Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 3 > Amandine Crespyová: Minimální mzdu naléhavě potřebuje celá Evropa
Formální jednání se sociálními partnery s ohledem na návrh rámce zajišťujícího spravedlivou minimální mzdu napříč Evropskou unií zahájila Evropská komise v lednu 2020. Návrh okamitě vyvolal ivelný protest, zejména od skandinávských odborů. Nikdo nemůe podceňovat obtíe spojené s koncepcí legitimních a účinných unijních pravidel. Společnost ale opravdu potřebuje na evropské úrovni podniknout kroky k řešení chudoby, devalvace práce a odcizených ekonomik.
Opatření přijatá k omezení výskytu koronaviru způsobí hlubokou recesi v celé Evropě, proto bude zásadní neopakovat chyby minulosti. V reakci na finanční krizi v roce 2008 (a následnou dluhovou krizi) byly hlavními cestami sniování mezd, tlak na další decentralizaci kolektivního vyjednávání a plošnou degradaci sociálních práv. Kvůli tomu se naše společnost stala zranitelnější v odpovědi na novou hygienickou a socioekonomickou krizi. Přijetí nástrojů EU pro zaručení minimální mzdy by tak vyslalo správný signál, a to, e Evropská unie tentokrát nebude hlavní hybnou silou sociální regrese. Sektory zdraví a dlouhodobé péče jsou hmatatelně postieny problémem nízkých mezd. Kromě jednorázových bonusů, s nimi počítají některé vlády, by zvýšení minimálních mezd za účelem dosaení slušné úrovně bylo ádoucí, aby tak byla dlouhodobě uznána velká odpovědnost, kterou tito pracovníci nesou mimo jiné v boji proti koronaviru.
Důvody pro opatření na úrovni EU jsou zřejmé. Je široce sdíleno a dobře doloeno, e významná část mezd v Evropě je příliš nízká. To způsobuje problémy, pokud jde o nerovnosti (protoe mzdy a příjmy rostly bohatším), chudobu, včetně rozbujelé pracovní chudoby, a škodlivé přetrvávající nerovnováhy mezi zeměmi EU.
Evropská komise od začátku dala jasně najevo, e iniciativa se v ádném případě nebude snait uloit zavedení zákonné minimální mzdy tam, kde zavedena není kvůli tomu, e vzniká v rámci kolektivního vyjednávání. Přesto se reakce severských odborů, které důrazně vyjadřovaly svůj odpor, soustředily hlavně na tuto obavu.
Dánské, finské a švédské odbory se okamitě cítily být ohroeny byrokracií EU, která chce zničit (vysoce výkonné) systémy kolektivního vyjednávání. Je však překvapující, e argument proti opatření EU je v první řadě principiální. Therese Svanströmová, prezidentka švédské Konfederace profesních zaměstnanců (TCO), v komentáři publikovaném na EU Observer přímo před formálním zahájením projednávání napsala: Nejdůleitější (...) je skutečnost, e EU chybí zákonná pravomoc v oblasti mezd. Článek tak místo předloení přesvědčivých argumentů, proč přesně by opatření EU bylo špatné, odráí strach ze ztráty kontroly a obranný postoj, kdy se v něm dále tvrdí, e dobře fungující systémy kolektivních dohod prostě nemohou být nařízeny z Bruselu.
Zatímco plíivé rozšiřování pravomocí rozhodně vyvolává otázku legitimity, lze k tomu jen dodat, e integrace EU je dynamický proces. Od soudnictví po iniciativy Delorsovy komise je tolerantní výklad ustanovení unijního práva neodmyslitelný od EU jako takové, zejména (pokud ne pouze) v sociální oblasti. Kdy propukla finanční krize, postup, který převládal, spoléhal na vnitřní politickou logiku. Panuje shoda na tom, e opatření EU je zapotřebí k řešení konkrétního problému, který, na rozdíl od přesného znění smluv, zavdává důvod k jednání. Pokud by bylo moné dosáhnout shody ohledně záchrany zadluených zemí a rozšíření oblasti intervence Evropské centrální banky, proč nebojovat proti chudobě prostřednictvím minimálních mezd?
