Jsem starý sociální demokrat. A to doslova. Narodil jsem se 1923, členem strany jsem od dubna 1946, v padesátých letech jsem byl odsouzen za přípravu programu tehdy ilegální ČSSD k desetiletému vězení, v roce 1968 jsem byl členem rozšířeného přípravného výboru pro obnovu strany, po 21. srpnu jsem odešel do exilu, kde jsem byl v roce 1973 zvolen místopředsedou a posléze předsedou ČSSD v exilu. Můj ivot je tedy s osudem strany dost úzce propojen.
Dnešní propad sociální demokracie nejen u nás, ale téměř v celé Evropě mně jako starému členu strany dělá pochopitelně starosti. Přiznám se, e pro mne zvlášť bolestná je ztráta bojovné kuráe, která starou sociální demokracii napřimovala. Dnešní ústupová politika strany před autoritativními výboji prezidenta i premiéra mne skličuje. Obětuje své kandidáty i kus své pověsti a důvěry voličů. I kdy to dělá vcelku elegantně, take výsledek je méně škodlivý, ne se očekávalo, je to dlouhodobě zničující.
Politika sociální demokracie má pevný základ. Její význam a poslání spočívá na zápasu o sociální spravedlnost, na dosaení, udrení a rozšíření demokracie a na úctě k právům a důstojnosti člověka. A to bez rozdílu rodu, majetku, pohlaví, společenského postavení, rasy, jazyka, politického nebo náboenského přesvědčení. Člověk člověku nesmí být jen prostředkem. Prostředkem k vykořisťování, prostředkem k získání a udrení moci, prostředkem k manipulaci společnosti těmi, kteří to mají ještě v rukou.
Naše sociální demokracie projevila v době romantických utopií střízlivý smysl pro skutečnost. Ten ji u na konci devatenáctého století vedl ke kritice Marxova učení tam, kde se ukázalo být nesprávné. Masarykova Otázka sociální a zejména Předpoklady socialismu Eduarda Bernsteina otřásly Marxovými prognózami. Jedna z nich dogmaticky hlásala, e kapitalismus jde od krizi ke krizi a sám si kope svůj hrob. Opak však byl pravdou: po kadé krizi se kapitalismus vyšvihl k většímu výkonu, k větší moci a bohuel také k větší bezohlednosti k člověku. Oba, Masaryk i Bernstein, vytýkali marxismu, e je to teorie, která nepočítá s přirozeností člověka, s jeho potřebami i touhami – a také s jeho slabostmi –, a příliš uvauje jen v teorémech ekonomických a mocenských.
Česká sociální demokracie – třebas ještě občas strašila občanské strany marxistickým argonem – se dala na cestu humanistického socialismu, pro který byl člověk a jeho lidská i občanská důstojnost vlastním cílem, a ne jenom prostředkem. Cesta revoluce, která ještě v počátcích hnutí některé lákala utopií absolutní rovnosti a blahobytu, se definitivně změnila v cestu úporných politických zápasů na půdě parlamentu. A tak to zůstalo i po I. světové válce, kdy se radikální levice odtrhla a zaloila KSČ.
V čem byla síla sociální demokracie, která se od pronásledované strany stala jednou z nejvlivnějších politických sil jak u nás, tak v celém evropského kontinentu (a Anglii)?
Byly to zmíněné tři nosné pilíře celého hnutí. Zaprvé úsilí o sociální spravedlnost, o zlepšení ivotní i kulturní úrovně pracujícího lidu. Za druhé úsilí o dosaení a upevnění pluralitní parlamentní demokracie, v ní měl mít pracující člověk rovnost politických i občanských práv garantovanou nezávislou justicí. Za třetí respekt a úsilí o uznání důstojnosti člověka bez rozdílu rodu, jazyka, vzdělání, majetku, pohlaví, rasy, pozice ve společnosti.
