Chtěl jsem psát něco kdy ne radostnějšího, tak aspoň milého, nebo radši řeknu vlídného, vlastně u minule; něco jsem si k tomu i poznamenal, ale teď to nemohu najít, a zase budu vypaŹdat jako freudovsky usvědčený škarohlíd. Cokoli hezkého mi pověstná cenzura vdycky zašantroŹčí hluboko v nevědomí.
Co to jen mohlo být?
Určitě ádná fantazie, ádný sen! Sny jsou uráky, kterými nás častuje skutečnost, necháŹpu, jak mohou někoho utěšit; zvlášť od chvíle, kdy začne být jisté, e se z nich u nic skutečností váně nestane. Pokud jde o ty mé, není ostatně o co stát. Jsou často otravné a vlezlé, některých se nezbavím za celou noc, i kdy se třeba občas probudím a protestuji. Bývají to hlavně sny počítací a třídivé (nutnost něco přebrat, uspořádat), a kolikrát musím procitnout, abych si připomenul, e erotické fotografie, které si uloím do počítače ve snu, tam ráno nebudou, take bych si od toho celonočního zuřivého klikání mohl dát oddech, protoe je stejně u znova neuvidím. Sotva zase usnu, úředničina pokračuje.
Jiný příklad: celou noc musím čelit finančním úkladům a machinacím dvou lotrů, kteří rozsévají hrůzu mezi obyvateli toho místa a jejich jediným cílem je vykrást jim účty. Ale nikdo neŹví, jak přesně vypadají. Najednou mám jednoho před sebou, na očích má obrovské brýle. Dojde mi, e jsou to brýle speciální, které mu právě umoňují do účtů nahlíet a převádět z nich peníze jinam. Jakoby nedopatřením mu je srazím z nosu a rozšlapu je. Jene on není sám, kdo má takové veliké brýle, a protoe si nemůeme být jisti, rozšlapáváme ty brýle všechny. Potom se to stejně pořád mele dokola, a teprve k ránu se dozvídám, e za vším stojí islandský terorista jménem Ben Kutloch.
Ne, odtud bychom se snadno dostali k tomu, jak je dnes demokracie zase tísněná ze všech stran, jako před devadesáti roky, v letech třicátých, jak se zas pomalu ocitá v menšině, tenŹtokrát počínaje svými anglosaskými kolébkami, které se upínají ke své mrtvé minulosti, protoe nejsou s to a nemají ani vůli zlepšit své zastaralé instituce; kdeto Evropská unie je rozeírána od chaotů z východu. Společnosti se u léta fašizují, jedny zhurta, jiné sametově, ve shodě se svými nádhernými tradicemi. Ale není se čemu divit: měkká verze sociálního darwinismu známá jako ekonomický liberalismus přechází logicky do tvrdé verze. Jak říkal jeden můj spoluák fašista, iŹvot je boój. A boój přitvrzuje. Mrtvolná minulost se rozlézá všude. Abych alespoň tenkým paprsŹkem prozářil temnoty: jestli Trump prohraje letošní americké volby, nebude se snait o puč a moc předá. Za prvé, je to stařec; za druhé, nemá skutečnou politickou představu, jen těkavou, tudí převáně destruktivní energii; za třetí, není to vůdce; jeho bezbřehý narcisismus rychle přepne na úlevné téma byl jsem nejlepším prezidentem v dějinách USA. Moc se v tom případě načas vrátí udrovatelům neudritelného. Rozvrat se mírně oddálí. Mezitím snad umřu.
Kdy přestávají svou roli plnit sny (třebae okolní epidemie do nich dosud nepronikla, ani mé chromnoucí nohy, take si mohu občas, nepříliš často, vyrazit s Vladimírem na horskou túru), kdy sny ztěknou jako ty nohy, nahradí je u nás starců vzpomínky, sny obrácené dozadu, nouzoŹvá šidítka. O mé bájivé vyprávění kupodivu někdo poádal, jinak si s ním musíme vystačit mezi sebou. Tak jsem začal něco sepisovat, zatím jsem dospěl do čtvrtého roku svého ivota, u je toho dost, a pořád ne všechno, na čem záleí (najednou mi vytanulo, jak nám teta Tonča vdycky na zimu vozila ze vsi třílitrovou láhev řepného sirobu a jak se mi ten řepný sirob krásně vsákl do duše), a k tomu hlavnímu jsem se ani nedostal; je s podivem, kolik si toho z nejranějšího dětství pamatuji. Ale mám pocit, e pokračovat a k deseti letům se mi nebude chtít, dát si dohromady, z čeho sestávalo první ohledávání světa, mi přijde zajímavé, zbytek u míň. Pokud nedokáu vylíčit, jaké to bylo, kdy jsem se rodil a kdy jsem umíral, mohu ze svého ivota zachytit jenom jakési zmítání v časoprostoru. Tedy svého druhu chiméru čili fikci, utvářenou poadavky díla.
