Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 3 > Jaroslav Bican: Politika coby obhajoba zájmů, nebo snaha nalézt ideální řešení?
Starosta Prahy 7, poslanec zvolený za KDU-ČSL a předseda klubu zastupitelů politické strany Praha Sobě Jan Čiinský loni v prosinci oznámil, e chce dát dohromady 3000 statečných a spolu s nimi vytvořit novou politickou sílu, která zasáhne do příštích sněmovních voleb. Stále není jasné, jakým způsobem to udělá. Zatím zvauje několik variant: podpořit kandidátku někoho jiného, jít do voleb společně s někým dalším nebo nabídnout některým subjektům společný deštník, pod kterým by kandidovaly.
Minimálně stejně zajímavé jako pokoušet se vyznat v tom, co Čiinský chystá a jak plánuje svůj spolek zapojit do volebního zápolení (jednoduše zaloit novou politickou stranu či hnutí odmítá), je rozplétat poslancovy představy o ideovém zakotvení jeho projektu. Obě věci spolu nakonec úzce souvisejí a vypovídají mnohé nejen o starostovi Prahy 7, ale především o dnešní politice, kam se posouvá a jak se mění strategie i rozpoloení některých aktérů, kteří v ní chtějí uspět.
Začátkem května napsal lídr Prahy Sobě facebookový status, který je pro jeho přístup typický. Klíčová je hned první věta: Solidarita není socialismus. Jako by důleitější ne říct, co solidarita je, bylo vyzdvihnout, čím není. Čiinský tím sděluje, e solidaritu je moné očistit od ideologického harampádí. V pozadí je přitom cítit předpoklad, e jeho potenciální voliči si solidaritu spojují buď s minulým reimem, nebo s nějakou radikální utopií, proto je nutné hned v první větě učinit tohle prohlášení. Poslanec u nevysvětluje, co konkrétně socialismem myslí, dá se však tušit, e většina těch, které chce oslovit, ho odmítá, ať u si pod ním představuje cokoli. Solidarita je něčím měkčím a mnohem akceptovatelnějším. Dokonce se dá říct, e nastává zajímavý posun, kdy začíná být oceňovaná a ádoucí a postupně ztrácí punc něčeho levičáckého či komoušského.
Starosta Prahy 7 se k ní hlásí, zdůrazňuje sociální smír a odmítá hlavní pravicový argument, který jde právě opačným směrem: Soucit a solidarita znamená, e ti šťastnější nenechají v příštích měsících padnout na dno méně šťastné. Méně šťastní nebudou ti, kdo, jak s oblibou říkají čeští rádoby pravičáci, flákali školu, byli nezodpovědní, prostě si nezaslouí, abychom se jimi zabývali. Na prvním místě pomiňme, e u tenhle konstrukt je nesmyslný, protoe naprostá většina lidí za svůj pád ve skutečnosti nemůe. Navíc, nyní se dostanou do problémů lidé bez rozdílu zázemí, studia, pilnosti v práci... Krize si nebude vybírat, píše Čiinský.
Vše se komplikuje ve chvíli, kdy podrobněji popisuje, jak si onen sociální smír představuje. Na pomoc si bere rodinu, kterou by se naše společnost měla inspirovat a řídit se stejnými principy, jaké platí mezi jejími členy: V naší zemi to musí fungovat stejně jako v rodině. Kdy má jeden člen problém, všichni dohromady to proberou a nakonec si vzájemně pomohou. Protoe vědí, e patří k sobě. e ijí pod jednou střechou a bez solidarity by ivot byl nesnesitelný. Ano, někdy se to nezvládne. Pak má rodina smutnou monost: dá se udělat tlustá čára za minulostí, rozejít se a budovat si nový ivot. My všichni v České republice ale takovou monost nemáme.
Ne e by rodina nemohla slouit jako vzor solidarity, která prostupuje celou společností, takové srovnání však v první řadě zastírá jednu základní věc, na jejím popření je zaloené veškeré politické myšlení Jana Čiinského: V politice na sebe naráejí zájmy jednotlivých společenských skupin a tyto zájmy jsou v menším či větším konfliktu a na politických stranách, jak byly původně koncipované, je, aby tyto zájmy zastupovaly, hájily a snaily se prosadit opatření, která z nich vycházejí. Rodina funguje jiným způsobem a solidarita, kterou si její členové projevují, není úplně přenositelná na celek společnosti.
