Druhou polovinu roku 2020 bude Evropské radě předsedat náš soused – Spolková republika Německo. Rozhodli jsme se na to konto v aktuálním čísle Listů našim
čtenářům přiblíit cíle a očekávání, jaké má od svého předsednictví samotné Německo a jaké další evropské státy. Triptych textů o evropských otázkách pak doplňuje
komentář věnovaný pozici finské vlády k evropské solidaritě a domácím populistům.
-red-
Prvního července převzalo Německo rotující předsednictví Rady Evropské unie. Pro některé, a zejména pro čtenáře nedávno zesnulého sociologa Ulricha Becka (autora Německé Evropy), kteří si myslí, e Německo řídí EU tak či tak, to nemusí mít zásadní význam. Rozhodovat o mnoha problémech z pozadí však není to samé jako zastávat formální vedoucí roli, která navíc přichází s pravidelností definovanou počtem členských států EU. To při současném sloení znamená dvakrát za generaci. A stojí za zmínku, e předchozí německé předsednictví probíhalo rovně za vlády velké koalice křesťanských a sociálních demokratů v čele s Angelou Merkelovou.
Funkce předsedy Rady se obvykle nepovauje za mocenské postavení, zejména proto, e premiér země Radě nepředsedá. Ta má od doby, kdy vstoupila v platnost Lisabonská smlouva, v čele vlastního zvoleného předsedu. Německo však přebírá předsednictví v kritickém období, které by bylo rozhodujícím okamikem i bez příchodu koronavirové krize. Koronavirus a jeho následky umoňují německé vládě hrát mimořádnou roli v utváření budoucnosti EU. Původní plány předsednictví se tedy musely odpovídajícím způsobem změnit.
Příprava na předsednictví EU trvá několik let, take Německo muselo určit své priority pro druhou polovinu roku 2020 u dlouho před jeho začátkem. V mnoství politických otázek se jako nejdůleitější ukázalo obnovení vztahů mezi EU a Velkou Británií a EU a Čínou. Předpokládalo se také, e by Německo mělo hrát roli vyjednavače víceletého finančního rámce v případě, e by se nepodařilo předloit sedmiletý rozpočet Unie. Ale od chvíle, kdy předcházející chorvatské předsednictví přesně v polovině pohltila koronavirová pandemie a její důsledky, německá agenda pouze rostla a rostla. Pravdou je, e od menších a novějších členských států v čele Rady se obecně očekává méně. Co platí i pro Chorvatsko.
Koronavirová krize rychle ukázala, e minimalistická role EU v řízení krizových situací není udritelná. Nejde jen o koordinaci solidarity ex post, ale také o zavedení větších bezpečnostních a stabilizačních mechanismů v různých sférách, finance nevyjímaje. V důsledku toho musí německé předsednictví nejenom zprostředkovat nový rozpočet EU, ale také dosáhnout konsensu o novém rozpočtu, který musel být vytvořen během několika málo týdnů. V této oblasti vyvolala koronavirová krize v Evropě zásadní změnu paradigmatu, kterou lze svým dosahem na veřejné finance EU přirovnat ke koperníkovské revoluci.
Částečně lze říci, e pandemie je symetrická krize, ale v nevyváeném kontextu hospodářské a měnové unie můe recese vyvolaná koronavirem vést k nesmírně asymetrickým následkům a prohloubit tak polarizaci mezi unijním Severem a Jihem. Roztrky v euroskupině byly rychle zaehnány, ale k dosaení udritelného řešení, které by představovalo oboustranně výhodný kompromis pro celou EU, je zapotřebí mimořádně výhodné dohody. Skutečnost, e se Německo díky sociálně demokratickým politikům a intelektuálům v mezičase odklonilo od svého šetřivého programu, dnes Berlínu umoňuje celý proces řídit.
Víceletý finanční rámec, který čeká na německé předsednictví, navrhla Ursula von der Leyenová v květnu 2020, a to i přesto, e se o pouhé tři měsíce dříve Evropská rada pokoušela schválit velmi odlišný rámec, původně navrený Jeanem-Claudem Junckerem a jeho německým komisařem pro rozpočet Güntherem Oettingerem. Stojí přitom za zmínku, e k zahájení procesu pozval Oettinger tehdejšího ministra zahraničí a vicekancléře Německa Sigmara Gabriela, který v lednu 2018 přednesl vysoce optimistický projev o monosti vytvoření ambicióznějšího víceletého finančního rámce.
Následující období však bylo zastíněno důsledky brexitu a odporem různých skupin zemí ke změnám v rozpočtu EU, ať u šlo o jeho výši anebo určení. To, jak obnovu financovat, bylo nejdůleitější otázkou od zavedení restriktivních opatření v souvislosti s koronavirem v březnu 2020. Přestoe se Evropa opět rozdělila v otázce solidarity, debata se rychle přesunula jinam, a to díky navrhovanému 80% zvýšení celkové fiskální kapacity EU, zavedení proticyklické stabilizační funkce a monosti financování převodů ze společně vydaného dluhu. Zmíněné návrhy nejsou ale pouze pověstné kroky správným směrem, ale velmi důleité body, které mohou potenciálně, pouijeme-li výraz z německé filozofie, postavit víceletý finanční rámec z hlavy na nohy tím, e umoní řádnou stabilizační roli na úrovni společenství.
