Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 3 > Bence Hamrak, Dominik Hertlik, Agnieszka Januszczyková, Cristina Pricopová, Benedict Stefani: Cesta ke zdraví
Můeme zachovat svobodu pohybu v Evropské unii, a zároveň zajistit, aby se nezapomnělo na ty, kteří zůstávají doma? Přesněji řečeno, můeme zajistit, aby mobilita zdravotnických pracovníků nebyla na úkor sociální spravedlnosti? Svoboda pohybu je dvojsečná: umoňuje občanům EU vyuívat pracovní příleitosti v zahraničí, ale vede také k problematickému nedostatku pracovních sil doma, co prohlubuje sociální -nerovnosti na celém kontinentu.
Výrazný nárůstu migrace zdravotnických pracovníků zaznamenáváme v Evropě v posledních desetiletích. Urychlilo ji rozšíření EU v letech 2004 a 2007. Podle studie Evropské komise jsou lékaři a zdravotní sestry v posledních třech desetiletích mezi třemi geograficky nejmobilnějšími povoláními v EU, přičem obvykle migrují z východu na západ. Přístup ke zdravotní péči v Evropě zatím zůstává problémem, zejména pro nejzranitelnější a nejchudší osoby. Rozsah, kvalita a náklady na státní zdravotnické sluby se mezi členskými státy EU i v rámci nich výrazně liší. Podle studie OECD je navíc v mnoha zemích střední a východní Evropy zdravotnictví stále častěji nabízeno samoplátcům na soukromé bázi, a je tedy přístupné pouze těm, kdo si ho mohou dovolit.
Evropská unie musí v době, kdy čelí politické nejistotě, věnovat pozornost neblahým sociálním dopadům volného pohybu na členské státy s migračními ztrátami. Odliv můe také ivit euroskeptické nálady, jeliko EU je obviňována z toho, e nechává slabší členské státy vykrvácet. V Maďarsku téměř čtyřicet procent populace a v Rumunsku téměř padesát procent má obavy z emigrace a – podle nedávného výzkumu – si polovina Poláků a Maďarů myslí, e občanům by nemělo být dovoleno dlouhodobě opouštět zemi.
Rozdíly v přístupu ke zdravotním slubám v celé EU jsou v ostrém rozporu s hlavními zásadami EU v oblasti spravedlnosti a solidarity a s cíli sociální spravedlnosti a ochrany, které jsou stanoveny v článcích 2 a 3 Smlouvy o Evropské unii. Rozhodně existují zákonné limity toho, co EU můe udělat: zatímco je oprávněna přijímat opatření týkající se volného pohybu pracovníků, má pouze podpůrnou pravomoc ve zdravotních záleitostech a nemůe regulovat ani přímo přidělovat finanční prostředky vnitrostátním systémům zdravotní péče.
Listina základních práv nicméně v článku 35 uvádí, e kadý má právo na přístup k preventivní zdravotní péči a právo na lékařské ošetření. Toto ustanovení, které by mělo řídit politiku EU a její implementaci, bylo nedávno posíleno Evropským pilířem sociálních práv (EPSR), který definuje zásadu včasného přístupu k dostupné, preventivní a léčebné zdravotní péči v dobré kvalitě pro všechny její občany.
Maďarsko, Polsko a Rumunsko, kterým se zde chceme věnovat, jsou země s vysokým odlivem kvalifikovaného personálu a vánými nedostatky ve vlastních zdravotnických systémech. Utrácejí za zdravotní péči méně, ne je průměr evropské osmadvacítky, a jejich migrační saldo zdravotnických pracovníků je negativní. Jejich občané se také doívají výrazně kratšího věku ne průměrný občan EU.
V současné době existuje mezera mezi očekáváními stanovenými v hlavních dokumentech EU a reálnou nerovností v oblasti zdraví v členských státech, která neúměrně postihuje zranitelnější osoby. Svoboda pohybu, která v současnosti funguje ve zdravotnictví, tuto mezeru dále prohlubuje, a proto podkopává cíle sociální soudrnosti EU.
V zemích střední a východní Evropy je emigrace jednou z hlavních příčin nedostatku lidských zdrojů a strukturálních nedostatků, které ovlivňují rovný přístup lidí ke zdravotní péči.