Reakce Evropské odborové konfederace (ETUC), která je vůči opatření EU otevřenější, na konzultační dokument Komise se zaměřuje hlavně na to, jak posílit kolektivní vyjednávání. Takováto obranná pozice je dobře pochopitelná vzhledem k tomu, e opatření EU v posledním desetiletí přispěly spíše k oslabení ne posílení národního kolektivního vyjednávání. Zdá se, e EU dělá jeden krok dopředu a dva dozadu, co přiivuje legitimní hořkost a nedůvěru. Není však realistické doufat, e tato iniciativa můe (nebo by měla) řešit strukturální problémy, které dlouhodobě způsobují, e kolektivní vyjednávání v mnoha evropských zemích je slabé. To by měla řešit samostatná iniciativa.
EU se musí spíše, ne aby usilovala o novou pravomoc k zasahování do stanovování mezd, zaměřit na cíle, které se týkají pokrytí (sníení procenta pracovníků, kteří nemají nárok na minimální mzdu) a úrovně (nejpravděpodobněji vyjádřeno v procentech mediánové mzdy). To by mohlo mít podobu rámcové směrnice, v ní by se od členských států vyadovalo, aby si vybraly vlastní cestu k dosaení těchto cílů: buď prostřednictvím zákonné minimální mzdy, prostřednictvím kolektivního vyjednávání, nebo kombinací obojího. I kdy se diskuse obvykle zaměřují na úroveň mezd, v prevenci chudoby je klíčové také pokrytí. Jak správně uvádí ETUC, několik výjimek a osvobození se podílí na tom, e mnoho kategorií pracovníků se ocitá v chudobě – od mladých lidí po pracovníky v digitálních platformách, domácí pracovníky nebo námořníky.
Hypotézy, se kterými přichází Svanströmová, dále předpokládají, e to, co jde nahoru, můe jít i dolů, čím naznačuje, e EU by mohla tento rámec pouít ke sníení mezd v době krize. Dějiny sociální politiky EU nás ale spíše učí, e předpisy EU jsou vdy jen minimální standardy. To vede ke dvěma věcem. Zaprvé, normy EU nelze pouít ke sníení vnitrostátních norem. Zadruhé, to, co minimem ji je, nelze sníit. Na druhou stranu se mzdy v minulosti na národní úrovni v důsledku recese podstatně sniovaly, ať u to odbory podporovaly nebo ne. Výzkumy ve skutečnosti ukazují, e tam, kde EU nemá minimální poadavky a ochranné předpisy v sociální oblasti, jsou sociální podmínky snadněji ovlivněny další dimenzí integrace EU (spojenou s protrní politikou).
Dvacet dva zemí EU má v současné době minimální mzdu pod šedesáti procenty (hrubé) mediánové mzdy (ukazatel doporučen ILO). Rámec EU by pro tyto země mohl mít velký význam, a to vytvořením politického tlaku a institucionálních pobídek ke zlepšení mzdových podmínek a ve střednědobém horizontu dokonce ke zvýšení konvergence.
To, e rámec bude s největší pravděpodobností irelevantní pro zbývajících šest zemí, které mají vyšší úroveň minimální mzdy, není dobrým důvodem jej odmítnout. V návrhu Komise by měla být zavedena přísná doloka o zákazu regrese, aby se zajistilo, e minimální standard EU nebude tlačit vnitrostátní normy dolů. Tato doloka o ne-regresi by mohla mít dodatečný časový rozměr, co zajistí, e tento práh nebude překročen ani v době recese.
Kromě toho je pozice ETUC v některých ohledech nejednoznačná. Ve svém příspěvku důrazně prohlašuje, e jakákoliv opatření EU musejí plně respektovat a chránit systémy kolektivního vyjednávání, které fungují dobře a e jakákoliv konkrétní kritéria a mechanismy stanovování mezd se musejí vztahovat pouze na zákonné minimální mzdy a na roli veřejných orgánů při jejich stanovení a prosazování, nikoliv na mzdy stanovené kolektivními smlouvami. Dokument ETUC však neříká, co se stane, kdy kolektivní vyjednávání nefunguje tak dobře.
