Pro váné krize je typické, e se ještě uprostřed zmatku vyhlašuje nová éra. Podle vlastního gusta kadý buď povyšuje to, co by si přál, na předpověď budoucnosti, nebo se obává zhroucení celého světa. Ale i po několika týdnech plošné karantény zůstává ve většině zemí stále nejasné, jak průběh, zvládnutí a následky pandemie ovlivní sociální soudrnost a ekonomiku. Na místě je tedy opatrnost. I z jiných krizí víme, e akutní socialismus a světoborná gesta, které toho či onoho v časech krize posednou, často končí pádem zpět do starých pořádků. Na místě je také zmínit, e z pandemické bojové linie přicházejí podněty k alternativním přístupům k tomu, jak se mnohde stále ještě organizuje hospodářství a veřejná sféra. Tyto podněty by se měly identifikovat a takté vyuít. Dopady koronaviru v mnoha zemích jako pod lupou zaostřují pohled na současné společenské nešvary – ať se jedná o značné rozdíly v individuálních zdrojích ke zvládání krize, nedostatečné, především finanční, ohodnocení lidí v zaměstnáních důleitých v čase pandemie, nebo mnohde podvyivený či ji seškrtaný zdravotnický systém. Krize ve zdravotnictví znovu demonstrovala zásadní význam sociální ochrany a dostupných sociálních slueb. Do budoucna by mohla přetrvat jedna z nejsilnějších zkušeností z krize, e skutečně existuje jen málo věcí, které nejsou politicky moné. V mnoha zemích se státní instituce uchýlily (či vrátily) k ochraně a posílení veřejného zájmu, a to i proti zájmům trhu, zdroje rozdělovaly podle sociálních kritérií a skoncovaly s hýčkanými dogmaty hospodářské politiky. Poučení z toho je následující: pokud existuje politická vůle, je stát akceschopný i za komplexních podmínek. To plodí důvěru. Jeliko na rozdíl od finanční krize v roce 2008, při ní byla státním institucím připisována spoluvina na neuspořádaném stavu na finančních trzích a nakonec došlo k značné ztrátě důvěry skrze úsporná opatření, je podpora pro aktivitu státu – přes všechny spory o rozsah opatření – vysoká. A nakonec se v mnoha společnostech mohlo prohloubit vědomí, e do budoucna bude většina lidí moci sama a individuálně určovat svůj ivot jen tehdy, pokud bude opět v popředí stát solidární myšlení a zájmy společenství. Především na lokální úrovni (a v zemích se slabou státní ochranou) vzniklo v reakci na pandemii mnoho solidárních a kreativních podpůrných iniciativ. Nemůeme samozřejmě tento vývoj příliš idealizovat. Mnohé z těchto iniciativ se zrodily především z nouze a objevují se tam, kde selhal trh (a stát) a ekonomický a sociální tlak vytváří nutnost přicházet s vlastními řešeními a budovat novou sociální infrastrukturu. Ovšem idea obecného prospěchu není myslitelná bez lidí, kteří spolupracují, vytvářejí společný prostor, a ukazují tak, e individuální a kolektivní zájmy se nevylučují. Shrňme si ještě jednou tyto podněty z krize: Význam komplexního zaopatření základními sociálními slubami. Stát nejen jako krizový manaer, ale také aktivní tvůrce solidární společnosti. Lokální, angaovaná a konkrétní solidarita, která nesmí vyvanout. Jak je moné tyto podněty nyní přetavit v kroky, které zdůrazní dalekosáhlé změny, je jsou zároveň prakticky proveditelné a pochopitelné a které navazují na bezprostřední zkušenosti z krize? Dobrou odpověď přinášejí četné pokusy o rekomunalizaci a vybudování lokálních ekonomik orientovaných na obecný prospěch. I dnes je mnoho zastánců čistě volnotrního přístupu, kteří opakují mantru, podle ní jsou veřejné sluby neefektivní, byrokratické, drahé a náleejí do minulého století, a musejí být tedy nahrazeny soukromou nabídkou. Jiný příběh však praví: privatizace vedly k rostoucím nákladům, menšímu dosahu, klesající kvalitě, horším pracovním podmínkám a naprosté ztrátě demokratické kontroly nad základními slubami. Cíle obecného prospěchu společnosti, jako jsou ekologická udritelnost a sociální rovnováha, se dostaly pod tlak uprostřed boje za vyšší výnosy. Nedostatky byly místy tak značné, e donutily mnoho místních komunit k reakci. Globální odbory PSI během posledních 15 let zmapovaly přes 1500 iniciativ na rekomunalizaci veřejných slueb – většinu v Evropě. Zde se řada odborů, lokální politika a sociální hnutí zasazovaly za veřejné sluby orientované na obecný prospěch: v Německu je komunalizace zásobování energiemi významnou součástí Energiewende, energetického přechodu. Ve Francii se podařilo díky aktivitě více ne stovky iniciativ na poli dodávek vody výrazně sníit ceny a modernizovat infrastrukturu. Síť veřejných lékáren v Chile výrazně sníila náklady na léky. V městě Oslo přešel svoz odpadu po dvaceti letech neustálého zhoršování pracovních podmínek opět pod komunální správu, to samé platí pro 7000 čističů městských slueb v Soulu. A v USA zajišťují komunální zprostředkovatelé telekomunikačních slueb stabilní internetové připojení pro školy. Na venkově i v aglomeracích, na maloměstě i v metropolích, od vody, energie a