Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 3 > Heda Čepelová, Miroslav Jašurek: Znepokojující informace
Digitalizace je proces, jeho prostřednictvím se hmotné statky převádějí na informace. Můeme to brát třeba jako pokus o formulaci encyklopedické definice jevu, který je předmětem ité reality, aplikovaných inovací i vědeckého bádání zároveň. Vůbec nejde o projekty typu chytrých karantén, ty jen umoňují nasvítit část soudobé reality, která jinak zůstává pozoruhodně mimo veřejnou debatu. Máloco se přitom v posledních třech dekádách odehrává tak univerzálně, detailně a plošně zároveň, jako právě digitalizace. Jistým úskalím je, e neexistuje všeobecně přijímaná shoda na tom, co to vlastně je.
Jaký je nejpodstatnější rozdíl mezi autorem článku ve stejných novinách před padesáti lety a dnes? Jistě můe být v námětu, ve volbě jazyka, v politické realitě okolo, ve jméně i rodu. Největší rozdíl ale představuje suma informací, která je o obou známa. Zatímco v prvním případě sem spadá obsah a podoba článku a obecné lidské charakteristiky autora, v případě druhém je toho mnohem víc: z jakých zdrojů čerpal informace, kde přesně článek píše a odkud ho redakci posílá, kolik kroků ušel v den, kdy text začal psát, a kolik to odpoledne, kdy ho dokončoval. U jaké banky má účet, kam mu chodí peníze, jaké je jeho číslo kreditní karty, jestli spíš utrácí za pivo, nebo nakupuje knihy.
Jistě, v obecné rovině bylo v zásadě toté známo i před těmi padesáti lety. Jene o tom, e si pán dá pivečko a panáka rumu, věděl hospodský ve štamgastském podniku, zatímco o tom, e je autor lenivý a rád si po obědě zdřímne, věděla autorova manelka. Průnik informací byl moný v zásadě slovně a pozorováním, tedy lidskou činností náchylnou k chybám a nedorozuměním. A přesný počet kroků tehdy neřešil nikdo.
Zatímco dnes takové informace dobrovolně poskytujeme (vývojářům našich operačních systémů, vyhledávačům, sociálním sítím, bankám, online mapám, a a teprve potom chytrým karanténám), někdy dokonce nemáme na vybranou, anebo si toho v zásadě nejsme vědomi. Nejde o strašení velkým bratrem, sauronovým okem, které si z nepřeberného matrixu naivně poskytnutých dat vybere svou příští oběť. Informace svou činností produkují miliardy lidí, take by naopak bylo naivní si myslet, e má cenu soustředit pozornost na jednoho jediného člověka. Masivní vytváření, zaznamenávání, vyhodnocování a aplikace informací se děje právě v důsledku shora uvedené slovníkové definice pojmu digitalizace. Digitální svět je na informacích závislý, potřebuje nové informace k růstu zrovna tak, jako ekonomiky potřebují peníze nebo uhelná energetika uhlí. Informace jsou výrobním zdrojem digitalizace.
Potí nastává, kdy máme dohlédnout, v jakém rozsahu tato masová produkce nových výrobních zdrojů ovlivňuje analogové sféry ivota a jaké následky to můe vyvolat. Pojďme si proto vypůjčit ještě jeden redakční příklad. Takové noviny: v analogovém čase byly s vypětím úsilí redaktorů a editorů naplněny obsahem, vysázeny a graficky upraveny, vytištěny pracovníky tiskárny a zaměstnanci novinové sluby rozvezeny do trafik, na konci zakoupeny čtenáři. Důvodem sloitého řetězce, který většině zúčastněných dával práci, byla samotná hmotná povaha papíru. Co se na něj jednou napsalo, zkrátka vyšlo, včetně chyb.
Digitalizace dělá z novin úplně jiný soubor informací. Ty mají podobu digitálního otisku, ať u v sazečském programu, kde noviny vznikají, v emailové komunikaci a wordovských aplikacích autorů a editorů, v informacích, které o sobě sdělují čtenáři při čtení nebo stahování online verze webu. Metadata o naší digitální činnosti produkují dnes cennější, vytěitelnější informace/data, ne to, co se v samotných novinách píše. To není konspirace, takhle funguje digitální komunikace.
Od vynálezu knihtisku máme tendenci dávat do souvislosti informace a vzdělávání. Informace jsme zvyklí společensky chápat tak, e jejich příjemci jsou lidské bytosti, lidské mozky. Od tohoto pojetí se odvíjí také naše představa svobody projevu nebo myšlenka právě univerzálního přístupu ke vzdělání. Také cenzura nebo propaganda historicky vycházela z představy, e cílovým příjemcem informace je člověk. Informaci bereme za základ mezilidské komunikace.
O to podivnější je, jak málo pozornosti věnujeme inflaci produkce informací neurčených pro lidi, ale pro fungování novodobého digitálního motoru. Kdy se veřejná debata dotkne digitalizace, zpravidla se téma stočí k všudypřítomnému pouívání mobilů, případně k inovacím, čestnou výjimku a dosud představovaly pouze odbory, které varovaly před monou ztrátou pracovních míst. Čerstvou novinkou na poli digitálních debat je v tomto světle odpor proti výstavbě 5G sítí, který se rozvinul do bohatého příběhu ve slezském Jeseníku.