A co je horší, nedostatek kvalifikovaných zdravotnických pracovníků nepřiměřeně postihuje především sociálně slabé a chudší regiony. Veřejné zdravotnictví je nejvíce postieno ve snaze udret své zaměstnance. Bohatší si mohou zajistit přístup k rychlejšímu a rozsáhlejšímu ošetření přechodem na soukromou péči a samoplatby. To ponechává chudší, nejizolovanější a nejmarginalizovanější skupiny bez dostatečné péče nebo s delší (a někdy i k smrti vedoucí) čekací dobou.
Emigrace kromě toho vyvolává místní nedostatek pracovních sil, čím se dále zhoršuje výkon zdravotnických systémů. Krátí ji tak vzácné zdroje, vyvíjí tlak na školení a nábor nebo sniuje kapacitu. Nejene podněcuje nerovnosti v domovských zemích, ale dále zvyšuje stávající strukturální rozdíly ve zdrojích a výdajích mezi domovskými a hostitelskými zeměmi, které u tak jsou hlavními hnacími silami emigrace. Tento koloběh spouští smrtící spirálu.
Dostupnost zdravotnického personálu se v rámci EU značně liší. Zatímco podle OECD v roce 2018 činil průměr EU 3,6 pracovníků na 1000 obyvatel, v Maďarsku to bylo jen 3,2, v Polsku 2,4 a v Rumunsku 2,8. Při sečtení zaměstnanců zdravotnických a sociálních slueb na 1000 obyvatel se tyto rozdíly projevují ještě zřetelněji. Maďarsko zaměstnává 30 a Polsko 25, zatímco Německo 68, Spojené království 60 a Rakousko 51 zaměstnanců ve zdravotnictví a sociální oblasti. V rámci zemí střední a východní Evropy panují také významné regionální rozdíly. Například v Maďarsku je v hlavním městě Budapešti 3,5krát více zdravotnických pracovníků na obyvatele ne ve znevýhodněných a chudších regionech. Tyto nerovnosti přímo ovlivňují zkušenosti pacientů se systémem veřejného zdravotnictví. Například čekací doba na náhradu kyčle se různí od 104 dnů ve Velké Británii, po 120 dní v Maďarsku a 444 dní v Polsku (OECD 2018).
V Rumunsku a Polsku jde nedostatek pracovních sil ve zdravotnictví ruku v ruce se sociálním vyloučením, co dokládá silná korelace mezi počtem lékařů na 100 000 obyvatel a regiony, kde lidé zaívají sociální vyloučení.
Neschopnost zdravotnického sektoru pokrýt zdravotní potřeby obyvatel těchto zemí má za následek rostoucí závislost na soukromé zdravotní péči, kterou si chudé a marginalizované skupiny těko zajišťují. Samoplatby představují třicet procent celkových výdajů na zdravotní péči v Maďarsku, dvacet tři procent v Polsku a dvacet jedna procent v Rumunsku, přičem všechny překračují průměr EU o osmnáct procent.
Skupinou, která je samoplatbami ovlivněna nejhůře, jsou občané s nízkými příjmy, co dokazuje indikátor katastrofických výdajů; onemocnění můe tyto lidi dostat do chudoby. Katastrofickými výdaji bylo zasaeno asi 11,5 procenta maďarských a devět procent polských domácností, zatímco průměr EU činil pět procent. Převáná většina občanů postiených katastrofickými výdaji v Maďarsku pochází z nejchudší pětiny populace (téměř osmdesát procent).
Nerovnosti v oblasti zdraví neúměrně postihují zranitelné skupiny, zejména Romy, méně vzdělané a starší lidi, kteří obvykle disponují nišími příjmy, ijí ve znevýhodněných venkovských oblastech a mají větší zdravotní potřeby.
Všechny tyto skupiny mají více neuspokojených zdravotních potřeb ne průměrná populace. V Maďarsku se to týká 15,4 procent Romů a 12,6 procenta těch, kteří dosáhli pouze základního vzdělání, ve srovnání se sedmi procenty u průměru maďarské populace. V Rumunsku dosahuje procento Romů, kteří nevyhledávají lékařské ošetření, kdy to potřebují, 42 procent ve srovnání s celostátním průměrem 25 procent.
