Pod tlakem objektivních okolností jsem se sice ji před mnoha lety vzdal monosti pokračovat ve své vědecké a výzkumné kariéře v organické chemii, ale přesto se zaujetím sleduji úspěchy mladších generací našich vědců a hlavně chemiků v akademické i průmyslové sféře. Obrazně řečeno, drím jim palce, aby nadále rozvíjeli a udrovali mezinárodní presti v různých svých oborech, dosaenou několika předchozími generacemi z řad Čechů a Slováků.
Jako nezávislý penzista mohu na jejich výsledky u pohlíet zcela nezaujatě a s náleitým odstupem, v něm nemohu být spojován s ádnými zájmovými skupinami a jejich případným soupeřením o dosahování těch excelentních pozic ve světové vědě, jak bývá dnes módně a trochu neskromně deklarováno. Mám také jistou výhodu, e většinu významných osobností naší chemie dvacátého století jsem měl monost osobně poznat nejen jako své vysokoškolské učitele a školitele, ale také jako kolegy, oponenty i spolupracovníky. Přesto ale stále hledám uspokojivé odpovědi na několik níe poloených otázek.
Podle informací, kterými širokou veřejnost zaplavují naše veřejné sdělovací prostředky zejména v době soudobé koronavirové pandemie, je naše společnost prosycena velkým počtem vědců ve všech moných oborech, jejich vědecká činnost prý trvale přispívá k řešení právě aktuálních problémů České republiky. Mnozí stále propagovaní včetně vynikajících odborníků se ale vědou často vůbec nezabývají, nebo jen okrajově, a jejich doménou je především cílený výzkum vyuívající pouze známých vědeckých poznatků. Důvod jejich popularity v očích některých novinářů vychází patrně z iluze, e špičková výzkumná činnost zejména v technických oborech je ve srovnání s vědeckým bádáním společensky méně významná. Ve skutečnosti často opak je pravdou a označení výzkumník nebo výzkumný pracovník si zaslouí stejného společenského ocenění jako vědec. Zdánlivý přehnaně velký počet našich vědců je přinejmenším optickým klamem vyplývajícím z paušálního zaměňování vědecké a výzkumné práce, na který jsem upozornil ji v jednom z předchozích článků (Listy č. 6/2019). Paradoxním důsledkem těchto nedorozumění v našich podmínkách je, e při financování poloky Věda a výzkum přichází právě skutečná věda poněkud zkrátka.
Poloka státního rozpočtu Věda a výzkum se u nás, podobně jako ve vyspělém světě, dělí na institucionální trvalé financování vědeckých pracovišť a na časově omezené financování výzkumu prostřednictvím grantů, o které se jednotlivé pracovní týmy ucházejí ve veřejné soutěi. Prvý způsob financování je podle všech dosavadních zkušeností nezbytný pro udrování trvalých vědeckých škol hlavně na vysokých školách, u nich proces výuky umoňuje plynulou obměnu pracovních týmů. Druhý způsob se ukázal vhodnější spíše pro mimoškolská pracoviště, v nich je ádoucí omezovat ivotnost a sloení pracovních kolektivů podle skutečně dosahovaných výsledků cíleně zaměřeného výzkumu. Nelze opomenout, e vedle rozpočtových zdrojů je nutno předpokládat vzrůstající podíl zdrojů ze soukromé sféry, které jsou také jistým znakem vyspělosti ekonomiky jednotlivých států včetně České republiky. Je nutno ale vdy předpokládat, e prosperující podniky budou přednostně podporovat cílený výzkum, tedy grantovou poloku financování, ne nejisté výsledky vědeckého bádání, pro ně státní podpora bude vdy nejvýznamnější a nejjistější.
U nás se zkušenost vyspělých států na západ od našich hranic s těištěm vědy na univerzitách příliš neakceptuje. Naše vysoké školy jsou často tlačeny přednostně do výzkumných témat, ani mají pro jejich finalizaci materiální a kapacitní podmínky, zatímco všeobecně lépe vybavené mimoškolské akademické a výzkumné ústavy se naopak snaí obměňovat své pracovní kolektivy suplováním vysokoškolské výuky. Tato hybridní personální a institucionální integrace vysokých škol a akademických ústavů je ji zřejmě trvalým skanzenem české vědecko-výzkumné politiky, přestoe má původ ve zcela odlišných sociálně ekonomických podmínkách předlistopadového reimu kopírujícího systém vědy v tehdejším Sovětském svazu. Jedním ze znaků tohoto vnějšího zasahování do našeho vysokoškolského systému je také neobvykle rozšířená titulománie. Směšuje se v ní dosti nepřehledným způsobem pracovní zařazování s odbornou a vědeckou kvalifikací, a proto nepřispívá k autoritě prokazatelně přínosné tvůrčí a odborné činnosti v očích veřejnosti, na co jsem ji dříve upozornil (Listy č. 4/2018).