Je to asi poprvé, kdy v souvislosti s digitalizací v českém veřejném prostoru zaznívá lidová obava z toho, co vlastně v těch novodobých sítích obíhá. Je to samozřejmě značně bizarní spor. Odpůrci 5G sítí v Jeseníku mají neprůstřelný argument: nikdo nedokáe s určitostí říct, jestli sítě nové generace nemají negativní vliv na lidské zdraví. Hle, past lidského poznání: dokud nejsou 5G sítě zavedené do praxe, empiricky nemůe jejich dopady nikdo popsat. Ale na základě dosavadního vědecko-technického vědění se šance, e by 5G sítě způsobovaly rakovinu mozku, zdá asi tak pravděpodobná, jako e nám při dlouhodobém pouívání mikrovlnky nebo mobilního telefonu proděraví nádor lebku a do očních důlků.
Obavy z neznámých technologií se ovšem dají pochopit. Jsou a budou tím větší, čím nesrozumitelnější a odlidštěnější je celý nový proces tvorby a obíhání informací. Odtrhávání informací od lidského chápání je přímo podstatou digitalizace, ta vede ze své definice k inflaci informací nového druhu, nevstřebatelných lidským mozkem, ale velmi efektivních pro automatické zpracování. Kdybychom se podívali na úhrnný stav informací obíhajících po světě, zjistíme, e kvantitativně je zdaleka nejvíc informací typu data. Tedy těch, k jejich zpracování je třeba stroj a lidský mozek nestačí.
Data se pouívají k vyhodnocování a modelování nákupního a spotřebitelského chování, mobility, výroby a spotřeby energie. Informace, které slouí k argumentaci, vzdělání nebo sebevyjádření, budou v menšině u jen proto, e při jejich vytváření dnes produkujeme mnohem větší mnoství těch strojových dat. A je jen otázka času, kdy se tato informační nerovnováha dostane do kolize s naším pojetím svobody, vzdělání nebo veřejného prostoru.
Zatímco u informací-argumentů byl lidský mozek pánem nad jejich vyhodnocením, dnes je z vyhodnocení vynechán a produkci informací obstarávají mnohem víc naše bezmyšlenkovité činnosti, jako je pročítání online obsahu, smskování s kolegy nebo i chůze s chytrým telefonem v kapse. Fascinující je, jak snadno a nekriticky k takové změně došlo. Jako bychom stále nemohli uvěřit, e se to doopravdy děje – ty krabičky a webové stránky přece nemohou být tak mocné A ony taky nejsou. Zato změna produkčního modelu, nalezení nového, zdánlivě nekonečného výrobního zdroje, to u snad potenciál zahýbat světem má, ne?
Pokud má v něčem opodstatnění představa, kterou si rádi vypůjčují radikálové ze všech okrajů politických spekter, včetně šiřitelů nejrůznějších fake news, a sice e obyčejný člověk byl zbaven monosti ovlivnit dění kolem sebe, pak právě v tom, e jsme jako společnost vcelku naivně zbavili informace statusu výlučného stavebního kamene veřejné debaty, její výsledek má všeobecně rozeznanou váhu. Ve světě, kde nezáleí na tom, co říkáme, ale kdy a do jaké diskuse na Facebooku to napíšeme a jaká je pravděpodobnost, e si předtím nebo potom něco koupíme, jsou veškeré pokusy o veřejnou debatu degradované na pouhé uitečné vanění.
Pokusy zakázat digitální technologie, odmyslet je nebo rozbíjet jejich vysílače ovšem nemohou skončit jinak ne jako pokusy smazat z Bible peklo. Mohlo by se tedy spíše začít tou slovníkovou definicí. Třeba by pomohla dalším starostům, kteří se teď nervózně drbou za uchem, co se asi stane, a se u nich v obci zjistí, e mají za kopcem moderní vysílač. Ale rozhodně by pomohla lidem, ať u pochopit, e jejich obavy mohou mít reálný základ, nebo se prakticky zapojit do pozitivní formulace toho, k čemu má digitalizace být, a kam u zajít nesmí.
Je něco špatného na tom postulovat jako politický poadavek, e nové technologie nesmí škodit lidskému zdraví, psychickému ani fyzickému? Ať je to součástí všeobecně přijímané definice, k čemu má digitalizace být a co obnáší. Ale univerzální a celosvětové, ne ádné domácí sborníkaření!
Bylo by zajímavé sledovat, zda by se na její shora uvedené jednoduché podobě shodli vývojáři Facebooku, právníci, vědci a výzkumníci, politici a novináři, majitelé 3D tiskáren nebo dělníci ve fabrice napříč světovými kontinenty. Moná by nám otázka po tom, co to vlastně digitalizace je, pomohla odhalit a pochopit, co to v důsledku být nemá a zda by doopravdy měla mít někde nějaké limity, podobně jako experimentální výzkum na lidech nebo zmíněná těba uhlí.
Heda Čepelová (1988) je socioloka a příleitostná publicistka, působí v Masarykově demokratické akademii.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog a analytik, člen představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.