Pro vaši tvorbu je charakteristický osobní proitek. Nezkoušela jste se někdy stát oním objektivním, nezúčastněným pozorovatelem, jako je tomu u řady jiných fotografů?
Fotografii jsem studovala od svých patnácti let. Díky mnoha školním zadáním jsem objektivním způsobem musela zpracovat nejrůznější témata. Během studií jsem přišla úzce do styku s českou dokumentaristickou školou bressonovského typu a musím říct, e mi to hodně dalo. Jasně definovaná kompozice a čistota stylu, to jsou kvality, o které jsme usilovali.
Mám v sobě ale zakódovaný jakýsi vnitřní anarchismus, a tak se mi téměř vdy podařilo dopracovat se k něčemu osobitému, co všechnu tu akademickou čistotu narušilo. Pro studium to nebylo samozřejmě ideální. Koho ale dnes zajímají známky ve škole?
Ve vašich fotografiích je jistá neurčitost, ale často i pohybová neostrost, jak ji nazýváte. Jak jste dospěla k poznání, e technická pefektnost nemusí být podmínkou pro vypovídací hodnotu?
Byl to intuitivní proces. Prostě jsem tak fotila, líbilo se mi to a úplně přesně jsem nevěděla proč. K nějakým konkrétním vzorům jsem neměla přístup. Teprve později, v osmdesátých letech, jsem zjistila, e existují fotografové, pro ně technická preciznost nebyla důleitá, kteří kladou důraz na výraz, atmosféru, pocity, a obraz pro ně mluví, i kdy je neostrý a technicky nedokonalý. Byla to pro mne velká úleva.
Negativy ve vašem archivu obsahují, jak jste někde řekla, překvapivě mnoho výborných snímků. To svádí v době digitální fotografie k trochu naivní otázce: v čem vlastně spočívá umění zmáčknout spoušť v pravou chvíli?
To jsem řekla? Tak to je značná nadsázka. Mám v archivu, jako všichni, moře fotek, které nestojí za nic. Občas se stávalo, při nějaké silné, emotivní situaci, e jsem měla více pouitelných fotografií vedle sebe. To pak vypovídá o tom, v jakém rozpoloení jsem byla a jak moc jsem během focení byla v transu. To je také odpověď na vaši otázku. Mám moc ráda, kdy mne focení pohltí a vlastně vnímám to, co se děje, a ex post, prostřednictvím toho, co jsem nafotila. Kdy jsem natolik součástí děje, e je to skoro jako dýchání, jako základní ivotní funkce. Samozřejmě se to stane spíše výjimečně, ale je to velký záitek.
V poslední době jste se vracela do minulosti – jak místopisně do Berlína, kde jste ila před rokem 1989, tak klasickou fotografickou technikou. Co to pro vás znamená?
Vracím se trochu po vlastních stopách a je to velmi příjemné. Zjišťuji, e se svět v některých ohledech změnil méně, ne bych očekávala. Je úasné mít znovu monost si na fotografii muset počkat. Ta prodleva, kdy budoucí obraz uvidím na zlomek sekundy v hledáčku a teprve pak, někdy a po delším čase, ji znovu uvidím na prouku negativu – kde ty obrazy mezitím byly? Co mezitím dělaly, co se mezitím stalo? Mám ráda to tajemství, způsob práce, který to přináší, mi nesmírně vyhovuje. A povauji to za krásný dar.
-tt-
Libuše Jarcovjáková (1952) absolvovala FAMU. Pracovala v dělnických profesích, fotografovala romskou a vietnamskou komunitu nebo prostředí LGBT v praském T-Klubu. Vydala knihy Černé roky (fotografický a literární deník, 2017) a Evokativ (2019). Je nositelkou ceny Osobnost české fotografie roku 2017. Britský Guardian označil její fotografie ve francouzském Arles za výstavu roku 2019.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.