Program ustavujícího sjezdu sociální demokracie v Břevnově v roce 1878 byl stručný, ale důrazný a srozumitelný. Na dvou třech stránkách byly vysloveny poadavky, o jejich uskutečnění bude strana usilovat. Jaký rozdíl proti skoro čtyřicetistránkovému dlouhodobému programu dnešní sociální demokracie, který, jak to v této diskusi výstině říká dvojice mladších autorů, kromě jeho někdejších autorů nikdo nezná (Levice ve spárech nadutosti, Listy 1/2020) a komu jen málokdo rozumí. Velmi pečlivě formulované věty, systematické uspořádání, a pro jistotu ke kadému monému problému odstavec výkladu. Aly ty nejpodstatnější poadavky a úkoly jsou zastrčeny a na dalekých stránkách, zatímco by měly stát v čele programu stručně a pádně vyjádřeny!
Teoretické úvahy jsou nezbytné pro přípravnou fázi seriózního programu a pro jasný směr stranické politiky. Ale jako součást programu nejsou s to získat voliče. V té učesanosti se ztrácí kuránost a rozhodnost, která byla charakteristická pro evropské sociální demokracie v době jejich mohutného vzrůstu. V programu strany musí být jasná perspektiva cesty, kterou chce strana jít. Tato jasnost a odvaha dnešní sociální demokracii chybí. A to i v stručném programu volebním – ale především v nepevné politice, jak ji (rozkolísaná) strana předvádí ve státním měřítku.
Buďme spravedliví. Velká témata, která strhávala voličské masy, byla časem převáně naplněna: dosáhlo se všeobecného, rovného a přímého volebního práva pro mue i eny, které jí usnadnilo politický zápas. V demokratickém státním zřízení první republiky pak se dosáhlo podstatného zkrácení pracovní doby a zlepšení pracovního prostředí. Bylo zavedeno všeobecné nemocenské a sociální pojištění, vzdělání mládee bylo povinné a i na vyšších stupních sociálně podporované. Právní rovnost s moností odvolání byla institučně zajištěna. Demokracie první republiky nebyla ještě bez nedostatků, ale pořád byla nejlepší ve střední Evropě. A po II. světové válce se občanská i lidská práva stala světovým normativem, byť ještě na mnoha místech nenaplněným ä pošlapávaným.
Ale především: za posledních sto let se svět i společnost radikálně změnily. Změnila se sociální struktura společnosti. Dělnictvo, které tvořilo hlavního adresáta programu sociální demokracie, se zmenšilo nejen početně, ale také jeho sebevědomí oslabilo. Dnes tvoří spíše součást střední třídy, jejímu ivotnímu stylu se značně přiblíilo. Vývoj vědy, techniky a produkce proběhl tak prudce jako nikdy předtím. Digitalizace a globalizace se staly novými mocnými faktory ivota. A co nelze zapomenout: společnost za poslední století prošla otřesy dvou světových válek, dvou nemilosrdných diktatur, Hitlerovy a Stalinovy, její mentalita se značně změnila. Tradiční voličstvo sociální demokracie se z tělesa, dříve stranou a odbory mobilizovatelného, změnilo v amorfní zástup sociálně u většinou uspokojivě saturovaných jednotlivců. Z velké části lhostejných k sociálnímu zápasu. A namnoze také stále vlanější k odpovědnosti politické. Nelze také přehlíet, e politické instrumenty strany jsou proti dřívějšku značně omezené. U není stranou statisíců, u nemá svůj tisk ani ústřední, ani své krajské deníky, byla připravena o své dělnické domy, které byly místními centry členského ivota. Její organizační aparát je skrovný. O to důleitější je, aby její hlas přitahoval myšlenkovou svěestí a odvahou.
Břevnovští zakladatelé ili v době, kdy proletariát il v bídě a útlaku. Na rozdíl od dnešní doby, v ní převáná část společnosti je sociálně vcelku uspokojena a politicky i právně svéprávná. Podstatný rozdíl mezi jejich záměrem a postojem dnešní sociální demokracie však je v dimenzi časové. Ti břevnovští apoštolové nemysleli jen na problémy všedních dnů hořké přítomnosti, nýbr dívali se směle do budoucnosti a vyslovili poadavky, které je třeba naplnit v perspektivě moná padesáti let. Poadavek lepšího ivota v lepším státním, sociálním, ale také kulturním a právním uspořádání. Poadavky, které během příštích desetiletí strhly masy stoupenců a voličů a které na konci první republiky byly v podstatě naplněny.