péče přes dopravu, bydlení, vzdělávání a zdravotnictví a po veřejné instituce pohřbívání, které nabízejí cenově dostupné alternativy v nejtěších chvílích ivota; kontexty jsou velmi rozdílné, ale mnohé příklady ukazují, e i ve ztíených podmínkách lze vybudovat efektivní, transparentní a cenově dostupné veřejné sluby s dobrými pracovními podmínkami a demokratickou participací, které vezmou v potaz i obě plíivé erozivní krize našich časů: extrémní sociální nerovnost a globální oteplování. Zejména v (menších) městech je tato obnovená angaovanost často součástí většího biotopu obecně prospěšných společností, jako jsou pracovní, sociální a bytová drustva nebo neziskové společnosti. Neboť tu nakonec nejde v první řadě o konkrétní formu vlastnictví, ale o cíle projektu a otázku, jak mohou komunity a jejich občané a občanky opět získat větší kontrolu nad místními ekonomickými zdroji a veřejným ivotem. Tím, e si místní spolky přes rozličné veřejné a kooperativní formy vlastnictví zajistí demokratický přístup k základním ekonomickým procesům, stávají se tyto počátky protikladem trně-konformní demokracie [nechvalně proslavený popis německého politického systému ze strany kancléřky Merkelové, pozn. překl.]. Rekomunalizace není úplně chytlavý slogan, ale myšlenka za ním taková je. U během pandemie stály po celém světě komunity v první linii, kdy šlo o to zaehnat zdravotní krizi a vrátit lidem důvěru a bezpečí. Pokud mají být podněty z boje s virem zachovány a pokud mají podpůrné programy projít nejen reboostem ale také rebuildem, musejí být posíleny a podpořeny. Jistoty uprostřed změn musejí být uskutečňovány v nejbliším lidském okolí – a to ve dvojím smyslu: Zaprvé skrz nové principy mobility, dostupné bydlení, přístup ke zdravotnictví a péči, čistou a decentralizovanou energetiku, bezpečné potraviny a ochranu krajiny – to vše se týká všednodenního lidského ivota a umoňuje jej důstojně proít. A zadruhé skrz záruku monosti podílet se a ovlivňovat, spoluutvářet, protoe jen tak můe být obnovena důvěra v politiku a společnost. Tam, kde se lidé vnímají jako pouhé přívěšky trního vývoje, jak jsme mohli vidět u mnoha privatizačních rozhodnutí posledních dekád, strádá i demokracie. U většiny příkladů rekomunalizace se tudí nejedná o pouhou změnu vlastnických struktur, ale mnohem spíše o zvýšení místní participace a demokracie, stejně jako svolání lidí a iniciativ, které společně rozvinou své představy o tom, jak by mohla být města a společenství utvářena. Co v mnohých zemích – krom silného přihlášení se k státně garantovaným principům sociálního státu – často chybí, je strategie, která by z mnohých průkopnických výkonů a iniciativ vytvořila i struktury, které by měly potenciál vyhnat kořistnický přístup z míst, kde by sociální a ekologická přidaná hodnota měla stát nad peněním výnosem. K tomu je zapotřebí státní podpory, která by zlepšila podmínky pro místní společensky prospěšné ekonomiky tím, e by jim dala příslušné nástroje (kapitál, technologie, znalosti) k dotahování jejich plánů do konce nebo také ochranu, například odpovídajícím způsobem zpracovanými výběrovými řízeními nebo obchodními smlouvami. Decentralizované ekonomiky také potřebují více rozhodovacích platforem pro komunity a instituce, které by iniciovaly integrované plánovací procesy a ekonomické okruhy mezi místními a regionálními iniciativami a klíčovými místními institucemi (samospráva, nemocnice, školy). To je dále podporováno rozličnými malými veřejnostmi, jako například městskými mítinky a občanskými porotami, které radí v otázkách veřejné dopravy, lokálních hospodářských strategií nebo v otázce, ve kterých oblastech je mono produkovat zisk (a ve kterých nikoliv), a navádějí tak magistráty nebo obecní zastupitelstva ke správným rozhodnutím. To vše stojí peníze a vyaduje lepší vybavení komunit, ne bylo doposud ve většině obcí obvyklé. Změní pandemie náš ekonomický a společenský narativ, pohled na svět, který dnes máme? To nevíme. Co u ale nyní můeme říct s jistotou, je, e ekonomiky musely být u podruhé během silné dekády zachraňovány z veřejných peněz. Mnoství mobilizovaných peněz můe být tak velké, e zabetonuje nyní vzniklé struktury na celé roky. Nebo uvede do pohybu změnu. A ta musí začít tam, kde se obojí ukázalo jako proveditelné – perspektiva k jinému, na společenské blaho orientovanému hospodářství, a konkrétní zlepšení ivotních jistot. Toti právě na místní úrovni. Text v německém originálu vyšel na portálu Internationale Politik und Gesellschaft. Za podpory Friedrich-Ebert-Stiftung, zastoupení v České republice, přeloili Adam Bartoš a Max Hutar. Jochen Steinhilber je vedoucím oddělení pro globální politiku a rozvoj Friedrich-Ebert-Stiftung. Jeho práce se zaměřuje na mezinárodní rozvojovou agendu, sociálně-ekologické transformační procesy a otázky globální ekonomiky.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.