Jan Křen patřil pro mne – a myslím, e jsem nebyla sama – k těm lidem, z jejich existence se člověk raduje a kteří jeho vlastní ivot v trvalé přítomnosti v jeho podvědomí nějak doprovázejí. Jsou prostě tady, ve svém jednání, chování, myšlení, slušnosti pevným bodem a orientací zvlášť v krizových obdobích společnosti. A člověk si vůbec nedovede představit, e by jich nebylo. Znovu to cítíme, kdy jsme nedávno byli zcela neočekávaně konfrontováni se smrtí Jana Křena. Neopakovatelnost ivota nás u zase jednou dostihla. Jeho úmrtím jsme neztratili jen jednoho z nejvýznamnějších českých historiků, který podstatně přispěl k česko-německému porozumění a smíření. Jím odchází také příslušník generace, z ní se rekrutovala široká vrstva socialistické inteligence, která poválečné osudy naší země v dobrém i špatném spoluformovala a v šedesátých letech se svým reformním komunismem významně podílela na procesu destalinizace s jejím vyvrcholením v Praském jaře.
Narozen v roce 1930 v praské dělnické rodině vstoupil Jan Křen ve svých šestnácti letech do KSČ. Na otázku proč, odpověděl v jednom rozhovoru: V naší rodině se tak myslelo. Kromě toho jsem v mládí zail mnoho bídy, následky nezaměstnanosti a také protektorát. Toto všechno u mne vedlo k představě, e společenské poměry se po válce musí změnit. V době mého studia dosáhly stalinistické excesy svůj vrchol. Ale já jsem byl příliš mladý, abych si to připustil. Se svými dogmatickými začátky se ale musel vyrovnat i Jan Křen.
Tématem a specializací se u pro mladého historika staly dějiny Československa, KSČ a druhé světové války. A brzy přitáhl jeho pozornost česko-německý problém a jeho historie. Jak ukazuje u jeho první studie z roku 1967 Odsun Němců ve světle nových pramenů, byl jeho pohled na tuto bolestnou část českých dějin diferencovaný s vůlí pochopit jeho komplikovanost a komplexitu.
Ale u brzy nato dohnala historika samotná historie: Konec Praského jara pod pásy sovětských tanků. Pro nesouhlas s okupací vojsky Varšavské smlouvy byl Křen vyloučen z KSČ a ztratil i své místo na univerzitě. Co na něj čekalo, bylo dvacet let práce čerpače u podniku Vodní zdroje, naštěstí se dvěma stejně postienými historiky, Karlem Pichlíkem a Václavem Kuralem. Ti s ním také sdíleli vodárenskou maringotku. A v tomto přístřeší postupně vznikaly i základy jeho celkem tří knih, které se zabývaly dějinami Čechů a Němců v Čechách a na Moravě od roku 1780 a k jejich rozchodu v roce 1945.
Nalezena zde byla výstiná a v určitém smyslu i osvobozující charakteristika spoluití obou národů (na české idy bychom přitom neměli zapomenout) jako konfliktního společenství, v něm nakonec konflikt působením především velké historie nad společenstvím převáil a dovedl je k bolestnému a také násilnému konci. A s touto skutečností se museli postiení ve svých individuálních ivotech vyrovnávat sami. Na ně nezapomenout bylo pro historika Jana Křena samozřejmostí. Protoe skutečným a nejhlubším obsahem dějin společenského a politického dění pro něj byly lidské osudy v tisících jejich individuálních podob. A to bylo také Křenovo chápání historie; ne dějiny institucí a mocných, ale lidí ve spojení malých a velkých dějin. Proto také člověk tak rád sahá po jeho knihách, protoe v diferencovanosti jeho pohledu, bohatých znalostech a komplexitě myšlení vdycky cítí humanitu jako autorův zásadní postoj.
Signatáře Charty 77 a spoluiniciátora bytových seminářů podzemní univerzity čekalo po listopadu 1989 ještě třicet produktivních let. Kromě četných společensko-politických aktivit a povinností se v roce 2005 tisícistránkovou knihou Dvě století střední Evropy k ní přiznal jako ke své širší vlasti. V neposlední řadě ji psal i proto, e pro něj neznalost a nevědění platily za tu největší zábranu na cestě ke smíření a vzájemnému sblíení a byly zdrojem nepochopení a odcizení, ne-li dokonce nepřátelství mezi lidmi.
Člověk Jan Křen byl ale také gentleman. Pokadé, kdy jsme se v Praze, obvykle v kavárně Slavia, sešli, mne pozdravil rudou růí na dlouhém stonku. A já bych takovou růi chtěla touto vzpomínkou teď poloit na jeho hrob.
Alena Wagnerová (1936) je spisovatelka (portrét na str. 89)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.