Přesto ale můe ještě sociální demokracie v stadiu tohoto sociálního, technického a kulturního vývoje něčím podobně strhnout. Je třeba jen rozvzpomenout se, e sociální demokracie byla úspěšnou a velkou stranou proto, e vdy porozuměla výzvě doby a našla na ni správnou odpověď. Ukončit bídu, nastolit demokratickou rovnost, zajistit respekt k právům človška, zajistit jeho důstojný ivot a postavení ve státě a společnosti.
A dosud to byla výzva konkrétního, objektivního charakteru: reformovat kapitalistický systém a společenské uspořádání, poskytující výhody jen některým (aristokracii, byrokratům, militantním silám, majetným).
Dnes však dostává výzva doby charakter převáně subjektivní. Lidi znepokojuje strach a nejistota z nesrozumitelnosti hospodářských i politických faktorů, které řídí svět. Skutečné příčiny se nevysvětlují nebo populisticky zkreslují. Nastolují se teze, které vyvolávají obavy.
U to není snadno pojmenovatelná příčina či chcete-li společenské zlo (bída a nerovnost), které mají hmatatelnou podobu, proti které sociální demokracie bojovala, ale poprvé je to subjektivní fenomén strachu, který člověk zaívá jako tíivý, ani dobře rozumí příčinám, které ho vyvolávají.
Domnívám se, e pro sociální demokracii je nezbytné i nadále dbát o vylepšování sociální spravedlnosti. Co stále poctivě plní (bylo by nefér neuznat tuto práci). Ale je třeba si uvědomit, e slouí jinému politickému záměru, nepřispívá k větší poopularitě sociální demokracie, ale k profilování štědré vlády oligarchy Andreje Babiše, který má jiné priority ne naplňovat sociální spravedlnost – sociální utěšování drobnými příštipky na staré boty kapitalismu mu postačí.
Naproti tomu ochranu demokracie před mocenskou arogancí prezidenta a premiéra svou ústupovou praxí zanedbává.
Vedle dosavadního úsilí o lidsky důstojný ivot v demokratickém, právně zabezpečném státě je tu však nový a naléhavý úkol: Zbavit člověka a společnost příčin (!) strachu, nespokojenosti.
Jejím novým úkolem je čelit sociálně-ekonomickým faktorům a ideologiím kapitálu, které dominují dnešku, poadavkem o zvýšenou kontrolu kapitálu, úsilím o větší srozumitelnost, transparentnost jeho pohybu zejména v globálních operacích. Nesmí pro tento nový úkol zanedbávat rozhodnou obranu demokratických politických a právních struktur proti náporu autoritativních výbojů některých jednotlivců i mocenských seskupení.
A současně s tím: je nutno rozhodně vystupovat proti zkreslování příčin a faktů ideologickými a zájmovými misinterpretacemi. Hlasitě upozorňovat a protestovat proti fake-báchorkám a strašákům vyvolávajícím emoce nepodloené fakty a nekorigované racionálními opatřeními. I kdy (anebo právě proto) přicházejí často z tzv. nejvyšších míst.
Je třeba vdechnout lidem naději na větší bezpečnost nejen proti násilí, ale především proti existenčním nejistotám a proti netransparentním mechanismům, jimi je manipulována společnost ekonomicky, politicky i mentálně.
Představit nový systém existenčního a sociálního zabezpečení v situaci digitalizace, globalizace, koncentrace kapitálu i moci v rukou nemnohých.
To nejsou ádná zcela nová přání. V dosavadním dlouhodobém programu ČSSD je na zastrčeném místě, někde v druhé polovině těch čtyřiceti právnicky učesaných stránek, vysloven tento poadavek:
Jde nám o to, aby moc nadnárodních kapitálových skupin byla kontrolována tak, aby tyto skupiny nemohly svévolně činit rozhodnutí za účelem krátkodobého zisku s negativními dopady na společnost a ekonomiku jako celek. Společnost musí mít kontrolu nad vývojem ekonomiky. Hrstka finančně mocných nemůe určovat její směřování ve svůj prospěch. Na mezinárodní úrovni proto bude ČSSD usilovat o posilování finanční, právní, sociální a ekologické regulace skrze mezinárodní instituce, o zvýraznění jejich demokratického charakteru a výkonných pravomocí.