Starší lidé obvykle vyadují více zdravotní péče ne mladší, a proto jsou zvláště postieni nedostatkem zdravotnického personálu a rostoucími soukromými výdaji, protoe jejich důchody nejsou uzpůsobené vyšším nákladům. Neuspokojené zdravotní potřeby v Polsku s věkem silně rostou a odhaduje se, e více ne třetina starších lidí se vypořádává s katastrofickými výdaji.
Hlavní faktory ovlivňující rozhodnutí lékařů se odstěhovat jsou podobné ve všech třech zemích. Jak ukazují data z průzkumů z Maďarska, platy, pracovní prostředí a ivotní podmínky jsou hlavními důvody pro přiblině 65–70 procent lékařů uvaujících o emigraci. Mezi další faktory patří stav zdravotnického systému, kariérní příleitosti, problémy s řízením, pracovní zátě, sociální status, rodinné důvody, touha po cestování a učení se cizím jazykům.
Největší studie zkoumající preference a plány studentů lékařství v Polsku zjistila, e téměř dvě třetiny respondentů odhadují pravděpodobnost emigrace na polovinu. Jako hlavní lákadla respondenti uváděli vyšší mzdy, lepší pracovní podmínky, nové zkušenosti a profesní stabilitu. Jen dvacet sedm procent respondentů zhodnotilo pracovní podmínky v Polsku kladně.
V průzkumu provedeném mezi lékaři, kteří emigrovali z Rumunska, respondenti uváděli jako hlavní předpoklady jejich návratu pracovní podmínky, povýšení na základě výkonu, vybavení, příleitosti ke kariérnímu růstu a presti povolání.
V další studii většina respondentů (52 procent) dala najevo, e ačkoliv je moné si v Polsku zabezpečit uspokojivou mzdu, vyaduje to značnou práci přesčas a kombinaci několika zaměstnání, co v důsledku způsobuje úzkost, únavu a sníené pracovní uspokojení. Není třeba dodávat, e sloité pracovní a zaměstnanecké podmínky v polském zdravotnictví vedou k nespokojenosti a zvyšující se frustraci zdravotnického personálu.
První zprávu, kterou v případě Rumunska dostanou budoucí lékaři na vysoké škole, je, e buď se nechají válcovat systémem, jeho zvyky a hierarchiemi, nebo e mají uvaovat o odchodu. Mladí absolventi pochybují o monosti změny nebo spravedlnosti obětí, které se po nich ádají. Kdy se jednoho dotazovaného ptali na obecnou situaci polského zdravotnického systému, popsal ji jako beznadějnou, kterou by vyléčila jen šoková terapie hloubkové reformy. Touha po skutečné strukturální změně je silná také v Rumunsku, je kvůli obtíím své ekonomiky čelí těkostem při budování zdravotnické infrastruktury, kterou tak potřebuje. Nedostatečné zásobování a technická infrastruktura spolu se špatným rozdělováním zdrojů a špatným řízením si vybírají daň na pacientech i lékařích.
Stejně jako mladí lékaři protestující v Bukurešti v roce 2017, i jejich polští kolegové zdůrazňovali stres a únavu, jim čelí kvůli přeplněným nemocnicím spolu s nedostatkem lékařů. Jedna z dotazovaných popisovala, e ačkoliv jí noční směny připadají extrémně stresující, jeliko jeden lékař je zodpovědný a za 170 pacientů, cítí se pod tlakem brát směny navíc, protoe jinak by nebyl dostatek personálu na pokrytí plánu.
Systémové nedostatky spolu s vysokou emigrací zdravotnických pracovníků vystavují zbylý personál vyšší míře stresu, co zase vytváří další tlak emigrovat.
Všechna dostupná data potvrzují, e motivace lékařů k emigraci odpovídá reálným strukturálním nedostatkům – jak ve zdrojích, tak v řízení – ve zdravotnických systémech středo-východoevropských zemí.
Zaprvé jde o velký platový rozdíl mezi lékaři v západní a středovýchodní Evropě, a to i po přepočtení na místní kupní sílu. Přepočtená průměrná měsíční odměna v Německu, Spojeném království a Rakousku je téměř trojnásobná oproti Polsku, Rumunsku a Maďarsku.
