V červnu jsem navštívil Hradec Králové, abych v Muzeu východních Čech zhlédl výstavu Uprostřed Koruny české: Gotické a raně renesanční umění východních Čech (1250–1550). Výstava to byla pěkná, údajně se právě stěhuje do Chrudimi, doporučil bych kadému, ať tam putuje za ní. Hradecká instalace zpřístupnila návštěvníkům vynikající ukázky umění přelomu středověku a novověku. Gotické madony, nádherně zdobené uitkové předměty, zbraně, oltáře... A oči přecházely. Autoři se pokusili poukázat na význam východních Čech v té době, význam především coby spojnice mezi srdcem království (Prahou) a Vratislaví, tenkrát druhým největším městem českých zemí. Východní Čechy navíc dodnes pojí praskou kotlinu s Moravou, vzájemné kontakty různých částí českého státu zemi obohacovaly, a to nejen kulturně. Praha by bez venkovského zázemí jako zdroje potravin, pracovních sil či kutnohorského stříbra nikdy nemohla vyrůst do velikosti (skutečné i obrazné) metropole, je hýbala dějinami kontinentu.
Jinak skvělá výstava ve mně zanechala také značné rozpaky. Kvůli tomu, e si Východočeši bez mrknutí oka přivlastnili kus západní Moravy. Prezentovány byly také předměty z Moravské Třebové, Jevíčka, Svitav, někdejšího kláštera Mariánská Koruna v Krasíkově i dalších obcí, které patřily celých tisíc let k Moravě. Nevadí mi, e královéhradečtí muzejníci vymezili východní Čechy v hranicích současných krajů. Krajské hranice nerespektující historické zemské zřízení jsou faktem ji dvě desetiletí, musíme to tak brát. Co mi však vadí zásadně – e to u památek pocházejících z historické Moravy nebylo uvedeno. Kromě jediné věty na úvodním panelu nebyla na výstavě o Moravě ani zmínka. Autoři si navíc klidně přivlastnili nejen Kladsko, ale, kde se jim to hodilo, i kus kraje Vysočina. Nevím, zda se jedná o opomenutí, či projev jakési arogance. Takovým způsobem ovšem identitu současné České republiky budovat nelze. A e svoji identitu dodnes nenašla, je zjevné. Nejen proto, e v čele její vlády stojí odnárodněný Slovák, ohánějící se trapným sloganem Čechy, Morava a Slezsko, to je naše Česko. Pana premiéra podobné úvahy jistě netrápí. Nás ostatní, aspoň z řad intelektuálů, by však trochu trápit měly. Jestlie skoro třicet let po rozdělení Československa zůstává ČR pouze nejasně definovaným zbytkem toho, co zbylo po odtrení Slovenska, není to dobrá perspektiva. Společná evropská identita je v nedohlednu. Nezbývá ne o to usilovněji hledat identitu místní českou, moravskou, slezskou či středoevropskou. Neexistuje idea českého národa, po rozpadu Československa se něco takového nepodařilo formulovat a v odpovídajícím společenském měřítku přijmout, vyjádřil výstině archeolog Jan Klápště v knize Čí je ta krajina? Zůstává jen na nás, jestli s tím dokáeme něco udělat. A bez vzájemné tolerance to moné není. Ignorování historie a odlišností Moravy rozhodně není správnou cestou k rozvíjení souití obyvatel. Byly to právě praská (či širší česká) povýšenost, neznalost a nepochopení toho, co cítí lidé ijící více na východ, co vedlo k rozpadu československé federace. Moná ještě víc ne pocity národního probuzení mnoha Slováků a touha po (přesněji bohuel nedefinované) autentické federaci.
Občanem s vlastním občanským průkazem jsem se stal v roce 1990. Bylo na něm tehdy ještě napsáno Československá socialistická republika. Národnostně jsem se tenkrát cítil Čechem a občansky Čechoslovákem. Rozdělení státu jsem proívat těce. Bylo mi sedmnáct, co je asi nejcitlivější věk mládí. A nevyrovnal jsem se s ním zcela dodnes. Od té doby se mnohé změnilo. V rámci EU můeme volně cestovat (kdy nás zrovna nezalehne virus). Stále víc si uvědomuji, e nejsem Čechem, ale Moravanem. Mnohé oblasti Moravy mají mentalitou obyvatel blí ke Slovákům ne k Čechům. Nikoliv k nacionalistům ze iliny či Ruomberku, ale ke Slovákům z národnostně smíšených regionů, třeba Gemeru. Mimochodem, v prvním pádě je to Ruomberok (Kemarok apod.), kdo však napíše, e jede do Ruomberoku, ukazuje na fatální neznalost. Mezi Čechy, i vzdělanými, bohuel častý jev. Správně je do Ruomberku, Kemarku, Pezinku.
Milí Čechové, snate se hledat svůj vztah k Moravě. Morava vás potřebuje a vy zase potřebujete ji. Budoucnost nebude jednoduchá, měli bychom si být vzájemně oporou. Nikdo jiný vhodný k podpírání momentálně v našem okolí nejspíš není.
Hynek Skořepa, Letovice
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.