Je to stejné, jako kdy svého času předseda politického hnutí ANO Andrej Babiš hovořil o tom, e stát musí fungovat jako rodinná firma. Adjektivum rodinná, které přidal k původnímu Stát musí fungovat jako firma, má nakonec stejný význam jako u Čiinského. Babiš respektive jeho poradci tím rovně chtěli zdůraznit prvek solidarity a sounáleitosti: Obyvatelé našeho státu by měli táhnout za jeden provaz, pomáhat si, myslet i na ty nejslabší a společně se zasadit o to, aby se u nás ilo co nejlépe.
Zakladatel 3000 statečných tak podobně jako svého času Babiš navrhuje upozadit politiku a hájení skupinových zájmů. Usiluje o nalezení řešení, které bude přijatelné pro všechny a v něm má neopominutelné místo i solidarita. Zvlášť v dobách krize to můe znít logicky: Zapomeňme na to, co nás staví proti sobě, pomáhejme těm nejslabším a věřme si, e všechno zvládneme.
Problém je, e ani v dobách krize skupinové zájmy nemizí, naopak hrají ještě větší roli. Hlásí se o slovo dokonce naléhavěji ne v běných časech, protoe se řeší, komu se bude pomáhat, kdo se bude zachraňovat a kam poteče velké mnoství veřejných prostředků. Nejdůleitější však je, e starosta Prahy 7 směřuje k tomu, e na politiku a prosazování zájmů jednotlivých skupin občanů by se nemělo zapomenout jen v krizi, ale vdy a všude, co mu výrazně rozšiřuje jeho manévrovací prostor.
Několik měsíců zpátky Čiinský napsal: Podpora zaměstnávání a podnikání musí být prioritou číslo jedna – od největších firem a po kadého jednotlivce, který stojí na vlastních nohou – třeba instalatéra nebo opraváře praček. Současná atmosféra v této zemi ale bohuel vypadá spíš tak, e hledáme, kde podnikavým lidem nevěřit, kde podnikavé lidí odrbat o další peníze, jak ukázat, e je třeba firmám a samostatným lidem pevně dret oprať, protoe kadý, kdo si podnikáním vydělává peníze, je přece podezřelý.
Čiinský tak úplně stejně jako solidaritu prosazuje i maximální usnadnění zaměstnávání a podnikání. Argument pro oboje je vposledku totoný: Ze solidarity i podpory aktivních a samostatných občanů nakonec těí společnost jako celek. Oboje je proto zásadní a nedá se opomenout. Rozpory a napětí, které se mezi oběma principy vyskytují, jsou zapomenuty.
Potí je, e tyhle věci jdou opravdu minimálně zčásti proti sobě. Sníit administrativní zátě podnikatelům, zjednodušit spleť předpisů a regulací a zvýšit vstřícnost vůči podnikatelům, aby k nim i úřady nepřistupovaly tak nepřátelsky, můe sice působit tak, e to nikomu neškodí a prospěch z toho budou mít všichni. Existuje ovšem celá řada příkladů, kdy zjednodušení ivota podnikatelům je na něčí úkor (zaměstnanců, ivotního prostředí atd.). Zkrátka najdeme zde konflikt, který Čiinský zamlčuje a ke kterému se nehlásí, respektive snaí se ho odpolitizovat.
Krásně je to vidět na jiném jeho facebookovém statusu, ve kterém se vymezuje proti pravo-levému střetu v politice. Politiku vnímá jako řešení praktických problémů. To se podle něj u nás zanedbává a místo toho se odehrávají hádky o ideologii. Odkazuje se na to, e ČSSD a ODS, které v České republice dlouhá léta vládly, spoustu problémů spíš vytvořily, ne vyřešily, a samy se chovaly způsobem, který neodpovídal navenek deklarované ideologii. Tahle kritika je samozřejmě z velké části namístě.
Levicová a pravicová politika jistě můe být pouhým pláštíkem, pod kterým se můe skrývat prosazování vlastních zájmů či konkrétních lobby, korupce a klientelismus. Stejně tak se můe stát, e politici se více soustředí na samotný ideologický zápas, hájení zájmů a plané řečnění na úkor řešení všemoných problémů, které tak přetrvávají a dál trápí občany.
