Theatrum mundi
Ostravský Absintový klub Les se za dobu svého téměř sedmiletého a značně intenzivního působení stal pojmem a nesmazatelně se zapsal do kulturního povědomí nejen severomoravské metropole. V březnu ale z Ostravy přišla smutná zpráva, e Les zavírá. Příčinou kupodivu nebyla pandemie koronaviru, nýbr náhlá výpověď z nájmu. Informace vyvolala odezvu nejen ostravské veřejnosti, následovala jednání o setrvání ve stávajících prostorách, ale k dohodě nakonec nedošlo. Les tak v květnu definitivně skončil a s ním i jedna nezapomenutelná kapitola porevolučního ostravského kulturního ivota.
Do něho tento sympatický podnik, kam se rozhodně nechodilo jen za vyhlášeným francouzským destilátem, vnesl především autentičnost a spontánnost tvorby. Ta vznikala z přirozeného vnitřního puzení umělců, kteří se tu setkávali, ale i přísedících štamgastů či studentů Janáčkovy konzervatoře. Undergroundová alternativa k zaběhnutým provozům stabilních ostravských kulturních institucí nabízela mj. i prostor pro jistou nutnou tvůrčí hygienu a vymanění se z běných stereotypů. A především zde všichni mohli dělat to, čemu věřili. Ruku v ruce s uměleckou pospolitostí šla i sympatická nenucenost a radost z tvorby kombinovaná se specifickou ostravskou rázovitostí a přímostí.
Vedle četných literárních setkání, inscenovaných čtení, koncertů a výstav si v Lese nejdůleitější místo vydobylo divadlo. K vytvoření nezaměnitelné atmosféry výrazně přispěl také svébytný sklepní prostor, který svými dispozicemi s ošuntělými cihlovými zdmi, opadávající omítkou a kanalizačním potrubím s protékajícími splašky vytvářel ideální symbolickou kulisu většiny inscenací. V Lese se kladl důraz hlavně na herectví a prapodstatu divadla: vyjádřit se s málem, ale silně a účinně.
Program inicioval otec klubu – herec Přemek Bureš společně s ostravským dramatikem Tomášem Vůjtkem. Ten své texty často psal přímo na tělo konkrétním hercům z různých ostravských divadel a své hry také reíroval. I zde uplatňoval svůj typický rukopis, v něm sofistikovaně propojuje závaná témata s tragikomikou a ironicky konfrontuje velké a malé dějiny člověka. Uvedl se nejprve komorní a velmi úspěšnou inscenací Spolu pojednávající o setkání stárnoucích div Lídy Baarové a Adiny Mandlové, které rekapitulují své ivoty. S nezvyklými protirolemi se skvěle vyrovnaly mladé talentované herečky Zuzana Truplová a Pavla Gajdošíková. Bezprostředně po inscenovaném čtení Pestrých vrstev, kde si dokonce sám sebe zahrál autor předlohy Ivan Landsmann, zajistily zcela mimořádný záitek Vůjtkovy veršované Ostravské undergroundové pašije aneb O nejslavnějším zmrtvýchvstání, při jejich realizaci se střetla tradice velikonočních her s undergroundem a zároveň se tu spojili herci z téměř všech ostravských divadel s neherci z řad literátů, hudebníků, výtvarníků, novinářů a dalších osobností kulturního ivota. Pašije se staly pojmem a od svého uvedení se v částečně obměněném obsazení a za velkého zájmu diváků o Velikonocích pravidelně do podzemí Lesa vracely. Projekt il svým ivotem, bavil diváky a zároveň fungoval s velkým přesahem jako pojící článek komunity shodně smýšlejících lidí.
Jediným titulem, který opustil lesní sklepní prostory a přestěhoval se pod širé nebe na trnici na nedaleké ostravské Černé louce, byla hravá variace na komedii dellarte Arlecchino Magnifico aneb Šťastná Isabella, v ní se uplatnily především pohybové kreace herců. Za pomyslný vrchol lesní dramaturgie lze povaovat muzikál Slávek Novák aneb Příběh opravdového herce, který se opravdu stal. V něm Vůjtek zpracoval bizarní příběh národního umělce Vítězslava Vejraky, který po únorovém převratu začal dobrovolně spolupracovat se státní bezpečností a coby takzvaný společenský agent sváděl a kompromitoval eny, které estébáci chtěli vydírat. Naopak za nepříliš vydařenou můeme označit poslední inscenaci Po sametu aneb Tahle země není pro blbý, která vznikla k 30. výročí listopadu 1989, ale dané období rekapituluje značně popisně a prvoplánově.
Ačkoli byla činnost Absintového klubu Les velmi podstatně vázána na podzemní prostory klubu, jejich génius loci inscenace výrazně dotvářel, brzy svým významem a jedinečným postavením přesáhla hranice regionu. Les jednak poměrně často hostoval mimo Ostravu a jeho divadelních aktivit si záhy začala důkladně všímat i divadelní kritika. V roce 2018 dokonce klub obdrel na praském festivalu Příští vlna/Next Wave ocenění za producentský počin roku.
Absintový klub Les se svým způsobem stal ivou legendou. Bohuel ale i legendy někdy odcházejí a je dobré uchovat si je v paměti v příznivém světle. Ale kdo ví, třeba se v budoucnu dočkáme velkého návratu! V novém kabátě a s novými nápady. Bylo by to fajn, protoe energie projektů Absintového klubu Les bude – nejen v Ostravě a Ostravě – citelně chybět!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.