Státní hranice u dávno není pojem se státotvorným významem. Jako geografická lokalita by si naopak zaslouila trochu více péče a pozornosti. Moná bychom se díky tomu stali o něco větší zemí, ne se nám aktuálně zdá.
Hranice jsou tématem letošního léta. Ne, e by okolo nich hořela nějaká výbušná mediální kauza, ale rozhodování, kam na dovolenou, je hranicemi letos výrazně určeno. Překročit tu zatracenou čáru, nebo zůstat v domácím lůně? Státní hranice má punc magického kruhu, který nás ochrání před kdejakým nebezpečenstvím velkého světa.
Nejstarší předpis, který dodnes upravuje naše státní hranice, oslavil letos v létě kulaté devadesáté výročí. Dne 11. června 1930 přijalo Národní shromádění republiky Československé ústavní zákon, který upravoval hraniční statuty s Německem, Rakouskem a Maďarskem, úprava v podstatě promítala především výsledky Versailleské smlouvy a souvisejících ujednání světových mocností. Valné části našich dnešních hranic je tedy právě devadesát let. V kontextu zakládací listiny Univerzity Karlovy jde tedy o konstrukt relativně mladý, starší je třeba i taková ČSSD nebo řada nádraí a poštovních budov po celé zemi.
Dluno navíc přiznat, e od té doby jsme zaili prakticky jen jedno desetiletí, kdy naše státní hranice nebyly tématem přinejmenším vnitropolitickým. Samozřejmosti se hraniční čára paradoxně nejvíc přiblíila po našem vstupu do schengenského prostoru v roce 2007. Z krátkého oddychu je ovšem ani ne po deseti letech vytrhla uprchlická krize, aby je pak jako součást ochrany od zlého znovu vrátila do hry koronavirová pohroma. Nic naplat, hranice si ani po devadesáti letech neodpočinou, u zase na nich záleí.
Něco se ale od poversailleských dob ve vztahu k hranicím přeci jen změnilo. Kdy to člověk vezme kolem a kolem, jde fakticky o čáru na zemi, leckdy vedenou necitlivě krajinou nebo prostě odněkud někam zcela bezdůvodně. Na to, e hranice a jejich udrování jsou předmětem řady zvláštních politik, narazili ve svém bádání světoví i domácí teoretici, sociologové i urbanisté (za všechny jmenujme třeba teoretičku Glorii E. Anzaldúu, která získala světové uznání mimo jiné za své poznatky o ivotě na hranici Mexika a USA, nebo z úplně jiného hlediska a v českém prostředí sociálního ekologa Bohuslava Blaka). Právě politika dělá z hranic něco jiného ne ploty nebo svéúčelné čáry na zemi. Jinými slovy: jaká politika, takové hranice.
Ta dnešní se upíná k domněnce, e většina lidí cítí jakési ohroení, a hranice proto vykresluje jako magický ochranný kruh. Sem můete, zde vás můeme chránit, tam u ne! Co na tom, e jsou ve světle statistik o nákaze koronavirem v zásadě samé bezpečné země? Co na tom, e v sousedním Německu se stále nosí roušky v autobusech i obchodech, a lidé se tam tedy víc chrání bez ohledu na trvalé bydliště? Ochrana platí pouze v rámci magického kruhu, kdo jej dobrovolně opustí, je ztracen.
Stinnou stránkou ideologického příběhu o ochranné schopnosti hranic je to, e nemá univerzalistický a státotvorný rozměr. Nutí nás hranice vnímat jako součást debaty o ochraně před nebezpečím, ne jako něco, čím se definuje suverénní stát. Důkazem můe být bizarní incident na česko-polském pomezí, který se odehrál letos na jaře, v čase, kdy panika z šíření viru vrcholila.
Pro připomenutí: v české (dnes téměř vylidněné) obci Pelhřimovy nedaleko státní hranice stojí kaplička, shodou okolností jedna z mála místních pamětihodností. Ve čtvrtek 28. května letošního roku se k ní vydal stavební inenýr, který chtěl zdokumentovat její stav. Kapličce nahrál fakt, e v místě působí různé aktivistické skupiny a spolky, a je zde tudí vůle ji udrovat a zvelebit. Pana stavebního inenýra po cestě zastavili ozbrojení příslušníci polské armády. Ti ho k cíli nepustili, ačkoliv se celou dobu pohyboval na českém území.
Divné to bylo všem, nicméně teprve po intervenci starosty obce a českých diplomatů oficiálně vyšlo najevo, e polští vojáci při obraně hranic proti koronaviru skutečně překročili české hranice a – slovy světových médií, která o incidentu referovala v rubrikách s kuriozitami – narušili suverenitu České republiky, jinými slovy nás dočasně okupovali. Polská strana se záhy omluvila, situaci označila za nedopatření a ujistila české orgány, e za tím nemají hledat nepřátelský úmysl, co české orgány obratem odkývaly s přátelským dovětkem, e víme, jak to je a nic se neděje. Oficiálně to nikde napsané není, ale mezi řádky člověk vyčte: pardon, bordel.