Zakladatel 3000 statečných si dokonce myslí, e ideologicky zaloená politika ztratila ze zřetele prospěch lidí a soustředila se především na získávání politických bodů. Kámen úrazu je v tom, e politika, která se orientuje na výsledky a řešení problémů jako ta Čiinského, je některých těchto nešvarů moná uchráněna, čelí však jiným.
Jestlie pravo-levá přetlačovaná vede k tomu, e se stav věcí zablokuje a občanům dělají vrásky stále ty samé problémy, případně se vyprázdní a stane se jen cynickou fasádou, je to špatně. Neméně špatné je, kdy se zapomene na to, e praktické problémy mají dimenzi zájmů, před kterou nelze utéct, a podlehne se iluzi ideálních řešení a harmonické společnosti bez protichůdných zájmů.
Poslanec za KDU-ČSL tvrdí, e vést důstojný ivot bez exekucí, kvalitní vzdělání pro děti, ochrana krajiny a vody, stavba dálnic a rychlodráhy, postarat se o seniory a hendikepované nebo umonit podnikavým lidem jednoduše plnit jejich sny atd. – není levicové, ani pravicové.
Kdy to přeeneme, můeme říct, e dálnice a rychlodráhy se budou nejlépe stavět, kdy rezignujeme na ochranu ivotního prostředí a finanční prostředky místo do veřejného školství investujeme do infrastruktury. Stejně tak podnikavým lidem nejvíce zjednodušíme ivot, kdy zrušíme zákoník práce a odvody na sociální pojištění, kterými zaměstnavatel přispívá do penzijního systému. A tak by se dalo pokračovat. Můe se to zdát jako karikatura, dokládá to ovšem, e jednotlivé zájmy jsou v konfliktu.
Představa, e by nějací osvícení politici mohli vymyslet, jak řešení všech problémů skloubit tak, aby výsledek byl optimální pro kadého, je utopická. Podle jakých kritérií to udělat? Opravdu je moné se jednoduše odvolat na to, co je nejrozumnější a nejlepší pro příslušníky různých společenských skupin? Zápolení o to, jestli výsledek bude spíš ve prospěch dluníků či věřitelů atd. nebo jaká bude výše daní, důchodů či minimální mzdy, nezmizí. Vdy záleí, čí zájem vezmeme více v potaz. Neexistuje řešení, které by bylo objektivně správné. Existuje pouze to, které vzejde ze střetu či konfliktu.
Čiinský tak říká to samé co Babiš: Politika coby hájení zájmů je nesmysl, my vám nabízíme vizi, která naplňuje zájmy a potřeby všech. Tím se jednak popírají samotné základy politiky, a zároveň se tak vytváří ta největší chiméra ze všech: Řešení, které by bylo pro všechny maximálně výhodné. Něco takového je u z povahy věci nemoné.
Politické hnutí ANO je toho zářným příkladem. Jeho předseda se stejně nakonec musel uchýlit k tomu, e zájmy některých skupin hájí více ne jiných, i kdy se chaoticky snaí mezi nimi přeskakovat a obslouit jich co nejvíce, co má nejen velké nároky na rozpočet, ale vede to i ke značným zmatkům a nesystémovým krokům, protoe vše závisí na momentálním vyhodnocení situace Babišem a jeho týmem a na tom, čemu zrovna dají přednost.
Přetahovaná mezi společenskými zájmy se proto minulostí nestane, i kdybychom levici a pravici zavrhli a měli za to, e společnost můe fungovat stejně jako rodina. Zájmy si vdycky najdou cestu, jak do politiky pronikat. Jedinou moností je snait se tento proces moderovat, dát mu určitá pravidla a učinit ho pokud mono transparentní. Pravo-levé střetávání (případně i střety podél jiných linií: liberálně-konzervativní, město-venkov, generační...) nezbývá ne kultivovat tak, aby nebylo jen divadlem, které slouí k odvedení pozornosti. Nejhorší je tvářit se, e konflikty neexistují a jsou pouze dva zájmy: všeobecný, ve kterém se kadý najde, a zájem šmejdů a korupčníků. To u bychom kráčeli po scestí.
Jaroslav Bican (1987) je politolog.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.