V souvislosti s transformací komunistických společností v demokratické začali politologové v devadesátých letech hovořit o vítězích a poraených této transformace, zkráceně označované jako přechod k demokracii nebo odborněji jako demokratická tranzice.
Za vítěze přechodu k demokracii se ve výše naznačeném smyslu povaovali ti, kteří dokázali z nově získané svobody těit a na nové podmínky se adaptovat. Byli to zejména úspěšní podnikatelé zakládající vlastní firmy. Patřili sem vysocí manaeři, jim se podařilo prosadit v nadnárodních společnostech nebo transformovaných domácích podnicích. Ale také se zde zařadili třeba studenti vyuívající monosti volně cestovat či se zapsat do zahraničních studijních programů. A v neposlední řadě vítězi byli úspěšní příslušníci svobodných či řemeslnických povolání otevírající své lékařské ordinace, advokátní kanceláře, restaurace, ivnosti, resp. kadý, kdo v zaměstnání uplatnil své schopnosti a talent.
Jako poraení se naopak v rámci nastíněné konfliktní linie brali lidé, na které negativně dolehla odvrácená strana ekonomických reforem, tedy byli postieni masivním růstem cen nebo nezaměstnaností, resp. trvale obtíným prosazováním na pracovním trhu. To vše u nich nastalo v důsledku nedostatečného vzdělání, neodpovídajících dovedností, povahových charakteristik, sociálního zázemí nebo třeba i zdravotních problémů. Ne všechny tyto faktory přitom poraení mohli ovlivnit svojí vlastní vůlí. Podobné negativní jevy byly pro poraené spojeny nejen s niší ivotní úrovní, ale i stresem, osobní nespokojeností nebo rozpady dosavadních mezilidských vztahů. Viníka svých nezdarů pak často hledali i v nově nastolených poměrech po roce 1989. Samozřejmě neuvaovali v tom směru, e viníkem jejich zhoršené situace mnohdy nebyla nově nastolená demokracie, ale odstraněný autoritarismus.
Konflikt zájmů a názorů vytvořený mezi táborem vítězů a táborem poraených byl přirozeným, nutným zlem. Vzniku tohoto konfliktu tedy nebylo moné zabránit, vyvěral ze samotné podstaty demokratického přechodu, a zejména přechodu k volnému trhu. Otázkou je, zda bylo moné nastavením přechodových mechanismů regulovat jeho intenzitu či tlumit jeho dopady. Přechod k demokracii spojený s masivní privatizací byl toti zcela novou zkušeností, která dosud neměla obdobu. Je tak sporné a zřejmě i nespravedlivé architekty těchto změn po cca třiceti letech poučovat o tom, co mělo a nemělo být uděláno jinak.
Nicméně konflikt mezi poraenými a vítězi od počátku formoval politickou debatu v postkomunistických zemích. Změna vyvolaná pádem autoritativních reimů byla toti natolik rozsáhlá, e za sebou zanechala dosud nepoznané brázdy, které ve společnosti byly vytvořeny právě v důsledku toho, e nové poměry se zcela bezprostředně dotkly ivota kadého jednotlivce.
V České republice byla léta devadesátá a následující léta nultá, alespoň fasádně, érou vítězů. V médiích byl na odiv dáván podnikatelský úspěch, být voličem pravice znamenalo dodrovat aktuální, a téměř estetickou normu, být na straně vítězů. Průzkumy ukazovaly, e český volič provádí výběrem mezi pravicí a levicí zároveň jakési vlastní sociální sebezařazení, a nevolí tak dle potřeb, které by odpovídaly jeho ekonomickým a sociálním poměrům. Levice jako celek (tj. nejenom komunisté, ale i sociální demokraté) byla toti označována za relikt komunistické minulosti a její příznivci byli nálepkováni jako lidé nesebevědomí, neaktivní a spoléhající se na stát.
Opakujícím se symbolem atmosféry vítězů byly jednotlivé volby do Poslanecké sněmovny, kdy tato vítězná doména vrcholila ve sněmovních volbách v létě roku 2006 a 2010, tedy na samém sklonku dvacetiletí vítězů. Ve volbách do sněmovny v roce 2010 na potenciální voliče z předvolebních plakátů z dílny ODS shlíel usměvavý, moderně vyhlíející Petr Nečas, a to právě jako lídr občanských demokratů. Vedle něho byl umístěn portrét zamračeného Jiřího Paroubka, tehdejšího předsedy sociální demokracie.
