Odkud se bere vzestup národoveckých a hodnotově konzervativních autoritářů? Navzdory tomu, e nejde o fenomén, který by se objevil teprve včera, mnoho jasných odpovědí zatím nemáme. Zejména vzdělané a často dobře zajištěné liberální vrstvy mají tendenci bezradně krčit rameny nad tím, jak dokáí být někteří lidé hloupí, e si neváí svobody a demokracie. To je samozřejmě diagnóza nejen nedostatečná, ale politicky i vysloveně kontraproduktivní.
U nás máme k dispozici jen práci hrstky sociologů, kteří upozorňují na zcela odlišnou ivotní realitu rozsáhlých vrstev obyvatelstva, je posléze různými dynamikami vede k odpovídajícím politickým postojům. Ať u ve výsledku jde o jejich protestní volby, volby k získání alespoň nějakého uznání či autentický příklon ke konzervativismu a autoritářství. Pohled do evropského zahraničí je o poznání podnětnější.
Nová kniha – či vlastně spíš jen delší esej – rakouského publicisty a předního intelektuála tamější sociální demokracie Roberta Misika je zatím tou z nejzajímavějších. Od schématického přehledu, co zajímavého bylo k otázce příklonu titulních obyčejných lidí, o kterých je nyní hodně řeč, k pravicovým populistům ji různě vyzkoumáno a napsáno, se i ona sama odpichuje. To představuje její první velké plus. Ani jedna z prací, které zmiňuje, v českém kontextu bohuel nezaznamenala větší zájem. Platí to o německo-francouzské studii, která zjistila, e voličům AfD i Front/Rassemblement national v obou zemích je společné, e trpí především politickým zapomenutím manifestujícím se v mizení veřejné infrastruktury, i o německé práci popisující populismus z pohledu politické ekonomie. V zemích, kde globalizace přináší přistěhovalectví a konkurenci v sociálních systémech, vede zřejmě spíše k tomu pravicovému (Německo, Velká Británie, Spojené Státy), zatímco ve státech, které trpí outsourcingem a politikami škrtů ve jménu globální konkurenceschopnosti, zase spíš k tomu levicovému (jihoevropské země).
Aby si připravil půdu pro vysvětlení, kdo vlastně obyčejní lidé jsou a co je ene do náruče populistů, kteří nakonec na nic z toho, co je trápí, nemají reálně odpovědi, pokračuje Misik zdařile komprimovanými dějinami dělnického hnutí, kde mu jde zejména o to zachytit některé jeho centrální rozpory a zvraty, včetně poukazu na to, e jednolitá třída pracujících de facto neexistovala v dnes romantizované podobě nikdy. Kdy se však konečně dostane do současnosti, jedním dechem dodává, e bylo-li o ní moné s touto výhradou mluvit pro minulost, lze o ní stejně tak – navzdory hojným proklamacím, e ji neexistuje – mluvit i nyní. Zástupy lidí, kteří se nadále iví výdělkem z práce, jsou tu toti pořád.
Obyčejnými lidmi se přitom obvykle míní ti z nich, kteří mají niší či střední vzdělání a podobně kvalifikovanou práci, spíše manuální, řemeslnou nebo administrativní ne intelektuální a kreativní. ijí na okrajích velkých měst či v městech menších. Centrálním Misikovým argumentem, proč nyní právě tito lidé sedají na lep těm, kdo se jako jejich přátelé pouze tváří, proto je, e strádají v posledních dekádách jak ekonomicky, tak z hlediska společenského uznání a politické pozornosti. Nejene se obvykle v globální ekonomice stali nahraditelnými, neustále vystavenými nebezpečí propuštění, a jejich příjmy v lepším případě stagnují, ale také platí, ani by je někdo pořádně poslouchal, za hodnotově zaostalé.
Je přitom jedno, zda tuto falešní přátelé s jejich podporou potřebují na pozadí sledovat hlavně vlastní zájmy, anebo zda jsou o odpovídající ideologii skutečně přesvědčení, jen ta nemá – jako třeba brojení proti cizincům – jakoukoli šanci na reálných problémech obyčejných lidí něco změnit.
O hodnotových vzorcích těchto společenských tříd se obecně vedou zajímavé debaty. Kupříkladu Paul Mason ve své eseji ve sborníku Velký regres (Praha 2017) píše, e pracující třída byla vdycky solidární – a a neoliberalismus, škrty a hrozba outsourcingu tuto přirozenou solidaritu naleptala. Misikův pohled je poněkud mnohovrstevnatější – na jednu stranu píše, a to patří v knize k vůbec nejzajímavějším myšlenkám, e tyto třídy inklinují k postojům law and order a důrazu na poctivou práci a zásluhovost proto, e přesně s tím jejich ivot stojí a padá: musejí dennodenně sami vynakládat obrovskou disciplínu, aby těkou a ne příliš zajímavou práci zvládli vykonávat, na jakoukoli podporu či kvalitní oddech přitom často nezbývají ani peníze ani čas. Zároveň však Misik dodává, e spoustě jejich argumentů, které liberálním uším zní na první dobrou nepřístojně, je třeba věnovat detailnější pozornost – mnoho z nich toti skutečně odráí jejich neradostnou ivotní realitu, ve které například cizinci reálně mohou znamenat fatální konkurenci na trhu práce či v sociálním systému. Oštemplování takových v zásadě legitimních výhrad za rasismus pocit přehlíenosti jen dál pohání.
K rozboru duše obyčejného člověka ale v závěru Misik přidává ještě jedno (a v tom nakonec v podstatě přitakává Masonovi): třídy, o kterých je řeč, navzdory jejich karikování jako omezených sobců v poslední době, mají vlastní kulturu srdečnosti, sounáleitosti a výpomoci. Jen jejich ochota je vynakládat nad rámec vlastních komunit je omezena zacházením, kterého se zvenčí dostává v posledních dekádách jim – přehlíením, zneuznání, výsměchem. Zkrátka: Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Proto Misikův závěr poněkud emotivně odkazuje na slavný citát Bruna Kreiského, e obyčejné lidi je prostě třeba mít rád, v čem se skrývá i Misikovo doporučení pro politickou praxi – má spočívat ve velkorysém naslouchání, uznání a hojení materiálních i symbolických ústrků.
Nejen proto by bylo na místě, aby se Misikově knize dostalo i českého překladu. Moná bychom se pak měli šanci pohnout ze situace morálně povýšené kritiky hloupých lidí, kteří se nechají koupit koblihou zdarma nějakým konstruktivnějším směrem...
Robert Misik: Die falschen Freunde der einfachen Leute. Suhrkamp, Berlin 2019, 160 s.
Kateřina Smejkalová (1986) je politoloka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.