Špatné řízení a neefektivní plánování přidělávají lékařům nepotřebnou práci, například ve formě zbytečných příjmů do nemocnic. Například příjmy kvůli astmatu a chronické obstrukční plicní nemoci (CHOPN) jsou v zemích středovýchodní Evropy vysoké, ačkoliv jde o onemocnění, která se dají léčit na úrovni primární péče. Průměr OECD u těchto nemocí je 237 na 100 000 obyvatel, zatímco Maďarsko přijímá 428. Rumunsko, Polsko a Maďarsko mají velice špatné skóre co do zbytných příjmů do nemocnic u pěti nejčastějších chronických onemocnění (jsou na druhém, třetím a šestém místě).
Zdravotní pracovníci se cítí odrazováni nedostatkem nutných nástrojů a potřeb nutných k odpovídající léčbě. Ve všech třech zemích je vybavení jako jednotky magnetické rezonance a skenery počítačové tomografie (CT) velmi nedostatkové: v roce 2016 byly 4 jednotky magnetické rezonance na milion obyvatel v Maďarsku, 5,9 v Rumunsku a 7,9 v Polsku, co jsou nejhorší hodnoty v EU. To samé platí pro CT skenery. Zatímco Polsko se se 17,3 skenery blíí unijnímu průměru 22,3, Rumunsko má pouze 12,6 a Maďarsko 8,9 skenerů – nejniší číslo v EU.
Problémy způsobené emigrací zdravotnických pracovníků se zatím řešily zejména na národní a místní úrovni a často ad hoc. Vzhledem ke spletitosti faktorů, které zapříčiňují migraci, a propojenosti členských států EU jsou tato řešení logicky nedostatečná. Proto je na místě formulovat ucelenější politickou strategii, která by začleňovala hráče a procesy EU do řešení kořenů problémů i neblahých sociálních dopadů středo-východoevropského odlivu mozků ve zdravotnickém sektoru.
Je zjevné, e svoboda pohybu tím, e usnadňuje emigraci lékařů, nepřímo zvyšuje nerovnosti ve zdravotnictví. Země středovýchodní Evropy nicméně neřešily a někdy ani nemohou řešit příčiny a důsledky zdravotnické emigrace efektivně. EU proto má zákonnou a morální povinnost zmírňovat sociální nespravedlnosti zapříčiněné nebo umocněné politikou, která je středobodem evropské integrace (tedy vnitřním trhem).
Odpovědí je převést zdravotní činnosti Výkonné agentury pro spotřebitele, zdraví, zemědělství a potraviny, dříve Agentury pro veřejné zdraví (CHAFEA), na novou, plnohodnotnou Evropskou agenturu zdraví (EHA). Tato transformace by zlepšila zabezpečení plánování a svědčila o důleitosti sociální spravedlnosti ve zdravotnictví EU.
EHA by měla být vybavena nutnými pravomocemi a rozpočtem, aby mohla vykonávat své základní funkce. Některé funkce, u nich lze vyuít politickou vůli a zdroje, mohou být realizovány téměř okamitě, zatímco jiné vyadují novelizaci smluv. S tímto na paměti navrhujeme, aby v dalším kole smluvních reforem byly ochrana a zlepšení lidského zdraví změněny z podpůrné (čl. 6 Smlouvy o fungování Evropské unie) na sdílenou pravomoc (čl. 4 Smlouvy)
Růst mezd se zdá být tím nejintuitivnějším způsobem, jak řešit odliv mozků. Ten by se měl prozatím provést na národní a institucionální úrovni, nicméně v dlouhodobém horizontu a po novelizaci smluv si umíme představit celounijní politiku mezd zdravotnických pracovníků.
Ačkoliv se návrh na celounijní minimální mzdu (přepočtenou dle ivotních nákladů) nesetkal s obecným entuziasmem, mohlo by být politicky schůdnější ji zavést v rámci zdravotnického sektoru. Nedostatek lidských zdrojů ve zdravotnictví je v členských státech do očí bijící a politicky relevantní téma a dopad na státní rozpočty by byl omezený oproti univerzální minimální mzdě.
Text vyšel původně v internetovém vydání časopisu The Progressive Post 20. dubna 2020 (www.progressivepost.eu), vychází se souhlasem redakce a za podpory Masarykovy demokratické akademie (www.masarykovakademie.cz).
Z anglického originálu přeloil Martin Babička.
Bence Hamrak, Dominik Hertlik, Agnieszka Januszczyková, Cristina Pricopová a Benedict Stefani působí v Ústavu politických věd Středoevropské univerzity v Budapešti.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.