Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 3 > Pavla Bergmannová: Konec undergroundu v Ostravě?

Theatrum mundi

Pavla Bergmannová

Konec undergroundu v Ostravě?

Ostravský Absintový klub Les se za dobu svého téměř sedmiletého a značně intenzivního působení stal pojmem a nesmazatelně se zapsal do kulturního povědomí nejen severomoravské metropole. V březnu ale z Ostravy přišla smutná zpráva, že Les zavírá. Příčinou kupodivu nebyla pandemie koronaviru, nýbrž náhlá výpověď z nájmu. Informace vyvolala odezvu nejen ostravské veřejnosti, následovala jednání o setrvání ve stávajících prostorách, ale k dohodě nakonec nedošlo. Les tak v květnu definitivně skončil a s ním i jedna nezapomenutelná kapitola porevolučního ostravského kulturního života.

Do něho tento sympatický podnik, kam se rozhodně nechodilo jen za vyhlášeným francouzským destilátem, vnesl především autentičnost a spontánnost tvorby. Ta vznikala z přirozeného vnitřního puzení umělců, kteří se tu setkávali, ale i přísedících štamgastů či studentů Janáčkovy konzervatoře. Undergroundová alternativa k zaběhnutým provozům stabilních ostravských kulturních institucí nabízela mj. i prostor pro jistou nutnou tvůrčí hygienu a vymanění se z běžných stereotypů. A především zde všichni mohli dělat to, čemu věřili. Ruku v ruce s uměleckou pospolitostí šla i sympatická nenucenost a radost z tvorby kombinovaná se specifickou ostravskou rázovitostí a přímostí.

Vedle četných literárních setkání, inscenovaných čtení, koncertů a výstav si v Lese nejdůležitější místo vydobylo divadlo. K vytvoření nezaměnitelné atmosféry výrazně přispěl také svébytný sklepní prostor, který svými dispozicemi s ošuntělými cihlovými zdmi, opadávající omítkou a kanalizačním potrubím s protékajícími splašky vytvářel ideální symbolickou kulisu většiny inscenací. V Lese se kladl důraz hlavně na herectví a prapodstatu divadla: vyjádřit se s málem, ale silně a účinně.

Program inicioval „otec“ klubu – herec Přemek Bureš společně s ostravským dramatikem Tomášem Vůjtkem. Ten své texty často psal přímo na tělo konkrétním hercům z různých ostravských divadel a své hry také režíroval. I zde uplatňoval svůj typický rukopis, v němž sofistikovaně propojuje závažná témata s tragikomikou a ironicky konfrontuje velké a malé dějiny člověka. Uvedl se nejprve komorní a velmi úspěšnou inscenací Spolu pojednávající o setkání stárnoucích div Lídy Baarové a Adiny Mandlové, které rekapitulují své životy. S nezvyklými protirolemi se skvěle vyrovnaly mladé talentované herečky Zuzana Truplová a Pavla Gajdošíková. Bezprostředně po inscenovaném čtení Pestrých vrstev, kde si dokonce sám sebe zahrál autor předlohy Ivan Landsmann, zajistily zcela mimořádný zážitek Vůjtkovy veršované Ostravské undergroundové pašije aneb O nejslavnějším zmrtvýchvstání, při jejichž realizaci se střetla tradice velikonočních her s undergroundem a zároveň se tu spojili herci z téměř všech ostravských divadel s neherci z řad literátů, hudebníků, výtvarníků, novinářů a dalších osobností kulturního života. Pašije se staly pojmem a od svého uvedení se v částečně obměněném obsazení a za velkého zájmu diváků o Velikonocích pravidelně do podzemí Lesa vracely. Projekt žil svým životem, bavil diváky a zároveň fungoval s velkým přesahem jako pojící článek komunity shodně smýšlejících lidí.

Jediným titulem, který opustil lesní sklepní prostory a přestěhoval se pod širé nebe na tržnici na nedaleké ostravské Černé louce, byla hravá variace na komedii dell‘arte Arlecchino Magnifico aneb Šťastná Isabella, v níž se uplatnily především pohybové kreace herců. Za pomyslný vrchol „lesní dramaturgie“ lze považovat muzikál Slávek Novák aneb Příběh opravdového herce, který se opravdu stal. V něm Vůjtek zpracoval bizarní příběh národního umělce Vítězslava Vejražky, který po únorovém převratu začal dobrovolně spolupracovat se státní bezpečností a coby takzvaný společenský agent sváděl a kompromitoval ženy, které estébáci chtěli vydírat. Naopak za nepříliš vydařenou můžeme označit poslední inscenaci Po sametu aneb Tahle země není pro blbý, která vznikla k 30. výročí listopadu 1989, ale dané období rekapituluje značně popisně a prvoplánově.

Ačkoli byla činnost Absintového klubu Les velmi podstatně vázána na podzemní prostory klubu, jejichž génius loci inscenace výrazně dotvářel, brzy svým významem a jedinečným postavením přesáhla hranice regionu. Les jednak poměrně často hostoval mimo Ostravu a jeho divadelních aktivit si záhy začala důkladně všímat i divadelní kritika. V roce 2018 dokonce klub obdržel na pražském festivalu Příští vlna/Next Wave ocenění za producentský počin roku.

Absintový klub Les se svým způsobem stal živou legendou. Bohužel ale i legendy někdy odcházejí a je dobré uchovat si je v paměti v příznivém světle. Ale kdo ví, třeba se v budoucnu dočkáme velkého návratu! V novém kabátě a s novými nápady. Bylo by to fajn, protože energie projektů Absintového klubu Les bude – nejen v Ostravě a Ostravě – citelně chybět!

Alena Zemančíková

Obsah Listů 3/2020
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.