Album
Ze všech stran se valí náměty. Jen co jsem dnes otevřel oči, udeřil mne titulek Tykač chtěla kampus. Po ránu je člověk nedůvtipný, a tak chvíli trvalo, ne jsem pochopil. A napadlo mě, e je v pořádku ta svoboda nepřechylování, neboť aspoň hned víme, kdo je kdo. V tom smyslu, e kdy někdo od nás z Hané zajel na víkend do metropole a po návratu zpíval jak křtěný Vltavou – všem bylo okamitě jasné, e je to světák.
Ale spíš mě zajímají titulky jiné. Ty, podle kterých bude svět po pandemii jiný, onačejší, nanicovatější, v kadém případě úplně odlišný od toho, jej jsme znali. A tak se den po dni rozhlíím po ulicích, obezřetně pouštím počítač a otevírám noviny, abych příchod změn nepropásl. Zatím se mi ale zdá, e svět je, lze-li to tak říci, čím dál stejnější. Vlídní jsou dobrotivější, sprosťáci neomalenější. Stromy za okny jsou zelenější a zprávy, zvlášť na katastrofických stanicích, temnější. Z populistů prýští bezostyšná sebechvála – kolik jen lopoty vyadovalo dret národ v děsu z válečných sirotků, zatímco teď jim neviditelný nepřítel spadl z nebe do klína. A demokraté jsou ještě bezradnější a neschopnější, neboť nouzová demokracie by byla stejný protimluv jako dobrovolné stanné právo.
Jednu změnu, plíivou, ale pozoruji: jako by se s uvolňováním karantény uvolňovaly některé zábrany a předsudky. V Listech se píše hlavně o nadějích – zjišťujeme, e se dá pomáhat lidem a firmám na existenčním dně i ohroeným hospodářským odvětvím, ani by se zbořil svět. Na druhé straně si ale mnozí vyzkoušeli, do jaké míry jsme ochotni podléhat skutečným či domnělým autoritám. Kde leí hranice mezi ukázněností a poddajností?
Ještě jiné téma se mi v těchto dnech připomnělo, v Divadelních novinách, které i v časech zavřených scén stojí za to číst, vycházely Nesouřadé vzpomínky Jana Vodňanského, který v nich také zaznamenal vystoupení v roce 1981 v tzv. Rudém koutku olomouckého národního podniku Farmakon. O přestávce vtrhli do šatny dva pánové a počínali si jako estébáci niší kategorie. Byli to vedoucí kulturního odboru národního výboru a tajemník SSM. Výsledkem byla řada udání a definitivní zákaz dvojice V + S.
Věc se ovšem měla tak, e naše divadlo Bernardýn mělo hrát ve stejném sále. Bohuel donašeč, o něm jsme tehdy nevěděli, o tom podal hlášení na StB, a protoe došlo k chybě v termínu, vrhli se tajemníci, estébáky delegovaní na naše představení, na umělce praské. Po čase jsme potkali místní kulturní pracovnici, která odváně uspořádala řadu polooficiálních představení a koncertů, a ona nás zaskočila tvrzením, e to my jsme zavinili konec Vodňanského se Skoumalem.
S něčím podobným se od té doby setkávám opakovaně. Například kdy slavnou zakázanou českou herečku, jak popsala, navštívil neméně věhlasný reisér, aby jí sdělil, e to ona s manelem kameramanem způsobili svou nepoddajností normalizační zglajchšaltování československého filmu.
Poslední dva příklady jsou z doby nedávné. To kdy za zvolení Stanislava Křečka ochráncem práv někteří komentátoři obvinili hnutí Milion chvilek pro demokracii, které proti tomu zorganizovalo protest. Dalším hybatelem dějin pak byla bývalá poslankyně KSČM Marta Semelová, která radikálním proticírkevním projevem údajně přiměla váhající praské zastupitele schválit stavbu napodobeniny mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.
Před rokem jsem zde popisoval úkaz, který jsem nazval pláč na nesprávném hrobě. Jev tento bych pracovně pojmenoval třeba nedmi medvěda v ucho (K. Hrubý: Sbírka přísloví, pořekadel a průpovědí, kterých uívá náš lid rolnický, Praha 1880).
Jak to souvisí s časem karantény? Třeba e se naši zástupci u konečně osmělí rozhodovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, bez nahrávky na smeč. Jako to skvěle učinili při zvolení nových členů Rady České televize.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.