V květnu 2020, týden před tím, ne Komise předloila návrh víceletého finančního rámce, Angela Merkelová veřejně souhlasila s postojem Emmanuela Macrona k hospodářské správě, na který Německo léta adekvátně nereagovalo. Ironií je, e kontroverzní rozhodnutí německého ústavního soudu o pravomocích Evropské centrální banky (ECB) přispělo v Berlíně k posunu pozice, a to stanovením limitů pro její činnost. Tím (moná neúmyslně) podnítilo fiskální politiku k tomu, aby začala předcházet rizikům, která by přílišné spoléhání na ECB mohlo přinést. I kdy je stále třeba provést řadu kroků k zavedení a účinnosti nového nástroje na podporu oivení, květen 2020 znamenal duchovní změnu, která, v případě, e bude trvalá, můe být přelomovým okamikem nejen pro krátkodobou hospodářskou obnovu, ale i dlouhodobější rekonstrukci Evropské unie. Angela Merkelová, která ji v domácí politice dosáhla významných obratů v oblasti rodinné politiky, jaderné energie a imigrace, nyní připravila další změnu, která má mimořádný význam pro přeití Evropské unie. A co platilo v únoru, platí dnes ještě více – proces vytváření rozpočtu musí být rychlý, protoe nové období víceletého finančního rámce začíná hned po konci tohoto pololetí.
Německo původně nemělo v úmyslu předloit v rámci svého předsednictví zvlášť silnou sociální agendu. Zaměřilo se na zlepšení pracovních podmínek (práci zaměřenou na člověka, globální odpovědnost v dodavatelských řetězcích) a systémy minimálních příjmů. Dopady koronavirové krize ale ukazují, e je třeba řešit ekonomické a sociální důsledky pandemie současně. Vzhledem k tomu, e Komise Ursuly von der Leyenové ji předloila nové ambiciózní iniciativy, není třeba přicházet s novými návrhy, ale udret ty stávající ve správném směru. Nástroj na podporu reimů zkrácené pracovní doby zvaný SURE mezi nimi vyniká, ale nepředpokládá se, e by na úrovni EU nahradil řádnou podporu v nezaměstnanosti.
Berlín musel zaznamenat, e se sociální paradigma EU od posledního předsednictví hodně posunulo. Například současná debata o koordinaci minimálních mezd v EU by před deseti lety vůbec nebyla moná. EU začala podporovat národní minimální mzdy v balíčku k zaměstnanosti z roku 2012, krátce před tím, ne Německo samo zavedlo zákonnou minimální mzdu (viz Amandine Crespyová, Minimální mzdu potřebuje celá Evropa, Listy 3/2020) po návratu sociálních demokratů do vlády. Dnes je důleité zajistit, aby prostřednictvím koordinace EU bylo stanovení minimální mzdy transparentní a předvídatelné a aby se zapojili i sociální partneři. Je obecným poadavkem, aby zavedení minimální mzdy přispívalo k slušné ivotní úrovni všech pracovníků v EU.
Ambice německého předsednictví naproti tomu přesahují otázku minimální mzdy, konkrétně směrem k nepodmíněnému příjmu. Přesněji řečeno, Německo by uvítalo minimální standardy na úrovni EU pro systémy minimálního příjmu, které by slouily jako ekonomický stabilizátor v době krize, které by chránily lidi před chudobou a sociálním vyloučením kdekoli v EU a které by usnadnily jejich začleňování na trh práce. Za současných okolností je význam systémů minimálního příjmu rovně zdůrazněn potřebou bojovat proti sociálně-ekonomickým důsledkům pandemie Covidu-19. Německé předsednictví můe dohlíet na kritická rozhodnutí o některých z těchto iniciativ a podporovat debatu o dalších. Připravilo by tak půdu pro progresivní závěry během nadcházejícího portugalského a slovinského předsednictví.
Překonávání konfliktů
V době krize se často stává, e se členové skupiny spojí a spory odloí stranou. Zdá se, e to je dnes v EU dominantní trend. Pomyslná skupina je však stále dostatečně velká, aby udrela značnou divergenci v oblasti fiskálních a sociálních politik. Formální a neformální moc Německa můe být v jeho předsednictví rozhodujícím faktorem v mnoha strategických otázkách pro dlouhodobou hospodářskou a sociální soudrnost. Německé předsednictví můe vyústit v zásadní kroky k překonání rozporů, nechat za sebou agónii zpomalených reforem správy věcí veřejných v důleitých oblastech, obnovit vztahy EU s hlavními mezinárodními aktéry a také přispět k vymezení nadcházející konference o budoucnosti Evropy, která má vybudovat nezbytně potřebný most mezi bruselskou bublinou a evropskými občany.
Text vyšel původně v internetovém vydání časopisu The Progressive Post (www.progressivepost.eu) 10. července 2020, vychází se souhlasem redakce a za podpory Masarykovy demokratické akademie (www.masarykovakademie.cz).
Z anglického originálu přeloila Barbora Bulantová.
László Andor (1966) je maďarský ekonom, v minulosti evropský komisař pro zaměstnanost, sociální věci a začlenění, od roku 2019 generální tajemník Nadace pro evropská progresivní studia (FEPS).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.