Theatrum mundi
Třicátého května se po koronavirové odmlce poprvé otevřelo divákům Západočeské divadlo v Chebu. Jeho klasicistní budova, postavená v roce 1874, dominuje prostoru za někdejšími hradbami, který byl v roce 2019 pojmenován Piazetta Vlasty Chramostové, aby se tím připomnělo, e svoji poslední inscenaci pro oficiální divadlo nastudovala herečka právě v Chebu: byla to Brechtova Matka Kurá v reii Luboše Pistoriuse v roce 1973. Vlasta Chramostová se po roce 1989 do Chebu několikrát vrátila, jednak jako účinkující na Festivalu Divadla jednoho herce s kompozicí z pohádek Boeny Němcové Dobře tak, e je smrt na světě, jednak jako besedující host v divadelním Studiu d. K pojmenování piazetty došlo pohotově v roce jejích devadesátin (a současně úmrtí) a bronzová tabulka divadelní budově velice sluší. Divadlo samo pak stojí obklopeno vilami, v jejich zahradách se tyčí nádherné vzrostlé stromy, na dohled od knihovny, vybudované kdysi chebským průmyslníkem, a archivu a výstavních prostor v klášterních budovách na Františkánském náměstí. Je to velkoryse pojaté a ušlechtile spravované místo.
Chebské divadlo obnovilo provoz premiérou. Odysseu, archetypální příběh o putování k domovu a relativitě kadého vítězství, podle Homéra do scénáře přetvořil mladý reisér Josef Kačmarčík se zkušenou dramaturgyní Západočeského divadla Martinou Pokornou. V zadání bylo vytvořit inscenaci pro všechny generace, takovou, aby se na ní mohli sejít rodiče s dospívajícími dětmi, aby při hraní pro školy nezůstala jen ilustrací povinné četby a dokázala oslovit i publikum, které má u své ivotní odyssey za sebou a s tím, jak těká je někdy cesta zpátky na Ithaku, má svoje zkušenosti.
Reijní uchopení inscenace jde spolu s výtvarným řešením naproti spíše mladšímu publiku, zvyklému na akční zpracování starých mýtů ve filmu a populárních seriálech. Na jevišti po příchodu do divadla vidíme ve vodě leet starého vyčerpaného mue, vyvreného na břeh (ještě nevíme, na jaký), hubeného, šedivého, zarostlého. Pak se jevištní dění rozhýbe, zestárlý Odysseus začne vyprávět na ostrově Fajáků jejich královskému páru, z vyprávění se vynoří mladý válečník Odysseus, jeho manelka Pénelopa, syn Télemachos, Odysseovi druhové válečníci i lidské a nelidské bytosti na cestě Odysseovy lodi od Tróje a na Ithaku.
Základním scénografickým principem je loď, respektive její kostra, na její stoár mořeplavci šplhají, kterou rozhoupají při bouři, na ní ve chvíli, kdy se ivly přirozené i nadpřirozené uklidní, nacházejí útočiště a prostředek k cestě domů. Dalšími důleitými inscenačními prvky jsou autorská hudba a zvukový design a jevištní iluze, jí se dociluje s pomocí principu černého divadla a loutek. Nad tím vším se nese Homérův verš, někdy převedený ve vyprávění v próze, jindy recitovaný v autentickém znění. Při premiéře tento klasický divadelní prostředek v konkurenci všech pohybových, hudebních a scénografických atrakcí prohrával, prosadil se jen v promluvách zkušených bardů, jako jsou Pavel Marek v roli Krále Fajáků a Vladimíra Vítová v roli (mimo jiné) jeho manelky Areté. Petr Némenth v roli mladého Odyssea a jeho dva hlavní druhové v podání Daniela Mišáka a Jana Hannyho Firly jsou do té míry zaměstnáni manipulací s lodí a fyzickými výkony, e se jim na deklamaci verše nedostává sil ani soustředění. A moná ani vnitřního uvědomění, napadne diváka, kdy si představí, kolik zkušebního času museli věnovat všem vnějším efektům, které jsou, marná sláva, atraktivnější a jejich provedení sklízí větší obdiv ne smysluplně recitované verše dávného a tajemného klasika. Tento nedostatek se ovšem můe v reprízách napravit, pokud se textu bude s herci dál věnovat spoluautorka a dramaturgyně, v Chebu trvale přítomná (na rozdíl od hostujícího reiséra).
Píšu to proto, e text scénáře po povrchu nesklouzává, obsahuje váná zamyšlení nad smyslem válčení, hrdinství i uspořádání světa, nad potřebou pomsty i jejími následky.
Z Odysseovy výpravy do Hádu vyzdvihuje slepého Teiresia, který Odyssea váně nabádá, e dříve, ne se znovu ujme vlády nad znovunalezenou Ithakou, musí vykonat smířlivou oběť Poseidonovi, kvůli jeho nepřízni byl vystaven tolikerému bloudění. e není míru bez smíření, e nestačí jen porazit a pobít nepřátele.
V Západočeském divadle v Chebu jsem kdysi jako dramaturgyně začínala, moje návštěva v symbolický den obnovení pravidelného hraní byla plná profesních i soukromých reminiscencí na roky tam strávené. Viděla jsem přicházet publikum všeho věku, svátečně ustrojené, slavnostně naladěné. V hledišti jsme seděli v rouškách ob jednu řadu a v řadách bylo kadé třetí místo vynecháno – epidemiologická opatření byla ještě přísná. Cítila jsem, e jsme se v divadle sešli nejen proto, abychom zhlédli Odysseu, ale také abychom manifestovali, e nám na kulturních hodnotách, pro které byly postaveny budovy jako divadlo nebo galerie či knihovna, záleí. e i v třicetitisícovém městě, postieném peripetiemi politických událostí 20. století a v aktuálním čase i znovu zavřenými hranicemi (z jejich prostupnosti vdy v dějinách čerpalo svoji prosperitu), je kultura fenoménem soudrnosti. Aplaudovalo se vstoje a potlesk patřil hercům, kteří čas koronavirových přísných omezení nepromarnili a vyuili k nastudování náročného titulu v obtíných podmínkách. Tleskalo se všem, i choreografce, která nemohla odjet domů do Srbska a věnovala nastavený čas práci s herci. A uznání patřilo i kulisákům, kteří si museli poradit s vodou na jevišti a ještě v anonymitě obsluhovat sloitý jevištní aparát, vytvářející kouzla a iluze Odysseova putování. Byla to šťastná chvíle kulturní sounáleitosti.
Západočeské divadlo v Chebu – Josef Kačmarčík a Martina Pokorná podle Homéra: Odysseus. Reie Josef Kačmarčík, dramaturgie Martina Pokorná, výprava Ján Tereba, choreografie Ivana Dukić, hudba Ondřej Gášek.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.