Uvedená situace zřejmě vyhovuje některým ambiciózním jednotlivcům i různým skupinovým zájmům. Je patrná při porovnání finančních toků, které plynou do ji zmíněných institucionálních a grantových sloek ze státního rozpočtu. Ve vyspělých západních zemích představuje institucionální poloka určená výlučně vědeckému bádání zhruba dvě třetiny, zatímco grantová sloka podporující cílený výzkum jen zhruba jednu třetinu státní podpory. V České republice je tomu naopak, a proto soudím, e skutečná věda je u nás trvale podfinancována hlavně na vysokých školách. Institucionální poloka pro státní vysoké školy je navíc rozdrobena v rámci celého resortu Ministerstva školství, zatímco Česká akademie věd má tuto dotaci garantovanou přímo ze státního rozpočtu, tedy zcela výhodně pro tuto mimoškolskou instituci. Pokud někteří jednotlivci dosahují i za těchto podmínek zejména na vysokých školách excelentních výsledků na mezinárodní úrovni, pak si zaslouí společenské uznání stejnou měrou jako naši mimořádní umělci.
Rád bych se také vyjádřil ke způsobu výchovy tak zvaných vlastních vědců a výzkumníků označované anglickým výrazem (in)breeding, která je v současné době povaována prý za přeívající zlo. Spočívá v jakémsi zamrznutí jistého jedince na tée univerzitě, například od vybraného nadaného studenta či studentky a po jejich konečné zaměstnání jako vysokoškolského učitele tamté. Nevýhoda takového vzdělání a vědecké výchovy je právem přičítána omezenému odbornému a ivotnímu rozhledu, kterým je takový jedinec vystaven. Opodstatněnost této výtky je ale na místě jen tehdy, pokud tato kariéra není přerušovaná stáemi na vhodných zahraničních univerzitách. Sám jsem takovou odbornou ivotní cestou prošel. Na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze jsem začal jako s velkými výhradami přijatý student a po mnoha letech asi překvapivě skončil jako profesor splňující všechny poadované odborné předpoklady. V předlistopadové době jsem měl velmi omezené monosti přímého kontaktu s řadou kolegů významných univerzit vyspělých západních států a o monostech přecházení z jedné zahraniční vysoké školy na druhou se mé generaci ani nesnilo. Soudobým mladším kolegům tyto monosti upřímně přeji, pokud je vyuívají skutečně ke svému individuálnímu odbornému růstu, a přitom dokáí také doma rozvíjet svůj vlastní obor, který je vedle umění také trvalou součástí naší národní kultury. Na mezinárodním charakteru veškeré vědy nic nemění ádný lokální, ale kvalitní národní příspěvek z našich pracovišť a většina veřejnosti to tak jistě chápe. Z jiného úhlu pohledu ale doufám, e dlouhodobější koronavirová či jiná pandemie neučiní z neádoucího breedingu jen nechtěnou trvalejší z nouze ctnost.
Krajním opakem zmíněného breedingu ale bývají za současných příznivých podmínek někteří tak zvaní cestující vědci připomínající někdy a jakýsi druh odborného turismu. Během své kariéry byli snad alespoň na nějaký čas na kadé významnější univerzitě, nechybějí téměř na ádné mezinárodní konferenci svého oboru a jejich jména logicky upoutávají pozornost vědeckých redaktorů různých sdělovacích prostředků. Podle mých zkušeností jsem mezi vědci tohoto typu jen výjimečně nacházel nositele těch nejvýznamnějších objevů a teorií. Jejich roztěkanost neustálým poznáváním nového univerzitního prostředí jim pak obvykle nedovoluje soustředit se na nějaký závaný problém či systematicky prozkoumávat nějakou oblast svého oboru málo dotčenou lidským poznáním. Tito lidé mají popravdě větší naději na různá ocenění ne skromnější jedinci nacházející největší vnitřní uspokojení ve výsledcích svého vlastního bádání.
V tomto pojednání jsem se záměrně a úzkostlivě vyhýbal uvádění jakýchkoliv jmen osob, kterým bych adresoval výše uvedené úvahy. Domnívám se, e jsem se tak vyhnul jakékoliv předpojatosti a nebezpečí e bych někoho nespravedlivě nebo nepřiměřeně hodnotil. Kadý čtenář, kterému je problematika naší vědy blízká, by si jistě sám nalezl konkrétní příklady vědců a výzkumníků v okruhu své působnosti, jejich přínos by dle jeho názoru potvrzoval, zpochybňoval či vyvracel mé výše uvedené úvahy.
Josef Kuthan (1934) je chemik, vysokoškolský profesor, působil na VŠCHT v Praze a na univerzitách v Jeně a Freiburgu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.