Mnoho Čechů si zřejmě namýšlí, e jsou Američani, a z toho čerpají představu, e jsme v takovém mocenském postavení, abychom si mohli dovolit rasismus, xenofobii či jinou formu opovrení k jiným lidským společenstvům. V takovém mocenském postavení však nejsme. Z letitého obcování s jedním velkým národem vím, e v zemích, jich moc se nebes dotýká, se o Čechy upřímně zajímá a) nemnoho duší ušlechtilých, které jsou vedeny pohnutkami všelidskými a vírou, e kadá lidská kultura dává světu něco hodnotného (pro takové u nás máme hlavně posměch a nadáváme jim pravdoláskařů, nebo dokonce dobroserů); b) také nemálo podivínů a šílenců, kteří hledají u pronárodů uplatnění, jeho by uvnitř skutečné a velké kultury nedosáhli: stávají se ojedinělými, ne zrovna povolanými, přesto na slovo vzatými experty na pygmeje, na Burjaty, na Čechy, Čečence a Čukče. Stejně se profesor zoologie můe plným právem stát největším světo-vým odborníkem na břichobrvky, protoe je jediný; při troše štěstí patří ten učenec do kategorie a), nikoli do kategorie b).
Další případný zájem vychází u z nadřazených pozic a je na různý způsob těitelský, ne-li přímo koloniální. Existuje ještě přístup opatrnický, obecně zvaný poučení z katastrof, který mocným velí slabší šetřit, nabídnout jim úctu, spolupráci a směřování ke společné prosperitě a vlastně i k většímu společnému vlivu na chod světa. Znamená to dávat přednost takové hře, na ní mohou vydělat všichni. Něco takového představuje pořád ještě probíhající evropská integrace. Avšak ivočich, člověka v to čítaje, je tak uzpůsoben, e i na tu nejhorší bolest, kterou musel zakusit, v zájmu dalšího ivota pomaleji nebo rychleji zapomene. Vypadá to, e vzpomínka na poslední velikou bolest, kterou lidstvo jako celek proilo, potřebovala pětasedmdesát let, aby vyprchala; a s ní pozbývá účinnosti i poučení z katastrof.
Take mnozí Češi (jejich prvním ponaučením by mělo být, e malým vdy škodí přimknout se příliš těsně a výlučně k jakékoli jedné velmoci) si představují, e jsou Američani a e se mohou k ostatnímu světu (s výjimkou milované Ameriky) chovat stejně sprostě jako Američani. e bychom však na to měli mocenské postavení, to si nemůe váně myslet ani největší z našich závětrných islamo-, sino- ani rusobijců, ze kterých se k dovršení všeho stávají také eurofobové. Snad ani nespoléhají na to, e a se rotvajleři na poštěkávajícího českého krysaříka naštvou, americký pitbull ho přiběhne zachránit (on toti docela určitě nepřiběhne): spíš předpokládají, e k ničemu takovému nikdy nedojde. Historické zátiší, k němu český národní duch biedermeierovsky tíhne, se zdá konečně na dosah, protoe o nás díkybohu nikdo zas tak moc nestojí, nebo spíš nikomu nestojíme za to, a stačí si u jen podat posledních pár domácích kazisvětů.
Plyne z toho, a to je první čertovo kopýtko, e tenhle postoj se uplatňuje pouze pro domo suo, neboli jde skutečně jen o to, dělat ramena v Řeporyjích. Jako Američani se pro sebe doma i ve vztahu k druhým můeme chovat jen tehdy, pokud se od ostatního světa odloučíme a uzavřeme se; můeme si na ně hrát jen sami mezi sebou. A dostáváme se k tomu, co říkal Julius César: lepší je být první v Humpolci ne druhý v Římě. K nikomu nelneme, jsme sami pro sebe. Skutečným politickým cílem našeho pestrého knedlíkového nacismu a jeho všelikých vůdců a mluvčích toti není ádná expanze, ba ani posílení českého vlivu kdekoli na světě, není to vyhubení mus-limů, vymiškování černochů, obsazení Sibiře, přečíslení Číňanů, ba ani zaplavení Evropské unie tuzemským rumem, špekáčky a pomazánkovým máslem; je to jen a jen moc nad lidmi u nás, ovládnutí jenom našich myslí a našeho jednání.
