V knize Tao – texty staré Číny (vydal Československý spisovatel 1971, uspořádal a přeloil Oldřich Král) čteme:
Mistr Čuang se procházel s Mistrem Chuejem po mostku přes řeku Chao. Mistr Čuang řekl: Pohleďte, jak si ti jelci tak volně a bezstarostně plavou po hladině. To je to, co ryby těší.
Mistr Chuej na to řekl: Vy přece nejste ryba, jak můete vědět, co ryby těší?
A vy nejste já, jak můete vědět, e já nevím, co těší ryby?
Já nejsem vy, nemohu tedy zajisté vědět, co vy víte, ale stejně jisté je, e ani vy nejste ryba, a tím je bezpečně dáno, e nevíte, co ryby těší.
Mistr Čuang řekl: Vraťme se, prosím, k tomu, z čeho jsme vyšli. Řekl jste, jak mohu vědět, co těší ryby. Kdo se takhle ptal, musel se u ptát s tím vědomím, e já to vím. A já jsem to věděl, kdy jsme byli nad řekou Chao.
Text najdeme i v jiných výborech a překladech. Místo jelců se v něm pak mohou objevit kapři či bělice. Závanější je však jiná věc. Autoři, kteří se textu dovolávají, často pomíjejí poslední dvě repliky. Myslím, e je to pochopitelné: sympatizují s Mistrem Čuangem a soudí, e Čuang svým druhým vstupem Chueje dokonale usadil – pokračování rozhovor u jen rozmělňuje. To si ale nemyslím a pokusím se o tom čtenáře přesvědčit.
Kdy Čuang řekl, co těší ryby, a Chuej namítl, e není ryba, a nemůe to tedy vědět, Čuang mu patrně (a oprávněně) připsal princip, e ádná bytost nemůe s jistotou znát proitek jiné bytosti. Podle Čuanga pak Chuej hřeší proti vlastnímu principu – jak můe vědět, e Čuang něco neví?
Nedostatečně pozornému čtenáři se to můe jevit jako Čuangovo definitivní vítězství. Chuej se však ve skutečnosti účinně hájí. Z jeho principu vskutku plyne, e Čuang neví, co těší ryby. Dále z něho plyne, e Chuej neví, co si Čuang myslí. Neplyne však z něho, e Chuej neví, co Čuang neví. Jde-li o záleitost, kterou podle Chuejova principu vědět nelze, je logické, e Chuej ví, e to Čuang neví, a Čuangova námitka je vyvrácena.
Poslední slovo má opět Čuang: Ptal-li se Chuej, jak můe Čuang vědět, co těší ryby, pak u přece předpokládal, e to Čuang ví. Chuej se tedy dostává do sporu sám se sebou.
Opravdu? Chuej by nyní mohl namítnout, e ptáme-li se, jak někdo něco můe vědět, ádáme po něm, aby nám svůj názor zdůvodnil. Připouštíme ale, e jej zdůvodnit nedokáe, a z další debaty třeba vyplyne, e to fakticky neví.
Čuang, připadá snad nyní čtenáři, se z debaty jaksi vyzul tím, e ji převrátil v ert. Přesto si myslím, e jeho poslední vstup lze ospravedlnit hlouběji. Chuej sice není ve sporu s vlastním principem, ale pochybený je sám tento princip. Čuang smí trvat na tom, e ví, co těší ryby, vykládat si otázku jako ádost o sdělení argumentu pro Chuejův názor, e to vědět nemůe, a odpovědět, e mu stačí jeho vlastní pevné přesvědčení zaloené na pozorování chování ryb. Já jsem to věděl, kdy jsme byli nad řekou Chao.
I o proitcích jiných bytostí něco víme, byť pro to nemáme argumenty, které by přesvědčily filozofy. I Chuej přece ví, co si Čuang myslí, jak je vidět u z toho, e s ním o tom debatuje. Proč by pak Čuang nemohl vědět, co těší ryby, kdy se dívá na jejich volný a bezstarostný pohyb ve vodě? Absolutního skeptika jeho jistota neuspokojí, ale ani absolutní skeptik se nedokáe řídit výhradně jen svou skepsí.
Chuej debatoval s Čuangem asi čtyři století před Kristem a šestnáct století před Descartem. Řekl bych, e z hlediska čisté filozofie vítězí ve sporu Chuej, zatímco z hlediska ivotní reality Čuang.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.