Rozdělit společnost do malých skupin zlevňuje její ovládnutí. Stačí se na sociální bubliny podívat seshora, spočítat si je, spočítat jejich dynamiku a potenciál – a zjistíte, kolik hlasů kde musíte koupit a jaký kousíček skupiny ulomit. Díky tomu dnes stojí otočení výsledku ve volbách o hodně méně peněz ne v minulosti, popisuje mechanismus ovládání profesor Michal Pěchouček (Vlastní cestou 2/2020).
Pěchouček je přední český odborník na kybernetiku a umělou inteligenci. A v rozhovoru, který dal reklamnímu magazínu pivovaru Bernard, podporuje legislativní regulaci umělé inteligence, přičem stojí na stanovisku, e cílená reklama se měla regulovat u před deseti lety a rovnou se mělo zakázat její pouívání pro politické účely.
Podle Pěchoučka by společenské soudrnosti pomohlo, kdyby jednotliví uivatelé internetu mohli vidět svět očima jiných uivatelů internetu. Vtipně přitom říká, e z jeho vlastního internetu bychom zjistili leccos o lyování a jeho nechuti jezdit na vleku a e by nás to třeba i zaujalo a chtěli jsme si to zkusit. Nám samotným ale náš vlastní internet nic takového nenabídne.
Monost prohlíet si cizí internet by se podle Pěchoučka nerovnal vzniku alternativního zdroje informací, ale přístupu k jinému pohledu na svět. Dnešní internet toti člověku nabízí to, co se mu na první pohled hodí, skrývá ale to, co se mu na první pohled zdá nepotřebné. Internet v jeho popisu je prostor s docela úzce vymezenými koridory, kde u jenom pohled do stran vyaduje snad a nadlidské výkony.
A jak různé internety různých lidí souvisejí se ivotem společnosti? Ve volbách je pro mě jako pro městského liberála hrozně důleité, říká Pěchouček v závěru rozhovoru s důrazem na osobní odpovědnost člověka, nejen to, abych si honil ego a zvolil jednu z pěti malých stran, ale abych volil tak, aby to mělo reálný dopad na společnost. Chtěl bych porozumět tomu, jakým způsobem přemýšlí člověk mimo Prahu, který dělá úplně jinou práci ne já, a vidět internet jeho očima. Tak, aby můj hlas fungoval pro něj i pro mě. Protoe dneska nemáte monost vcítit se dobře do ivotů a problémů lidí, kteří nejsou ve vaší sociální skupině.
Pěchoučkův ideální internet je v obrazu něco jako historická trafika s širokou nabídkou novin různých stran. A protoe člověk vcelku dobře věděl, co si myslí jeho libovolný stranický předseda, mohl si do vlaku koupit noviny prostředí, která sám tolik neznal. Třeba k Právu lidu agrární Venkov. Anebo dnes ke Katolickému týdeníku jedny Haló noviny.
Limitem této představy bude ovšem její přenositelnost z prostředí zvyklého na pravidelnou intelektuální práci do sféry stereotypu a předporozumění. Internet – řečeno s Pěchoučkem – je toti maximálně individualizovaný a nedá se koupit v trafice.
Prudké debaty o odstranění Koněvovy sochy, stavbě nového praského mariánského sloupu, antikomunistickém vyznění letošní připomínky Milady Horákové, nové knize Jana Nováka nebo jednom rozhovoru děkana praské filozofické fakulty Michala Pullmanna jsou odrazem existence velkých politických bloků a jejich vyprávění.
Na jedné straně levice, která bere za svou politickou tradici poválečné třetí republiky a vnímá květen 1945 jako osvobození od hitlerovského nacismu. Která se bere za sekularismus státu a odmítá stavbu striktně katolických symbolů v centru hlavního města. Která se brání útoku na nejznámějšího domácího spisovatele také proto, e ho má za vítěze praskojarní polemiky o Českém údělu a myslí si, e právě to mu pravice nemůe odpustit především. A která si uvědomuje, e nástup komunistického monopolu moci v únoru 1948 nejene měl své důvody – zkrátka existovali lidé natolik znechucení třeba právě prvorepublikovým partajnictvím, e byli ochotni podpořit téměř jakoukoli změnu –, ale také řadě lidí přinesl do té doby nevídaný sociální vzestup.
