Já a Luděk jsme odnepaměti kamarádi na ivot a na smrt. Šlo to a tak daleko, e jsme mívali společnou dívčinu. Ale v tomhle orouškovaném světě to u není moc chytré, vdyť nikdy nemáme jistotu, pro koho ještě ta mrška zvedá svou roušku.
Ale teď fakta. Mé manelství se rozpadlo a její čiperný milenec mě vyštípal z bytu. Nedokázal jsem se bránit, a to přestoe jsem jinak zdatný právník. Ale znáte to: kovářova kobyla chodí bosa.
Luděk byl bezdomovec a v čase před pandemií šťastně bezdomovničil, ale karantény tomu zaťaly tipec. A tak jsme se oba museli rychle usadit.
To Luděk přišel s nápadem výtahového bytu. Vybavili jsme se sadou roušek a hygienických rukavic a pak u to šlo jak po másle. V následujících čtrnácti dnech jsme pročesávali město a prolézali čináky, paneláky, věáky i koldomy. Obcházeli jsme je jako falešní listonoši, podvrení instalatéři, samozvaní výběrčí a klečeli před cívkami s výtahovými lany, zamykali se do výtahových strojoven a hledali a porovnávali, po lokty od oleje, nad lokty od mouru, a se nám konečně podařilo najít a zablokovat dva příhodné výtahy.
Jedním z nich byl výtah ve starobylém čináku vypadající jako prostorná barokní komoda se secesním zrcadlem a potaený vevnitř plyšem co pouzdro na klenoty. A druhým chromovaný válec podobný cylindru, a to v zašpičatělém věáku. Barokní výtah zůstal naším přičiněním trčet v druhém poschodí, zatímco výtah podobný cylindru a v šestnáctém podlaí věáku. Zaklonil jsem hlavu, zahleděl se nahoru, a do špice věáku, a potom jsem natáhl ruku a poloil ji Luďkovi na záda a postrčil ho do schodů. A tak bylo rozhodnuto. Dlouhý a hubený Luděk se ubytoval ve vysokém cylindru a já, tlustý a napuchlý, v barokní komodě. Ptáci mají hnízda, lišky doupata a my s Luďkem bydlíme ve výtazích.
A tak první, co jsem udělal, zavěsil jsem si na výtahovou kabinu vizitku: JUDr. Miroslav Klyk, právník a advokát. A pod to ještě instrukci: Neklepejte, objednejte se telefonicky. A k tomu číslo mobilu.
Mělo to jediný smysl: upozornění, e výtah je u obsazený. Samozřejmě jsem nemohl počítat s tím, e by někdo měl zájem radit se s výtahovým advokátem. A přitom má hlava je přímo centrálou všemoných právnických nápadů, jsem doslova nabitý chytrými a lstivými radami, je by i vás mohly vytáhnout z kalue. Jak o mně říká Luděk: má hlava je obrovské překladové nádraí, kde se přepínají celé škály zvukových a světelných signálů. Ale opakuji: sám jsem si poradit neuměl. Musel jsem opustit krásný třípokojový byt, ani jsem se zmotal na jedinou slinu, co bych prskl po těch zlotřilcích, co mě odtamtud vyštípali.
Ale povězme si upřímně, ta oplyšovaná barokní komoda je u poněkud zvetšelá. Vdyť taky pamatuje historii téhle země, a to rovných sto roků před pandemií. A u tenkrát, v roce 1920, bylo hodně pochybné připodobňovat výtahovou kabinu baroknímu budoáru. Ale objednavatelka měla holt tenhle vkus.
A ptáte se, jak tady iju? Zpočátku dost obtíně. Hned vás napadne, jak tady asi spím? Napřed se mi stávalo, e jsem se přistihl, jak jsem vsedě usnul, opřený o některou z barokních vyboulenin. Ale postupně jsem si opatřil napřed jednu, potom i druhou idli, a kdy se idle umístily do protějších rohů, mohl jsem usínat na prvé s nohama nataenýma na druhou. Později jsem si pod strop výtahu zavěsil houpací síť, z ní mi sice nohy zčásti visely, ale odpichoval jsem se tak od stěn a houpy hou, a jsem upadl do limbu. Luděk byl na tom mnohem hůř. Cylindrický výtah tyhle monosti neskýtá. Ale pokud jste někdy viděli, jak spí tarantule, jako byste spatřili Luďka, an spí v cylindru.