Vedle toho se bude zasazovat o kontrolu monopolů uvnitř státu tak, aby dřívější státní monopoly nebyly pouze nahrazeny monopoly privátními. Bude podporovat vytvoření pevného regulačního rámce všude tam, kde je potřeba ochránit veřejný zájem, národní bezpečnost, ivotní prostředí, svobodnou soutě a zejména posílit práva spotřebitelů. V oblastech klíčového strategického zájmu bude ČSSD nadále prosazovat veřejné formy vlastnictví.
Lidé mají právo na informace o činnosti soukromých podniků (zejména takové, které se dotýkají jejich práv, vlivu výroby na ivotní prostředí či účinků na zdraví). ČSSD bude usilovat o legislativu umoňující spoluúčast zaměstnanců při rozhodování o základních otázkách rozvoje podniků. Je nutno zabránit prorůstání ekonomické, mediální a politické moci, které by vedlo ke vzniku demokraticky neovlivnitelných mocenských elit. V moderní společnosti platí stále naléhavěji, e moc má rovně svou mediální podobu. I média musí podléhat demokratické kontrole, která nebude omezovat jejich svobodu, ale naopak umoní informovat nezávisle na diktátu úzkých vlastnických skupin. ČSSD trvá na udrení a rozvoji veřejnoprávních sdělovacích prostředků směrem k vyšší objektivitě a nestrannosti.
To není volání po radikální změně. Zkušenost našich ivotů nás poučila, e radikalita přináší víc destruktivních ne konstruktivních účinků. Je to zřetelné vytyčení směru do budoucnosti, která se nezlepší u zítra. Finanční krize 2008 přiměla státy k větší kontrole bank a jejich operací. Je třeba transparence i do počínání koncernů. Nejde o nic jiného, ne aby se jednalo fér nejen v rovině ivota občanů, ale i v rovinách ekonomických mamutů. I v horních patrech politiky. Náročný úkol, který je mono naplňovat jen ve spolupráci s nadnárodními organizacemi, usilujícími o podobné. Nejen usilujícími, ale také k tomuto cíli odhodlaně pracujícími.
Tento poadavek patří ovšem do čela programu jako výraz pevného odhodlání a angaovanosti, ne na zastrčené místo v druhé polovině dlouhého povídání. A musí mobilizovat síly strany k jeho naplnění. Plakátovat dobré úmysly nestačí.
Sociální demokracie není jen zájmová politická strana jako jsou strany spojované zájmy jednoho stavu (jako bývali agrárníci, ivnostníci apod.), společným názorem (např. náboenským jako lidovci anebo také komunisté spojení svou materialistickou ideologií) nebo zájmy úzce nacionálními (jako byli sládkovci a jsou dnes i okamurovci) či zájmy o udrení dosavadního, nepříliš kontrolovaného ekonomického podnikání (jako byli a jsou klausovci a babišovci).
Sociální demokracie je i vydatný proud širokého civilizačního hnutí usilujícího o zvýšenou humanizaci ivota i společenských systémů. Usiluje o to, aby člověk byl osvobozen z vlád neosobních mechanismů, z vlády neviditelné ruky trhu, nekorigované sociálními ohledy a případnými politickými zásahy. Aby byl zbaven závislosti na neúprosné logice stále vyšší prosperity a zisků, aby byl vytren ze závislosti na úzké zájmové politice a ze zneuívání digitálních algoritmů manipulajících smýšlení i chování společností.
Jejím posláním je uskutečnit stav, v něm člověk, voliči resp. jejich svobodně zvolená reprezentace budou řídit náš svět a osudy nejen dle principů zvyšované produktivity a konzumu, ale také podle lidských potřeb, přání a tuh. Nejen podle technicky dokonalých modelů, ale také podle hlasu našich hlav a srdcí.