Na straně druhé pravice, která se po polském vzoru snaí dosáhnout veřejné akceptace teze, e nás sovětská armáda v květnu 1945 okupovala. e mariánský sloup, jeho stavbu hlasitě odmítli třeba zdejší evangelíci, je symbolem smíření, a ne nadvlády. e vrada Milady Horákové je důvodem pro odmítnutí emancipační politiky levice jako takové. e nejdůleitější Kunderovou charakteristikou je, e byl komunistou, co je z pohledu pravice automaticky diskvalifikující. A e celá poválečná etapa je v rámci českých dějin neorganický a vnucený prvek, který je třeba odmítnout, a jakékoli zkoumání motivací lidí, kteří po válce ili, je rehabilitací komunistických zločinů.
Takto formulovaná kulturně-historická válka by sice byla docela nudná, ale na její popis by stačily dvoje noviny a příslušnost člověka k jednotlivým táborům byste snadno zjistili. Kdybychom ili jen takto formulovou historickou politikou, další témata – ať u ekonomická anebo emancipační – by jí byla ve výkladu podřízená.
Jene takto formulovaný střet byl aktuální snad jen ve volbách 1990 a od té doby spíše slouí k utuování a mobili(s)aci řad pravicového elektorátu. Díky agilnosti konzervativních elit jde ale o hranu, po její stranách se dodnes umí diskutující veřejnost intuitivně postavit. Jakkoli to u dávno neznamená, e by si ji spojovala i s dalšími slokami politického programu, co bylo ještě moné v době veřejné dominance pravo-levých střetů let 1993–2012 (2013).
Jistě, ani v těch letech nebyly spory o ekonomické a sociální politiky spory jedinými a ČSSD a ODS nebyly jedinými stranami. Je ale příznačné, e a se zatčením Davida Ratha a následně Jany Nagyové ztratily spory o školné, poplatky ve zdravotnictví nebo zmraení minimální mzdy svou mobilizační schopnost, co s časovým posunem vedlo jednak k destrukci struktur a elektorátu obou velkých polistopadových stran, a následně ke vzniku (a etablování) dalších politických stran v jejich původním prostoru.
Kdy se tak dnes do popředí veřejné debaty znovu dostávají otázky nedostupnosti bydlení, zdravotních pojišťoven neschopných plnit základní úkol zajišťovat regionální dostupnost zdravotní péče nebo bezpečnosti a dostupnosti veřejné dopravy, jsou dřívější nejsilnější politické strany spíše jedněmi z adresátů výzev různých veřejných iniciativ, jejich lídři jsou však daleci toho povaovat strany za veřejné reprezentanty svých vlastních zájmů.
Tak jako noviny nejsou debatními poli různých politických prostředí, tak i dnešní strany v nejlepším případě těce zápasí o schopnost zastřešovat dílčí oprávněné kolektivní zájmy, přestoe jim svým zaměřením vyhovují.
Petr Drulák a Jan Keller nedávno v domácí debatě pro sankcionování kulturně formulovaných nároků různých skupin politickou levicí pouili pojem právo na odlišnost.
Politická levice podle nich podporou tohoto práva řeší svou situaci poté, co ztratila manévrovací prostor v hospodářské a sociální politice, kde se přizpůsobila pravici. Individualistická politika kulturní deregulace je podle Druláka s Kellerem exces, kterým levice rozbíjí samotné základy souití ve společnosti. Implicitně tak tvrdí, e přestat uznávat legitimitu současných emancipačních iniciativ, pokud nejsou striktně sociálně-hospodářsky postavené, je nutnou podmínkou obnovy sil politické levice.
