvíce zaujal jubilantův snímek Ani na nebi, ani na zemi (Ni na nebu ni na zemlji, zbytková Jugoslávie, 1994). V kulisách Bělehradu během občanské války v Jugoslávii, v čase, kdy se zdá, e je vše ztraceno a nikoho nečeká nic dobrého, se kadý snaí svým způsobem dát svému ivotu smysl a perspektivu. Kvůli nejistotě, hyperinflaci a všeobecnému nedostatku vlivem mezinárodních sankcí to vůbec není snadné, jeden z hrdinů dokonce tragicky zahyne. Díky filmu jsme mohli objevit srbského písničkáře MomŹčila Bajagu Bajagiće, připomínajícího ruské písničkáře typu Okudavy či Vysockého. Jeho píseň Moji drugovi přináší divákovi aspoň trochu optimismu. Zpívá se v ní o tom, jak jsou jeho přátelé rozseti jako perly po celém světě, od Aljašky do Austrálie. Jsou to lidé velikého srdce, kdy se pije, kdy se miluje i kdy se střílí. Písničkář jim přeje bezpečné cesty, hvězdnaté noci a jasná jitra, aby byli ivi a zdrávi ještě sto let.
Jako druhou v pořadí vyzdvihuji Cestu do Katangy (1975) předního jugoslávského reiséra ivojina Pavloviće. Jeho díla se vyznačují drsným zachycením reality, s hrdiny těce a leckdy marně se vypořádávajícími s odvrácenými stránkami ivota. Hrdina se po letech nakrátko vrací do rodného hornického města ve východním Srbsku (Bor), odkudchce odjet do diamantových dolů v Kongu, aby si tam vydělal za dva roky tolik co v Jugoslávii za celý ivot. Vzpomínky na dětství a prostředí průmyslové periferie ho však nakonec přimějí rozhodnutí změnit. Scénář Radoše Bajiće byl inspirován skutečným důlním neštěstím v Boru.
Stálicí obou filmů je Svetozar Cvetković, vynikající ať u coby důlní technik ve filmu Cesta do Katangy či architekt Nikola v Ani na nebi, ani na zemi.
Z dalších spatřených snímků: S chutí jsem znovu zhlédl proslulý Kusturicův snímek Vzpomínáš na Dolly Bell? (1981), silně mne oslovil další Radivojevićův film Kluk, který slibuje, natočený ve stejném roce. Hlavní hrdina Slobodan v něm zpřetrhá vazby se svojí maloměšťáckou rodinou a hledá nový ivot v bělehradské punkové subkultuře. Chce toti být hodný svého jména a skutečně svobodný. Mile překvapila hudební komedie Guča! Dušana Miliće, produkovaná mimo jiné E. Kusturicou. Jde o jakousi balkánskou variaci na věčný příběh Romea a Julie, obohacenou balkánskou dechovkou.
Kvůli předčasnému odjezdu ji jsem bohuel nemohl vidět další Radivojevićův film Jak mě ukradli Němci (2011), vycházející z jeho osobních proitků z druhé světové války (tehdy mu otce nahrazoval německý důŹstojník, který u nich bydlel). Uniklo mi také válečné drama Král Petr I., natočené předloni v srbsko-řecké koprodukci, je nadšenci z Balkanfilmu nabízejí i do českých kin. Líčí i dramatický ústup srbské armády přes zasněené albánské hory na podzim 1915 před nepřátelskou přesilou. Král Petr své vojáky na strastiplné cestě k moři doprovázel.
Přehlídka byla doplněna výstavou Bosenský film a tvorba Emira Kusturici ve foyeru vsetínského kina Vatra. Pozoruhodné je, e ve válkou rozvrácené ŹBosně vzniká jen několik málo filmů ročně, většina z nich však dosahuje vysokých kvalit a sbírají úspěchy na festivalech po celém světě. Nabízí se pro český film nelichotivé srovnání – mezi desítkami našich filmů se po všech stránkách aspoň slušný snímek vyloupne jen výjimečně.
Vsetínský filmový maraton je největší filmovou přehlídkou balkánského filmu v bývalém Československu. Poděkování patří nejen lidem kolem vsetínského filmového klubu, ale také Domu kultury Vsetín, městu Vsetínu a firmám z regionu, bez jejich podpory by filmový maraton nemohl probíhat. A to by byla velká škoda.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.