I naše česká sociální demokracie stojí na těchto zásadách. Ale její politika je dnes nezřetelná. Má-li se znovu stát vlivnou demokratickou stranou podprovanou početným voličstvem, musí dát lidem perspektivu, která dá naději a zbaví je strachu a nejistot. Perspektivu, která svou konkrétností a odvahou strhne. Která se věnuje nejen kadodenním potřebám, tomu hmatatelnému a konzumovatelnému, ale také hodnotám přesahujícím dnešek a mířícím do budoucnosti. Svoboda, demokracie, právo a ohled k druhým, touha být celými lidmi, a ne jen úspěšnými výrobci a spokojenými konzumenty řízenými sobectvím mocných a neosobními silami a mechanismy, musí mít v politice sociální demokracie větší váhu.
Jestlie i mnozí autoři diskuse v Listech, narození šedesát let po mně, projevují stejné obavy o schopnost a věrohodnost dnešní strany naplnit své programové sliby, pak to není důvod k sebeuspokojení, ale důvod k větší starosti o stav sociální demokracie. Jestlie přesto neztrácím naději, je to zaitá zkušenost z nacistické a komunistické dikatury: vdycky jsme se díky síle svého přesvědčení, obětavosti a odhodlanosti zase vrátili do ivota. Ztráty bývaly hrozné, ale ta jasná perspektiva, to vědomí historického humánního poslání sociální demokracie vyneslo stranu ze všech otřesů k novému a smysluplnému ivotu. Samo to ovšem shůry nespadne.
Strana se musí především zbavit umrtvujícího zemanovského komplexu, své rozkolísanosti a ústupové politiky, kterou reaguje na mocenské výboje prezidenta a premiéra. Musí být znovu pevným garantem demokracie v dobách postupného působení autoritativních sil, které se pokoušejí deformovat demokracii k svému prospěchu. Musí opustit svou údrbářskou politiku a přejít k realizaci nové budoucnosti. Musí přesvědčit svou samostatností, svou poctivostí, svou rozvahou a svou odvahou. Nejednat jen pod hrozbou pětiprocentní hranice se snahou udret se na scéně. Ale jednat prozíravě s jasnou perspektivou, čeho je naléhavě třeba společnosti v jednadvacítém století, jeho převáná část je ještě před námi.
Lze předpokládat, e po virovém otřesu bude ekonomický, společenský i mentální ivot zejména průmyslově vyvinutého světa posunut. Ustálené ekonomické i některé společenské struktury budou – jistě alespoň na dlouhý čas – oslabeny, uvolněny, způsob myšlení a hodnocení se bude pozvolna měnit. Řady nezaměstnaných zhoustnou – se všemi neblahými důsledky sociálními i psychickými. Zvýšená role státu, zasahujícího dnes z důvodů bezpečnosti zdraví obyvatelstva do podnikání, také přidělováním pomoci i omezeními resp. direktivami do denního ivota společnosti, zůstane nějaký čas posílena. Bude mít monost poadovat větší transparenci procesů ekonomických, politických i sociálních.
Budou se hledat a utvářet nové ekonomické vazby, zaité samozřejmosti dosavadního ivota budou nahrazovány novými samozřejmostmi, hodnotový systém dozná jistého přeskupení. Lze doufat, e i solidarita dnešních dnů, která je překvapivě ivá, zanechá v mnohých pozitivní motivaci. Je však třeba se i obávat, e řada naléhavých aktivit, např. ekologických, bude pro velké zadluení států stagnovat. A e také direktivní opatření, nutná v době krize, budou mít tendenci přetrvávat a ohroovat demokratická práva autoritativním řízením politických šéfů.
V této nově se utvářející struktuře světa a ivota bude i pro sociální demokracii úkol a šance vést rozhodněji a opravdověji zápas o větší humanizaci ivota a světa, v něm bude ohled k člověku a k přírodě větší ne dosud. Kde v honbě za prosperitou, která hned tak nepomine, bude i hlas lidského rozumu a srdce mít větší váhu.
Bylo by prozíravé, kdyby pro tuto dobu měla sociální demokracie pevnou organizaci, jasný program a zřetelnou perspektivu, jak dát budoucnosti lidštější rozměr.
Karel Hrubý (1923) je historik a sociolog, do roku 1995 poslední předseda exilové Československé sociální demokracie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.