S ohledem na Pěchoučkův výklad ale bude potřeba se vypořádat s některými problémy. Je přitom vedlejší, e sociální demokraté ani komunisté ádnou zvláštní kulturní deregulaci během polistopadové éry neprováděli. Vynikne to zvlášť dobře třeba ve srovnání s jejich polskými protějšky dlouhodobě zápolícími s agresivní historickou a symbolickou politikou pravice a kléru. (Těko si třeba představit libovolného předsedu české sociální demokracie, e by jel v průvodu Prague Pride na stranickém alegorickém voze, co je ve varšavském případě rutinní praxe.)
Podstatnější je, e dnešní emancipační skupiny se k Drulákem a Kellerem formulované politické tradici nehlásí. Jako se z různých důvodů vesměs nehlásí k tradici domácího sociálně demokratického a komunistického hnutí, zdaleka tedy ne jen jejich polistopadovým stranicko-politickým podobám.
Je přitom jedno, zda jde o aktivisty prosazující manelství pro všechny, tedy i pro páry stejného pohlaví; lidi, kteří se zasazují o rovnější zastoupení en ve veřejném prostoru, třeba o kvóty na zastoupení en i ve vedoucích funkcích velký firem nebo státních úřadů; organizace pomáhající obětem domácího násilí; anebo inciativy tematizující ji zmíněnou nedostupnost bydlení.
Hranu problému toti neurčují témata, kterými se strany nebo různé iniciativy (ne)zabývají. Iritujícím momentem je otázka zastupování a spolupráce ve veřejné debatě a mocenském střetu. Tak jako jsou problémy s bydlením anebo domácím násilím skutečnost, kterou denně zaívají nepominutelné počty lidí, tak nelze skupiny zdůrazňující tato témata z veřejné debaty vyloučit. Všeobecně – a z řady dobrých důvodů na obou stranách – ale chybí vůle nestranické aktéry do veřejné debaty integrovat.
Ve svých vzorových prvorepublikových podobách strany sdruovaly řady organizací, které bychom dnes měly za zájmové – existovali sociálně demokratičtí právníci i cyklisté. Strany dnešní se mnohem spíše blíí manaersky ovládaným volebním strukturám, které širší vlastní organizační pole nevytvářejí. Radikální proměna podmínek veřejné debaty a systémové oslabení stran v posledních letech samozřejmě nijak zvlášť nepomáhají rozvoji jejich spolupráce s různě tematicky profilovanými hnutími a organizacemi.
I to pak oslabuje jejich schopnost různé inciativy akcentující stejné programové motivy integrovat. e to systémově posílí potřebu zastupovat na centrální úrovni samostatně třeba i doposud dílčí zájmy, odpovídá popsanému pohybu.
Některé stopy velkých politických vyprávění jsou zjevně ve veřejném prostoru pořád přinejmenším implicitně přítomné. Michal Pěchouček říká, e generálně společnost i pod vlivem vývoje internetu směřuje k organizaci v menších, tematicky a zkušeností formulovaných skupinách. Daný vývoj přitom není vědomý, odehrává se pod vlivem neregulovaného internetu, zahrnuje v to i umělou inteligenci a sociální sítě.
Pokusnou odpovědí na postupující rozpad politického prostoru, ve kterém jsme zvyklí přemýšlet, by mohlo být přemýšlet o zastupování zájmů v politice ve variaci zastupitelské struktury dnešního Senátu. Úkolem senátorů toti je zkušenosti ze svých obvodů přenášet do centrálního rozhodování a s vyuitím místních podnětů nastavovat univerzální pravidla. Ne zastupovat zájmy obvodu, jak se často mylně uvádí, ale s vyuitím zkušeností z místa stanovovat pravidla platná pro všechny.
Není to sice odpověď na dělení společnosti do malých tematických skupin, ale malý krok k integraci těchto ji existujících skupin do širších politických proudů. Usnadnilo by to hledání sdílených zájmů v širším poli politických stran, které se koncentrují především na volební boj, pomohlo by to i reprodukci a rozšiřování elity, která se tohoto boje účastní. Pak bychom alespoň na politické úrovni mohli docílit institucionalizace vztahů i s nově vznikajícími společenskými iniciativami a organizacemi a vzniku návyku se po nich v politické práci rozhlíet.
Patrik Eichler (1984) je novinář, redaktor Listů, zástupce ředitele Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.