Však poskočme kousek dopředu. Mé poměry se toti časem vydatně vylepšily. Někdo toti vzal na vědomí mé JUDr. na výtahové kabině. Nečekal jsem to, vdyť u jsem tady vyslovil své pochybnosti o výtahových advokátech. Leč stačil první spokojený zákazník a u se zpráva šířila geometrickou řadou. Znova se prokázalo, e lepší ne ta nejlepší reklama je šeptanda na sociálních sítích. A to u mi před výtahem stojí v dvoumetrových odstupech ti, co se hrubě zapletli do pandemických kontradikcí. Můj lstivý advokátský jazýček se teď můe vyváit zlatem.
Svou vzkříšenou advokátštinou jsem si brzo nahamounil tolik, e jsem si do výtahu mohl pořídit i malou ledničku a všelijaké elektronické hračky. Má barokní kabina však musela přece jen maličko zbytnět, nafouknout se jak Bufo Marinus (ropucha obrovská), a jedna z plyšových stěn se teď přeměnila na obrazovku s internetovým připojením. Ale nebudu vás unavovat vymoenostmi, jich jsem si teď mohl dopřát, a přejdu k Luďkovi.
Luděk není právník, nýbr spisovatel. A ti teď nemají na růích ustláno. O co se jim zvětšil prostor na psaní, o to se jim zmenšil ten na publikování. Před pandemií se o Luďkovi mluvilo jako o Aladinovi. Din z jeho kouzelné lampy uměl metat kozelce, jít po laně nad propastí, otvírat skřínky se smaragdy a nefrity, ale taky namíchat vzácné orchideje s polním kvítím. Ale přitom il na okraji společnosti, neměl ani svůj psací stůl, psal de facto na koleně, a kdy ho pozvali někam do redakce, musel si napřed okousat nehty, aby tam mohl někomu podat ruku. Na veřejnosti se nerad objevoval, nebyl zrovna k zulíbání, a proč to neříct: dost smrděl. Svoboda byla jeho nejcennějším statkem. Nikdy nepsal nic pro televizi a zásadně nic na objednávku. Ale teď, zbaven své bezdomovecké existence, je sytila jeho naraci, propadal se do tarantulích snů.
U jsem ho dlouho neviděl, a tak jsem se vypravil do cylindru. Přicházel jsem mu nabídnout apaná a přesvědčit ho, e jeho Aladinova lampa se musí znova rozzářit, neboť teď je jí zapotřebí víc ne kdy jindy. Nesl jsem mu rozkládací stoleček a notebook, ale i digitální diktafon, do něho by mohl diktovat třeba i zavěšený v tarantulí poloze.
Představoval jsem si, e ho zastihnu, jak tam spí ty nešťastné tarantulí sny. Byl vdycky dost zanedbaný, co u patřilo k jeho modu vivendi, ale teď jsem očekával, e bude i zbědovaný, blízký modu morti. Však první, co tam musím spáchat: vynést jeho urologický kbelík. A abych si dal pozor a nešlápl tam na jeho chrup pohozený na podlaze.
Ale zaskočil mě, šašek. Seděl si tam klidně na štokrleti, na kolenou PC, a kdy mě uviděl, jenom tak mávl, abych nerušil jeho kruhy. Nebyl si teda moc podobnej, ale šlo to.
Kdy jsem se vracel, u zdálky jsem uviděl frontu před výtahem. Cedulku closed někdo sundal a ten, co tam teď za mne zaskočil, měl taky mou podobu, i kdy teda dost šlompáckou.
Nebojte se, nebude to bolet. Hned usnete a nebudete mít ádné tarantulí sny, vůbec ádný sny.
Zatímco nasazovali jehlu na injekční stříkačku, podali mi vysvětlení:
Jako právník tomu budete rozumět. Občané-roboti jsou toti ukázněnější a líp snášejí uzavřenou karanténu, nejsou klaustrofobičtí a mají menší smrtnost. Prakticky nulovou.
Naplnili injekční stříkačku a vyhrnuli mi rukáv.
Napadlo mě, e o tohle se u kdysi pokusili komunisti, ale tenkrát ještě nebyly podmínky, kdeto pandemie tomu vyšla vstříc, jsou to její zlaté plody. Ale má to jednu velkou závadu, kterou si bohuel neuvědomili. Chtěl jsem na ni upozornit, ale to u do mě vrazili jehlu, a tak jsem jenom něco zuřivě vykřikl (ale to hned zabavila cenzura).
Jiří Kratochvil (1940) je spisovatel.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.