Píšu o tom, protoe jsem nedávno (bylo to na začátku posledního šílení kolem Kundery) jel metrem na Prosek do jednoho zapadlého antikvariátu pro Kunderovu knihu Une rencontre (Setkání), kterou tam nabízeli, nebo jsem si to aspoň myslel (ale popletl jsem si antikvariáty). Celou zpáteční cestu metrem na mě útočil plakát Trikolory, nevím k jakým volbám, s umělecky zastřeným portrétem Juniora (take nepůsobil nesnesitelně) a s nápisem: Nenecháme si od nikoho diktovat, jak máme ít! (Ani od tebe, kdo na to čučíš.)
Říkal jsem si: Pozoruhodný příklad antifráze. (To je výrok, který říká pravý opak toho, co znamená.)
Mám-li to brát doslova (v tom zdánlivě liberálním smyslu), pak je čemu se divit: jestli je tato epocha něčím opravdu příznačná, pak tím, e pokud na to máte, rozhodně vám ani nikomu jinému nikdo nediktuje, jak máte ít. Dokonce ani katolická církev, i kdy by tuze ráda: ale to je asi jediná. (Bohatí si svůj diktát zajišťují jinak a bez hluku.)
e by Junior takto projevoval sociální svědomí a ádal, aby ani chudým lidem ekonomické imperativy nic nediktovaly?
Jak ho tak znám, určitě ne.
Čertovo kopýtko (vypadá to, e se stávám jejich sběratelem) tkví v onom my, kteří si nenecháme diktovat. V tomto případě my neznamená já, ty, on, ona, ono... ad libitum, neboli jeden kadý ve své jednotlivosti jakoto tvor nadaný itím. Je to my hromadné, do kterého se v zásadě můe kadý zahrnout, ale ve skutečnosti kadého nezahrnuje (musí zbývat ten, kdo diktuje); je to my výlučné, odkazující k jakési znepokojivě neurčité skupině, která má pocit, e jí chce někdo něco diktovat, a mně, tobě, jemu, jí a jemu svým apelem nabízí, abychom se do ní počítali, protoe ve své tříšti také tvoříme jakési (bezradné) my.
V liberální společnosti ovšem dokonce ani skupinám nikdo nediktuje, jak mají ít a proívat svou individuálnost ani skupinovost, pokud dodrují zákony, které si ta společnost dala a před kterými jsou si všichni rovni. Takovou společnost zatím alespoň formálně máme; a pokud nemáme, měli bychom o ni usilovat.
Oné skupině, kterou tvoří Junior se svými přívrenci a do které nás ostatní chce prostřednictvím svého my vtáhnout, ale na principu svobodného ivota v rovnosti před zákonem zřejmě něco vadí: dokonce má pocit, e ji to v něčem omezuje (a tak, e to ve své přecitlivělosti vnímá jako diktát).
Vadí jí to, co není jako ona, co vlastně znamená: ti, kterým nevadí to, co vadí jí. Je to apel soudruský: my víme, soudruhu, jak se má ít, a ty nám nebudeš nic nařizovat (jako bych měl já nebo někdo jiný něco takového v úmyslu).
Take její heslo ve skutečnosti znamená: Budeme nám všem diktovat, jak máme ít. – Protoe my to samozřejmě víme a my jsme přece my všichni, e ano (a na ty, kdo mezi nás nepatří, protoe nejsou normální). A jak se u Junior také vyjádřil: Být normální není jen normální, je to správné a ádoucí; přičem normální je samozřejmě Junior a v důsledku toho i všechno, co on řekne. Nenormální je naopak to, co není on a co není s ním a při něm.
Neboli: Vypadá to jako extrémně liberální obhajoba svobody, a je to jen snaha omezit ji podle představ jakéhosi my, které se nehodlá omezovat zájmem jiných, ale pokud mono nás, kdo nejsme jeho my, pohltit.
Jak jsem řekl, antifráze.
Junior je vlastně něco jako adept na českého Kaczyńského: co se momentálně jeví jako neuskutečnitelné. A samozřejmě jsem pochopil, e je to především útok na Evropskou unii jakoto nabízeného viníka všemoné frustrace, její energii by Junior rád podchytil. Naštěstí není jediný. Apel na nenávist a na zahořklost vyjadřuje řada dalších podobných skupin, take snad neuspějí. Dnešní český duch ale váně smrdí. A biedermeier tou nevábností pořádně načichl.
Čertových kopýtek mám v zásobě víc, nechám je na jindy. V proseckém antikvariátu jsem si nakonec koupil Šiktancovu sbírku Ubírati se. Měli tam také mou Krkavčí múzu, ale tu jsem nechal na místě. Je hezké snít o někom, kdo si knihu koupí a bude díky ní o mně krásně snít.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.