Nicméně platí, e hranice překročeny byly a k okupaci skutečně došlo. V nedávných dějinách by člověk snadno našel příklady, kdy k eskalaci vypjatých mezinárodních vztahů stačila i mnohem méně flagrantní nedopatření či provokace. A to je právě to: eskalace byla moná, kdy existovalo jisté předporozumění, e ten či onen stát pro nás (například z ideologických důvodů) představuje riziko. To se pak počítají i přes hranice hozené šišky.
Diskurzivní cvičení, ve kterém ve výše uvedených odstavcích nahradíme slovo Polsko za slovo Německo a sledujeme účinky ve veřejném vnímání, ponecháváme jako dobrovolnou opci pro obzvlášť zaujaté čtenáře. Jinak si stačí uvědomit, e naše aktuální politika hranic ije v myšlenkovém světě, kde ozbrojený příslušník armády cizího státu představuje menší riziko ne válečný utečenec nebo alpský lyař.
Státotvorné ale není štvát sousedy proti sousedům (natopak měřit kadému sousedovi jiným metrem). Hranice jsou součástí státnosti, kdy je bereme jako univerzální a rovné pravidlo, kdy prostě přijmeme fakt, e je někdo někde vyjednal a všichni ten výsledek respektují. Klíčová je právě ta univerzalita, ta celou debatu posouvá do principiální úrovně, která je pro diskuse o suverenitě státu nevyhnutelně typická. Jene politika hranic v aktuálním pojetí není věcí státnosti, jako spíše strachu, nedůvěry a odporu.
Výsledkem je pravý opak státnosti: zmenšování, rozdrobování, dělení prostoru. Proto by se někomu snad mohlo začít zdát, e Praha se svou kavárnou je snad také obklopená slonovinovou hranicí, přes kterou stesky obyčejného lidu sotva doléhají. Kolem Prahy ovšem ádné hranice nejsou, zatímco ty opravdové z roku 1930 ve znění pozdějších předpisů skutečně existují. A v jejich blízkosti ijí lidé, kteří hranici vnímají kromě politického vyprávění taky jako součást kadodennosti. A právě ta nám ukazuje jejich jinou, magických schopností zbavenou, ale o to pravdivější podobu.
Někoho překračování hranice iví, protoe k sousedům jezdí za prací, někdo si tam zlepšuje kvalitu ivota dobrými a cenově dostupnými nákupy. Pro řadu lidí z pohraničí dnes státní hranice znamená prostě místo setkávání se sousedy. Ve zmíněné obci Pelhřimovy stojí kromě kaple i kostelík, kde bývá hudební festival, který tradičně přitahuje ve svorné atmosféře publikum z obou stran hranice, ani by k tomu musel mít nějakou velkou propagaci. Podobných iniciativ se po celé hraniční čáře najde nemálo a celkově přispívají ke zlepšení vztahů na obou stranách. Kdy vláda ve vrcholící obavě z pandemie zavřela hranice pro běný pohyb lidí, objevily se na polské straně Těšína, kde sídlí festival Na hranici, transparenty Stýská se mi po tobě, Čechu! A odpověď I mě po tobě, Poláku! na sebe nenechala čekat víc ne den.
Jistě, ani sousedské souití se neobejde bez skřípění zubů. Konkrétně česko-polské pohraniční souití třeba u roky komplikuje světelný smog a další obtíe spojené s provozem a rozšiřováním dolu Turów kousek od hranic. Sasové a Bavoři zase před časem docela váně posílali nóty, e by bylo prima, kdybychom společně něco udělali s narůstající kriminalitou související s drogami. A ano, leckde v sudetské oblasti stále ještě zatěují sousedské vztahy stíny minulosti.
Jenome na to všechno dává pořád lepší odpověď politický narativ hranic, který předvedl loni na podzim ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček spolu s hejtmanem Plzeňského kraje Josefem Bernardem, kdy si připomínali pád elezné opony symbolickým stříháním drátů. Připomněli vizi, kterou v původním slavném okamiku formuloval Jiří Dienstbier starší coby tehdejší šéf diplomacie: ať se hranice stanou místem přibliování, setkávání se sousedy, bourání bariér. Volný pohyb osob tehdy znamenal trochu i představu, e bude moné bez výčitek a dojmu chudých příbuzných navštívit své příhraniční známé. O tom, e to nebyla jen planá slova, svědčí nakonec oněch necelých deset let schengenského klidu, kdy hranice nebyly kontroverzním tématem a na stránky novin se dostávaly zejména v souvislosti s opravenými hraničními přechody nebo projekty zahájené přeshraniční spolupráce.
Bylo to málo? Tak je potřeba sousedskou politiku posílit – pod tíhou současného dění ještě víc. Ostatně sami na tom můeme územně vydělat. Copak by někdo protestoval proti tomu, aby to v Karlovarském nebo Ústeckém kraji vypadalo víc jako v sousedních Sasku nebo Bavorsku? Nevypadal by náš stát o kousek větší a vyspělejší, kdyby se okolí hranic podobalo sousedské soutěi o hezčí náměstí, zahrádku, informační centrum nebo nakonec dobrou a bezpečnou elezniční dopravu? Kdo má takový politický program? Sem s ním. Na hranicích je prostoru pro zlepšení a růst dost a dost.
Heda Čepelová (1988) je socioloka a příleitostná publicistka, působí v Masarykově demokratické akademii.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog a analytik, člen představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.