Ale poezii jsem na mysli také neměl. Nedávno chtěli, abych na praské filozofické fakultě zahajoval nějaký festival poezie, a já neodpověděl, protoe staré jsem předčítat nechtěl, a nic nového nemám. U nějakých patnáct let se chystám napsat jakési Rekviem, měl jsem u dokonce skvělé první dva verše, jene jsem je zase zapomněl. Moná bych vynechal Dies irae, jako Fauré, hluk a zuřivost světa snad úplně stačí, proč má ještě zuřit Stvořitel? Ale jediné, co ze mě za posledŹní rok vypadlo, je pár veršíků připomínajících ze všeho nejvíc novoročenky mé přítelkyně Vlasty Dufkové, však zbarvené čímsi jako budovatelským duchem beznaděje:
Podr mi grešli, řekla škeble.
Drím a drím.
No to jsem blázen –
Jsa tady, jsem i vedle.
Však vzhůru, a vesměs!
A to MĚ podr!
Na rekviem je to málo, ale hlavně: nic z toho, co předchází, jsem tady psát nechtěl! Zbývá u jedině hudba – take jsem váně asi chtěl psát o ní. Nevím u, co to bylo někdy loni za konŹcert, pozval mě na něj překladatel a přítel Vratislav Slezák; byl to určitě koncert ve velkém instruŹmentálním obsazení, protoe jsem na schodišti k šatnám příteli řekl: Víte, proč je pro mě hudba jakýmsi mystickým úkonem? Vdycky mě na ní uchvacovalo to, e se v ní spojí tolik lidí, aby kaŹdý po svém a přitom společně a svorně stvořili tak různotvárné a přitom bezrozporné dílo, které vstřebá i kadý rozbroj a konflikt, dílo tvořené z poryvů čisté energie, které nemá jiný smysl ne ten souzvuk sám; které je čistým výrazem víry v harmonii světa, touhy po ní a její oslavou; a přijde mi, e tvor schopný takový souzvuk vytvářet, vyhledávat a zakládat si na něm, nemůe být úplně zlý, a dokazuje, e nezaslouí zatracení.
Vratislav Slezák zemřel osmaosmdesátiletý v půli března, to u vládl mimořádný stav, kteŹrý na řadu týdnů zastavil všechen pospolitý ivot, včetně kultury. Tehdy měli Berlínští filharmoniŹkové dávat svůj jarní Evropský koncert, tuším v telavivské koncertní síni; místo toho jsme mohli vidět v televizi zvláštní přenos z jejich liduprázdné koncertní síně v Berlíně. Na podiu tam bylo daleko o sebe rozsazeno několik hudebníků – tak, aby dobře vynikla místa těch členů orchestru, kteří tam chyběli. Zastoupeny byly všechny smyčce, hlavní dřevěné dechové nástroje s výjimkou fagotu (tj. flétna, hoboj a klarinet), tři nástroje klávesové, k tomu dva perkusionisté: včetně dirigenta (Kirilla Petrenka) a sopranistky (Christiane Kargové), která přišla na poslední oddíl, patnáct umělců. V tomto obsazení přednesli komorní verzi Mahlerovy 4. symfonie (v úpravě Erwina Steina).
Jako umělecké vyjádření k současné civilizační krizi vyvolané nejen virovou pandemií to bylo výmluvné a silné. Vyznělo to jako varování před úpadkem, moná před koncem civilizace, v něm bychom zapomněli skoro všechno, čeho jsme dosáhli a co jsme vytvořili; před hroznými časy, kdy ze světa zbudou jenom střípky, a ubohé zbytky lidstva budou začínat od těch střípků; a málo zbude i těch, kdo si ještě vzpomenou, co byla hudba. Ale sejdou se a hrát budou.
Zdá se mi, e mystické poslání hudby tu bylo výsostně stvrzeno.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.