Mezi šesti zeměmi, kde se o minimálních mzdách rozhoduje kolektivními smlouvami, dosahují pouze tři (Dánsko, Itálie a Švédsko) šedesáti procent hrubé mediánové mzdy, zatímco další tři (Rakousko, Kypr a Finsko) zůstávají pod touto úrovní. Proč by tedy v takových případech nemělo být povinné měřítko EU vnímáno jako nástroj odborů k posílení jejich vyjednávací pozice a stanovení minimálních mezd, které jsou vhodným nástrojem k předcházení chudobě? Pokud jde o státy se zákonem stanovenou minimální mzdou, pak ETUC správně poukazuje na to, e rámec EU by měl zajistit, aby účast odborů na jednáních nebyla pouze symbolická.
Pokud se shodneme, e se do současné velmi znepokojující situace v oblasti mezd stojí za to vloit, neřešíme tím ale otázku, jak to udělat. Jaký druh politického nástroje, který by se byl schopen přizpůsobit rozmanitosti systémů stanovování mezd v celé Evropě, a zároveň nepoškozoval pravidlo subsidiarity, můe Komise navrhnout?
Ačkoliv tvrdé právo je vdy nejlepším způsobem, jak zajistit dodrování předpisů, není jisté, zda bude Komise schopna překonat právní a politické překáky. Často se zdůrazňuje, e článek 153 Smlouvy o fungování Evropské unie věnovaný sociální politice výslovně vylučuje mzdu z regulačních pravomocí EU. Zapojení právní tvořivosti a nalezení alternativního právního základu vypadá obtíně, ne-li přímo nemoně, a stane se to ještě předmětem vášnivých debat.
Pokud se Komisi nepodaří získat dostatečnou podporu pro výrazný posun v právních předpisech, bude se muset spolehnout na měkké právo. V tomto ohledu jsou s odkazem na Evropský pilíř sociálních práv otevřené obě cesty, ale obvykle je kladen větší důraz na druhou, nezávaznou variantu. V takovém případě by mohlo být zvoleným nástrojem doporučení Rady. Jeho zakotvení v evropském semestru by mělo výhodu v tom, e by se tím vytvořil mechanismus dohledu, pomocí něho by bylo moné podpořit pomalou konvergenci. Jak však víme ze všech doporučení evropského semestru v sociální oblasti, jejich dodrování a implementace bývají malé.
Konzultace v nadcházejících měsících proto budou pro Komisi zásadní k tomu, aby nalezla správnou rovnováhu mezi legitimitou a účinností. Vzhledem k tomu, e Evropa čelí další recesi a jejím moným dopadům, způsobujícím sociální regresi, je důleité se poučit z minulosti a pamatovat na to, e sociální aktéři na národní úrovni (včetně odborů) jsou obzvláště zranitelní, a to navíc ještě mezi členskými státy nerovnoměrně. Je proto klíčové, aby EU dokázala zavést sociální záruky, které se nespoléhají pouze na dobrou vůli politických aktérů.
V této souvislosti je důleité, aby si všichni progresivní aktéři pamatovali, e člověk nemůe neustále poadovat sociálnější Evropu a nakonec vetovat hmatatelné snahy, jakmile se objeví na stole.
Text vyšel původně v internetovém vydání časopisu The Progressive Post 6. května 2020
(www.progressivepost.eu), vychází se souhlasem redakce a za podpory Masarykovy demokratické akademie (www.masarykovakademie.cz).
Z anglického originálu přeloil Martin Babička.
Amandine Crespyová je politoloka, působí na Svobodné univerzitě v Bruselu (ULB) a na College Europe v Bruggách. Věnuje se legitimitě a sporům v evropské politice, sociálně-ekonomické správě a koordinaci sociálních politik.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.