Kdy různí bílí rasisté statisticky machrují s inteligenčním kvocientem, aby dokázali, jak jsou na tom zejména černoši s inteligencí špatně (na Číňany, Japonce a Korejce si netroufnou, protoe ti by je rozcupovali) – divím se, e těm samozvaným statistikům nikdo nepřipomene první a základní skutečnost: e toti IQ sám je pouhý statistický konstrukt. Neboli e nemá absolutní hodnotu, není to ádná objektivní míra, ale jen relativní informace o tom, jak si (moná) stojím uvnitř populace, v ní byl daný test statistickým postupem standardizován. A e je test v nějaké populaci standardizován, to se pozná podle toho, e průměrný IQ v ní vyjde na 100 bodů: protoe tak je ten kvocient vymyšlen, je to jeho princip. Kdyby se zjistilo, e průměrný IQ nějaké populace je 115, znamenalo by to jen tolik, e test, kterým se to zjišťovalo, v té populaci standardizován nebyl nebo byl standardizován špatně.
Aby se tedy testem standardizovaným např. v USA dala měřit inteligence v Africe, musel by být standardizován pro tamní populaci. Důsledkem by ovšem bylo, e výsledky by se s výsledky americké (bílé) populace nedaly srovnávat; co je ale v pořádku, vzhledem k tomu, e IQ je relativní údaj a nikdy nebude nic jiného. Srovnávat by se dalo, kdyby byla u nějakého testu provedena statisticky spolehlivá standardizace pro celý svět, ale k tomu myslím dosud nedošlo.
Někdo by mohl namítnout, e struktura lidských poznávacích schopností je u všech lidí stejná a také e vědomí pracuje se všemi svými nástroji stejně; jene tento postulát by nejprve musel být prokázán, a inteligenční testy to ze své podstaty udělat nemohou: měří jen adekvátnost odpovědí na jisté otázky nebo voleb v nonverbálních úlohách, které nějací vědci někde na Zemi posoudili jako odpovídající pojmu inteligence a výsledky potom v nějaké definované populaci statisticky vyhodnotili.
Ale je to ještě horší: ty úlohy odpovídají tomu, co věda v daný moment za inteligenci pokládá, úměrně vlastní inteligenci, ale nemůe si být jistá, e to inteligence v plném rozsahu opravdu je. Z čeho plyne vcelku solidní výrok jistého amerického vědce, který jeden takový test vytvořil: Inteligence je to, co měří můj test.
Dobrý výsledek v inteligenčním testu je tedy jen dobrý výsledek v tom testu. Dobrý psycholog s ním pracuje jako s údajem relativním... neví toti ani to, zda v něm subjekt podal v daný moment nejlepší výkon, jeho je schopen.
Take, rasisti, nazdar! Dejte pozor, aby se vám nestalo to, co jistému předčasně vyspělému chlapci, o něm si ošetřující pchychyatr poznamenal do zdravotní karty: Kdyby víc krotil svoje ÍQ, mohl to být správný chlapíq!
*
V diskusích, které jsem kolem toho tématu porůznu vedl, zazněla také námitka, e pojmy jako rasismus a xenofobie se pouívají přehnaně. Xenofobie, vyjádřil se Hippias, je jakási nadávka pro přirozený atavismus ostraitosti před něčím neznámým, jiným, ohroujícím. Je to záleitost sebezáchovná. Rasismus je také zneuívané slovo. Někdy mám pocit, jako kdyby se lidé u nás dělili na ty vzdělané, slušné, kreativní a tolerantní a zbylých zhruba sedmdesát procent tvořili xenofobové, rasisté, populisté, fašisté, negramoti a lůza. Přimlouvám se vdy za pravdivější obraz světa.
Slovo ,xenofobie není nadávka, zněla má odpověď, je to učené pojmenování nepřátelského postoje nebo snad přesněji iracionálního odporu (fobie) k cizincům, neboli právě to, co nazýváš ,přirozený atavismus ostraitosti před něčím neznámým, jiným, ohroujícím, přesněji před tím, o čem nemůeme vědět, zda nás to ohrouje, kdy to neznáme, take jde jenom o pocit, který ovšem vede k nějakému jednání, jeho opodstatněnost je nutně sporná. Místo přímého pojmenování volíš tedy opis jistou formou definice tého, neboli vlastně ádáš, aby se tak jako u nás obvykle věc rozmělnila eufemismem, take se nikdo nemusí znepokojovat, svědomí se uspí a odpovědnost popře. To podle mého názoru vytváří jiný druh ohroení, vycházejícího zevnitř.
Člověka by se asi neměl utěšovat tím, e vlastně nejsme xenofobové ani rasisté, nýbr jen primitivové. Ocitnout se po třech nebo čtyřech tisíciletích rozvíjející se civilizace (z toho dvě tisíciletí pod utvářejícím vlivem ,náboenství lásky) odkázáni na atavismus a před atavismem se sklánět, to není zrovna dobrý výsledek toho zušlechťujícího úsilí. V civilizované společnosti dokonce ani atavismus nestojí nad etikou, a dojde-li k tomu, lze to nejspíš pokládat za selhání té civilizace. Ta má toti jako vyšší forma organizace jisté lidské starosti brát na svá bedra – právě proto, aby její členové nebyli odkázáni na své panické lidoopí atavismy.
Take xenofobie ani rasismus nejsou v atavismu rozpustné ani atavismem omluvitelné, a takovým vysvětlením se dostáváme jenom z bláta do loue.
Tu zasáhl i Pitho: To se pořád mluví, jako by rasisté byli vdycky běloši. Černí rasisté snad neexistují?
Na to já: Existuje jistě černý rasismus a lutý rasismus, také rasismus arabský, vlastně také hlavně vůči černochům, existuje rasismus idovský a jiné, kterým se u říká xenofobie. Rasismem jedněch se ovšem neospravedlňuje ani neomlouvá rasismus druhých!
Existují také místa na Zemi, kde se lidé bez problémů mísí a z jejich vztahů vznikají noví, krásní a chytří lidé. To, e mísit se je špatné, si vymysleli ublíení aristokrati, těce poznamenaní staletími krvesmilstva. Já odmítám kadý rasismus, kadý nekritický sebeobdiv vlastní tlupy, i kdyby byl eskymácký. Ale nikomu, ani mně, se nedá vyčítat, e kdy se rozhodl mluvit o jedné věci, nemluví také o všem ostatním.
Mimochodem, odklonil jsem šikovně ošemetný rozhovor k něčemu ještě ošemetnějšímu, nepřijde ti zvláštní, e všechny televizní reklamy na léky proti takzvanému nadýmání jsou genderově zaměřeny jen a jen na eny? A není ještě divnější, e se proti tomu mezi enami dosud nezvedla ádná genderová bouře s poadavkem rovného práva na střevní plyny, jaké mají mui?
Nebo to snad eny mají jinak? (Moc zkušeností s tím nemám.)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.