Paroubkovo chování bylo jeho odpůrci občas označováno jako papalášské. Šlo o lidový termín, který se před rokem 1989 pouíval pro neoblíbené funkcionáře KSČ jezdící na stranické schůze v černých šestsettrojkách či šestsettřináctkách. Fotografie zachycující, jak před Jiřím Paroubkem rybičky odplavaly na druhý konec akvária, se stala jednou z ikonických a rovně zapadla do jeho negativní image v médiích. Místy a nenávist vůči Jiřímu Paroubkovi se odrazila i v házení vajec na politiky ČSSD při předvolebních mítincích. Tak vehementní projev nesouhlasu byl smutným dokladem toho, e česká společnost ani mnoho let po demokratickém přechodu nepochopila přirozenost politického konfliktu a zcela prostý fakt, e na stejnou věc můe být více názorů. Máme naopak tendenci druhý názor potlačovat či ostrakizovat, kdy ne přímo násilím, tak alespoň s náleitou a na odiv dávanou vervou.
Pravice v roce 2006 i 2010 ve sněmovních volbách zvítězila. Zejména v letech 2010 a 2013 začala zavádět velmi intenzivně opatření omezující sociální stát. Symbolem této politiky se staly regulační poplatky ve zdravotnictví, zrušení nemocenské v době prvních tří dnů pracovní neschopnosti, popř. prosazování školného na univerzitách. Lidé byli čím dál více překvapeni, kohoe si to vlastně, pod rouškou oné v Česku velmi populární novosti stran, zvolili.
Během tohoto pravicového taení přišla první prezidentská přímá volba. V ní se konfliktní linie vítězů a poraených odehrála symbolicky a personifikovaně ve druhém kole. V něm na hlavu státu kandidoval představitel elit devadesátých let Karel Schwarzenberg – příslušník šlechtického rodu, emigrant, spolupracovník Václava Havla. Dnes by se hanlivě řeklo sluníčkář, vítač, pravdoláskař. Bezprostředně po roce 1989 jsme jméno Karla Schwarzenberga měli spojeno s titulem kníe. Dnes by jej pouil málokdo, skutečnost, e zákon platný od roku 1918 zakazuje uívat jméno se šlechtickým přídomkem, v tom hraje roli velmi druhořadou.
Schwarzenbergovým soupeřem v prezidentské volbě byl Miloš Zeman, mu v 80. letech intelektuálně stojící proti reimu, po roce 1989 s názory umírněného liberála, pak levicového sociálního demokrata, nově však s gloriolou politika, který zastupuje vrstvy těch občanů, kteří a dosud nebyli příliš slyšet.
Éra vítězů definitivně skončila policejní razií na Úřadu vlády na počátku léta 2013. Někteří komentátoři dokonce mluvili o jakémsi konci první České republiky. Vítězové v důsledku zásahu ozbrojené sloky byli (alespoň symbolicky) potrestáni a soudy s nimi probíhají s velmi řídkými úspěchy dodnes.
V roce 2013 nastoupili politikové mluvící jiným hlasem. U se však neoznačovali za politiky. Dosavadní dominující obsah veřejné debaty kritizující komunistickou vládu před rokem 1989 byl nahrazen étosem kritizujícím korupční praktiky po roce 1989. Symbol této změny, Andrej Babiš, kdysi čítající se mezi vítěze, začal mluvit hlasem poraených, byť navenek uvádí, e mluví hlasem všech. Dnes má Andrej Babiš na plakátech pouívaných jeho odpůrci tvář zakaboněnou stejně jako dříve na obdobných negativistických fotkách Jiří Paroubek. S tím rozdílem, e stávající předseda vlády většinu voleb vyhrává, a to právě proto, e v jeho pojetí existuje jen jeden správný názor.
Těko si lze představit, e by v současnosti někdo natočil dokumentární řadu GEN pojednávající o elitě národa a zařadil mezi tuto elitu politiky nebo bankéře prosazující privatizaci a horující pro volnou ruku trhu. Moná snad sportovce stále ještě dokáeme ocenit. Doba vítězů tak skončila, jsou odsunuti na okraj jako naivní snílci a líní kavárníci nevyjadřující názory většiny. Oceňuje se spíše člověk respektující rozhodnutí politiků, roste víra v kolektiv, jen má přednost před jednotlivcem, o kterého je třeba se lépe postarat. Aby u nikdy více nebyl poraeným.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.